Engang var han Krudtkongen: Nu står Kristoffer bag brandvarme SACKit

Skrevet af: Michael Qureshi
Kristoffer Glerup
Kristoffer Glerup

Det er et diskret kontor, designvirksomheden SACKit har på Gammel Gugvej. Øverst i en kontorbygning, der også huser blandt andre Tiger Media finder man Kristoffer Glerup og hans SACKit-team.

Der er intet prætentiøst over kontorlokalerne. Man får lidt fornemmelsen af, at succesen nærmest har overhalet virksomhedens udvikling. Det er gået superstærkt, siden Aalborg-virksomheden kom på markedet og satsede på sækkestole i lidt lækrere kvalitet.

Fire år senere er SACKit i 20 forskellige lande, og har i den grad et stærkt greb på danskerne på hjemmebanen.

Deres fokus på kvalitet, design og funktionalitet gør produkterne populære. Senest med MOVEit-højtaleren, som er en seriøs udfordrer til Sonos på lydsystemer.

Sackit i Aalborg

Glerup smiler meget. Det er der god grund til. Han har, som han formulerer det, stort set været en iværksætter fra barnsben. Som knægt fandt han selv på at købe Lego ind fra vennekredsen, og solgte det langt dyrere på Den Blå Avis.

Købmandsgenet har aldrig fejlet noget hos Kristoffer Glerup. Det var ham, der opfandt Krudtkongen, som er blevet en populær landskendt figur, man associerer med fyrværkeri og nytårsaften.

”Jeg startede krudtkongen i en lille campingvogn, hvor jeg solgte noget fyrværkeri fra. Det begyndte at tage fart, så jeg lejede mig ind i en butik inde i Aalborg. Folk syntes ham krudtkongen var en sjov karakter, og så gjorde det ikke noget, at vi rent faktisk solgte kvalitetsfyrværkeri.

Vi lejede også Kvægtorvet, hvor man på storskærme kunne stå og se fyrværkeriet. Det gjorde bare, at folk købte endnu mere. Vi måtte næsten lukke dørene, fordi vi ikke havde mere tilbage,” forklarer Kristoffer Glerup, da vi har sat os i et mødelokale i bygningen.

Krudtkongen blev et franchise-koncept, og der var fart over feltet.

”Vi fik skabt et brand, som folk kunne huske. Det var supersjovt med Krudtkongen. Det kom lidt af Stripperkongens piger, som var et succesfuldt program på det tidspunkt. Så var det oplagt, at der også skulle være en krudtkonge,” forklarer Glerup og griner.

Katastrofen med en brand i en fyrværkeri-fabrik i Seest nær Kolding i 2004 ændrede dog fuldstændig vilkårene i branchen. Kristoffer Glerup kom af med Krudtkongen.

”Efter Seest blev reglerne skærpet markant, og det sjove gik lidt af alt arbejdet med Krudtkongen. Så der skulle jeg videre, men Krudtkongen fik lov til at leve videre hos andre.”

Iværksætter-lysten var dog langt fra udbrændt hos Kristoffer Glerup, der havde stiftet bekendtskab med solarie-branchen, og nu helligede sig en virksomhed bygget op omkring den industri.

Samtidig med Krudtkongen havde Kristoffer Glerup også nogle solcentre, men det var et hul i branchen, der pludselig skabte ham en hastigt voksende ny virksomhed.

”Jeg havde leaset de her dyre solarier, som kostede flere hundredetusinde kroner. Da jeg så skulle have nogle nye, så ville producenterne ikke give noget for de gamle. Lidt ligesom når din brugte bil indgår i en handel, hvor man køber en ny bil.

Så det irriterede mig tilpas meget til, at jeg kørte ned til Tyskland og købte et solarie. Det skilte vi ad og smed det på en trailer, og så monterede vi det selv i et af mine solcentre. Det var en langt billigere løsning,” forklarer serie-iværksætteren og supplerer med en krølle på halen på den historie.

”Der gik ikke mange timer, før en anden med et solcenter i Aalborg havde hørt om løsningen og ringede. Så tog vi igen ned over grænsen og hentede et nyt. Vores princip blev så, at hvis man købte et nyt solarie hos os, så kunne man få langt flere penge for sit gamle solarie end hos andre. Og de gamle solarier kunne vi også sælge videre rundt omkring i Europa.”

