Snart premiere: West Side Story bliver den største opsætning i flere år

Skrevet af: Stine Kjølby Christensen

Om kun ni dage går tæppet på Aalborg Teater, når en af de største og mest slidstærke musicals gennem tiderne flytter ind på den nordjyske teaterscene.

West Side Story har stået som et funklende ikon inden for musicalgenren siden sin premiere i 1957 på Broadway og som en moderne og modig fortolkning af Shakespeare-klassikeren Romeo og Julie lever musicalen i bedste velgående i dag.

Det unikke ved netop denne opsætning af West Side Story er, at forestillingen allerede forud for premieren i Aalborg har spillet på Aarhus Teater fra marts til maj – og skal man tro på anmeldelserne, så er der i den grad noget at glæde sig til.

Kærlighed uden grænser 

Rune David Grue var instruktør på opsætningen i Århus og er også selvfølgelig også fulgt med til Aalborg, hvor han skal sørge for, at succesen fortsætter. Og på trods af at have arbejdet intensivt med stykket det sidste halve år så er han heldigvis langtfra mættet.

”Det er naturligvis en subjektiv holdning, men for mig er West Side Story verdens bedste musical. Den formår at gøre så mange ting så godt – på én gang,” siger Rune til MigogAalborg.

Til dem, som endnu ikke har stiftet bekendtskab med den berømte fortælling, så omhandler den i grove træk to rivaliserende ungdomsbander i gaderne i New York; med kærlighedshistorien mellem Tony og Maria, der elsker hinanden på tværs af etnicitet og ondt blod, som omdrejningspunkt – en kærlighed, der får fatale følger.

”Den formår at fortælle en virkelig stærk historie, der kan gribe og bevæge sit publikum, efterhånden som tragedien bliver mere og mere uundgåelig.

Samtidigt har forestillingen et meget højt musikalsk niveau, der med sine besynderlige takt-arter, syrede akkorder og mærkelige rytmer er så superavanceret og iørefaldende, at man næsten ikke tror, det er muligt.”

Inspiration til ikonisk Michael Jackson-video

West Side Story byder på flere kendte sange, såsom Maria, I feel pretty, Tonight og Cool.

Sidstnævnte var blandt andet med til at inspirere Michael Jackson til én af hans mest ikoniske musikvideoer, Bad.

” En stærk kunstner ved, hvor man skal stjæle, så at Michael Jackson helt bevidst har tyvstjålet alt fra location, trin, lyde, bevægelser og hele iscenesættelsen fra Cool, siger noget om, hvor stærkt det er, og hvor meget indflydelse det har haft.” forklarer Rune.

En helt særlig musical 

På trods af Runes proklamering, at West Side Story er ”verdens bedste musical”, så er han faktisk ikke så erfaren inden for feltet. Han er nemlig, hvad han selv vil betegne som en ægte ”musical-snob”.

”Faktisk kan jeg have det lidt svært med musicalformen. Jeg har set mange musicals, hvor jeg føler mig meget fremmedgjort overfor det. Derfor er jeg nok også lidt besværlig at stille tilfreds som instruktør,” siger Rune med et grin.

”Men når det virkelig kører, så sidder jeg til gengæld bare som en glad, lille dreng og overværer denne her livsbekræftende, barnlige og tilfredsstillende måde at spille teater på – og jeg vil også sige, at jeg i mit arbejde med West Side Story også har fået mere respekt for genren, hvad den kræver, og hvor stort et arbejde det er at få til at svinge på alle fronter.”

Luksusoplevelse venter aalborgenserne

Med 23 medvirkende, 12 musikere og en scene, der er en del mindre end den århusianske, er der utallige ender, der skal mødes inden premieren 29. august.

”Jeg ser ikke den mindre scene som en forhindring, men snarere en luksusoplevelse for publikum, at de kan få oplevelsen lige i smasken – så at sige.

Ensemblet bliver en god blanding af nogle mennesker, vi har taget med os fra Århus og nogle helt nye – det giver os mulighed for at genopdage nogle scener og opbygge en helt ny version, når den kommer i hænderne på nogle nye, skabende mennesker.

Jeg glæder mig så meget til at til at opleve, når alle tingene samler sig på scenen, og hvordan energien forplanter sig i rummet. Det bliver helt unikt.” slutter Rune.

West Side Story spiller på Aalborg Teater fra d. 30. august og har – foruden hovedrolleindehaverne Mathias Flint og Isabel Schwartzbach – blandt andre Sebastian Aagaard-Williams, Christian Gade Bjerrum, Ferdinand Falsen-Hiis, Nanna Skaarup Voss, Jacob Moth-Poulsen og Stanley Bakar på rollelisten.

