Var tour-manager for teenage popduo: Nu har Lasse ført Musikkens Hus til tops

Skrevet af: Michael Qureshi
Lasse Rich Henningsen har været direktør for Musikkens Hus siden 2012
Foto: Musikkens Hus
Lasse Rich Henningsen har været direktør for Musikkens Hus siden 2012 Foto: Musikkens Hus

Lad os skrue tiden tilbage til 2012. Lasse Rich Henningsen er som nyansat direktør for Musikkens Hus i Aalborg første mand på lønningslisten. Og på det tidspunkt den eneste.

Midt i et enormt byggeri på Aalborgs havnefront skal han forsøge at forberede Nordjylland på deres helt eget koncerthus. Et kulturelt fyrtårn. Han skal bygge en organisation op. Men ingen vidste, hvor stor den skulle være.

Ingen vidste, hvordan Aalborg og regionen ville tage imod et rigtigt koncerthus. Hvad med inventar?

Der var i budgettet kun planlagt de røde stole i koncertsalen. Ellers ville resten af Musikkens Hus stå helt tomt for møbler og inventar ved åbningen i 2014.

Man kan roligt sige, at den på det tidspunkt blot 35-årige uddannede erhvervsjurist stod over for sit eget Mount Everest.

Fire år senere møder vi Lasse Rich Henningsen på en solbeskinnet dag i Musikkens Spisehus over en kop dobbelt espresso.

Han er veloplagt og virker fyldt med overskud. De første år, hvor han arbejdede 90 timer om ugen, har ikke haft en synlig effekt på den velklædte direktør.

Der er brede smil, og der er heller ikke grund til andet. Den unge direktør har besejret sit Everest. En opgørelse foretaget af Jysk Analyse viste forleden, at mere end hver tredje nordjyde har besøgt Musikkens Hus i løbet af det seneste år. 328.000 gæster var sidste år igennem dørene i det imponerende byggeri.

Kigger man sig omkring i det smukke hus, der gør Aalborg stolt, så kan man i hvert fald også se, at Lasse Rich Henningsen formåede at skaffe millionerne til kvalitet på inventaret.

Organisationen har nået 130 ansatte inklusiv de mange timelønsansatte studerende, og Musikkens Hus omsatte sidste år for 100 mio. kr.

Men hvem er han egentlig? Lasse fra Randers der bor i Mariager med sin kone og tre børn?

Et afgørende øjeblik i hans liv indledes med, at han i 1999 blev tour-manager for teenage pop-duoen Creamy.

På det tidspunkt læste han erhvervsjura på Aalborg Universitet og styrede mod en karriere i den finansielle verden. Men med Creamy kom introduktionen til den professionelle del af musikkens verden.

”Det var begyndelsen på en meget spændende rejse, da jeg startede med at arbejde med Creamy-pigerne. Det førte til, at jeg senere blev ansat i TG Management som på det tidspunkt varetog interesserne for blandt andre Aqua, Cartoons, James Sampson og Cut N’ Move.

Det var en sjov tid, hvor vi var på turne i weekenderne, hvor min kone Kristina også var med, fordi hun var stylist for Creamy-pigerne. Vi var rundt på de her små musikhuse, og det sjove er, at jeg allerede dengang sagde til min kone, at jeg en dag godt kunne tænke mig at stå i spidsen for sådan et. Hun grinede vist bare af mig,” fortæller Lasse med entusiasme i stemmen.

Teenage duoen Creamy var populære i 90'erne.
Teenage duoen Creamy var populære i 90’erne.

I dag er han frontfigur for en kulturel højborg i Jylland med stor fokus på klassisk musik.

Men Lasse Rich Henningsen er stolt af fortiden, der bragte ham forbi nogle af de største pladeselskaber i Norden. Lige inden han forlod Universal Music i 2011, var han faktisk med til at skrive kontrakt med Lukas Graham, der i dag er blevet en verdensstjerne.

