Engang var han Krudtkongen: Nu står Kristoffer bag brandvarme SACKit

Skrevet af: Michael Qureshi
Kristoffer Glerup
Kristoffer Glerup

Det er et diskret kontor, designvirksomheden SACKit har på Gammel Gugvej. Øverst i en kontorbygning, der også huser blandt andre Tiger Media finder man Kristoffer Glerup og hans SACKit-team.

Der er intet prætentiøst over kontorlokalerne. Man får lidt fornemmelsen af, at succesen nærmest har overhalet virksomhedens udvikling. Det er gået superstærkt, siden Aalborg-virksomheden kom på markedet og satsede på sækkestole i lidt lækrere kvalitet.

Fire år senere er SACKit i 20 forskellige lande, og har i den grad et stærkt greb på danskerne på hjemmebanen.

Deres fokus på kvalitet, design og funktionalitet gør produkterne populære. Senest med MOVEit-højtaleren, som er en seriøs udfordrer til Sonos på lydsystemer.

Sackit i Aalborg

Glerup smiler meget. Det er der god grund til. Han har, som han formulerer det, stort set været en iværksætter fra barnsben. Som knægt fandt han selv på at købe Lego ind fra vennekredsen, og solgte det langt dyrere på Den Blå Avis.

Købmandsgenet har aldrig fejlet noget hos Kristoffer Glerup. Det var ham, der opfandt Krudtkongen, som er blevet en populær landskendt figur, man associerer med fyrværkeri og nytårsaften.

”Jeg startede krudtkongen i en lille campingvogn, hvor jeg solgte noget fyrværkeri fra. Det begyndte at tage fart, så jeg lejede mig ind i en butik inde i Aalborg. Folk syntes ham krudtkongen var en sjov karakter, og så gjorde det ikke noget, at vi rent faktisk solgte kvalitetsfyrværkeri.

Vi lejede også Kvægtorvet, hvor man på storskærme kunne stå og se fyrværkeriet. Det gjorde bare, at folk købte endnu mere. Vi måtte næsten lukke dørene, fordi vi ikke havde mere tilbage,” forklarer Kristoffer Glerup, da vi har sat os i et mødelokale i bygningen.

Krudtkongen blev et franchise-koncept, og der var fart over feltet.

”Vi fik skabt et brand, som folk kunne huske. Det var supersjovt med Krudtkongen. Det kom lidt af Stripperkongens piger, som var et succesfuldt program på det tidspunkt. Så var det oplagt, at der også skulle være en krudtkonge,” forklarer Glerup og griner.

Katastrofen med en brand i en fyrværkeri-fabrik i Seest nær Kolding i 2004 ændrede dog fuldstændig vilkårene i branchen. Kristoffer Glerup kom af med Krudtkongen.

”Efter Seest blev reglerne skærpet markant, og det sjove gik lidt af alt arbejdet med Krudtkongen. Så der skulle jeg videre, men Krudtkongen fik lov til at leve videre hos andre.”

Enjoy the sweet Sunday ? #sackit #woofit #retroit #puf #sofa #cactuslove #danishdesign #scandinavianstyle #nordicliving #interior #interiordesign

A photo posted by SACKit – Scandinavian living (@sackit_official) on

Iværksætter-lysten var dog langt fra udbrændt hos Kristoffer Glerup, der havde stiftet bekendtskab med solarie-branchen, og nu helligede sig en virksomhed bygget op omkring den industri.

Samtidig med Krudtkongen havde Kristoffer Glerup også nogle solcentre, men det var et hul i branchen, der pludselig skabte ham en hastigt voksende ny virksomhed.

”Jeg havde leaset de her dyre solarier, som kostede flere hundredetusinde kroner. Da jeg så skulle have nogle nye, så ville producenterne ikke give noget for de gamle. Lidt ligesom når din brugte bil indgår i en handel, hvor man køber en ny bil.

Så det irriterede mig tilpas meget til, at jeg kørte ned til Tyskland og købte et solarie. Det skilte vi ad og smed det på en trailer, og så monterede vi det selv i et af mine solcentre. Det var en langt billigere løsning,” forklarer serie-iværksætteren og supplerer med en krølle på halen på den historie.