Den nye ide gav bonus, og pludselig var Kristoffer Glerups koncept en millionforretning. Efter nogle år nærmest over en nat ramlede det. Leasingproducenterne trak sig fra branchen, og solarier gik lidt af mode. Det kostede ved kasse et.

”Det er meget enkelt at forklare. I første halvår af 2009 omsatte vi for 24 mio. kr. I andet halvår blot for to mio. kr. Så meget styrtdykkede det på så kort tid. Det havde taget nogle år at bygge op, og vi tjente rigtig gode penge. Så det var lidt brutalt og hårdt, at det hele næsten forsvandt med et knips med fingrene,” forklarer Glerup om nedturen.

Men når en dør lukkes, så åbnes ofte en ny. Det blev starten på SACKit, der gik på markedet med ambitionen om at skabe nogle bedre sækkestole.

”Det begyndte egentlig med, at vi lavede sækkestole af bedre kvalitet. Jeg havde selv forhandlet andre sækkestole, og der var stor efterspørgsel på den slags af en højere kvalitet. Vi fik produceret nogle, der blandt andet var helt giftfrie. Der var et marked for det her, kunne jeg ret hurtigt mærke. Folk prioriterer selvfølgelig sækkestole uden ftalater eller andre kemiske stoffer i forhold til deres børn, hvis de kan komme til det, og det kunne vi pludselig levere.”

SACKit ramte også markedet på et tidspunkt, hvor nysgerrigheden omkring Facebook var tiltagende, og det var populært, at deres Facebook-følgere var medvirkende til designet på forskellige modeller. Det gjorde dem fra følgere til forbrugere, fordi de ofte selv købte så. I dag har SACKit hele 25.000 følgere på Facebook.

Fire år senere her i 2016 har virksomheden ændret sig voldsomt.

”Nu er vi en designvirksomhed. Vi producerer livsstilsprodukter. Hvor det før var fokus på møbler, så har vi også bevæget os over i elektronik. Det næste kunne sagtens være en lampe eksempelvis. Vi er ikke bange for at teste markedet af, men det vigtigste for mig i denne verden er kvaliteten på produkterne. Hvis kunderne er tilfredse med den høje kvalitet, så vil de i mange tilfælde også gerne have det næste i serien,” forklarer Kristoffer Glerup.

Ud af de mange virksomheder, han enten selv har startet op eller været involveret i investeringsmæssigt, er SACKit for ham den mest spændende.

”Det giver noget glæde, når man eksempelvis er nede i fitnesscenteret og ser flere bruge vores høretelefoner. Når folk er glade for det man skaber, så giver alle de mange timer bag det hele så meget mere mening,” siger han.

Stort set hele livet har han været sig selv, så det er også naturligt at spørge ind til, hvordan han selv synes, han er som chef.

”Det er jo lidt mine medarbejdere, der kan svare bedst på det. En af dem sagde forleden til mig, at jeg er meget forstyrrende men også motiverende som chef, fordi jeg hele tiden finder på nye ting. Hvis man siger, at jeg har ild i røven, så skyder man ikke helt galt i byen,” siger Glerup og griner.

Det næste projekt bliver møbler som lounge-stole og hængekøjer. Det er derfor mange i branchen anerkender SACKit som en af de mest spændende virksomheder i Danmark. Fordi potentialet er stort.

”Det er gået stærkt fra sækkestole til nu møbler i efteråret i lækkert design. Men vi sender ikke hvad som helst på gaden. Tingene skal være i orden, og jeg er klar til at flytte produktionen og miste penge på det, hvis kvaliteten det ene sted ikke er godt nok. Vi går ikke på kompromis med kvaliteten, og det tror jeg også, at vores kunder er klar over,” lyder den sidste bemærkning fra Krudtkongen der nok ikke fortryder, at han mistede den trone.

Fik du læst?

