Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Anmeldelse af Rockulven: En eventyrlig fortælling med et moderne twist

Af Stine Kjølby Christensen
Foto: Allan Toft
Foto: Allan Toft

Aaaa-uuuuuhhhh!

Sådan starter den eventyrlige fortælling om den store, stygge ulv.

Vi kender allesammen de klassiske fortællinger Rødhætte, De tre Bukke Bruse og lignende historier, hvor ulven altid er skurken.

Sådan forholder det sig også i Aalborg Teaters familiemusical Rockulven, som havde Danmarkspremiere på Store Scene i går aftes.

Rockulven spiller frem til d. 16. december og bliver dermed årets familievenlige juleforestilling på Aalborg Teater.

Men der er ikke meget Nøddebo Præstegaard eller Peters Jul over Rockulven.

Det nærmeste vi kommer en form for julestemning, er når man kaster blikket på stykkets stædige, men dog godhjertede, Æsel, som spilles fortræffeligt af Sebastian Aagaard-Williams – også kendt som Jesus fra julekalenderen Jesus og Josefine.

Anmeldelse af Rockulven: En eventyrlig fortælling med et moderne twist
Foto: Allan Toft

Men lad os slå det fast med det samme: Dette er snarere stykkets force fremfor ulempe.

Normalisering af moderne familieforhold

Rockulven indeholder nogle helt særlige elementer og budskaber, som sandsynligvis ville drukne blandt nisser, juletræer og tøsne.

Nej – her har vi en forestilling, som rent faktisk vil fortælle os noget, og som tager os ubesværet på en eventyrlig rejse igennem nutidens familieforhold og kærlighedsintriger; alt sammen med en eminent sans for humor.

Rockulven udspiller sig i et lille lokalsamfund bestående af små dyrefamilier.

Byens forskellige familieforhold bliver præsenteret tidligt i historien, og allerede her gøres man opmærksom på, at netop denne fortælling kan noget helt særligt.

Anmeldelse af Rockulven: En eventyrlig fortælling med et moderne twist
Foto: Allan Toft

Vi møder den mææææhgtige fårefamilie, den enlige grisefar med hans søn, tre hønemødre med deres lille kylling, og ikke at forglemme den enlige gedemor og hendes tre små gedekid.

En fantastisk måde at gribe nutidens moderne elementer an og slå fast for publikum, at intet behøver at være et tabu.

Historiens omdrejningspunkt ser vi, når Gedemoren falder pladask for den charmerende Ulv.

Anmeldelse af Rockulven: En eventyrlig fortælling med et moderne twist
Foto: Allan Toft

Typemæssigt genkender vi Rockulven som den moderne bad boy, der mest af alt tænker på sig selv og er meget langt fra svigermors drøm.

I denne omgang skal Gedemor dog hverken bekymre sig om utroskab eller løgne – men snarere truslen om, at hendes forbudte kærlighed vil stjæle og (måske) æde hendes børn.

Stykket formår altså på én og samme tid at være både moderne og eventyrligt – og flere elementer fra de gamle historier er også repræsenteret gennem hele forestillingen.

Tamme dyr har brug for vildskab

Noget som især slog os under Rockulven, var det gennemførte manuskripts helt enkle måde at skabe to parallelle universer for publikum: Ét for de yngste og ét for de ældste.

På trods af at vi selv var blandt salens ældste, så var vi som voksne alligevel underholdt fra start til slut.

Vi er efterhånden blevet erfarne teatergængere, og derfor genkendte vi også hurtigt flere af skuespillerne fra tidligere forestillinger.

Blandt andet den unge Stanley Bakar, som senest foldede sig ud som eksotisk Prince Charmning i Romeo og Julie.

En rolle, som han spillede til UG – men denne gang vil vi alligevel gerne tildele ham en ekstra pil opad for sin eminente præstation i rollerne som forvirret hønemor og senere den luskede los.

Anmeldelse af Rockulven: En eventyrlig fortælling med et moderne twist
Foto: Allan Toft

Det er et eksempel på, at Aalborg Teaters skuespillere ikke er bange for at følge sit skuespil til dørs – uanset hvilken rolle de bliver udsat for.

For der er slet ingen tvivl: Det må kræve en god bunke selvironi og indlevelse, at man som voksent menneske skal slå sig løs og springe rundt på scenen med scenografi og kostumer så prangende, at enhver karnevalsdeltager ville blive grøn af misundelse.

Dette gennemførte hele holdet dog til punkt og prikke, og vi overhørte endda en meget rammende replik: Tamme dyr har også brug for vildskab.

Alt i alt en fantastisk vellykket forestilling, som hele produktionen – små som store – kan være enormt stolte over.

Vi kan derfor kun give vores varmeste anbefalinger og opfordring til at få hevet de yngste væk fra deres tablets og i stedet nyde 2,5 times topklasse underholdning for alle generationer.

Du kan købe billetter til forestillingen her.