Går du med en iværksætter-drøm? Her er de gode råd

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen
Jesper Vingborg og Malene S. Pedersen
Jesper Vingborg og Malene S. Pedersen

Aalborg er i den grad blevet iværksætternes by.

Hvert år oprettes der flere hundrede nye CVR-numre af aalborgensere, som drømmer om at skabe deres helt eget imperium. Mange tiltrækkes af hele idéen om at starte sit eget, udleve sine største drømme og være sin egen chef.

Men når først beslutningen om at springe ud i eventyret er taget, bliver mange af ildsjælene ramt af hverdagen, praktiske formaliteter og en lang række spørgsmål opstår:

Hvad siger lovgivningen? Hvad skal jeg leve af? Og hvordan er det nu med moms?

Heldigvis findes der kompetente mennesker i byen, der er villige til at bakke op om iværksætternes kreative mindset og i stedet fokusere på at hjælpe med alle de “kedelige” ting, som er yderst nødvendige i processen.

Revisionsvirksomheden BDO har hjulpet mange iværksættere til succes, og fx har store nordjyske virksomheder som mobilselskabet M1 og Spilnu.dk har haft BDO med på råd, før de kastede sig ud i eventyret.

Vi har taget en snak med BDO om, hvordan de kan hjælpe dig som iværksætter.

Syv gode råd til iværksætteren

BDO har vokset sig til et være en stor spiller, både nationalt og internationalt. I Aalborg alene er der over 70 medarbejdere, som hver dag er klar til at hjælpe fremtidens iværksættere.

Fik du læst vores artikel om medarbejdertilfredsheden ved BDO?

Den store mangfoldighed af eksperter inden for revision, rådgivning, skatteforhold mv. gør, at BDO har alle værktøjerne til at hjælpe kommende og nuværende iværksættere, uanset hvilket stadie de er i.

BDO har selv lavet 7 gode råd til iværksættere:

  1. Gør dig klart, om du er parat
  2. Sæt ord på din forretning
  3. Sæt tal på din forretning
  4. Giv din virksomhed et navn og et hjem
  5. Få styr på finansieringen
  6. Få styr på bogføringen
  7. Registrér din virksomhed

Især under punkterne “Få styr på… “ kan BDO stå til rådighed for iværksætterne. Det kan nemlig lyde utroligt nemt – hvis man ved, hvad man snakker om. Men det er der mange spirende iværksættere, der ikke gør – og det kan ende med at koste dem dyrt.

BDO får henvendelser fra folk, som er i vidt forskellige stadier af deres erhvervseventyr; nogle skal snart præsentere et budget for banken, enkelte har købt deres første vareprøve, mens andre kun lige har fået deres CVR-nummer.

“Der er intet tidspunkt, der er forkert at kontakte os på, og et møde med os er en rigtig god måde at få prøvet sine idéer af på, og blive udfordret professionelt. Vi har jo ingen personlige ting i klemme, og vi kan derfor give den rette og professionelle rådgivning,” siger Malene S. Pedersen, som er Senior Assistant ved BDO, til MigogAalborg.

 

Rådgivning betaler sig altid

Derfor tilbyder BDO også altid et gratis og uforpligtende møde, hvor man som iværksætter kan få et overblik over, hvordan BDO kan hjælpe dem.

“Mange har jo fået en knaldgod idé, men er ofte usikre på, hvordan de kommer videre. Der er desværre alt for mange, som ikke søger professionel hjælp. Der vil det gode råd fra os være, at man skal tage fat i professionelle rådgivere langt før, for det kan sagtens betale sig i sidste ende,” forklarer Jesper Vingborg, som er Senior Manager ved BDO og fortsætter:

“Vi kan træde ind og sætte de rigtige ord på og skabe dialogen med de instanser, som er nødvendige. Groft sagt, kan vi klæde folk ordentligt på, så de er rustede til fremtidens udfordringer.

Iværksætteri er jo blevet meget ‘sexet’ med programmer som Løvens Hule osv. Det er selvfølgelig super fedt, at der er kommet et stort fokus på det, men det hele kan altså ikke koges ned til en YouTube-video på 2 minutter.”

