Udlever iværksætterdrøm: Simones design bæres af de kongelige

Skrevet af: Kristina Obitsø Baltov

For Simone Muus begyndte iværksætterdrømmen, da hun en kold novemberdag talte om fremtiden med sin chef i det galleri, hun arbejdede i.

Hun viste ham sin skitsebog. Han kendte nogle leverandører, og derfra startede eventyret.

I efteråret 2016 grundlagde den 24-årige aalborgenser tøjmærket Claire Sofié med et ønske om at skabe et alternativ til modeindustriens masseproduktion.

Made in Denmark 
“Tøjet bliver fremstillet i begrænset oplag fra 10-200 stk., og linjen ”Made in Denmark” er både designet og produceret i Danmark. Faktisk her i Nordjylland.

For mig handler det om, at jeg gerne vil vise, at det kan lade sig gøre at bruge dansk arbejdskraft og samtidig holde udgifterne på et niveau, der svarer til det, det ville koste at få tøjet syet i udlandet”.

Det lå ikke fjernt for Simone selv at starte noget op. Mange i hendes familie driver virksomhed, så iværksætteriet ligger måske lidt i generne.

For hende er Claire Sofié ikke et arbejde men en livsstil. Hun har kontor og lagerlokale på Gjøl, hvorfra hun driver virksomheden, når hun ikke rejser landet rundt for at deltage i møder og messer.

En fordel at blive i Aalborg
Når man er nystartet, er netværk og sparring en vigtig faktor, og hun har med hjælp fra Business Aalborg fået mulighed for at møde andre iværksættere og deltage i relevante kurser.

Alt sammen noget, som har gjort arbejdet med at skabe egen virksomhed til en god oplevelse.

“Jeg ser det faktisk som en fordel, at jeg har valgt at blive i Aalborg og bygge min virksomhed op her. I København er der mange små nyopstartede fashionbrands, og jeg kan skille sig ud fra mængden ved at komme fra Aalborg”.

Designer til de kongelige
Selvom det kun er et år siden, Simone startede Claire Sofié op, har hun allerede opnået meget.

Hun har via de sociale medier nået ud til et stort publikum, og senest blev Elainekjolen fra den nyeste kollektion båret af prinsesse Marie på Athenas første skoledag. En virkelig god eksponering af mærket, som også når ud over landets grænser.

I dag bliver Claire Sofiés styles solgt på egen webshop, men drømmen for fremtiden er at åbne en butik i Aalborg.

Fra 12/10-14/10 deltager Simone i Iværksætterdage i Shoppen. Da hun sælger sit tøj via sin webshop, betyder det meget for hende også at komme ud og møde sine kunder personligt. Her har hun også mulighed for at hilse på andre iværksættere.

Du kan læse mere om Claire Sofié og se kollektionen her.

MigogAalborg er mediepartner på iværksætterdage i Shoppen

Torsdag, fredag og lørdag kan du møde nogle af Nordjyllands mest spændende nystartede virksomheder. Derudover kan du møde flere etablerede iværksættere og få gode råd.

Fredag den 13. oktober kan du kl. 11.30 høre et iværksætter-panel bestående af

Jacob Risgaard, medstifter og partner i Coolshop

Thomas Bjuring, stifter af BK Rengøring og direktør i Aalborg Pirates

Frederik Löwe, stifter af We Feat

De interviewes af MigogAalborgs chefredaktør Michael Qureshi.

Lørdag den 14. oktober klokken 12.00 kan du møde et panel med

Lisa Dalsgaard, stifter af Goodiepack og kåret til Årets Kvindelige Iværksætter i Danmark 2016

Christoffer Baadsgaard, stifter af online-inkasso Debito

Rasmus Arendt Nielsen, partner i Brandheroes

Du kan læse mere om Iværksætterdage i Shoppen her.

Toprestauranter i direkte dueller: Her kan du selv spise med

Skrevet af: Michael Qureshi

Bedst i Nordjylland er en helt ny restaurant-turnering for nordjyske restauranter, der afvikles af Den Danske Spiseguide med assistance med GastroNorth.