West Side Story spiller til og med 13. oktober.

Du kan købe billetter til forestillingen her.

Har flere lækre mærker: CC Woman har skabt et skønt kvindeunivers

Skrevet af: Frederikke Hougaard Hansen

Dametøjsafdelingen CC Woman har i nu fem år delt lokaler med herretøjsforretningen, CC Christensen i Algade 13.

I første omgang blev der kun forhandlet brandet Esprit i afdelingen, og det er også stadig det brand, der vægtes højest i butikken.

Faktisk er CC Woman den eneste forhandler af Esprit i Aalborg.

For at skabe en bedre sammenhæng mellem kvinde- og herreafdelingen, blev der senere indført flere brands i afdelingen – herunder Tommy Hilfiger og Levete Room.

Inden CC Christensen overtog lokalerne i Algade, tilhørte de Vagn Larsen, som udelukkende solgte herretøj.

Mange forbinder derfor stadig lokalerne med herretøj og ved ikke, at der gemmer sig et lille, feminint univers i underetagen.

Nøje udvalgte brands og overskuelig shopping

I afdelingen har leder, Diana, Janne og Anne et godt indblik i, hvem deres kunder er, og hvad de søger.

Derfor har de valgt at skære helt ind til benet i forhold til de brands, de forhandler.

”Vores primære kunde er den lidt mere voksne pige, som tit mangler noget i kategorien mellem ung pige og dame.

Der kan vi mærke, at vi rammer et godt segment. Jeg tror der er mange kvinder derude, som søger det, vi har, men ikke har fundet os hernede endnu,” fortæller pigerne.

I mange forretninger kan man ofte bliver forvirret, hvis der er en masse forskellige brands i en forretning, og især hvis de hænger blandet.

Det er bestemt ikke tilfældet i CC Woman, hvor der fire nøje udvalgte brands.

De er placeret i hver deres område i afdelingen. Det gør shopping-oplevelsen overskuelig og ligetil.

 Disse brands er: Esprit, Tommy Hilfiger, Levete Room og Ichi.

”Vi har løbende sorteret lidt ud i nogle mærker, fordi vi ikke synes det passede ind, og ligeledes taget noget andre ind.

Jeg tænker, at vi er ved at være i mål med det udtryk, vi gerne vil give folk, og den stil, vi oplever, vores kunder efterspørger” fortæller Anne og tilføjer:

”Vi har gode mærker, som supplerer hinanden rigtig fint, hvor den samme ting ikke går igen, og hvor vi dækker forskellige prisklasser.

Her har vi Esprit og Ichi i den lidt billigere ende, hvor Tommy Hilfiger er det dyreste mærke vi har. Vores nye brand, Levete Room, placerer sig fint derimellem.”

Levete Room er nyt og unikt

Det økologiske og naturlige brand, Levete Room, er det nyeste brand i butikken. Faktisk er selve brandet helt nyt, og blev lanceret for under et år siden. Tøjet fra Levete Room skiller sig ud i butikken, med dets unikke boheme-inspirerede stil.

CC Woman var den allerførste fysiske butik i Aalborg til at få buddet om at forhandle det eksklusive brand.

I butikken kan man blandt andet finde en strikketrøje, hvor garnet er produceres af en lille italiensk familie og en nederdel, der er produceret af genbrugsflasker.

Det er en indikation på, at man med god samvittighed overfor miljøet kan bruge sine penge på Levete Room.

”Det fortæller lidt om, hvor unikke de enkelte styles er, og det må siges at være nogle specielle stykker tøj, som man ikke finder mange steder.

Ofte kan man ved andre brands godt finde de samme metervarer, men det er altså ikke tilfældet ved Levete Room – her er kvaliteterne og deres styles helt unikke,” fortæller Diana.

Instagram og Facebook kan du følge CC Womans dejlige kvinder og være de første til at se nye varer, opdage gode tilbud og deltage i konkurrencer.

CC Woman fejrer Black Friday på fredag med 25% på alle varer undtaget Tommy Hilfiger!

Som sendt fra himlen: Nu kan du få bragt Burger King ud i Aalborg

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen
Foto: Burger King PR
Foto: Burger King PR

Det er ikke valgmuligheder, der mangler, når vi her i byen har lyst til burger.

Aalborg er ramt af en decideret burger-epidemi, og nu melder en af byens helt store spillere sig ind med et ekstraordinært tiltag.