Brug din tid fornuftigt

At være iværksætter handler i høj grad også om at prioritere sin tid. Selvom de fleste nok vil ønske, at et døgn havde flere timer, så går mange af de vågne timer også med meget papirarbejde, som jo skal løses, hvis man vil nå i mål med succes.

Men her kan BDO være med til at eksekvere mere tid til de sjove ting for iværksætterne.

“Det handler virkelig om at prioritere sin tid med omhu, og så må man gøre op med sig selv, om man vil bruge søndagen på hygge med familien eller en tur på stadion, eller om man vil tumle med regnskab og moms og med den risiko oveni, at det måske ikke er gjort ordenligt. Man skal gøre det man er bedst til – og det er jo netop, hvad vi også gør.” forklarer Jesper.

Synlighed i hele regionen

BDO har et tæt samarbejde med uddannelsesinstitutionerne i og omkring Aalborg. Derfor er de ofte ude og holde foredrag om gode råd til Nordjyllands kommende iværksættere og ikke mindst være synlige til de mange uddannelses-messer.

“Der er et spirende iværksættermiljø i hele Nordjylland, og vi vil gerne møde de kommende iværksættere i øjenhøjde og vise dem, at vi er tilgængelige på deres hjemmebane. Vi kan vise dem de kompetencer, som vi besidder, og som kan hjælpe dem videre i den proces, de er i gang med,” fortæller Jesper.

Udnyt mulighederne

“Regeringen, kommunerne og EU har alle et ønske om at hjælpe nye virksomheder bedst muligt, og mange overser de mange muligheder, der er.

I Danmark findes der mange puljer, som kan give et økonomisk løft og understøtte en iværksætterdrøm. Ligeledes giver skattereglerne forskellige gunstige muligheder.

I BDO har vi overblikket over, hvilke muligheder man har som iværksætter – alt lige fra iværksætterpuljer til skattefordele ved iværksætteropsparing og etableringskonto.” siger Jesper.

En etableringskonto kan eksempelvis give skattebesparelser på 10-15 %.

Mangfoldigheden hjælper iværksætterne

BDO’s størrelse betyder ikke, at man ikke oplever en nærværende og personlig service, når man tager et møde med dem.

“Selvom vi er store, centraliserer vi os ikke, men har stort fokus på at have afdelinger, både regionalt og lokalt,” siger Malene.

“Man skal turde vælge de store til, for vi har viden om alle grene af iværksætteri, på grund af vores mange specialister. Men derfor møder vi stadig iværksætterne i Nordjylland i øjenhøjde og med en god portion nordjysk snusfornuft.”

Nordjyderne er kendt vidt og bredt for deres store sparsommelighed, og derfor er nøgleordene for BDO også, at der skal være værdi for pengene.

“Vi sammensætter det hold, der skal til for at løse opgaven, så man virkelig kan mærke, at vores rådgivning rykker noget. Vi sætter det rigtige hold, så kemien er god fra start,” forklarer Jesper.

“For at forklare det helt enkelt, så kan vi give folk ro i maven i en proces, hvor man i forvejen har masser af andre ting at bekymre sig om. Der kommer ingen uventede og kedelige overraskelser, når vi er med på råd, og man er forsikret mod unødige bekymringer,” afslutter Malene til MigogAalborg.

Du kan læse meget mere om dine muligheder her.

Har du set dem? Amerikanske Navy Seals træner i Aalborg

Skrevet af: Michael Qureshi
Pressefoto: Navy Seals
Pressefoto: Navy Seals

Den seneste uge har du muligvis set kamphelikoptere flyve lavt og andre militære fartøjer i Aalborg og i det øvrige Nordjylland.

Måske endda hørt skud eller set skarpt bevæbnede soldater.

Op mod 2000 elitesoldater fra hele verden træner i øjeblikket specialoperationer i store dele af Nord- og Midtjylland. Øvelsen kalder de for Night Hawk løber af stablen.

Det helt specielle er, at verdens bedste soldater, Navy Seals fra USA, også deltager i øvelsen.

