Engang var han Krudtkongen: Nu står Kristoffer bag brandvarme SACKit

Skrevet af: Michael Qureshi
Kristoffer Glerup
Kristoffer Glerup

Det er et diskret kontor, designvirksomheden SACKit har på Gammel Gugvej. Øverst i en kontorbygning, der også huser blandt andre Tiger Media finder man Kristoffer Glerup og hans SACKit-team.

Der er intet prætentiøst over kontorlokalerne. Man får lidt fornemmelsen af, at succesen nærmest har overhalet virksomhedens udvikling. Det er gået superstærkt, siden Aalborg-virksomheden kom på markedet og satsede på sækkestole i lidt lækrere kvalitet.

Fire år senere er SACKit i 20 forskellige lande, og har i den grad et stærkt greb på danskerne på hjemmebanen.

Deres fokus på kvalitet, design og funktionalitet gør produkterne populære. Senest med MOVEit-højtaleren, som er en seriøs udfordrer til Sonos på lydsystemer.

Sackit i Aalborg

Glerup smiler meget. Det er der god grund til. Han har, som han formulerer det, stort set været en iværksætter fra barnsben. Som knægt fandt han selv på at købe Lego ind fra vennekredsen, og solgte det langt dyrere på Den Blå Avis.

Købmandsgenet har aldrig fejlet noget hos Kristoffer Glerup. Det var ham, der opfandt Krudtkongen, som er blevet en populær landskendt figur, man associerer med fyrværkeri og nytårsaften.

”Jeg startede krudtkongen i en lille campingvogn, hvor jeg solgte noget fyrværkeri fra. Det begyndte at tage fart, så jeg lejede mig ind i en butik inde i Aalborg. Folk syntes ham krudtkongen var en sjov karakter, og så gjorde det ikke noget, at vi rent faktisk solgte kvalitetsfyrværkeri.

Vi lejede også Kvægtorvet, hvor man på storskærme kunne stå og se fyrværkeriet. Det gjorde bare, at folk købte endnu mere. Vi måtte næsten lukke dørene, fordi vi ikke havde mere tilbage,” forklarer Kristoffer Glerup, da vi har sat os i et mødelokale i bygningen.

Krudtkongen blev et franchise-koncept, og der var fart over feltet.

”Vi fik skabt et brand, som folk kunne huske. Det var supersjovt med Krudtkongen. Det kom lidt af Stripperkongens piger, som var et succesfuldt program på det tidspunkt. Så var det oplagt, at der også skulle være en krudtkonge,” forklarer Glerup og griner.

Katastrofen med en brand i en fyrværkeri-fabrik i Seest nær Kolding i 2004 ændrede dog fuldstændig vilkårene i branchen. Kristoffer Glerup kom af med Krudtkongen.

”Efter Seest blev reglerne skærpet markant, og det sjove gik lidt af alt arbejdet med Krudtkongen. Så der skulle jeg videre, men Krudtkongen fik lov til at leve videre hos andre.”

Enjoy the sweet Sunday ? #sackit #woofit #retroit #puf #sofa #cactuslove #danishdesign #scandinavianstyle #nordicliving #interior #interiordesign

A photo posted by SACKit – Scandinavian living (@sackit_official) on

Iværksætter-lysten var dog langt fra udbrændt hos Kristoffer Glerup, der havde stiftet bekendtskab med solarie-branchen, og nu helligede sig en virksomhed bygget op omkring den industri.

Samtidig med Krudtkongen havde Kristoffer Glerup også nogle solcentre, men det var et hul i branchen, der pludselig skabte ham en hastigt voksende ny virksomhed.

”Jeg havde leaset de her dyre solarier, som kostede flere hundredetusinde kroner. Da jeg så skulle have nogle nye, så ville producenterne ikke give noget for de gamle. Lidt ligesom når din brugte bil indgår i en handel, hvor man køber en ny bil.

Så det irriterede mig tilpas meget til, at jeg kørte ned til Tyskland og købte et solarie. Det skilte vi ad og smed det på en trailer, og så monterede vi det selv i et af mine solcentre. Det var en langt billigere løsning,” forklarer serie-iværksætteren og supplerer med en krølle på halen på den historie.

