Her får du de gode tips: Ny blog fra Aalborg sætter fokus på events

Skrevet af: Anne Raunkjær
Foto: Kaffepausen
Foto: Kaffepausen

Er du typen, der elsker at stå i spidsen for et godt event?

Eller er det oftest dig, der sidder med i arrangørgruppen af medarbejderfester og arrangementer med virksomheden?

Så er der gode råd at hente, hvis du synes, det er lidt svært hele tiden at være kreativ, eller måske savner tips til at tingene spiller fra start til slut.

Nørresundby-virksomheden NemTilmeld har et af landets mest brugte tilmeldingssystemer, men nu står de også bag et blog-univers, som er langt fra de mere traditionelle blogs, vi ser rundt omkring i det danske medieland.

Den nye blog handler om det at arrangere events, og går under navnet Kaffepausen. Det er et hyggeligt fællesskab, der både er autentisk, ærligt og rådgivende.

Lige fra personlige historier og interviews til en masse lette og gode råd.

“Folk som laver arrangementer er tit alene om det.  Det er måske meget sjovt i starten, men der er mange, som taber motivationen eller sidder og prøver at opfinde den dybe tallerken.

Så det kan være en stor motivation og hjælp i hverdagen at høre, hvad andre gør.” fortæller Tina Pearson, som står bag Kaffepausen og er ansat af NemTilmeld.

Den erfarne arrangør har hele 30 års erfaring med at planlægge arrangementer, og er hovedpersonen bag de hyggelige og ikke mindst nyttige historier på bloggen.

Tina Pearson står bag Kaffepausen

Kaffenpausen vil gøre det lettere for alle

Essensen ved et arrangement er, at det er et sted, hvor folk mødes til stort og småt.

Der kan være mange ting, som skal forberedes og overvejes. For eksempelvis invitationer, faktureringer og navneskilte.

Tina forklarer, at mange sikkert har prøvet at deltage i et arrangement, og ikke har følt sig godt modtaget, når man ankom. Så hvordan får du dine gæster til at føle velkommen?

Den information kan du finde på bloggen, hvor en stribe arrangører fortæller om, hvad de gør. Her er alle  indlæg bygget op af små historier for at give folk et lille pusterum, mens de eventuelt nyder en kop kaffe.

Deraf navnet Kaffepausen.

Der kan under et arrangement opstå mange situationer, som man ikke har forudset. For eksempelvis afbud i sidste øjeblik, strømsvigt eller en utilfreds deltager.

Men den helt nye udfordring inden for event-planlægning er, at arrangementer er blevet mere omfattende, og man skal vide meget mere som arrangør, fordi deltagerne stiller større krav.

Mange ønsker, at arrangementerne eksempelvis skal være mere spændende og involverende.

Vil gøre planlægning og koordinering lettere

Kaffepausen’s mission er derfor, at gøre planlægning og koordinering lettere for folk.

Tina uddyber, at hvis folk får de rigtige tips, så bliver arrangementerne også meget bedre. Så vi skaber en ren win win situation.

“Folk begynder også at turde mere, og her begynder vores system Nemtilmeld at blive rigtig interessant, fordi værktøjet gør det lettere for folk at skabe et overblik over deres planlægning,” forklarer Tina.

Hvis du selv overvejer, eller er i gang med at planlægge et arrangement, så har MigogAalborg sammen med Tina samlet fem vigtige ting, som vil gøre dine arrangementer endnu bedre.

Du behøver ikke være alene med det

Alle i din omgangskreds har prøvet at være til et arrangement. Tal med andre om det, når du skal have nye ideer. (venner, bekendte eller netværk m.m.)

Planlæg i øjenhøjde med gæsterne

Mange af de ting vi gør, er vaner og derfor er det nemt at glemme deltagernes behov. Prøv at planlæg dit arrangement ud fra gæsternes øjne.

Start fx med at spørge dig selv ”Hvordan er det at sidde i denne stol?”, ”Hvor er toilettet?”, ”Er der vegetarmad?” og planlæg så ud fra hvordan deltagerne vil opleve at være til dit arrangement.

Brug de hjælpemidler og værktøjer, der er til rådighed

Brug de værktøjer og hjælpemidler du kan, og som gør din hverdag lettere. Så kan du i stedet fokusere på vigtigere ting såsom idéudviklingen.

Der findes en masse online værktøjer til administrering af tilmeldinger, invitationer eller faktura. NemTilmelds tilmeldingssystem er et af dem.