Også Danmarks bedste soldater Frømandskorpset og Jægerkorpset træner for fuld udblæsning med i denne vigtige øvelse.

Der er deltagelse af soldater fra Danmark, USA, Tyskland, Finland, Holland, Polen, Schweiz, Østrig, Belgien og Litauen.

Løber frem til på fredag

Det hele begyndte 10. september, og det løber frem til på fredag den 28. september.

Flyvestation Aalborg og Flådestation Frederikshavn danner ramme om den store specialoperationsøvelse, hvor Jægerkorpset og Frømandskorpset træner specialoperationer sammen med Flyvevåbnet, Søværnet og Hæren og militære enheder fra ni andre NATO-lande.

“Øvelsen er med til at sikre, at vi konstant bevarer og udvikler vores kompetencer indenfor specialoperationer, og den styrker vores evne til at samarbejde med relevante partnere, siger generalmajor Peter Boysen, chef for Specialoperationskommandoen.

Foto: Frømandskorpset

Øvelsen vil foregå på alle tider af døgnet

For at det er så realistisk som mulig, så foregår øvelsen på alle tider af døgnet og hovedsageligt på civile og militære områder i Nord- og Midtjylland.

“Det er vigtigt, at soldaterne får mulighed for at træne et helt set-up, både med planlægning og gennemførelse af missioner, så de vedligeholder deres kompetencer og dermed er klar, når de bliver sendt på skarpe missioner.

Lækker mad til hverdagen: KaffeFairs nye koncept kan alle være med på

Skrevet af: Stine Kjølby Christensen

Du kender det måske?

Opvasken har hobet sig op i samme luftlag som den filtrede knold på toppen af hovedet, som efterhånden er fast inventar, når man omsider er halvvejs gennem ugen.

Den gastronomiske kreativitet er i samme sølle forfatning. Nu er der en redning i KaffeFairs nye hverdagskoncept: Folkekøkken.

Fra mandag til fredag i tidsrummet kl. 17.00- 20.00 kan aalborgensere invitere deres nabo, ven, partner eller kollega forbi KaffeFair på Strandvejen og spise sig mætte og glade for den nette sum af 85 kr. per mand.

Derudover kan der tilkøbes både forret og dessert – hvilket vil sige, at man på en ganske almindelig hverdagsaften kan forkæle sig selv med en treretters menu for under 200 kr. Dertil kan der opgraderes med en flaske vin for kun 200 kr. eller 40 kr. pr. glas.

Hos MigogAalborg besluttede vi os for at teste konceptet, og besøgete derfor KaffeFair på Strandvejen på en ikke særlig glamourøs, onsdag.

Og på netop sådan en dag er det oplagt at slå vejen forbi KaffeFairs nyeste afdeling.

Stemningen er uformel og hyggelig. Prisen er mere end fair, og man er garanteret ikke at gå sulten i seng.

Gennemført lækkerhed

Denne onsdag stod Folkekøkken-menuen på spansk hakkebøf med bagte grøntsager og krydrede kartofler som hovedret, men vi sprang selvfølgelig også på både forret og dessert – hvilket viste sig, at være et klogt træk.

Forretten var denne dag blomkåls-pannacotta, sprød kalkunchorizo samt grillet ølandsbrød med en lækker cremet grønkålspesto. Frisk og smagfuld og godt afstemt imellem det salte og søde.

Da sidste bid velstegt hakkebøf i hovedretten var sunket, var vi allerede kommet godt rundt fyldt godt op på alle fronter af sansespektret.

Men selvfølgelig måtte aftenen fuldendes med dessert, som denne dag stod på kokkens udvalgte kagetapas bestående af henholdsvis hindbærsnitte, cheesecake, islagkage og brownie.

Det gennemgående for retterne var først og fremmest, at de var velsmagende og ærlige: Man får, hvad man bestiller – og meget mere til.

Der er slet ikke nogen tvivl om, at KaffeFairs køkken har flair for kokkekunsten og ved, hvad der skal til for at få en ganske almindelig hverdagsret til at blomstre, både smags- og udseendesmæssigt:

Det sprøde ølandsbrød knasede i ganen, hakkebøffen smeltede på tungen og garnituren var afstemt, mens kagetapas-tallerkenen sang en duet så sød, at den overgik enhver godnatsang.