I knap otte år havde Lasse Rich Henningsen desuden en central rolle for det internationale Melodi Grand Prix. Som international projektchef for musik- og videoudgivelser for EBU rejste han hvert år med det store Grand Prix-cirkus rundt til de forskellige værtsbyer.

”Det var virkelig fantastisk, og jeg kan da godt mærke, at jeg nogle gange savner det cirkus, når det afholdes. Det var en periode, hvor jeg fik jord under neglene. Når man skulle sørge for at lukke aftaler og løse kontraktting på tværs af 43 lande.”

”Mit arbejde med Eurovision har også hjulpet mig i mit nuværende job. Jeg plejer at sige, at der er tre ting, som får tingene gjort. Penge, penge og penge. Men et godt netværk er også uvurderligt, og der har jeg haft en fordel i, at jeg har vidst, hvem jeg skulle have fat i, når jeg skulle have et navn,” forklarer Lasse Rich Henningsen.

Musikkens Hus Aalborg
Foto: Musikkens Hus

Det er faktisk kun få år af sit liv, at Musikhus-direktøren reelt har boet i Aalborg. De sidste ti år har han boet i Mariager. Men jobmæssigt har han derimod stort set hele karrieren haft udgangspunkt i Aalborg.

Derfor glæder han sig over, at Musikkens Hus blot er en del af en rivende udvikling i 9000. Ikke mindst på Havnefronten der er som forvandlet.

”Det er en fantastisk udvikling, man har formået at gennemføre. Det er altså ikke mere end 15-17 år siden, at højdepunktet hernede på Havnefronten var en bowlinghal med hul i taget. Ja og selvfølgelig Rosdahls men det havde jeg ikke råd til dengang,” siger Lasse Rich Henningsen og griner.

Der er også en enorm kontrast på havnefronten i dag, bemærker han.

”Du har ungdomsboliger helt ud til vandet. Noget som aldrig ville ske i en by som København. Og så har du lidt længere henne boliger til 17 mio. kr. Aalborg er blevet en lille storby. Vi har bevist, at Aalborg sagtens kan bære et koncerthus af den her kaliber,” forklarer han.

Der er heller ingen fine fornemmelser. En aften blev direktøren ringet op med beskeden om, at nogle skatere kørte rundt inde i Musikkens Hus.

Receptionisten regnede formentlig med, at skaterne skulle smides ud. Men det var ikke beskeden fra Lasse.

”Det var ikke et problem i min optik. Selvfølgelig skulle de ikke smadre inventaret eller noget, men det ville da være en fiasko, hvis gulvene ikke skulle slibes engang imellem på grund af ridser. Jeg vil have, at Musikkens Hus skal bruges og fremstå åbent for Aalborg,” forklarer den sympatiske leder.

Musikkens Hus Aalborg
Foto: Musikkens Hus

Det er absolut ikke noget let job at stå i spidsen for en så eksponeret virksomhed som Musikkens Hus, som hele regionen har en holdning til. Men Lasse Rich Henningsen har fået kortene til at gå op med arbejds- og familieliv. At være der for børnene Magnus (15), Bastian (11) og Lea Anemone (6).

”Man starter med at være godt gift. Så er man et langt stykke. Så har jeg også nogle helt fantastiske forældre, som ikke bor så langt fra os, og som altid er klar på en hjælpende hånd. Så forsøger jeg virkelig også at være tilstede, når jeg er hjemme. Men det er også lettere at forklare mit job til børnene i dag. Far ringer til nogle musikere. De kommer og synger, og far er glad.”

Lasse Rich Henningsen griner. Det lyder så simpelt. Det ser så simpelt ud. Og alligevel har det krævet så meget at bestige det bjerg.

Musikkens Hus fejrer Sankt Hans Aften torsdag 23. juni med flere store navne som Søs Fenger og Caroline Henderson. Klik her for mere info

Fik du læst om mægler-iværksætterne Rasmus og Lasse der har startet din Mægler?