Betingelserne går på, at de deltagende restauranter hver især skal dyste mod en nordjysk kollega om at sammensætte den bedste og lækreste menu.

Lad os bare kalde det for de nordjyske restauranters svar på fodboldens pokalturnering hvor man kører knock out-runder.

Nu er der sat datoer på de otte “kampe”, og det er væsentligt at bemærke, at man godt kan booke bord og komme helt tæt på dysten.

Man kan selv spise med

Selv om der vil være en jury repræsenteret, så kan man selv smage på de lækre retter, som de dygtige kokke tryller frem i hinandens køkkener.

“Vores plads i Aalborg er at profilere de mest højprofilerede restauranter internationalt. Der er et stykke vej endnu, men denne konkurrence skal hjælpe dem til at blive bedre til at samarbejde, for selv at blive bedre og dermed på et tidspunkt at nærme sig det ultimative, som kunne være en Michelin-stjerne,” forklarer Mads Stenstrup fra GastroNorth.

Det vi på MigogAalborg vurderer som Rundens Brag er Fusion Vs Vendia Gourmet på Restaurant Fusion den 25. januar. Det bliver to forskellige stilarter, som mødes, og det kan kun ende med at blive superlækkert.

Der bliver også noget af et lokalopgør 24. januar, når Musikkens Spisehus møder Mortens Kro her i Aalborg.

Dyster i fem forskellige retter

Det bliver en uafhængig jury, som afgør hvilke restauranter, der går videre til næste runde.

I den direkte duel dyster restauranterne i fem forskellige retter, og den endelig finale mellem de to bedste restauranter finder sted senest i april eller maj næste år.

Foruden titlen som “Bedst i Nordjylland”, så vinder restauranten også 25.000 kr.

Her kan du se de forskellige opgør med datoer

Hvis du er interesseret i at spise med, så kontakt restauranterne direkte for at booke bord. Der er enkelte, der allerede har meldt prisen ud – står i parentes.

Hotel Amerika – Studie 4 afholdes den 16. januar
Strandhotellet Blokhus – Applaus afholdes den 18 januar
Musikkens Spisehus – Mortens Kro 24. januar kl. 18.00
Fusion – Vendia afholdes 25 januar kl. 18.00
La Locanda -Ruths Hotel afholdes den 31. januar kl. 18 (1500,-)
San Giovanni – Strandgården, Læsø afholdes 1.februar kl 18.00 (1195,-)
Brøndums Hotel – Tabu Dato  afholdes d.26. februar kl. 18.30
Strandingskroen – Textur 27. februar kl. 18.00

Gastromand anmelder Karma Sushi: En rejse ind i Sushi-himlen

Skrevet af: Mads Schytte (Gastromand)

Det er lørdag aften, og der står hygge og god stemning på menuen.

Mulighederne er mange, og valgene er svære. Aalborgs spisesteder boomer som aldrig før.

Karma Sushi er seneste restaurant, vi har besøgt, og egentlig er det på høje tid.

Restauranten som er udsprunget i Frederikshavn er ved at indtage alle de største byer i landet, og Aalborg er en af deres allervigtigste baser. Faktisk bor den ene af stifterne her i byen, og hovedkontoret ligger i Nørresundby.

Populært som Take Away

Sushi er bestemt ikke noget nyt i Aalborg, og har egentlig hittet længe, men for mit vedkommende har det primært været take-away-delen, jeg har nydt godt af.

Faktisk har jeg fået sushi take-away adskillige gange, og med mange gode sushi-steder og restauranter i Aalborg, så er Karma Sushi blandt de allerbedste.

Min medspiser og jeg ankommer til en helt fyldt restaurant, og jeg bemærker, at der også er lang kø til deres take-away.

Vi bliver vist til bords, hvor jeg kanter mig ned i stolen, da restauranten er godt fyldt på denne lørdag aften, og pladsen lidt trang – herefter begynder jeg at kigge på menuen, som er intet mindre end 68 sider lang.

Jeg taber faktisk ret hurtigt overblikket, hvilket en observant tjener bemærker og kommer og tilbyder hjælp.