”Der gik ikke mange timer, før en anden med et solcenter i Aalborg havde hørt om løsningen og ringede. Så tog vi igen ned over grænsen og hentede et nyt. Vores princip blev så, at hvis man købte et nyt solarie hos os, så kunne man få langt flere penge for sit gamle solarie end hos andre. Og de gamle solarier kunne vi også sælge videre rundt omkring i Europa.”

Den nye ide gav bonus, og pludselig var Kristoffer Glerups koncept en millionforretning. Efter nogle år nærmest over en nat ramlede det. Leasingproducenterne trak sig fra branchen, og solarier gik lidt af mode. Det kostede ved kasse et.

”Det er meget enkelt at forklare. I første halvår af 2009 omsatte vi for 24 mio. kr. I andet halvår blot for to mio. kr. Så meget styrtdykkede det på så kort tid. Det havde taget nogle år at bygge op, og vi tjente rigtig gode penge. Så det var lidt brutalt og hårdt, at det hele næsten forsvandt med et knips med fingrene,” forklarer Glerup om nedturen.

Men når en dør lukkes, så åbnes ofte en ny. Det blev starten på SACKit, der gik på markedet med ambitionen om at skabe nogle bedre sækkestole.

”Det begyndte egentlig med, at vi lavede sækkestole af bedre kvalitet. Jeg havde selv forhandlet andre sækkestole, og der var stor efterspørgsel på den slags af en højere kvalitet. Vi fik produceret nogle, der blandt andet var helt giftfrie. Der var et marked for det her, kunne jeg ret hurtigt mærke. Folk prioriterer selvfølgelig sækkestole uden ftalater eller andre kemiske stoffer i forhold til deres børn, hvis de kan komme til det, og det kunne vi pludselig levere.”

SACKit ramte også markedet på et tidspunkt, hvor nysgerrigheden omkring Facebook var tiltagende, og det var populært, at deres Facebook-følgere var medvirkende til designet på forskellige modeller. Det gjorde dem fra følgere til forbrugere, fordi de ofte selv købte så. I dag har SACKit hele 25.000 følgere på Facebook.

Fire år senere her i 2016 har virksomheden ændret sig voldsomt.

”Nu er vi en designvirksomhed. Vi producerer livsstilsprodukter. Hvor det før var fokus på møbler, så har vi også bevæget os over i elektronik. Det næste kunne sagtens være en lampe eksempelvis. Vi er ikke bange for at teste markedet af, men det vigtigste for mig i denne verden er kvaliteten på produkterne. Hvis kunderne er tilfredse med den høje kvalitet, så vil de i mange tilfælde også gerne have det næste i serien,” forklarer Kristoffer Glerup.

Ud af de mange virksomheder, han enten selv har startet op eller været involveret i investeringsmæssigt, er SACKit for ham den mest spændende.

”Det giver noget glæde, når man eksempelvis er nede i fitnesscenteret og ser flere bruge vores høretelefoner. Når folk er glade for det man skaber, så giver alle de mange timer bag det hele så meget mere mening,” siger han.

Stort set hele livet har han været sig selv, så det er også naturligt at spørge ind til, hvordan han selv synes, han er som chef.

”Det er jo lidt mine medarbejdere, der kan svare bedst på det. En af dem sagde forleden til mig, at jeg er meget forstyrrende men også motiverende som chef, fordi jeg hele tiden finder på nye ting. Hvis man siger, at jeg har ild i røven, så skyder man ikke helt galt i byen,” siger Glerup og griner.

Det næste projekt bliver møbler som lounge-stole og hængekøjer. Det er derfor mange i branchen anerkender SACKit som en af de mest spændende virksomheder i Danmark. Fordi potentialet er stort.