Ny bolig-duo i Aalborg stormer frem: Topper vigtig liste

Sjovt stunt: SACKit højtalere imponerer på Havnefronten

Skrevet af: Michael Qureshi

Annonce

Aalborg-virksomheden SACKit er inde i en rivende udvikling.

Deres produkter bliver taget godt imod i både Danmark og i det øvrige Europa. Deres satsning på trådløse højtalere har i den grad også øget opmærksomheden omkring SACKit.

De startede med den helt lille WOOFit, som var den lille højtaler, man kunne have med på farten. Så kom den lidt større MOVEit højtaler, som kan kobles på både Bluetooth og Wifi, og den har fået en fremragende modtagelse.

Minihøjtaler ser ud til at blive stor succes

Senest har man så lanceret mini-højtaleren WOOFit Go, som ser ud til at blive en stor succes.

Især fordi den flotte højtaler med det elegante design kan spille i stereo med et andet par. Derudover kan den også tåle vand, så man kan have den i badeværelset eller med til poolen, hvis man er på ferie.

Der har også været flere anmeldelser af de nye højtalere;

“Vi tog soundtracket til Le Grand Bleu med Eric Serra, og spillede også Andreas Vollenweider’s Bella Donna. Og når man tænker på højttalerens størelse, så klarede den det fint. Især når man tænker på at højttaleren ikke vejer mere end 180 gram, og let kan ligge i en rejsekuffert.”

Således skrev recordere.dk i deres anmeldelse.

Flot skandinavisk design

“WOOFit GO er en kompakt Bluetooth højttaler i et flot skandinavisk design med en glimrende lyd. Der hvor den virkelig vinder, er hvis man har to og laver et stereo-par, så får man en virkelig god lydoplevelse. Dog stadig uden den dybe bas, men det er også begrænset hvor meget bas man kan få fra en højttaler i den størrelse.”

Skriver e-reviews.dk.

SACKit lavede også et sjovt reklame-stunt på Havnefronten i Aalborg, hvor de afspillede musik for en række aalborgensere. Til sidst afslørede de så, at lyden kom fra de to små WOOFit Go højtalere.

KONKURRENCE

Du kan nu vinde et par WOOFit Go højtalere. Vi udlodder 2 x 2 af disse højtalere.

Du skal like Facebook-opslaget (klik her)
Følge MigogAalborg på Facebook
Skrive hvilken af nedenstående farver du ønsker sættet i. Du kan vælge mellem Black eller Dusty Blue i Front.

Du kan selvfølgelig også bare gå ind og bestille dine højtalere her

Vild pris: 14 mio. kr. for en penthouse-lejlighed midt i Aalborg

Skrevet af: Michael Qureshi

Det kan blive en af de dyreste lejligheder nogensinde solgt i Aalborg.

Ejendomsmæglerfirmaet EDC har sat en superfed penthouse-lejlighed til salg inde i midtbyen.

Lejligheden er på hele 381 kvadratmeter, og ligger på Nytorv. Man får blandt andet to tagterrasser med for de 14 mio. kr., som lejligheden koster. Der er endda elevator inde i lejligheden, så man ikke bliver forpustet, når man skal fra den ene ende til den anden.

Den ligger lige over for Sinnerup i en perfekt central beliggenhed, hvor der er rigeligt med plads at boltre sig på.

EDC skriver i salgsopstillingen;

“Med hele 381 m2 er denne unikke liebhaverlejlighed i Aalborgs midte ikke blot byens flotteste og fedeste lejlighed, men formentlig også den største! Og ikke nok med det – den har også en af byens allermest attraktive beliggenheder, nemlig på Nytorv, lige i hjertet af Aalborg, lige her hvor det hele sker.”

Nordjyllands dyreste lejlighedshandel blev en realitet i september 2016, hvor en nybygget penthouse lejlighed på Havnefronten blev solgt for 13,5 mio. kr.