Alt  udenom hovedelementet er vigtigt

Folk forventer at få en helhedsoplevelse.
Ofte tænker man, at hovedelementet fx koncerten eller foredraget er vigtigst, men til arrangementer i dag forventer gæsterne også at lokalet, stemning, dekorationer og maden er en del af den gode oplevelse.

Det er derfor vigtigt, at du også kræser om de andre ting end kun hoved-tingen. Du kan finde inspiration til dette på bloggen.

Husk den “røde tråd”

Skabe en rød tråd – lige fra folk hører om arrangementet til det slutter. Det kan for eksempelvis være en farve eller et tema, som går igen både i invitationen og i lokalet.

Det er her, at du kan trække på dine venner, netværk eller familie, og bringe nogle idéer eller erfaringer på banen. Og så er du ikke alene.

Er du nysgerrig på at vide mere, så besøg bloggen her

Er du også mere nysgerrig på, hvordan NemTilmeld kan hjælpe i din vennekreds, forening eller virksomhed så læs MigogAalborgs artikel om virksomheden, der startede med en god ide

Danmarks næste hotdog-konge: Spis så mange du kan på 15 minutter

Skrevet af: Michael Qureshi

Så er det tid igen.

Det er efterhånden blevet en god tradition, at Danmarks hotdog-konge skal findes lige her i Aalborg.

Igen i år afvikles DM-finalen på Gl. Torv i Aalborgs Midtby. Men før vi kommer så langt, så skal deltagerne til finalen findes.

I april og maj afvikles kvalifikationsrunderne til en af årets helt store ”events”, når finalisterne til DM i Hotdogspisning skal findes.

Kvalifikationsrunden er nu i gang, og finalisterne skal findes rundt i hele Danmark. I Aalborg Kommune findes der tre steder, hvor man kan kvalificere sig.

Det er på legendariske Maxi Grill, Klarup Grill samt Madværkstedet i Arden.

Derudover er der tre øvrige steder i Nordjylland.

Vind et rejsegavekort på 20.000 kr.

Førstepræmien i DM i Hotdogspisning-finalen er et rejsegavekort på 20.000 kroner, men der er også flotte præmier til de lokale vindere, hvor der er et weekendophold på spil – samt lodtrækningspræmier om flotte gavekort blandt alle, der forsøger at kvalificere sig.

Reglerne er ganske simple – spis så mange hotdogs som muligt på 15 minutter.

De ti bedste på landsplan kommer i finalen, der afholdes den 31. maj i Aalborg til en kæmpe event på Gl. Torv.

Adgang til konkurrencen – og i første omgang et kvarter i hotdog-himlen – koster 100 kroner, og som altid går alle pengene ubeskåret til et velgørende projekt.

Rekorden er på 42 hotdogs på et kvarter

I år er det Fonden Børnenes Kontor i Aalborg, der kan nyde godt af en økonomisk saltvandsindsprøjtning.

“Vi vil gøre DM i Hotdogspisning til en relevant og sjov begivenhed for alle.

Der kan synes langt fra din lokale pølsevogn til podiet i Aalborg, men det gør måske heller ikke så meget, om du bliver danmarksmester – bare du kan spise flere hotdogs end din bedste ven, din bedrevidende mester, din kollega, din gamle far, eller hvem du nu drømmer om at slå.

For vi har alle i hvert fald én, som vi under INGEN omstændigheder vil tabe til – og så kan man jo se, om man samtidig kan sikre sig en plads blandt de 10 storspisende finalister, og hvem ved, måske slå den nuværende rekord på hele 42 hotdogs,” siger Rikke Jeppesen fra arrangøren Steff Houlberg.

Der er dog en lille udfordring ved Maxi Grill. For det er her, at den regerende seksdobbelte Danmarksmester Ruben Mikkelsen plejer at kvalificere sig til finalen.

Den velvoksne ædekonge er selvfølgelig lokal og repræsenterer Aalborg på fornemmeste vis.

Så I Del 1 af vores Tour de Grillbar med legenden Okker? Set knap 70.000 gange

Her er de steder i Nordjylland, hvor du kan vinde lokale præmier eller endda kvalificere dig til DM finalen 1. juni

Adresserne på stederne kan du finde her

Aalborg
Maxi Grill, Hadsundvej 96

Klarup
Klarup Grill, Klarupvej 52

Arden
Madværkstedet, Østergade 7

Sæby
Big Burger, Sophus Falcks Vej 1 H

Frederikshavn
Frederikshavner Grillen, Abildsgårdvej 16

Brovst
Den Fodkolde, Østergade 64

Festen er slut: Kendt kunstners bar lukker i Aalborg

Skrevet af: Michael Qureshi

Det var med vilde kunstværker på væggene og stærke budskaber på væggene, at den kendte kunstner Kristian Von Hornsleth åbnede sit bar koncept Hornsleth Bar i Aalborg.

