Gastromand besøger La Locanda: Jagten på Carlos succesopskrift

Skrevet af: Gastromand

Af Mads Schytte, gastromand.dk

I oktober måned sikrede La Locanda titlen som “Årets Autentiske Italienske Restaurant” kåret af Den Danske Spiseguide. Det var anden gang i træk de var nomineret, og endelig sikrede de en triumf, der gav genlyd i hele Danmark.

På Migogaalborg.dk anerkender vi den slags, og stiller naturligvis op med det samme for at se, hvad de har at byde på.

At den er autentisk er vel noget med, at der er plads til lidt småfejl og ”no nonsense” attitude, som indehaveren Carlo Liberati netop er kendt for.

En regnfuld og blæsende torsdag aften havde jeg fornøjelsen af, at have min mor med til middag. Min mor er ret vild med italiensk, og det er både maden og vinen, så det var absolut nærliggende at invitere hende med som min medspiser.

Min forventninger var tårnhøje efter denne pris. Jeg synes, det er vildt spændende, at vi har den bedste autentiske italienske restaurant i Dannmark.

Vi ankommer kl. 19.00 til den lille hyggelige restaurant ved CW Obels Plads i Aalborg. Der er allerede godt fyldt, og vi bliver vist til bords med det samme.

Både Carlo og restaurantchefen Kent Olesen kommer og byder pænt velkommen. Vi sludrer lidt sammen, hvor Carlo forklarer om prisen, de har vundet.

De øvrige kandidater i kamp mod La Locanda var “Italo Disco” i København, ”Italy e Italy” i Ringsted og ”Ravello” i Herning.

Jeg tænker lidt om, fx. Michelin-restauranten EraOra i København mon ikke er autentisk? Reelt er der nok en grund til, den ikke er med i kategorien for det må vel alt andet lige være den bedste i Danmark?

Men nu er jeg heller ikke ejer af Den Danske Spiseguide, så det er i virkeligheden slet ikke min opgave at vurdere – det lader vi de professionelle om.

Vi bliver hurtigt præsenteret for menuen og vælger at gå efter syv retter, hvor vi lader os forføre og overraske af køkkenet – det kaldes “I Cicchetti Dello Chef” – sikkert noget med, at køkkenet styrer showet og alt kan ske – løst og frit oversat.

Jeg tænker det ville give god mening, at vi kommer godt rundt omkring retterne, så vi springer på.

Kort efter kommer der lidt forskellige brød bagt med kartofler, rosmarin og tomater samt et lækkert glas rose bobler, som hedder Millesimato Zero Rosé-Veneto med masser af sprødhed og flot balance. Ingen tvivl om, at Kent har styr på vine og bobler!

Det fortsætter med en sprød sauvignon blanc, som dufter helt fantastisk – flot syre og masser af citrus.

Vi får kort tid efter vores første ret; en grov carpaccio af gåsebryst på romersk puntarelle, marineret med hvidløgs- og ansjosdressing.

Carlo forklarer om grøntsagen puntarelle, som vist under krigen blev brugt som kaffe erstatning, jeg tror på ham.

Det smager faktisk godt – men vinen er ikke helt velvalgt – det viser sig så, at Carlo lige har lavet om på rækkefølgen af retterne, så denne faktisk var ment til denne ret – det er nok her, hvor det autentiske kommer ind i billedet – vi smiler og tænker – ”Hvad pokker – det kører jo!”.

Så får vi serveret den korrekte vin til vore næste ret; Anselmi Capitel Foscarino-Veneto, som er en god fed chardonnay, der faktisk er ganske fin til den næste ret – Dampede blåmuslinger serveret med saor-sauce på ristet hjemmebagt brød.

Det er lækkert nok, men knaser desværre lidt, som min mor diskret spørger ind til, og nej, det burde det nok ikke – men igen, det er jo autentisk for pokker!

Vi joker lidt og nyder stemningen i restauranten, hvor flere kommer ind fra gaden i håb om at få et bord, men de bliver desværre afvist.