Aalborg-firma udfordrer Sonos: Lyd og design i topklasse

Andre interview i samme stil

 

Hvem skal vinde Coolshop-prisen? Nominer en cool person

Skrevet af: Michael Qureshi
Jacob Risgaards motto er vild, vildere
Foto: Coolshop.com
Jacob Risgaards motto er vild, vildere Foto: Coolshop.com

Kender du en, som er en cool person for det han/hun gør på arbejdet eller i fritiden?

Det kan være en af hverdagens helte, som gør en stor forskel på den ene eller anden måde. Det kan være en, som gør noget ekstraordinært godt for andre eksempelvis i form af velgørenhed.

Så er det tid til at få denne person frem i rampelyset til noget fortjent anerkendelse.

Hvem skal løbe med Coolshop-prisen til vores store prisuddelings-fest AALBORG AWARDS i Aalborg Kongres & Kultur Center?

Motto er vild, vildere

Her hylder vi byen på alle måder. Både med at kåre i kategorier som Årets Restaurant, Årets Café, Årets Eventsted, Årets Arbejdsplads m.fl (stem i bunden af artiklen).

Men Coolshop-prisen er lidt anderledes. Her indstiller I de cool personer I kender, og finder vores jury feltet af slutnominerede.

“Vores motto på Coolshop er vild, vildere. Så vinderen af Coolshop-prisen skal være en vild person. En der har reddet to børn ud af et brændende hus, en der gør en kæmpeforskel for andre mennesker eller bare er ekstrem på en anden måde. Bryder nogle limits.

Vi vil rigtig gerne have, at det er MigogAalborgs læsere, der er med til at bestemme, så nominer en cool person. Intet er for småt eller for stort,” siger Jacob Risgaard, medejer af Coolshop med hovedkontor i Nørresundby.

Vind et gavekort på 500 kr

Hvis du mener, at du kender Aalborgs cooleste person (skulle person bo lidt uden for kommunen går det nok også), så skriv navnet med en begrundelse i kommentarfeltet på Facebook-opslaget på MigogAalborgs Facebook-side

Vi trækker lod om et gavekort på 500 kr. til Coolshop blandt alle dem, der nominerer en kandidat.

Vi lukker for indstillinger på lørdag den 24. februar.

Derefter får de fem finalister i kategorien besked om, at de er i spil til Coolshop-prisen.

Vil du med til en af årets fedeste fester i Aalborg? Så book din billet til 319 kr. her – du får rød løber, prisuddeling, show, kæmpe afterparty og to drinks med i prisen

powered by Typeform

Kæmpe event: Dansk Powerboat-babe skal race på Limfjorden

Skrevet af: Michael Qureshi
Mette Bjerknæs
Mette Bjerknæs

Når Aalborg Regatta skydes i gang i juni, så kan vi glæde os til et kæmpe show midt på Limfjorden.

På Havnefronten kan tusindvis af tilskuere opleve en afdeling af F2 Powerboat World Championship.

Formula2 Powerboats har tophastigheder tæt mod 200 km/t, og runder hurtigere 100 km/t end en Lamborghini Murcielago LP640.

En af de helt store profiler ved løbet bliver den dansk-norske Mette Brandt Bjerknæs. Ud over hun er kvinde i en ekstremt mandedomineret sportsgren, så har hun i den grad også udseendet med sig.

På Instagram hedder hun ThePowerBoatprincess, og hun laver også modelarbejde, når hun ikke giver den gas på vandet.

Had the most amazing weekend in London – turning 29 isn’t too bad 🥂🇬🇧

Et opslag delt af Mette Brandt Bjerknæs (@thepowerboatprincess) den

Powerboat Denmark i Vodskov arrangerer løbet

Mette Bjerknæs startede med at race Powerboats som 19-årig i 2008, og i 2014 blev hun verdensmester med teamet Navikart Racing.

Hun har ikke racergenet fra fremmede, da både hendes mor og far har udøvet bådrace.

Det er Powerboat Denmark med kontor i Vodskov, der har sikret, at Powerboat F2 kommer til Aalborg under Regatta i juni måned.

Samarbejde med Aalborg Event

MigogAalborg har taget en snak med Promotor Anders Bak Rasmussen omkring race på Limfjorden.

Hvem er arrangørerne bag Aalborg-løbet?