”Det er gået stærkt fra sækkestole til nu møbler i efteråret i lækkert design. Men vi sender ikke hvad som helst på gaden. Tingene skal være i orden, og jeg er klar til at flytte produktionen og miste penge på det, hvis kvaliteten det ene sted ikke er godt nok. Vi går ikke på kompromis med kvaliteten, og det tror jeg også, at vores kunder er klar over,” lyder den sidste bemærkning fra Krudtkongen der nok ikke fortryder, at han mistede den trone.

Fik du læst?

Aalborg-firma udfordrer Sonos: Lyd og design i topklasse

Andre interview i samme stil

 

Asiatiske fristelser i midtbyen: NOBU vil skille sig ud med nyt menukort

Skrevet af: Frederikke Hougaard Hansen

I Jernbanegade 2 ligger et af de steder i Aalborg, hvor du kommer tættest på Asien.

NOBU street food har længe været kendt som Thai Garden, indtil restauranten sidste år ændrede koncept og skiftede navn.

Xuan Thanh Ngo står i spidsen for den familieejede restaurant, og kunne for nylig præsentere et helt nyt menukort!

”De mindst populære retter er blevet fjernet fra kortet, mens nye og mere autentiske retter er blevet tilføjet,” fortæller Xuan til MigogAalborg.

Menuen er altså fyldt med lækre asiatiske fristelser, som bringer smagsløgene på en rejse helt om på den anden side af jorden –  man vælger selv hvor rejsen går til blandt landene Vietnam, Japan, Thailand og Korea.

Vi har selvfølgelig været forbi til en lille rundrejse og en smagsoplevelse uden lige.

En familie med passion for mad

Xuans far ejer NOBU street food, og havde længe drevet restauranten, inden Xuan selv overtog driften.

”Jeg har arbejdet i restauranten siden jeg var 18 år, hvor jeg både har været opvasker, tjener, kok og nu også driftschef,” siger Xuan.

Restauranten har altså altid været et sted, hvor Xuan og også hans familie har brugt meget tid. Ud over ham selv og hans far, arbejder også hans mor og kæreste på NOBU, og det giver uden tvivl en helt særlig stemning, som kan mærkes hos restaurantens gæster.

Passionen kan både mærkes og smages, og har man bare lidt forstand på asiatisk street food, så ved man, hvor mange timer der ligger bag de himmelske smage.

NOBU satser på autentisk asiatisk street food 

Xuan og hans familie oplevede en nedgang i salget, da Thai Garden var kendt som en buffetrestaurant.

”Med det koncept fik vi mange konkurrenter, så vi har valgt at gå tilbage til vores rødder og se på vaskeægte asiatisk street food, når det er bedst,” siger Xuan og tilføjer:

”Vi har været nødt til at rebrande os selv for at få omsætningen op, så derfor startede vi NOBU street food med a la carte retter.”

Aalborg er så småt ved at vænne sig til det ægte asiatiske køkken – for det ér altså så meget mere end nudler eller ris med friturestegt kød.

Trods høj autenticitet og kvalitet er priserne så lave, at selv de studerende kan følge med! For kun 55 kr. får du en lækker asiatisk appetizer, og for omkring de 100 kr. en hovedret.

Nomineret til Nordjyllands bedste take away

NOBU street food har ikke eksisteret længe, men det har slet ingen betydning, når det kommer til at levere varen – og så endda som nogle af de bedste i hele Nordjylland.

Til Danish Take Away Awards, som er præsenteret af Just Eat, var NOBU street food nemlig nomineret i kategorien: Nordjyllands bedste take away.

Der har dog været tæt kamp om den prestigefyldte titel, og NOBU street food måtte se sig besejret af Nanking Grill i år.

Ikke desto mindre er der store forventninger til næste års Danish Take Away Awards.

Japansk ramen hitter på NOBU street food

Til dem som ikke kender til det, så er ramen en japansk nudelsuppe – og en meget tidskrævende en af slagsen.

Hele 14 timer tager det at koge en suppe, som er helt perfekt og lever op til standarden på NOBU street food.

”Ramen er meget populært i USA og er i de seneste par år også blevet en trend i København og Aarhus. Vi koger flere hundrede liter suppe om ugen, så noget tyder på at aalborgenserne langt om længe også er begyndt at få øjnene op for det,” siger Xuan.