”Der gik ikke mange timer, før en anden med et solcenter i Aalborg havde hørt om løsningen og ringede. Så tog vi igen ned over grænsen og hentede et nyt. Vores princip blev så, at hvis man købte et nyt solarie hos os, så kunne man få langt flere penge for sit gamle solarie end hos andre. Og de gamle solarier kunne vi også sælge videre rundt omkring i Europa.”

Den nye ide gav bonus, og pludselig var Kristoffer Glerups koncept en millionforretning. Efter nogle år nærmest over en nat ramlede det. Leasingproducenterne trak sig fra branchen, og solarier gik lidt af mode. Det kostede ved kasse et.

”Det er meget enkelt at forklare. I første halvår af 2009 omsatte vi for 24 mio. kr. I andet halvår blot for to mio. kr. Så meget styrtdykkede det på så kort tid. Det havde taget nogle år at bygge op, og vi tjente rigtig gode penge. Så det var lidt brutalt og hårdt, at det hele næsten forsvandt med et knips med fingrene,” forklarer Glerup om nedturen.

Men når en dør lukkes, så åbnes ofte en ny. Det blev starten på SACKit, der gik på markedet med ambitionen om at skabe nogle bedre sækkestole.

”Det begyndte egentlig med, at vi lavede sækkestole af bedre kvalitet. Jeg havde selv forhandlet andre sækkestole, og der var stor efterspørgsel på den slags af en højere kvalitet. Vi fik produceret nogle, der blandt andet var helt giftfrie. Der var et marked for det her, kunne jeg ret hurtigt mærke. Folk prioriterer selvfølgelig sækkestole uden ftalater eller andre kemiske stoffer i forhold til deres børn, hvis de kan komme til det, og det kunne vi pludselig levere.”

SACKit ramte også markedet på et tidspunkt, hvor nysgerrigheden omkring Facebook var tiltagende, og det var populært, at deres Facebook-følgere var medvirkende til designet på forskellige modeller. Det gjorde dem fra følgere til forbrugere, fordi de ofte selv købte så. I dag har SACKit hele 25.000 følgere på Facebook.

Fire år senere her i 2016 har virksomheden ændret sig voldsomt.

”Nu er vi en designvirksomhed. Vi producerer livsstilsprodukter. Hvor det før var fokus på møbler, så har vi også bevæget os over i elektronik. Det næste kunne sagtens være en lampe eksempelvis. Vi er ikke bange for at teste markedet af, men det vigtigste for mig i denne verden er kvaliteten på produkterne. Hvis kunderne er tilfredse med den høje kvalitet, så vil de i mange tilfælde også gerne have det næste i serien,” forklarer Kristoffer Glerup.

Ud af de mange virksomheder, han enten selv har startet op eller været involveret i investeringsmæssigt, er SACKit for ham den mest spændende.

”Det giver noget glæde, når man eksempelvis er nede i fitnesscenteret og ser flere bruge vores høretelefoner. Når folk er glade for det man skaber, så giver alle de mange timer bag det hele så meget mere mening,” siger han.

Stort set hele livet har han været sig selv, så det er også naturligt at spørge ind til, hvordan han selv synes, han er som chef.

”Det er jo lidt mine medarbejdere, der kan svare bedst på det. En af dem sagde forleden til mig, at jeg er meget forstyrrende men også motiverende som chef, fordi jeg hele tiden finder på nye ting. Hvis man siger, at jeg har ild i røven, så skyder man ikke helt galt i byen,” siger Glerup og griner.

Det næste projekt bliver møbler som lounge-stole og hængekøjer. Det er derfor mange i branchen anerkender SACKit som en af de mest spændende virksomheder i Danmark. Fordi potentialet er stort.

”Det er gået stærkt fra sækkestole til nu møbler i efteråret i lækkert design. Men vi sender ikke hvad som helst på gaden. Tingene skal være i orden, og jeg er klar til at flytte produktionen og miste penge på det, hvis kvaliteten det ene sted ikke er godt nok. Vi går ikke på kompromis med kvaliteten, og det tror jeg også, at vores kunder er klar over,” lyder den sidste bemærkning fra Krudtkongen der nok ikke fortryder, at han mistede den trone.

Fik du læst?