I februar 2017 blev en penthouse-lejlighed i det nye spændende byggeprojekt The Old Yard sat til salg for 14,5 mio. kr.

Du kan se salgsopstillingen på lejligheden på Nytorv her

Aalborg Karneval præsenterer nyt flot overskud

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

Man kan ikke sige Aalborg uden karneval, og det nyeste regnskab for Aalborg Karneval viser, at fremtiden ser aldeles lys ud for den store årlige begivenhed.

I 2016 kunne Aalborg Karneval præsentere et rekordoverskud op hele 1.509.819 kr og det er i år fulgt op med et overskud på 861.085 kr. Det skriver Aalborg Karneval i dag i en pressemeddelelse.

Aalborg Karneval meddeler, at den glædelige udvikling er kulminationen på en række strategiske tiltag samt en gennemgribende professionalisering af foreningen i de seneste fem år.

Mette Bugge, talsmand for Aalborg Karneval er da også fuld optimisme:

”Det er selvfølgelig en stor glæde at kunne præsentere et flot overskud for Nordjyllands absolut største kulturevent, som vokser år efter år. Det glæder mig nok allermest, at næsten 40.000 deltagere har købt loyalitetsarmbånd mod 33.000 året før.

Der er tydeligvis sket en kulturændring hos vores elskede karnevalister, som gør det til en fælles fest, hvor alle bidrager til at sikre, at vi fortsat kan forløse den kreativitet og glæde, som karnevallet besidder” fortæller Mette Bugge i pressemeddelelsen.

Deltagerrekord i Stjerneparaden

Aalborg Karneval blev i år afholdt i høj sol og det estimeres, at der var over 70.000 deltagere i Stjerneparaden, som er ny rekord.

Der blev også prøvet nye ting af – blandt andet “Tyrens Begravelse” på Gabels Torv og store blækspruttearme, som hang ud over Vesterbro langs Stjerneparaden.

Aalborg Karneval er særdeles optimistiske for fremtiden.

”Vi vil naturligvis gerne fortsætte udviklingen af vores elskede karneval. De kommende år vil der være endnu mere fokus på kunstnerisk udvikling og samarbejde med andre lokale og nationale aktører.

Jo flere loyalitetsarmbånd vi sælger, desto flere spændende tiltag kan vi igangsætte til gavn for deltagerne” fortæller talsmand Mette Bugge.

Teamet for Aalborg Karneval 2018 er “Til vands, til lands og i luften”. Du kan tilmelde dig begivenheden lige her.

Toprokade i køkkenet: Ruths Hotel henter profil tilbage efter mange år

Skrevet af: Michael Qureshi

Forleden blev det meldt ud, at Brøndums Hotel mistede deres profilerede topkok Michel Michaud.

Der gik dog ikke mange dage, før det blev meldt ud, at Michaud vender tilbage til sin tidligere arbejdsplads, anerkendte Ruths Hotel i Skagen.

Michaud forlod Ruths som køkkenchef i 2014.

Nu har Ruths nye køkkenchef Jakob Spolum har netop ansat sin tidligere læremester – den kendte kok Michel Michaud, i en helt ny stilling.

Målet er at sikre og udvikle den originale og autentiske brasserietradition, som det kendte nordjyske badehotel har opbygget over årene.

Afløste Dennis Juhl

Jakob Spolum overtog dirigentstokken 1. september fra Dennis Juhl, der i fredags åbnede Restaurant Textur i Aalborg.

Køkkenchef Jakob Spolum glæder sig til samarbejdet med en kapacitet som Michaud. Bl.a. ser han frem til dagligt at få direkte adgang til den kendte koks mange fifs og tricks, når de begynder samarbejdet den 10. oktober.