Måske du har rejst i Asien og drømmer dig tilbage til det asiatiske køkken, eller måske du stadig mangler at få en ægte asiatisk og ikke mindst autentisk madoplevelse? Uanset hvad har vi fundet løsningen til dig: NOBU street food!

Se det nye menukort her

Helt unik spiseoplevelse: Fem af byens bedste laver igen kokketræf

Skrevet af: Michael Qureshi

Fem af Aalborgs bedste restauranter ligger placeret lige omkring eller langs selve Havnefronten.

Restaurant Fusion, Prinses Juliana, JØRN, Bistro V og Musikkens Spisehus kan alle prale med en fantastisk udsigt lige ud til Fjorden. Og der noget helt særligt romantisk og hyggeligt at få serveret lækker mad med byens bedste udsigt.

Disse fem restauranter har også allieret sig i et stærkt samarbejde, som de kalder Spis på Havnefronten.

Det blev skudt i gang her i foråret, hvor de fem restauranter lavede et såkaldt “kokketræf” på samme aften.

Det gør de igen allerede næste år. Datoen er netop meldt ud, og det bliver torsdag den 1. februar.

I år er MigogAalborg mediepartner på arrangementet på denne dato.

Sidste gang man afviklede denne sublime aften med en helt unik spiseoplevelse, blev arrangementet udsolgt på ganske få timer.

10 serveringer og vin- og øl menu for 595 kr.

Når man ser, hvad man får med i “pakken”, er der i hvert fald noget for pengene. Hele 10 serveringer som bliver efter social dining-konceptet, vin- og øl menu med 4 glas vin og en øl samt en cocktail for kun 595 kr. per person.

Når man ser på antal serveringer, drikkevarer og så det gastronomiske topniveau man får i den samlede pakke, så kommer der ikke mange arrangementer i 2018, der kan matche det her på pris og oplevelse.

Restauranterne samlet ved sidste event

Aftenen kommer til at forløbe således, at hver af de fem Havnefronts-restauranter kommer med to lækre serveringer hver, og det bliver på hyggelige Restaurant JØRN, som i den grad har en lækker placering i Utzon Center.

“Vi er gået ind det her fællesskab, fordi vi gerne vil skabe nogle anderledes initiativer i Aalborg. Det er også en måde at gøre opmærksom på os selv. Når det ikke er sommersæson, og de mørke aftener kommer, så kan restauranterne på Havnefronten godt blive “glemt”.

Så det er vores måde at skabe noget, der er lidt ud over det sædvanlige. Vores første arrangement på Fusion var en forrygende succes med glade gæster, og det var en rigtig hyggelig aften,” siger Pernille Bertelsen fra Bistro V til MigogAalborg.

De håber at fylde JØRN med deres fantastiske lokaler og udsigt torsdag den 1. februar, hvor man bliver revet lidt rundt i gastronomiens verden.

Alt fra Fusions asiatiske specialiteter, Julianas gourmet, Bistro Vs franske stil, JØRNs kreativitet til det sprøde set-up fra Musikkens Spisehus.

“Det gode ved vores samarbejde i de her fem restauranter er jo, at vi slet ikke ligner hinanden på nogen punkter. Vi har hver især fokus på vores kernekompetencer, og den mad som vi brænder for at lave. Det er en rigtig god måde, at få vist, hvad alle kan på en og samme aften,” siger Pernille Bertelsen.

Det her kunne måske være den ekstra julegave eller nytårsgave i huset, at man overrasker den anden med en helt unik spiseoplevelse i Aalborg i februar.

Du kan bestille pladser allerede nu – lige her

Her kan du se de fem forskellige menuer fra restauranterne i samarbejdet Spis på Havnefronten


Hver restaurant stiller med to lækre serveringer samt vin- eller øl

Prinsesse Juliane

Sprød torske Brandade med ryge ost sifon og broken gel på rødbede

Tatar af okse medd frisk ost, hørfrø og sprøde grønkål

Bistro V

Rørt sirius ost i hjertesalat og øllebrøds crumble

Æbletærte med pisket creme duble, vanilje og marange

Fusion

Tun sashimi med fiske-lime sauce, mango og mynte

Krustade fyldt med tatar og kimchee

JØRN

Glaseret oksespidsbryst med ingefær, saltbagte rødbeder og
peberglace

Majskylling med perlebyg, parmesan og trøffel.