Så til næste ret, som er grillet blæksprutte serveret på hvidbønnesalat tilsmagt med citrusfrugter og friske krydderier. Det minder mig om Bilbao, hvor jeg var for nylig.

Dette smager til gengæld vildt godt, og selv om saltgrisene ville sige, det kunne bruge et ekstra skud, så er det godkendt. Blæksprutten har fået 8 timer i sous vide, hvilket er helt tydeligt.

Egentlig var der kunstpause nu, men Carlo insisterer lige på, at vi smager hans signaturret – Kyllingesalat med trøffelolie og peberrods-dressing. Den er sgu lidt spøjs og minder mig om Caesar salad med trøffel, men det smager godt, og der er godt skud på peberroden, hvilket er lækkert.

Hvis du nu tænker på, om du bliver mæt på La Locanda så er svaret 110 % Yes Sir! – Det gør du virkelig.

Allerede efter de første retter kunne jeg mærke det – men efter en god pause er jeg klar igen.

Så er det tid til rødvin, hvor vi starter med en Aglaea Tenuta di Agllea-Sicilien – masser af jordbund og tanniner som står godt til vores klassiske risotto med blandede svampe og frisk trøffel.

Det er lavet lige efter bogen og kan, som en risotto bør kunne, “lave en bølge på tallerken”.

Den er så kende under saltet selv til min smag, og det er selvfølgelig sådan nogle detaljer, der trækker lidt ned i helhedsoplevelsen.

Derefter hjemmelavet ravioli fyldt med græskar og ricotta, serveret med rigelige mængder af brunet smør, salvie og parmesanost, dertil efter min mening aftenens bedste vin – naturligvis på Pinot Noir.

Her er min mor meget enig og faktisk overrasket over vinen, hvilket glæder mig meget. Det er nu to voldsomme retter, som nok vil sende de fleste til tælling.

Here comes the bomb!

Hvis du ikke var mæt, så er det sgu på høje tid – den italiensk hovedret er landet – Rødvinsbraisseret kalvekæbe serveret med rodfrugter og stegt polenta.

Kalvekæberne er møre som bare fanden og fuldstændig klistret af sødme – det er godt lavet.

Polentaen ville ikke have taget skade af lidt salt – som min mor for fjerde gang nævner lidt diskret.

Men hun har ret, det er en kende under-saltet, hvilket er synd, når det er polenta. Rødvinen dertil er fantastisk og med en god syre til den fede ret.

Så til vores afslutning – Chokoladekage med mælkeis og sauce af kirsebær samt amarene kirsebær. Det fungerer faktisk ret godt og er man til, at desserter skal være søde og ikke syrlige og friske og alt muligt andet hippie-pis, så er det her spot on – Jeg er i hvert fald tilfreds, og for én gang skyld er det ikke under saltet.

Vi forlader La Locanda og bevæger os hjem ad – mætte og godt satte efter en god omgang italiensk mad.

Mine tanker flyver lidt rundt, og jeg bliver ved med at tænke over aftenen.

Mine forventninger var tårnhøje efter deres seneste pris, men alligevel er jeg kommet lidt hjem med følelsen af, at være skuffet. Der var for mange småfejl, og alt var ikke i top, som jeg havde forventet, når en restaurant vinder en pris for den bedste i Danmark.

Måske skyldes det i virkeligheden, at jeg bare ikke forstår denne pris, og det “autentiske”, som jeg også nævner i indledning, betyder, at der er plads til småfejl – I givet fald, så er det jo helt fair.

For en god ordens skyld sendte vi en ekstra anmelder ind omkring restauranten, som kunne berette om lignende småfejl og samme blandet oplevelse.

Jeg vil slutte af med, at La Locanda ganske vist er en autentisk og hyggelig restaurant, som gør det ganske fint og navnlig til prisen på menuen. Vinene er gode, men der sker lidt småfejl undervejs, og retterne mangler et “final touch”.

Det ændrer dog ikke på det billede af, at vi er stolte af Carlo’s succesformel på at skabe en restaurant, der stort set er propfyldt hver eneste dag i Aalborg og har vundet en stor landsdækkende pris.

