John F. Kennedys Plads ændres totalt: Her er de store planer
Aalborg er virkelig en by i udvikling.
I den seneste tid har MigogAalborg kunne berette om op til flere kommende projekter indenfor eksempelvis miljø og trafik – alt sammen til gavn for byens borgere.
Planer om en letbane som i Århus blev skrottet, og i stedet er alt sat ind på BRT-bus projektet (Bus Rapis Transit). I den forbindelse kommer der markante ændringer på John F. Kennedy Plads foran Banegården.
Nuværende vejforløb ved Boulevarden lukkes af
I fremtiden kommer pladsen til at skifte udseende, og det nuværende vejforløb, hvor Boulevarden kører op mod Prinsensgade, lukkes af, og bliver en del af pladsen.
”Ideen er, at vi skal have den kollektive trafik til at køre ugeneret gennem byen, og jo flere biler vi kan få fjernet, desto bedre glider den kollektive trafik.
Med det sagt, så er der jo stadig mulighed for ærindekørsel. Så skal man til tandlægen eller andet relateret, så kan man stadig det.” fortæller Jesper Schultz, projektleder hos Aalborg Kommune, til MigogAalborg.
Der kommer en smutvej for busserne
Der bliver i forbindelse med BRT-ruten etableret en ny busvej tværs over Kennedys Plads. Her kommer der en stationsdannelse, hvor Plusbus og bybusser får en ”smutvej.”
I første omgang er det dog kun planforslaget for Plusbus-ruten, der er i offentlig høring – senere kommer der en selvstændig lokalplan for John F. Kennedys Plads.
De nedenstående skitser er derfor stadig de første streger til, hvordan det i fremtiden kan se ud. I den forbindelse har arkitektfirmaet Cobe givet deres bud på pladsens nye udseende.
Den kommende busrute vil i fremtiden løbe tværs henover pladsen.
Målet er et lækkert og trygt byrum
Over den kommende busrute, etableres der ét stort samlende tag. Taget skal være en kreativ detalje i samspil med resten af ændringerne på pladsen.
” Vi ved, at med planerne for de nye Plusbus ruter, så kommer der også en anden underopdeling af pladsen. Derfor er det vigtigt at lave ændringe der gør, at vi stadig får et godt og trygt byrum der fungerer.
Vi vil rigtig gerne skabe et roligt byliv med plads til både trafikken, de gående og besøgende på pladsen.
Man skal kunne komme frem og tilbage – og det skal først og fremmest være et rart sted for alle, og det håber vi at kunne skabe, blandt andet med nye opholdslommer og grønne arealer.” fortæller Bodil Henningsen, Arkitekt for By- og Landskabsforvaltningen, til MigogAalborg.
Kom med til borgermøde
På nuværende tidspunkt er planforslaget til BRT-strækningen til offentlig høring, og aalborgenserne kan stadig nå, at komme med til de sidste borgermøder d. 20.-21. august.
Herefter skal lokalplanen for Kennedys Plads til offentlig høring, og hvis alt går som planlagt, så står begge projekter klar i 2023.
”Den offentlige høring angående planforslaget til Plusbus-ruterne slutter her d. 31. august, og derefter går vi i gang med projekteringen fra september. De første anlægsarbejder starter til foråret 2019.
Lokalplanen for Kennedys Plads forventes at gå i offentlig høring et sted mellem oktober-december. Den endelige godkendelse forventes så omkring midt februar 2019.
Vores anlægsarbejder går dog først i gang i 2021.
Hvis alt går som forventet, så satser vi på, at kunne åbne op for både BRT-ruterne og den opgraderede John. F. Kennedys Plads i foråret 2023.
Jeg vil dog lige tilføje, at selvom vi ikke kan undgå at genere den kollektive trafik i byggeperioden, så opretholder vi den, fx. med ruteomlægninger. Men busserne vil fortsat køre.” afslutter Jesper Schultz.
Dato for borgermøde og byvandring i midtbyen
D. 15. august: Byvandring / guidet gåtur langs BRT-strækningen i Østbyen kl. 19-20.
D. 16. august: Byvandring / guidet gåtur langs BRT-strækningen i Midtbyen kl. 19-20.
D. 20. august: Borgermøde for østby-strækningen på Aalborghus Gymnasium kl. 19-21.
D. 21. august: Borgermøde for midtby-strækningen i Studenterhuset. Mødet starter kl. 19-21.
Læs mere om projektet, borgermøderne samt byvandringerne her.
Andre ændringer i Aalborg på det seneste har været et nyetableret lyskryds på den trafikerede Nyhavnsgade langs Havnefronten.
Og i maj kom også de første nyheder omkring lukningen af Algade, hvor det eksisterende lyskryds, der regulerer trafikken fra Algade og ud på Vesterbro, skal nedlægges – og et nyt opføres ved Prinsensgade.