“Vi er nogle gamle racerbådsfolk i firmaet. Jeg har selv kørt i 1990erne, hvor jeg var nordisk mester. Jeg er gået sammen med en tidligere racerbådskører, Svend. Det er på tide, der kommer race tilbage til Aalborg.

Vi rettede henvendelse til Søren Thorst, som er eventchef hos Aalborg Event, da vi så muligheder for at udvide Regatta med noget, der var helt vildt spændende.

Det var Søren Thorst med på, men de ville have en leverandør, hvor den sportslige del og internationale krav levede op til forventningerne. Til det formål har de hyret Powerboat Danmark.

Grundlæggende er vi egentlig bare to gamle racerbådskørere, der føler der skal ske noget i havnen, og det lover vi, der kommer til.”

Sidste år var der P1 Powerboat Race. Hvad er forskellen på det sidste år og så i år?

”Vi skal have noget med noget mere rabalder på. Det er den store forskel. Sidste år var der seks både ad gangen, og så forsvandt de ud i horisonten.

I år har vi 20 både, der racer side om side foran den gamle Rosdahls restaurant, langs fjordsiden og bare 40 meter fra publikum. De vender ved musikkens hus, racer lidt tilbage og drejer mod Nørresundby-siden og vender ned mod Limfjordsbroen og på tværs.

Det betyder, at du kan stå på Limfjordsbroen og have en fantastisk udsigt. Hvis du står på kajen, så vender bådene 20-30 meter fra dig. De kører altså 200 km/t og de vil alle sammen først, for det er verdensmesterskabet, der køres om.”

Hvad kan vi virkelig glæde os til at opleve langs havnefronten?

“Jeg lover, at det bliver noget af det, som folk vil huske allerbedst fra Aalborg Regatta. Det er noget af det vildeste, som man har set i Aalborg Havn.

Bådene kører hele tiden på grænsen mellem at lette og ikke at lette. Kommer der en lille bølge eller lille vindpust, så kommer der til at ske spektakulære ting.

Der kommer mellem 25-35 både til Aalborg fra hele verden. De skal køre tidskørsel om 20 startpladser. Det vil undre mig meget, hvis ikke fire-fem både vælter eller flipper i løbet af weekenden. Der kommer til at være en masse action på Limfjorden, som vi ikke er vant til at se,” slutter Anders Bak Rasmussen.

Nordjyllands Politi: Ulven kom til Aalborg i går

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

Det har været diskuteret vidt og bredt om ulven har sin plads i den danske natur.

Men i går aftes tog sagen en helt ny drejning, da en forklædt ulvemand indtog skøjtebanen i Aalborg. Det skriver Nordjyllands Politi i døgnrapporten fra i går.

“Det var bekymrede borgere der klokken 18.30 kontaktede politiet, da en mand iført ulvekostume jagtede børnene på skøjtebanen på C.W.Obels Plads i Aalborg, medens han råbte og skreg,” skriver Nordjyllands Politi i døgnrapporten.

De fortæller endvidere, at han derefter fortsatte den noget absurde adfærd ved at køre frem og tilbage i gågaden på en knallert uden nummerplader.

Der plejer at herske fred og ro på skøjtebanen i hjertet af Aalborg.

“Da politiet kom tilstede, stak han i høj fart af på sin knallert ad C.W.Obels Plads, gennem gågaden og videre ad Maren Turis Gade. Patruljen spottede dog ulven igen og fik sig en kort løbetur frem til Jomfru Ane Gård, hvor de fik ulven standset – og anholdt for en kort bemærkning,” skriver politiet i døgnrapporten.

“Ulven blev sigtet for overtrædelse af ordensbekendtgørelsen – og blev kørt hjem af patruljen. Og så var den ulvetime slut!” slutter Nordjyllands Politi i Døgnrapporten.

Fik du læst vores artikel om politiets sjoveste tweets?

Nordjysk duo vandt million-ordre foran store konkurrenter

Skrevet af: Michael Qureshi

Tre bureauer fra København og Aalborg stod til sidst tilbage i kampen om Væksthus Nordjyllands knap fire millioner kroner store EU-udbud over kommunikationsrådgivning og markedsføring de næste fire år.

Efter en omfattende finalerunde sikrede den sammenbragte duo Lange PR og Gotcha i fællesskab kontrakten.