Gastromands seneste indlæg

Drømmejobbet: Kendt nordjysk bryghus søger øl-testere

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

Det lyder næsten for godt til at være sandt.

Prøvesmag fire øl, bedøm dem og vær med til at bestemme hvilke fremtidige øl, Thisted Bryghus skal sende på gaden.

Men det bliver realiteten for 25 heldige øl-testere inden længe.

Forbrugerne skal nemlig spørges, når Thisted Bryghus sender en ny øl på markedet. Derfor søger man nu 25 helt almindelige forbrugere, der skal teste bryggeriets nye øl.

“Vi har et fortrinligt samarbejde med de professionelle øl-anmeldere, men vil gerne udvide paletten endnu mere og få vores øl bedømt af helt almindelige forbrugere også,” fortæller bryggeridirektør Aage Svenningsen på Thisted Bryghus’ hjemmeside.

Væk fra fokusgrupper og analyseinstitutter

Mange virksomheder anvender fokusgrupper og analyseinstitutter, men Thisted Bryghus går altså en lidt anden vej.

“Når vi udvikler et nyt produkt, tester vi det internt på en lille gruppe mennesker. Men den reelle dom får vi først, når øllet rammer markedet. Det laves der ikke umiddelbart om på med det nye tiltag,” siger Aage Svenningsen.

Skal prøvesmage fire juleøl

De nye øl-testere skal prøvesmage fire juleøl fra Thisted Bryghus herunder en helt ny øl. Herefter bedømmes øllene og besvarelserne sendes tilbage til Thisted Bryghus, der  bearbejder de forskellige input fra øl-testerne sammen med det, man får ind fra de professionelle øl-anmeldere.

Det er alle danskere over 18 år, der kan melde interesse i at blive øl-tester. Og er man blandt de 25 udvalgte, får man besked senest den 12. oktober.

Du kan se mere på hjemmesiden.

Aalborgs første iværksætterby åbnede i dag: Sådan ser den ud

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

I dag kom dagen endelig, hvor Danmarks første og eneste sociale kreative iværksætterby, Urban City, åbnede i den gamle remise i hjertet af Aalborg.

Læs mere om konceptet her.

Urban City er skabt med en vision om at danne et kreativt oplevelsesmiljø, hvor hver virksomhed har deres egen campingvogn med små haver i en by med (bogstaveligt talt) højt til loftet.

Et stykke Aalborg-historie blev indviet

Klokken 12 var pladsen foran den gamle togremise (og nu Urban City) næsten mere fyldt end et DSB-tog i myldretiden.

Det var derfor også en meget stolt Christian Helweg, der, på trods af både regn og blæst tidligere på dagen, kunne byde folk velkommen i strålende solskin.

“Tusind, tusind tak fordi i ville komme. Jeg bad om sol klokken 12, og det fik vi. Urban City var engang nogle tanker og drømme, som jeg havde. Det er fantastisk, at de nu er blevet til virkelighed. Det her er et stykke Aalborg-historie.

Den her remise er fra 1901, og at vi her 117 år senere kan skabe liv i den gamle bygning, er vi meget glade for. Vi har bygget på Urban City siden januar, og vi glæder os til at byde jer allesammen indenfor.

Denne kreative iværksætterby er en videreudvikling af det, som vi allerede har skabt med Råt&Godt. Urban City skal være et sted, som kan inspirere folk, og hvor vi sammen gør hinanden gode. Vi skaber nogle rammer, hvor folk med forskellige fagområder kan bruge hinanden i deres daglige arbejde.”

Campingvogne for enhver smag

Christian Helweg præsenterede herefter de 16 lejemål, der tæller virksomheder som Sødt og Blødt, der laver puder, tæpper og meget mere fra materialer, som en af de ansattes bedsteforældre har i en genbrugsbutik i Nibe.