I november 2017 åbnede man dørene til Hornsleth Bar i Jomfru Ane Gaden, og provo-kunstnerens bar blev fint modtaget som et anderledes sted i byens berømte diskoteks-gade.

Men nu er festen slut. I tirsdags lukkede og slukkede Hornsleth Bar for eventyret i Aalborg.

“Det er med tårerne trillende ned ad kinderne, at vi desværre må meddele, at i morgen bliver vores sidste åbningsdag,” skrev Hornsleth Bar forleden på deres Facebook-side.

REKOM har lukket flere steder

Det er den store danske bar- og natklubskoncern REKOM, der står for driften af Hornsleth Bar i Aalborg. De ejer hovedparten af stederne i Gaden, men i ugens løb opstod der en interessant debat i TV 2 Nord.

Meldingen er, at for høje huslejer i Gaden kvæler stederne.

REKOM har på det seneste lukket steder som High Voltage, Viggo’s og nu gælder det så Hornsleth Bar. Det skal dog også siges, at REKOM har flere succesfulde steder i Gaden.

Tegner et dystert mønster i Gaden

Men tidligere på ugen kunne vi også fortælle, at natklubben Club C er under konkurs. Dermed tegner der sig et dystert mønster i Gaden.

“De forretningsdrivende i Jomfru Ane Gade bliver kvalt af de høje huslejer, fordi der ikke er penge til at foretage investeringer,” siger Allan Lynge, advokat for REKOM, til TV 2 Nord.

Han forklarer desuden til tv-stationen, at det koster penge at forlade stederne i utide som tilfældet nu er med High Voltage, Viggo’s og senest Hornsleth Bar.

Gadens ukronede konge Torben Jensen, ejer af hovedparten af bygningerne, afviser dog kritikken over for TV 2 Nord.

Hornsleth Bar kører videre i både København og Århus, men det er altså et farvel til eventyret i Aalborg.

Så skal der stemmes: Guf & Kugler i finalen om Danmarks bedste ishus

Skrevet af: Michael Qureshi
Guf og Kugler har størrelser til enhver smag.
Guf og Kugler har størrelser til enhver smag.

De er forsvarende mestre med triumf efter gyserafstemning i 2018.

Nu er Guf & Kugler igen med i opløbet om at blive kåret til Danmarks bedste ishus. Sidste år var det Guf & Kugler i Nibe, som vandt afstemningen, hvor over 57.000 stemte på opdagdanmark.

Til forskel fra sidste år så er det Guf & Kugler i Slotsgade i Aalborgs midtby, som har den nordjyske førertrøje på.

Men der er i den grad brug for Nordjyllands stemmer. For lige nu er det Isvaflen i Ribe, som rimelig suverænt ligger 1’er i afstemningen.

Den første del af afstemningen gik på at finde de regionale vindere, som så røg videre i et finale-felt.

Nordjylland har tre ishuse med i finalen

Nordjylland har tre ishuse med i finalen, og ikke overraskende så har Guf & Kugler to vinderchancer.

For både deres Aalborg- og Nibe butik er med i finalen. Sidste nordjyske finale-deltager er Ishjørnet i Skagen.

“Efter nogle virkelig spændende regionale afstemninger har vi fundet årets 10 finalister.

Fra 12. april kl. 8.00 til 23. april kl. 12.00 kan du afgive én stemme på det ishus, du mener skal være Danmarks Bedste Ishus 2019,” skriver Opdagdanmark i en pressemeddelelse.

34 cm lang vaffel

Ingen tvivl om at de to søstre bag Guf & Kugler har skabt et helt fantastisk brand og ikke mindst lækre is med en masse forskellige tilkøbsprodukter.

Forleden kunne vi her på MigogAalborg fortælle om Guf & Kuglers seneste kreation Scepter som er en 34 cm lang vaffel med 10 valgfrie kugler, en flodbølge af softice, guf, drys og en vaffel på toppen.

Sandsynligvis for at undgå snyd med online-afstemning er det i denne omgang udelukkende sms’er der tæller som stemmer.

Du kan hjælpe Guf & Kugler med at vinde titlen som Danmarks bedste ishus 2019 ved at stemme lige her