”Michaud var min mentor og læremester, dengang jeg var kokkeelev på Ruths Hotel og han var køkkenchef. Han inspirerede mig, lærte mig det franske køkkens klassiske grundprincipper og var samtidig som en far for mig. Det bliver så godt at få alle hans historier, opskrifter og metoder helt tæt på igen,” siger Jakob Spolum.

Glæde på Ruths Hotel

På Ruths Hotel glæder man sig til det nye og kreative samarbejde, bl.a. fordi man længe har ønsket at positionere forskellen mellem hotellets to køkkener, Brasseriet og Gourmetrestauranten, endnu mere tydeligt.

Jakob Spolum har ansvaret for begge steder, og Michaud skal udelukkende have fokus på kvalitet og produktudvikling i det originale Franske Brasserie.

Direktør Peter Christian Jensen fortæller, at det kendte badehotel – via samarbejdet mellem Jakob Spolum og Michaud, ønsker at få mulighed for at rendyrke det klassisk franske brasseriekøkken.

”Vi vil gerne fremstå som bærere af den stolte franske køkkentradition, som Michaud allerede i 70’erne var med til at indføre i Danmark. Michaud skal, i Brasseriet, ikke arbejde direkte i køkkenet og ved komfuret, til gengæld skal han inspirere os alle – inklusive vores gæster, med gode historier om sit liv med det franske køkken og dermed sikre at Ruths Brasserie fremover kan videreføre hans viden og håndværk.”

Michaud elsker Skagen

Michel Michaud har længe overvejet, hvordan han både kunne dele sin glæde ved det franske køkken uden at skulle deltage i det ofte hårde arbejde ved komfuret og samtidig bevare sin tætte tilknytning til Skagen.

”Jeg elsker Skagen, jeg elsker naturen og så elsker jeg at udvikle opskrifter og lave god mad. Det får jeg fuld adgang til nu, hvor jeg – i samarbejde med de mange dygtige og spændende folk på Ruths Hotel, får mulighed for i al ydmyghed at forfine det franske køkken på Ruths Brasserie uden at skulle arbejde på fuld tryk”.

Michel Michaud vil organisatorisk være ansat under køkkenchef Jakob Spolum med fokus på udvikling af det franske brasserie samtidig med, at han vil fungere som en slags historiefortæller og inspirationskilde til hotellets mange interesserede gæster.

For andet år i træk: Nordjylland slog København i Cook Off

Skrevet af: Michael Qureshi

Det blev til endnu en nordjysk sejr, da Copenhagen Cook Off for andet år blev afviklet i København.

Søndag eftermiddag dystede et nordjysk kokke-hold bestående af kokke fra Strandhotellet i Blokhus, to fra Restaurant Rusk og en fra La Locanda imod et stærkt københavnsk kokke-hold.

Og det blev nordjyderne, der igen kunne tage sejren med hjem. Sidste år blev det også til en nordjysk sejr i første udgave af den her Cook Off.

Fantastiske rammer i København

Det var fantastiske rammer, som de to kokke-hold dystede på Nordre Toldbod ved Løgismose Vin, mad og delikatesser.

Der skulle laves en forret og hovedret basere på nordjyske råvarer, hvor hovedretten blandt andet var fra Rosenbeck Frilandsgris.

Holdkaptajn Mikkel Espensen fra Strandhotellet var naturligvis stolt over den nordjyske sejr.

“Det var dejligt, at vi kunne tage den med hjem igen. Vi havde lidt udfordringer undervejs, hvor der til tider manglede strøm i køkkenet. Men som man siger i Aalborg “Ork Satme” det var en skøn sejr,” sagde Mikkel Espensen efter sejren.

Det stærke dommerpanel var Anders Halskov, Ken Tellufsen og Morten Krogholm.

MigogAalborg har skrevet om de fire kokke, der repræsenterede Nordjylland.

Her kan du læse om

Marc og Simon fra Restaurant Rusk

Kid fra La Locanda

Mikkel fra Strandhotellet