Aalborg-firma udfordrer Sonos: Lyd og design i topklasse

Andre interview i samme stil

 

Kæmpe kæde flytter ind: 5000 kvm bowling- og oplevelsescenter åbner i Aalborg

Skrevet af: Redaktionen

Den store Metro-bygning i City Syd har efterhånden stået tom længe.

I juni måned overgik bygningen til investerings- og ejendomsfirmaet Hanssens, der ville renovere den 10.000 kvm. store bygning med henblik på at skabe et oplevelsescenter.

Nu er det omsider meldt ud, hvad den store metrobygning skal bruges til i fremtiden.

Danmarks største kæde rykker ind

Danmarks største kæde af bowling- og underholdningscentre, Bowl’n’Fun, huserer allerede i 15 byer på Fyn, i Jylland og på Sjælland – men i slutningen af 2019 kan vi altså også se frem til at byde dem velkommen i Nordjyllands hovedstad.

Her kan aalborgenserne glæde sig til hele 5.000 kvm. fyldt til randen med restauranten The Grill, bowling, legeland, laserbane, escaperoom, minigolf, virtual-reality univers og meget mere.

The Grill står kokkene klar ved den åbne grill i restauranten og tilbereder mad over åben ild.

The Grill tilbyder både aften- og brunchbuffeter, og centeret kan også bookes i forbindelse med bowling og spisning til eksempelvis børnefødselsdage, møder, konferencer, julefrokoster eller andre festlige lejligheder.

Du kan læse mere om åbningen i Aalborg her.

Lopper, opera og musikfestival: Her er din weekend i Aalborg

Skrevet af: Simone Vestergaard
Foto: Stine Kjølby Christensen
Foto: Stine Kjølby Christensen

Weekenden byder på en god blanding af både opera, stand up, musikfestival og familieværksted.

Derudover afholdes Nordjyllands største kræmmer- og loppemarked for ottende år i træk.

Traditionen tro sker det i Gigantium, og det er både lørdag og søndag fra klokken 10-16.

Men denne gang har arrangementet overgået sig selv.

Markedet er nemlig udvidet med 100 stande, og dermed kommer man op på hele 300 stande, som tilbyder unikke antikviteter, flotte loppefund, lækkert genbrug og en masse kræmmervarer.

Du kan læse mere om loppemarkedet her.

En musikfestival med mange år på bagen

Nordens største musikfestival for de unge finder sted lørdag og søndag i Nordkraft.

Omkring 180 bands fra ungdomsklubber, fritidsklubber og ungdomsskoler i hele Norden spiller på de i alt seks scener, som er placeret rundt omkring i Nordkraft.

Her kan man opleve alt fra hip hop til metal og popmusik.

Festivalen har faktisk været afholdt i Aalborg siden 1983, og løber i år af stablen for 36. år i træk.

Du kan læse mere om festivalen her.

Musik

18/1 Ungdomsringens Musikfestival 2019, Nordkraft kl. 19 (d. 18-19. jan.)
18/1 Scorpions Tribute, på Café Frederiksberg kl. 20
18/1 Groovebox på 100Fryd kl. 21
19/1 Tuba tryllerier, urfremførelse og operakvartetter, Musikkens Hus kl. 14

Events

18/1 Vinsmagning på en anderledes måde med tre retter lækker mad, hos Vin & Vin kl. 18.45
18/1 La Bohéme, AKKC kl. 20
19/1 Anden Bringer Ud, AKKC kl. 19 og kl. 21.30 (UDSOLGT)
19/1 Loppemarked i Gigantium kl. 10 (19.-20. jan.)
19/1 TeeShoppen åbner butik i Danmarksgade kl. 10
19/1 Kunsten for begyndere, på Kunsten kl. 11
20/1 Søndagstur på Kunsten kl. 14
20/1 Aalborg Vikings – Viby IF, kl. 15
20/1 Sunday Movie: The Heart is Deceitful above all things, på 1000Fryd kl. 20

Opsætninger

19/1 Format 4: ”Me Too, Nora!”, på Aalborg Teater kl. 19.30
19/1 ATT Dialog: Grænseløshed, på Aalborg Teater kl. 10.30
19/1 Hvordan Slipper Vi Af Med De Andre, Det Hem’lige Teater kl. 19.30

For børnefamilierne

18/1 Familieaften i Svømmeland Nørresundby kl. 17
19/1 Kom med til forpremiere på: ”Sådan træner du din drage 3”, Nordisk Film Biografer kl. 11.30
20/1 Sjov Søndagslegeland i DGI Huset Nordkraft kl. 12
20/1 Familieværksted – kreativitet for hele familien, på Kunsten kl. 11

Er du sulten?