Vil smage mest muligt

Jeg forklarer, at vi egentlig gerne vil godt omkring, og da min medspiser absolut ikke er vant til sushi, så vil det være godt, at vi smager det hele – om muligt.

Vores tjener foreslår indledningsvis en lille cocktail til at starte på. Det siger man pr. definition aldrig nej til!

Herefter foreslår hun deres ”Signatur Menu”, som har masser af lækkerier som kongekrabbe, kaviar og masser af sushi, den er vi også klar på!

Menuen koster 995 kr. og det er for to personer. Måske er det bare mig, men en forenkling af menuen ville altså være godt, og så synes jeg, drikkevarer skulle indgå også, blot et forbedringsforslag – men dog en detalje.

Kaviar til manden – avocado til pigen

Kort efter kommer vores cocktail, som er en japansk brændevin lavet på blommer – jeg fangede ikke helt, om tjeneren sagde, at de rent faktisk selv laver den – hvis det er korrekt så hatten af – det er sgu godt gået, for den smager virkelig godt!

Imens kommer vores første ret, som er misosuppe, som jeg nok vil sige er en consommé af jomfruhummer – hvor det formentlig er skallerne, der er kogt, flamberet og reduceret.

Skal det oversættes, så er det en kraftig suppe – så er alle vist med!

Dertil får vi en lille forårsrulle med jomfruhummeren. Der er god dybde i smagen, og rullen er sprød, varm og frisk, og så hænger retterne sammen, hvilket jeg holder meget af.

Fremragende kaviar

Vi skåler og afventer spændt næste ret. Kort efter kommer der kaviar med avocado og sprød senbei – og nej I må sgu ikke spørge, hvad det er – men det smager godt og er sprødt!

Jeg spørger ind til, hvor kaviaren kommer fra, og tjenerne skal lige vejledes af køkkenet. Imens smager vi på retterne – og ja, det smager godt – jeg kunne ikke helt forstå det med kaviar og avocado, men sammen passer det faktisk meget godt.

Spiser du med en kvinde, vil hun sikkert gå efter avocadoen, og du kan så hapse kaviaren selv – så helt dumt er det faktisk ikke!

Tjeneren kommer tilbage og fortæller, at det er opdrættet stør fra Italien – tjek!

De seks stykker laks er intet mindre end fantastiske – fede og cremede – men på den helt rigtige og delikate måde.

Vi er færdige med vores drinks, og tjeneren foreslår hvidvin og forklarer lidt om druerne – jeg stopper hende ved en oversøisk Sauvignon Blanc, som jeg gerne vil smage.

Da tjeneren beder mig smage for, bliver jeg lidt nervøs, da den meget søde duft møder min næse, men heldigvis er der masser af syre og mineralitet i smagen, som passer til den fede fisk.

Aftenens bedste ret

Min medspiser er ikke skræmt af sushi og er faktisk ret imponeret over den rene og friske smag – hvilket også er årsagen til, at jeg netop elsker den slags mad – videre så er der bare noget fascinerende over det japanske stringente køkken.

Næste ret er søkogt kongekrabbe med shisoemulsion, citrussoja og igen den her senbei. Jeg tror måske aldrig, jeg har smagt kongekrabbe før, i hvert fald husker jeg det slet ikke som denne, det er noget af det bedste jeg nogensinde har spist.

Lidt som hummer der er kogt perfekt og bare så delikat og lækkert. Min medspiser er dybt imponeret – navnlig af den tilhørende dip!

Scoretips til fyrene

Efter mødet med kongekrabben er der en lille kunstpause, hvor vi faktisk bestiller lidt edamame-bønner med sesam og salt, som vi snacker, imens vi nyder aftenen.

Restauranten er godt fyldt med alt fra 10-mandsborde til noget, som kunne ligne første date.

Jeg tænker ved mig selv, at sushi nok ikke er dumt at invitere en kvinde på, hvis man gerne vil imponere lidt. Dybest set kan det næsten ikke gå galt.

Den Grande Finale!

Vores sidste servering er deres ”Douglas Menu”, som består af en ordentlig omgang sushi hvor, du får laks, tun, sødreje, ingefærgravad laks, jomfruhummer, gunkan med laksetartar, stegt sild, flamberet laks, tun tataki, raibow, canadian, karma crunch, sizzling tuna og naturligvis godt med soja, wasabi og ingefær! Forpustet?