Kombinationen af Lange PR og Gotcha sikrer Væksthus Nordjylland en helhedsorienteret løsning inden for kommunikation, PR, reklame og SoMe.

I kraft af Lange PRs mangeårige arbejde for Væksthuset får den regionale specialist inden for vækst, udvikling og internationalisering derfor en bureau-konstellation, der i høj grad skal bidrage til den udvikling, Væksthuset står over for.

Det betyder blandt andet, at Væksthuset nu skal i gang med et stort kommunikationsarbejde, der skal sikre en endnu større synlighed over for målgruppen af små og mellemstore virksomheder i Nordjylland.

“Set med nordjyske briller er det en kæmpe sejr for Lange PR og Gotcha, at vi sammen har kunnet feje nogle af de store bureauer fra København af banen. Plus at det bestemt ikke har været nogen nem hjemmebanesejr, da det hele blev kørt af Steen Jensen (EU udbudsekspert), som udelukkende var sat i verden for at sikre en fair og objektiv proces,” siger Jacob Lange til MigogAalborg.

Jacob Lange fra Lange PR

Har kontakt til flere tusinde virksomheder i Nordjylland

Her i februar er arbejdet med Væksthus Nordjyllands strategi de kommende år igangsat.

“Væksthuset har hvert år kontakt til flere tusinde små og mellemstore virksomheder, og i gamle dage var det sådan, at Væksthuset mest af alt var et sted, hvor man kunne få en pose EU-penge til forskellige formål.

I dag har Væksthuset ansat en række meget dygtige og erfarne medarbejdere, der selv vejleder virksomhederne langt mere end tidligere – i et tæt samspil med de lokale erhvervskontorer og private rådgivere. Det sikrer virksomhederne en mere kvalificeret sparring, og alle analyser viser da også, at de virksomheder, som har fået vejledning af Væksthuset, klarer sig bedre end tilsvarende virksomheder, når det gælder omsætning, eksport og skabelsen af arbejdspladser,” forklarer Jacob Lange.

Kendskabet til Væksthuset skal styrkes

Rasmus Brostrøm, adm. direktør og markedsføringsspecialist i reklamebureauet Gotcha supplerer:

“Visionen for vores samarbejde med Væksthuset er meget klar. Vi skal arbejde på at styrke kendskabet til Væksthus Nordjylland og deres mange kompetencer, som primært små- og mellemstore virksomheder har brug for i bestræbelserne på at vækste deres forretninger.

Det skal vi sammen med Væksthuset realisere ved at styrke kommunikations- og brandingindsatsen med et stærkt fokus på strategisk velfunderede PR- og kommunikationsløsninger, som er indsigtsfulde i kernen samt kreative og effektfulde i eksekveringen.

Med andre ord handler det for os om at løfte brandet til nye højder og indfri Væksthus Nordjyllands forretningsmæssige potentiale, således at væksten i region Nordjylland får det absolut bedste afsæt for at lykkes,” forklarer han.

Rasmus Brostrøm fra Gotcha

Var ikke hjemmebanefordel i udbuddet

Hos Væksthus Nordjylland understreger man, at der ikke var tale om hjemmebanefordel. Men Lange PR og Gotcha leverede ganske enkelt det bedste materiale i udbudsprocessen.

“Som et offentligt EU-støttet væksthus med et stort budget udbyder vi hvert fjerde år hele markedsføringsindsatsen i et udbud med en eksternt tilknyttet udbudsekspert. Det er en omfattende proces, men det er også et sundt forløb, der sikrer, at vi har den bedste partner på kommunikationsområdet.

Lange PR og Gotcha scorede højest på kvalitet og pris blandt de deltagende bureauer, og vi ser derfor frem til de næste års samarbejde,” kommenterer Heidi Stubberup Ebeling, kommunikationsansvarlig i Væksthus Nordjylland.

Event Aalborg står bag: Her er byens bedste Comedy Club

Skrevet af: Pernille Kjeldgaard Kristensen

I tre år har Event Aalborg eksisteret og udbudt forskellige løsninger til den gode fest og underholdning til private arrangementer.

For et år siden slog Event Aalborg så dørene op for deres Comedy club i lokalerne på Maren Turis gade.