Morgenmad, frokost eller aftensmad? Få inspiration til hvor i kan spise i Aalborg i MigogAalborgs spiseguide. I spiseguiden finder du blandt andet nøje udvalgte restauranter, caféer, take-away steder der ligger i Aalborg. Tjek det ud lige her.

Du kan hente spiseguiden ned på din telefon, så du altid har den lige ved hånden. Og den er helt gratis for dig at bruge.

Åbn din browser (Safari) -> gå ind på https://migogaalborg.dk/spiseguide/ -> Tryk på det midterste ikon i menulinjen i bunden -> Føj til hjemmeskærm

OG voilá! Så har I altid et stort overblik lige ved hånden, når der skal besluttes hvor I skal spise. 

Husk også at hente MigogAalborgs app, Eventmap, som samler alle begivenheder i Aalborg.

Download af app’en er gratis og ganske simpel:

Åbn din browser (Safari/Chrome) -> gå ind på eventmap.dk -> Følg guiden på skærmen – 10 sekunder senere har du EventMap på din telefon.

Første weekend i februar: Kæmpe fest foran Musikkens Hus for alle

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen
Der var også mange mennesker samlet på Musikkens Plads til hyldestkoncert for Kim Larsen
Der var også mange mennesker samlet på Musikkens Plads til hyldestkoncert for Kim Larsen

Når Musikkens Hus den 2. februar danner rammen om årets Danmarks Indsamling, bliver det med Mads Steffensen, Tine Gøtzsche og Sofie Østergaard som værter.

Aftenens overordnede mål er, traditionen tro, at samle ind til de mennesker, der har brug for det – og i år er det pigerne i verdens fattigste lande, der er i fokus.

Dagen kommer til at byde på det ene højdepunkt efter det andet, og hele Aalborg er blandt andet blevet inviteret med til en kæmpe lysparade, hvor man håber på op mod 30.000 deltagere.

Paraden starter på Nørresundby Torv og bevæger sig over Limfjordsbroen og langs havnen for at ende på Musikkens Plads med en storslået fællessang. Det kan du læse mere om her.

Folkefest på Musikkens Plads

Men lysparaden er bestemt ikke eneste højdepunkt denne dag.

Fra kl. 19 og frem til midnat vil der være fest på Musikkens Plads, foran Musikkens Hus med masser af forskellige aktiviteter, hvor der blandt andet vil være musik, dans, ild-show, børneområde, konkurrencer, mulighed for at lave din egen isskulptur samt mulighed for at købe streetfood og varme drikke.

Det skriver Musikkens Hus på Facebook.

På pladsen vil man kunne overvære, når ”Team Vild Med Dans”, ”Team Sussi & Leo” og ”Team Bedrag” dyster i Rickshaw-rally.

Man vil også kunne møde samtlige deltagere fra den seneste omgang af Bagedysten, som uddeler lækre smagsprøver, og i dagens anledning, ikke kæmper mod hinanden, men i stedet sammen skal løse én af aftenens mange underholdende udfordringer.

Burhan G, Søs Fenger og Oh Land på scenen

Danmarks største YouTube’ere: Rasmus Brohave, Kristine Sloth og Julia Sofia skal også arbejde sammen, og løse en opgave på tid.

Derudover vil man på den store udendørs tv-skærm blandt andre kunne se og opleve: Søs Fenger, Burhan G og Oh Land, når de indtager scenen i Musikkens Hus.

Lige som man vil kunne opleve callcentret samt interviews og konkurrencer med en række kendte danskere.

Flere informationer om arrangementet vil løbende blive meldt ud på Musikkens Hus Facebookside.

Hvad: Folkefest (i forbindelse med Danmarksindsamlingen)
Hvor: Musikkens Plads ved Musikkens Hus
Hvornår: Lørdag den 2. februar fra kl. 19