Burger King er nemlig gået sammen med Just Eat om at levere burgere til de sultne aalborgensere.

“Vores kunder har længe haft et brændende ønske om at få vores burgere leveret til døren, så det føles rigtig godt at kunne give danskerne en tidlig julegave.

Med Just Eat-samarbejdet mener vi, at vi har fundet en samarbejdspartner, der kan sikre, at de burgersultne danskere får levering af højeste kvalitet,” siger Sofie Navardsen, markedschef hos Burger King Danmark, i en pressemeddelelse.

Plej tømmermændende uden at forlade hjemmet

Konkurrenten McDonald’s leverer indtil videre kun i København, men Burger King har altså valgt at flere af Danmarks største byer skal have muligheden for at få leveret en Whopper ved døren.

Det gælder fra i morgen onsdag den 21. november i både Århus, Odense og altså her i Aalborg.

Just Eat er meget glade for det nye unikke samarbejde:

“Vi er enormt glade for at byde Burger King velkommen i Just Eat-familien. Burger King er mange danskeres go-to sted, når de vil spise en god burger, og vi er glade for nu at kunne bringe en af danskernes favoritter hjem i stuerne.

Nu går vi ind i en festlig højtid, og mon ikke der er nogle, der især vil glæde sig over at kunne klikke deres favorit burger hjem dagen efter en julefrokost eller 1. januar«,” siger Carsten Boldt, administrerende direktør i Just Eat.

Burger King kan bestilles direkte hjem til dig fra i morgen. Du kan bestille direkte hos Just Eat eller på Burger Kings hjemmeside.

International hæder: Nordjysk øl modtager fornem pris

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen
Foto: https://www.flickr.com/photos/cyclonebill/
Foto: https://www.flickr.com/photos/cyclonebill/

I folkemunde går den blandt andet under navnet “Øllets Gentleman”. Her er der selvfølgelig tale om hele Nordjyllands Limfjordsporter.

Selvom den ikke er for de sarte sjæle med smage af både både røg og tjære, har den opnået kultstatus blandt danske ølentusiaster.

Den er faktisk så populær, at der eksisterer et Limfjordsporter Laug, der selv beskriver sig som “Danmarks mest velsmagende laug, der er sat i verden for at fremme og bevare Limfjords-porteren.”

Limfjordsporter bliver mere og mere populær som årene går, og den undergærede øl med den cremede lysebrune skumtop har nu også høstet international hæder.

Bedste deltagende øl

I øl-landet over dem alle, Belgien, blev to øl fra Thisted Bryghus nemlig hædret ved Brussels Beer Challenge.

Det er en international smagekonkurrence, hvor de deltagende øl bedømmes af inviterede øl-dommere fra hele verden, blandt dem den danske øl-ekspert Carsten Bertelsen.

“Vi fik en sølvmedalje for Limfjordsporter i kategorien Baltic Porter, og Bronze for Jack & Beer i kategorien fadlagret øl under 10% ABV, og det er vi utroligt stolte af,” siger Brygmester Antoni Aagaard Madsen fra Thisted Bryghus i en pressemeddelelse.

Han fortæller, at der ikke blev uddelt guldmedalje i kategorien Baltic Porter, så den kendte nordvestjyske porter var bedste deltagende øl i denne kategori.

“Da vi hidtil ikke har solgt meget øl i udlandet, har vi ikke tidligere fået sendt øl til de internationale bedømmelser, men resultatet fra Bruxelles giver bestemt mod på at få vores øl bedømt internationalt igen,” fortæller Antoni Aagaard Madsen.

I konkurrencen deltog der øl fra ikke mindre end 29 lande fra fem kontinenter.

Et ikon i ølverdenen

Limfjordporterens smag beskrives af Thisted Bryghus som kompleks og er desuden domineret af lakrids, røg, ristet byg og maltsødme, og flot afstemt med en markant bitterhed fra humlen.

Thisted Bryghus købte ved lukningen af Urban Bryggeriet, Aalborg i 1986 rettighederne til navnet og den karakteristiske blå/orange etiket.

I 1989 kom Limfjordsporteren så på markedet fra Thisted Bryghus, men tidligere brygmester Peter Klemensen fortsatte med at udvikle på opskriften indtil 1997, hvor han ikke mente, at den kunne forbedres yderligere.

Sidenhen er denne øl blevet et ikon i ølverdenen, og det er et af de relativt få produkter fra Thisted Bryghus, der findes udenfor landets grænser – senest USA, hvor den fås på fad i adskillige velassorterede ølbarer.