Hele Aalborgs Johnny Hefty har også en campingvogn i Urban City – selvfølgelig med en muggen ræv til at pryde den. Herfra vil han sammen med makkeren Hartvig lave kunst og male på gamle ting som døre, spande mv.

Derudover vil de sælge merchandise i form af et indkøbsnet med sloganet “Ork’ Satme” og ikke mindst sælge den nye øl, Rævepis.

Der er også blevet plads til virksomheder (og campingvogne) med fokus på rumænsk vin, kunst i sten og grafisk design. Derudover huser Urban City også en fysioterapeut en tegnestue, en vogn med fokus på upcycling af møbler, et hundecenter og meget, meget mere.

Udover de mange lejemål er der også 1. sal, Skyen, hvor der både er fælleskøkken og et lokale, som aalborgenserne fremover kan leje til konferencer, konfirmationer og fester.

 

Aalborg har brug for en Christian Helweg

Erhvervschef i Business Aalborg, Tonny Thorup var næste mand på talerstolen foran Urban City, og han var fuld af lovord om alt det arbejde, som Christian Helweg står i spidsen for:

“Denne verden er fyldt med alt for mange Donald Trump’er. Det er inspirerende at møde et menneske, der arbejder med andet end at redde sin egen røv. Christian har været et dejligt bekendtskab, og Aalborg har brug for Christian, og det har verden også.

I Aalborg arbejder vi lige nu med en ny erhvervsstrategi, og det vi ser her (peger på togremisen red.) var det, som vi levede af engang. Urban City tænker både grønt og i social bæredygtighed, og de er et alternativ til alt det andet, vi har i kommunen. Vi har 1000 nye iværksættere om året i Aalborg, og Urban City tænker det hele anderledes.

Jeg håber, at I (Urban City red.) får nogle gode og sunde virksomheder, som kommer til at tjene penge, men også hjælper nogen på vej.”

Snoren blev kli … hugget over

Derefter kunne Tonny og Christian i samarbejde indvie Urban City på ægte Råt&Godt-manér.

I dagens anledning hev Christian nemlig en funklende guld-økse frem, som de sammen brugte til hugge snoren over, til stor jubel blandt de mange fremmødte.

Dagen var derefter fyldt med både musik, konkurrencer, flødebollekanon, skumfidus-ristning, workshops og lidt lækkert suppe – selvfølgelig serveret i bæredygtige kopper, som man kunne smide på bålet efterfølgende.

Urban City holder efter planen åbent for alle tirsdag og torsdag fra kl. 15-20. Den første lørdag i hver måned er der åbent fra 10-15.

Her får du de gode tips: Ny blog fra Aalborg sætter fokus på events

Skrevet af: Anne Raunkjær
Foto: Kaffepausen
Foto: Kaffepausen

Er du typen, der elsker at stå i spidsen for et godt event?

Eller er det oftest dig, der sidder med i arrangørgruppen af medarbejderfester og arrangementer med virksomheden?

Så er der gode råd at hente, hvis du synes, det er lidt svært hele tiden at være kreativ, eller måske savner tips til at tingene spiller fra start til slut.

Nørresundby-virksomheden NemTilmeld har et af landets mest brugte tilmeldingssystemer, men nu står de også bag et blog-univers, som er langt fra de mere traditionelle blogs, vi ser rundt omkring i det danske medieland.

Den nye blog handler om det at arrangere events, og går under navnet Kaffepausen. Det er et hyggeligt fællesskab, der både er autentisk, ærligt og rådgivende.

Lige fra personlige historier og interviews til en masse lette og gode råd.

“Folk som laver arrangementer er tit alene om det.  Det er måske meget sjovt i starten, men der er mange, som taber motivationen eller sidder og prøver at opfinde den dybe tallerken.

Så det kan være en stor motivation og hjælp i hverdagen at høre, hvad andre gør.” fortæller Tina Pearson, som står bag Kaffepausen og er ansat af NemTilmeld.

Den erfarne arrangør har hele 30 års erfaring med at planlægge arrangementer, og er hovedpersonen bag de hyggelige og ikke mindst nyttige historier på bloggen.