Siden da har aalborggenserne hver torsdag nydt stand-up for en flad 20’er i døren. Det er ikke første gang, at der er stand-up i Aalborg, men Event Aalborg har forsøgt at hæve niveauet over det helt klassiske open mic og satset på et miks af nye komikere og de lidt mere garvede gutter inden for faget.

Komikerne, der besøger scenen, er både fra Odense, Århus og København.

Fedt at optræde i Aalborg

En af de mere rutinerede i stand-up miljøet er komiker Daniel Lill, og han har altid været glad for sine shows i Event Aalborg Comedy Club.

“Det har altid været fedt at optræde i Aalborg, og det er en generel holdning hos andre komikere også. Det aalborgensiske publikum er rigtig godt, fordi de vil det rigtig meget.

Folk glæder til at komme ud, og folk er intelligente, så de forstår sig på jokes og er villige til at blive underholdt. Der er meget positiv energi i publikum. Aalborg er jo bare en fantastisk kulturby.”

Ikke kun studerende kommer til Comedy

Lige så vel som der er forskel på publikum i Danmark, så er der også en god variation i publikum i Aalborg, fortæller indehaver af Event Aalborg, Matias Drejer:

“Selvom entréen er billig, så er det bestemt ikke kun studerende, der besøger os. Man kan ikke sætte en målgruppe på, hvem der kommer forbi.

Vi kan sagtens få besøg af en kvindeklub fra Hadsund, der ringer og booker pladser, hvilket alle kan gøre, hvis man er en gruppe over ti personer. Det er simpelthen unge som gamle, der sidder blandt publikum”, fortæller Matias Drejer.

Komiker Daniel Lill er oprindelig fra Horsens, men han har selv boet i Aalborg, som han bestemt har pæne ord om.

Det er nemlig ikke kun aalborgenserne, der har givet Daniel Lill gode oplevelser:

“For mig er det fantastisk, at du kan være i byen og samtidig være ved vandet. Det er der ikke mange byer, der har. Det er ikke bare en eller anden å, men det er rigtigt ved vandet. Kulturlivet er også bare fantastisk, for der er altid noget at lave, hvis man opsøger det”, fortæller Daniel Lill.

Afholder både store og små arrangementer

Selvom mange kender til Event Aalborg gennem stand-up, så kan de også meget andet i lokalerne på Maren Turis Gade.

Event Aalborg arrangerer nemlig både store og mindre arrangementer, både ude af huset og i lokalerne i Aalborg.

Et af deres største arrangementer var for Syd Energi, Boxer samt Stofas samlede personalefest i Århus.

Her stod de for alt fra logistik, til hoteller, catering og musik. Det var et kæmpe stort arbejde, men Event Aalborg er vant til at lave både små og store løsninger til private og firmaer:

“Mange kender os nok fra Comedy Club, men man kan eksempelvis også leje vores hyggelige lokaler på Maren Turis gade. For det meste laver vi halve- eller hele løsninger til selskaber og firmafester.

Man kan både få servering, musik, catering og pynt. Man kan faktisk få det som man ønsker det, og vi kan selvfølgelig også klare det hele ud af huset, hvis man vil have det” fortæller Matias Drejer.

Perfekt lokale til fest og comedy

Komiker Daniel Lill kender bedst til Event Aalborg, når det kommer til stand-up, og her er det fantastiske rammer for en god og sjov aften:

“Lokalet egner sig godt til comedy, da det er hyggeligt og hjemligt, samtidig med at du kan stå et sted, hvor det er professionelt. Jeg tror, at der er noget i rummet der gør, at publikum føler sig trygge.

Når man er tryg, er man også villig til at åbne op for latter. Jeg vil vove at påstå, at det er et af de bedste rum at optræde i. Der er bare en comedy-stemning, som du ellers kun kan møde i New York eller London på steder, der bare har kørt i tusinde år” fortæller Daniel Lill.

Udover open mic om torsdagen har Event Aalborg også planlagt at holde flere arrangementer på hverdagsaftener, hvor de professionelle komikere kommer forbi.

Event Aalborg – Comedy club afholdes hver torsdag på Maren Turis gade 6, 9000 Aalborg. Du kan læse mere om det her