Sætter penge af til undersøgelse: Vil have Plusbus-rute på Limfjordsbroen

Skrevet af: Michael Qureshi

Lige nu oplever vi større vejarbejde rundt omkring i Aalborg.

Mange af projekterne er i forbindelse med PlusBus-ruten, hvor de 24 meter lange busser om ganske få år bliver den foretrukne offentlige transport for rigtig mange aalborgensere.

Aalborgs Plusbus – også kaldet BRT – er en højklasset busforbindelse, som kommer til at køre på en 12 km lang strækning fra Væddeløbsbanen gennem midtbyen til Nyt Aalborg Universitetshospital.

Plusbus er kendetegnet ved:

  • Kørsel i egen busbane
  • Prioritering i lyskryds
  • Jævn overflade uden huller og bump
  • Hurtig og niveaufri ind- og udstigning
  • Komfortable og støjsvage køretøjer med plads til 150-200 passagerer

Plusbus ventes at få premiere i 2023.

Fra Svenstrup til Vodskov

Men allerede nu drømmer politikerne i Aalborg om mere. Her drøfter man mulighederne for at etablere en Plusbus 2, der skal køre fra Svenstrup over Limfjordsbroen og helt op til Vodskov.

I de nuværende budgetforhandlinger afsættes der midler til at indlede en egentlig foranalyse af projektet, der kan beskrive mulige løsninger og give Byrådet mulighed for at drøfte hvordan projektet søges realiseret.

I foråret 2020 blev der udarbejdet en indledende rapport om muligheden for at etablere en PlusBus 2 på strækningen fra Svenstrup og over fjorden mod Vodskov.

Men udfordringer er der nok af for at få en Plusbus 2 rute. For den skal køre langs den mest trafikerede strækning i Aalborg fra Skalborg, langs Hobrovej, videre på Vesterbro og så over Limfjordsbroen.

Illustration af Plusbus

Kan få sin egen kørebane

Politikerne drømmer om en 3. Limfjordsforbindelse så Plusbus 2 ruten hurtigere kan rykkes på og måske ikke komme alt for lang tid efter den oprindelige Plusbus-rute.

Men en 3. Limfjordsforbindelse virker langt ude i horisonten.

Derfra er alternativerne få. Måske kan man dreje den udenom Vesterbro, men man kommer ikke udenom, at Plusbussen skal over Limfjordsbroen, for at det giver mening.

Den første Plusbus får sin helt egen kørebane de fleste steder, og en mulighed kunne være at inddrage to spor i hver sin retning på Limfjordsbroen til en Plusbus 2.

Dermed ville vi komme til at opleve det som vi har været igennem de seneste måneder, hvor der har været et større arbejde i gang på Limfjordsbroen, og hvor der kun har været et spor i hver retning tilgængeligt.

Åbner for anden løsning

Over for Nordjyske åbner Aalborgs borgmester Thomas Kastrup-Larsen op for en anden løsning.

“Det er selvfølgelig klart, at man jo godt kan arbejde videre med Plusbus2 projektet, selvom man ikke reserverer busbaner, så skal busserne jo bare dele sporene, for der kører jo også busser på Limfjordsbroen i dag.

De skal bare dele vejbanerne med bilerne, indtil en tredje Limfjordsforbindelse vil komme på et tidspunkt,” siger Thomas Kastrup-Larsen til Nordjyske.

Det er dog mest realistisk, at Plusbus 2 bliver realiseret, når man præcis ved, hvornår man får en 3. Limfjordsforbindelse.

Men der vil stadig blive arbejdet videre og investeret i at afsøge muligheder i budgettet, fremgår det af budgetforslaget som blev fremlagt i fredags.

Her kom der også flere spændende ting frem omkring hvad man vil investere penge i. Det kan du læse mere om her.