Tina Pearson står bag Kaffepausen

Kaffenpausen vil gøre det lettere for alle

Essensen ved et arrangement er, at det er et sted, hvor folk mødes til stort og småt.

Der kan være mange ting, som skal forberedes og overvejes. For eksempelvis invitationer, faktureringer og navneskilte.

Tina forklarer, at mange sikkert har prøvet at deltage i et arrangement, og ikke har følt sig godt modtaget, når man ankom. Så hvordan får du dine gæster til at føle velkommen?

Den information kan du finde på bloggen, hvor en stribe arrangører fortæller om, hvad de gør. Her er alle  indlæg bygget op af små historier for at give folk et lille pusterum, mens de eventuelt nyder en kop kaffe.

Deraf navnet Kaffepausen.

Der kan under et arrangement opstå mange situationer, som man ikke har forudset. For eksempelvis afbud i sidste øjeblik, strømsvigt eller en utilfreds deltager.

Men den helt nye udfordring inden for event-planlægning er, at arrangementer er blevet mere omfattende, og man skal vide meget mere som arrangør, fordi deltagerne stiller større krav.

Mange ønsker, at arrangementerne eksempelvis skal være mere spændende og involverende.

Vil gøre planlægning og koordinering lettere

Kaffepausen’s mission er derfor, at gøre planlægning og koordinering lettere for folk.

Tina uddyber, at hvis folk får de rigtige tips, så bliver arrangementerne også meget bedre. Så vi skaber en ren win win situation.

“Folk begynder også at turde mere, og her begynder vores system Nemtilmeld at blive rigtig interessant, fordi værktøjet gør det lettere for folk at skabe et overblik over deres planlægning,” forklarer Tina.

Hvis du selv overvejer, eller er i gang med at planlægge et arrangement, så har MigogAalborg sammen med Tina samlet fem vigtige ting, som vil gøre dine arrangementer endnu bedre.

Du behøver ikke være alene med det

Alle i din omgangskreds har prøvet at være til et arrangement. Tal med andre om det, når du skal have nye ideer. (venner, bekendte eller netværk m.m.)

Planlæg i øjenhøjde med gæsterne

Mange af de ting vi gør, er vaner og derfor er det nemt at glemme deltagernes behov. Prøv at planlæg dit arrangement ud fra gæsternes øjne.

Start fx med at spørge dig selv ”Hvordan er det at sidde i denne stol?”, ”Hvor er toilettet?”, ”Er der vegetarmad?” og planlæg så ud fra hvordan deltagerne vil opleve at være til dit arrangement.

Brug de hjælpemidler og værktøjer, der er til rådighed

Brug de værktøjer og hjælpemidler du kan, og som gør din hverdag lettere. Så kan du i stedet fokusere på vigtigere ting såsom idéudviklingen.

Der findes en masse online værktøjer til administrering af tilmeldinger, invitationer eller faktura. NemTilmelds tilmeldingssystem er et af dem.

Alt  udenom hovedelementet er vigtigt

Folk forventer at få en helhedsoplevelse.
Ofte tænker man, at hovedelementet fx koncerten eller foredraget er vigtigst, men til arrangementer i dag forventer gæsterne også at lokalet, stemning, dekorationer og maden er en del af den gode oplevelse.

Det er derfor vigtigt, at du også kræser om de andre ting end kun hoved-tingen. Du kan finde inspiration til dette på bloggen.

Husk den “røde tråd”

Skabe en rød tråd – lige fra folk hører om arrangementet til det slutter. Det kan for eksempelvis være en farve eller et tema, som går igen både i invitationen og i lokalet.

Det er her, at du kan trække på dine venner, netværk eller familie, og bringe nogle idéer eller erfaringer på banen. Og så er du ikke alene.

Er du nysgerrig på at vide mere, så besøg bloggen her

Er du også mere nysgerrig på, hvordan NemTilmeld kan hjælpe i din vennekreds, forening eller virksomhed så læs MigogAalborgs artikel om virksomheden, der startede med en god ide