Det bliver du, og jeg vil godt garantere, at lige meget hvor hård du tror, du er, så spiser du og din medspiser ikke op!

Jeg fik smagt næsten alle slags, men der var alligevel 6-7 stykker tilbage. Smagen er naturligvis forskellig, og jeg vil ikke gå i dybden med detaljerne om dem alle, for så ville du nok bliver en smule træt, for hver af dem har sit unikke præg, og mange af dem er pyntet med lakseæg, crunch, mayo, karse og andet lækkert.

Jeg vil hellere fokusere på det faktum, at selv om du måske tror, sushi ikke er dig, så vil jeg opfordre dig til at prøve Karma, det var nemlig dem, som oprindeligt fik mig omvendt.

Karma Sushi laver sushi, som de oprindelige pionerer inden for sushi ville have hyldet. Det er fantastisk, at en restaurant af den her kaliber har succes i Aalborg.

For det fortjener den hands down virkelig. Jeg har spist på flere af landets toprestauranter på sushi, og det her er en af de bedste.

Læste du vores anmeldelse af Napa – lige her

Læste du vores anmeldelse af Dronninglund Slot Restaurant – lige her

Læste du vores anmeldelse af Restaurant D’Wine – lige her

12 år som familieforretning: Brillegalleriet har succes med eget koncept

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

Annonce

Der er ret stor sandsynlighed for, at du på et eller andet tidspunkt i dit liv skal forbi en optiker, når synet begynder at svigte.

Midt i hjertet af byen ligger der en selvstændig butik, som siden opstarten i 2006 har nydt stor succes i både Aalborg og resten af Nordjylland.

Brillegalleriet er en familieforretning i ordets bedste betydning. Her har Hans Christian og Henrik Andersen – far og søn – nu i snart 12 år udlevet drømmen om at have deres helt egen butik.

”Vi har begge været i store kædebutikker, men vi savnede at gøre tingene på vores måde. Det kan vi i høj grad her i vores egne lokaler og med vores eget koncept,” fortæller Hans Christian.

De lækre lokaler i Slotsgade

Nære relationer hele vejen rundt

Da vi besøgte den stilfulde forretning, stod det hurtigt klart, at far og søn relationen kun er en styrke for Brillegalleriet. Man får lynhurtigt fornemmelsen af en familiær og tryg stemning.

”Vi er et perfekt team, som kender hinanden indgående. Det gør også oplevelsen for kunden meget mere behagelig. Vi elsker at gå på arbejde, og det skulle gerne afspejle sig i den service, som kunderne får her,” forklarer Henrik og fortsætter:

”Vi snakker meget personligt med kunderne, og på den måde kommer vi også ind på livet af dem. Dermed har vi bedre forudsætninger for at præsentere den helt rigtige løsning for dem.”

Foruden Hans Christian og Henrik består Brillegalleriet af Jannie, som både er butiksassistent og hele Brillegalleriets ”blæksprutte”. Og til januar udvides personalet med optiker Rikke Kuntz Skovfo, der indtil 2017 har haft Kuntz Optik i Nibe.

Vigtigt med tid til den enkelte kunde

For alle i butikken er det vigtigt, at der er tid til den enkelte kunde. Der er derfor altid sat god tid af til en grundig synsprøve og rådgivning i valget af brillestel og –glas eller kontaktlinser.

”Det lyder måske som en kliché, men kunden er virkelig i centrum her. Det skal være en oplevelse at handle ved os. Vi sælger ikke en metervare, men et specialfremstillet produkt til hver enkelt kunde,” fortæller Jannie.

Det kommer i høj grad til udtryk i kontakten med kunderne. Brillegalleriet holder både kontakten ved hjælp af Facebook, hjemmesiden og via en SMS-service. Men på ét bestemt punkt skiller de sig ud.

”Når vi indkalder til kontrol, ny synsprøve eller lignende, så sender vi det altid i et fysisk brev. Det er selvfølgelig dyrere for os end en e-mail, men det er bare meget mere personligt og værdifuldt for kunden,” fortæller Hans Christian.