Musikkens Spisehus

Blæksprutte m/mango pistacie og ingefær

Vagtel morkel og risotto

Sidste år blev billetterne revet væk – skynd dig og book allerede nu her

Filmen får vilde anmeldelser: Star Wars-figurer “angriber” Aalborg lørdag

Skrevet af: Michael Qureshi

Star Wars: The Last Jedi fik verdenspremiere onsdag.

Anmeldelserne svømmer over med gigantiske roser til den seneste film i det populære Star Wars-univers, hvor hovedpersonerne er Rey, Finn og ikke mindst får Luke Skywalker en fremtrædende rolle igen.

Både danske og internationale medier giver topkarakterer til filmen, der i Aalborg kan ses i Nordisk Film Biografer både i Kennedy Arkaden samt i Shoppen i City Syd.

Ankommer en hel horde fra Star Wars

Og det er netop i Shoppen, at der sker noget helt ekstraordinært på lørdag.

Her ankommer en hel horde af Storm Troppers, Darth Vader og en masse andre af de kendte figurer fra Star Wars universet. Og det er ikke bare fastelavns-udklædning, de tropper op i. Det er stort set kostumer, de bruger også bruger i filmens verden, og som i flere tilfælde er købt på internationale auktioner.

Der ventes langt over 30 af de her figurer i Shoppen, som bliver noget af et særsyn. Er man Star Wars film er det her The Place to Be på lørdag fra formiddagen og op til aften.

Foto: Shoppen

Der snakkes endda om en parade ved 13.30 tiden, uden det dog er blevet bekræftet.

Hos Shoppen i City Syd glæder man sig meget til at få “fornemt” besøg af de kendte figurer.

”Vi glæder os rigtig meget til at få besøg af de seje figurer fra hele Star Wars universet nu på lørdag her i Shoppen. Det var en stor succes sidste år i december, hvor vi havde nogle af figurerne på besøg, men denne gang kommer de jo næsten dobbelt så mange.

Så jeg er sikker på ,det bliver helt vildt på lørdag. Vi kommer til at have nogle fotospots, så der er god mulighed for at tage nogle seje billeder sammen med figurerne,” siger centerchef i Shoppen, Natascha Frost til MigogAalborg.

Læste du om Aalborg-iværksætterne, der har “vundet” chancen for at låne to butikslokaler midt imellem alle de store butikker i Shoppen? Ellers så læs med her

Blandt de store butikker: Iværksættere har fået plads i Shoppen

Skrevet af: Michael Qureshi
Furn Denmark har
Furn Denmark har "vundet" et butikslokale i Shoppen

I oktober afholdt Shoppen i City Syd iværksætterdage, hvor en masse ihærdige nordjyske iværksættere deltog.

Her var hovedpræmien, at man kunne “vinde” et større butikslokale i december og januar i Shoppen og være med på lige fod mellem store kæder som Bahne, Elgiganten og H&M.

Furn Denmark blev kåret som vinder.

Furn Denmark fremstiller lækre kvalitetsmøbler, hvor funktionalitet og design er vigtig.

Furn Denmark anvender udelukkende topkvalitetsmaterialer, som giver deres møbler en meget længere levetid end andre lignede produkter. Deres serie består lige nu af en børnestol, børnesofa samt en multimadras.

Viste stort engagement

De har nu åbnet et lækkert showroom i Shoppen, hvor de udstiller deres fine kvalitetsmøbler. Dem kan du besøge i Shoppen i december og januar.

“Vi valgte Furn Denmark som vindere af konkurrencen om at blive Shoppens iværksætter, fordi de havde gjort så meget ud af deres stand til Iværksætterdagene, og de viste stort engagement.