Alt i alt en perfekt måde at fejre en ganske almindelig og uformel hverdagsaften på – uden at gå på kompromis med hverken smag eller det gode selskab – og uden at få et hul i pengepungen.

Ugens fristende Folkekøkken-menu bliver løbende præsenteret på KaffeFair’s Facebookside.

Du kan holde dig opdateret her.

Kvalitet og ærlig mad for 85 kr.

KaffeFair Strandvejen er den socialøkonomiske virksomheds seneste satsning. I marts måned kunne de slå dørene op til den nye restaurant og café.

Med denne beliggenhed kan KaffeFair være tilstede i den bydel, hvor mange aalborgensere har deres hverdag. Strandvejen er central, men alligevel tilpas tilbagetrukket fra centrums til tider hektiske stemning.

Det betyder, at der blandt andet har været rum til at dyrke nogle af de folkelige koncepter og værdier, som den socialøkonomiske virksomhed især er kendte for – og stolte af.

Især lørdagsbrunchen og de store månedlige langbordsspisninger, Aalborg Spiser Sammen, har været en bragende succes, og derfor udvider caféen nu med det nye hverdagstiltag, Folkekøkken.

Hverdagsretter med et twist

Som med alt andet hos KaffeFair er der i deres Folkekøkken tænkt over hver en detalje. Foruden at kreere genkendelige livretter med et kulinarisk twist, gør køkkenet også en dyd ud af at tænke forbruget af råvarer bæredygtigt.

“Vi bestræber os på at kunne servere økologisk, folkelig mad med lokale rødder – og vi bruger det, der er i sæson og tænker over, hvordan råvarerne kan indgå som ingredienser på tværs af menuplaner for at reducere den typiske risiko for madspild”, fortæller Jørgen Rasmussen, som er kok i KaffeFair.

Du kan holde øje med menuen hos KaffeFair Strandvejen lige her.

Fylder storcentre til bristepunktet: Gurli Gris kommer til Aalborg

Skrevet af: Michael Qureshi

Hvem havde troet, at en lille tegneserie-gris kunne fylde storcentre til bristepunktet landet over?

Men sådan er det bare med Gurli Gris. Hun er blevet et globalt fænomen, som er elsket på samtlige kontinenter i verden.

I Kina mente de endda, at det blev så meget med Gurli og hendes skøre familie, at en kinesisk videodelingstjeneste fjernede 30.000 klip med Gurli Gris.

Angiveligt fordi Gurli Gris blev så populær, at hun blev brugt i modkulturer til skade for ‘mainstream værdier.

Fænomenet er skabt i England, hvor hun bærer navnet “Peppa Pig”.

Du kan møde Gurli og Gustav i Aalborg

I Danmark elsker vi derimod den glade gris og hendes lillebror Gustav, og børnene svælger de sjove små tegnefilmen med den lille gris i sig både fra Ramasjang og Netflix.

Nu kan børnene i Aalborg og omegn også møde selveste Gurli Gris. Tegneserie-hittet er for tiden på en større landstour i storcentre, og hvor end de kommer, så fyldes de helt op.

Når efterårsferien starter så kommer Gurli Gris og lillebror Gustav til Aalborg Storcenter. Det sker søndag d. 14 oktober klokken 12.00.

Det bliver en halv times show med søde sang og masser af sjov. Derefter kan alle børn kramme og få et billede sammen med Gurli og Gustav.

Først show og så en selfie med Gurli

Aalborg Storcenter skriver på sin Facebook-side;

“Der vil først være show. Det starter kl. 12.00 og varer ca. 30 minutter. Efter showet får børnene mulighed for at komme helt tæt på deres idoler og hilse på både Gurli og Gustav Gris.

Meet & Greet starter ca. kl. 12.45 og varer til der ikke er flere børn der mangler at møde dem – alt efter hvor mange mennesker der kommer, vil der være pause i løbet af Meet & Greet, da Gurli og Gustav Gris har brug for luft