Selvstændighed betaler sig

Det er især på sortimentet af briller, linser og solbriller, at Brillegalleriet skiller sig ud fra de store kæder. Det er både på grund af deres mange års erfaring og den frihed, der ligger i at være en selvstændig forretning.

”Vi skræddersyer vores eget sortiment til de kunder vi har. Vi kan hurtigt manøvre rundt, hvis der lige pludselig sker nogle ting på markedet – eksempelvis hvis et nyt mærke lynhurtigt bliver populært,” fortæller Henrik.

Evnen til at servicere deres store og loyale kundebase, som har vidt forskellige behov, er nemlig det vigtigste for Brillegalleriet.

”Vi kan ikke få en bedre anbefaling, end at vores kunder bliver ved med at vende tilbage til os. Det er sådan vi ved, at vi gør tingene rigtigt. Og det er vi naturligvis glade for og stolte over, at de gør. Det er nemlig servicen, der er vores bedste brand.” slår Henrik fast over for MigogAalborg.

Mere end bare briller

Briller er efterhånden blevet en stor del af folks livsstil, og derfor stiller de også større og større krav til viden om både design og materialer.

Det tager far og søn som en kærkommen udfordring – de tager derfor flere gange årligt ned på fabrikkerne for at få et øget kendskab til både produktet og brandet.

“Når vi fortæller en kunde om et bestemt mærke, så vil vi helst vide så meget som muligt. Vi er nok lidt nørdede på det punkt,” fortæller Henrik med et smil.

Og selvom ambitionerne hos Brillegalleriet er store, vil de ikke gå på kompromis med den gode service.

”Vi vil selvfølgelig gerne øge væksten, men det skal være i et tempo, hvor vi kan følge med, og hvor den enkelte kunde ikke bliver glemt,” fortæller Hans Christian, og Henrik supplerer:

”Grundlæggende skal vi bare blive endnu bedre til det vi gør. Vi skal hele tiden uddanne os, have det rette udstyr og have fingeren på pulsen. Det her er vores håndværk og noget, som vi stadig brænder for hver eneste dag.”

Bliver en af landets største: Erhvervsmæglere fra Aalborg opkøber Aarhus-afdeling

Skrevet af: Christine Luca Hornemann
Fra venstre: Mattias Manstrup, Kim Jacobsen og Steen Royberg
Fra venstre: Mattias Manstrup, Kim Jacobsen og Steen Royberg

Nybolig Erhverv er Danmarks største erhvervsmæglerkæde, og Nybolig Erhverv Aalborg er en af kædens bedst omsættende forretninger.

Ved årsskiftet overtager Aalborg-forretningen så Nybolig Erhverv Aarhus for et ukendt millionbeløb.

Bag købet står de tre ejere af Nybolig Erhverv Aalborg I/S, Mattias Manstrup, Steen Royberg og Kim Jacobsen.

En af kædens største franchisetagere

Med overtagelsen bliver de tre partnere en af Nybolig Erhverv kædens største franchisetagere.

”Vi betragter købet af Nybolig Erhverv Aarhus som en naturlig og rigtig spændende mulighed for at videreudvikle og styrke vores og kædens position i Danmark. Nybolig Erhverv Aalborg har eksisteret i snart 30 år, og vi har oplevet en markant vækst igennem de sidste mange år, og derfor ser vi købet af forretningen i Aarhus som en naturlig udvikling af vores forretning”, udtaler partner Mattias Manstrup.

Aarhus vækster hurtigt

“På samme måde som tilfældet er med Aalborg, så er Aarhus et af de store vækstområder i Danmark. Nybolig Erhverv Aarhus har en stærk position på markedet, og det er vores vision at skabe et solidt markedsgrundlag og udbygge denne position sammen med det stærke hold af medarbejdere, som sidder på kontoret i Aarhus,” fortæller partner Kim Jacobsen, som bliver daglig leder af kontoret i Aarhus til MigogAalborg.