Det er tydeligt, de brænder for det. De har nu fået skabt et super fint showroom i et af Shoppens lokaler, hvor de viser deres flotte møbler frem,” siger Natascha Frost, centerchef i Shoppen.

DesignerShoppen er også i december

Der var dog også andre, som var så heldige at få lov til at få en helt ekstraordinær eksponering.

DesignerShoppen består af de to seje iværksættere Frederik Hector og Knappmann Design, der sammen har skabt denne inspirerende butik med deres unikke designs.

De mødte hinanden til Iværksætterdage i Shoppen i oktober, og nu har de fået muligheden for at være i Shoppen frem til nytår med konceptet DesignerShoppen.

Mærket Frederik Hector går efter de stilbevidste fyre, og har bl.a. åbnet en ret lækker butik midt i Aalborg. Det kan du læse mere om lige her

Frederik Hector butikken i Aalborg

Frederik Hector er et nyt herretøjsmærke, hvor ideen ikke bare handler om at klæde en mand pænt på, men mere handler om at assistere individet til at opnå det bedst mulige udseende i tøjet.

Flere brands i samme butik

Hos Frederik Hector stræber de efter at gøre hvert stykke tøj ekstraordinært med de bedste kvalitetsmaterialer, flotte design og fremragende pasform.

Knappmann Design er en smykkevirksomhed, der beskæftiger sig med smykker lavet i ædelmetaller, som guld og sølv.  Knappmann Design er stiftet af Michelle Knappmann, der designer og laver alle smykkerne selv. Michelle henter inspiration fra sit eget liv, når smykkerne skal designes.

“DesignerShoppen kom til, fordi vi også fik et rigtig godt indtryk af disse to iværksættere til Iværksætterdagene. Og så fik vi denne idé om at prøve at skabe noget anderledes ved at sætte de to brands sammen i en butik.

Det er inspirerende at se, hvordan der på meget kort tid er blevet skabt to super fine butikker, og de er bestemt et besøg værd,” siger Natascha Frost.

En time fra Aalborg: Næste år åbner hotel i toppen af træerne

Skrevet af: Michael Qureshi
Illustration: Arkitekt Sigurd Larsen
Illustration: Arkitekt Sigurd Larsen

Et helt unikt hotel i Danmark er ved at blive realiseret her i Nordjylland.

Blot en times kørsel fra Aalborg i Als Odde vil brødrene Rasmus og Lasse Dybæk opføre ni hotellejligheder i toppen af trækroner i en skov.

Det lyder nærmest som noget fra Avatar eller Tarzan, men i Sverige har man eksempelvis allerede noget lignende i Treetop Hotel Sweden.

Det er brødrene familie, der ejer skovområdet, og i flere år har de arbejdet intenst med ideen. Nu er den klar til at blive realiseret for et større millionbeløb.

Den første er den sværeste

Planen er i første omgang at opføre tre hotellejligheder i trækronerne i 2018, og forhåbentligt bliver det en succes, så der kan bygges seks mere.

”Det sværeste er den første, for det er med den opførelse, vi for første gang skal lægge vand og el ind. Derfor er det her, vi lægger alle vores kræfter lige nu,” siger Rasmus Lybæk til mediet Heartbeats.

Illustration: Arkitekt Sigurd Larsen

Der bliver forskel på højderne på “hotellet”. Den laveste hytte skal placeres fire meter over jorden, mens “Penthousen” får gulv 12 meter oppe.

Det bliver muligt at tilgå lejlighederne via trapper. Dog foregår bad i et fællesområde nede på jorden.

Du kan støtte via crowdfunding

Løvtag får støtte fra LAG Himmerland plus en række investorer inklusiv brødrene selv. Derudover håber man at hente mindst 350.000 ved crowdfunding via Kickstarter.

Her kan man blandt andet indbetale 2500 kr. som man så kan konvertere til en weekend på det kommende “hotel”, når det står færdigt.

Hidtil er der samlet knap 30.000 kr. ind. Du kan også støtte projektet på Kickstarter lige her