“Vi har købt en forretning, som allerede er velfungerende. Vi har dyb respekt for det stærke netværk, som Erik Andresen (sælger af Nybolig Erhverv Aarhus, red.) har opbygget gennem mange år, og vi vil gøre os umage for at opretholde dette,” fortæller Kim Jacobsen.

Kompetente medarbejdere i begge forretninger

Nybolig Erhverv Aalborg fortsætter uændret med Mattias Manstrup og Steen Royberg som daglige ledere af kontoret.

Kim Jacobsen vil fortsat have en naturlig tilknytning til kontoret i Aalborg med en ugentlig mødedag.

“Vi har nogle kompetente medarbejdere i begge forretninger, og opkøbet vil skabe en bedre synergi mellem de to forretninger,” slutter Kim Jacobsen.

Utraditionelt studiejob: Sælger juletræer midt inde i Aalborg

Skrevet af: Stine Kjølby Christensen

Julen er og bliver en helt særlig tid.

En helt særlig tid, hvor mange tager sig tid til at gøre noget helt særligt.

Og det er netop hvad de to studerende, Lars og Christian, har gjort.

På trods af en travl hverdag med universitetsopgaver og hvad der ellers skal nås i løbet af en travl december, har Lars og Christian for andet år i træk valgt at bruge deres dagstimer i julen på at sælge juletræer på Gabels Torv.

En meget anderledes prioritering, som også samtidigt skiller sig ud fra det gennemsnitslige studiejob – men for Lars og Christian er det helt perfekt.

”Min far har dyrket juletræer i 30 år, og jeg har været med på sidelinjen, siden jeg var 15. Det gør, at jeg har et naturligt kendskab til branchen – og så er vi begge to glade for naturen og den friske luft,” fortæller Christian Willadsen.

Skoven ind i Aalborg

Med en kæmpe sending af 1. sorterings Normannsgran og pottetræer er det i den grad lykkes venneparret at bringe julen ind i midtbyen og den nostalgiske duft af gran trækker også mange aalborgensere ind den indhegnede ”skov”.

”Selvfølgelig kan det være hyggeligt at tage ud at fælde sit eget træ, men der er mange især mange studerende, som egentlig synes, det er rart at kunne hente det hernede og undgå alt besværet med at skulle fragte det langt hjem,” forklarer Lars Flensburg Hansen.

Drengene fik allerede tilladelse til at stå på Gabels Torv fra 2016, og har dermed brugt de sidste 11 måneder på at planlægge, hvordan juletræssalget for 2017 skulle se ud.

”Vi har taget en masse erfaring med fra sidste år, så vi forhåbentligt kan gøre det endnu bedre denne gang.

Sidste år bad vi min far udmærke hans bud på de bedste træer – men hans kunder er primært fra f.eks. Tyskland, hvor de gerne vil have brede og tætte træer.

Danskerne vil hellere have et etage-træ med plads til at hænge lys og pynt på, så det har vi selv sørget for at have i år.” siger Christian.

Nordjysk forhandling

Hverken Lars eller Christian er oprindeligt fra Nordjylland, men de har alligevel sørget for at bringe den nordjyske mentalitet med ind i deres forretning.

”I Århus giver man nemt 400 kr. for et træ og måske 600 kr. i København. Den går ikke her, og vi er derfor meget åbne for nordjysk forhandling. Folk får jo nærmest julelys i øjnene, når de får pruttet prisen 10 kr. ned og så er alle jo glade,” siger Lars med et grin.

Og forhandlingsmetoderne har i den grad båret frugt. På kun fem dage var det lykkedes drengene at sælge en stor del af deres første sending juletræer – derfor er der allerede nu flere på vej.

Dette års stigende succes betyder også, at Lars og Christian allerede er i fuld gang med planlægningen af 2018, hvor de samlede erfaringer skal gøre den lille juletræsbod endnu bedre for Aalborg.

”Vi har oplevet stigende efterspørgsel på økologiske træer, så det er vi allerede ved at undersøge nu. Derudover vil vi gerne have en ladcykel, så vi også kan køre rundt og aflevere træet til dem, som køber,” afslutter Christian.

Du kan finde De studerendes Juletræssalg på Gabels Torv alle hverdage.