Annonce
Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Engang var han Krudtkongen: Nu står Kristoffer bag brandvarme SACKit

Af Michael Qureshi
Kristoffer Glerup
Kristoffer Glerup

Det er et diskret kontor, designvirksomheden SACKit har på Gammel Gugvej. Øverst i en kontorbygning, der også huser blandt andre Tiger Media finder man Kristoffer Glerup og hans SACKit-team.

Der er intet prætentiøst over kontorlokalerne. Man får lidt fornemmelsen af, at succesen nærmest har overhalet virksomhedens udvikling. Det er gået superstærkt, siden Aalborg-virksomheden kom på markedet og satsede på sækkestole i lidt lækrere kvalitet.

Fire år senere er SACKit i 20 forskellige lande, og har i den grad et stærkt greb på danskerne på hjemmebanen.

Deres fokus på kvalitet, design og funktionalitet gør produkterne populære. Senest med MOVEit-højtaleren, som er en seriøs udfordrer til Sonos på lydsystemer.

Sackit i Aalborg

Glerup smiler meget. Det er der god grund til. Han har, som han formulerer det, stort set været en iværksætter fra barnsben. Som knægt fandt han selv på at købe Lego ind fra vennekredsen, og solgte det langt dyrere på Den Blå Avis.

Købmandsgenet har aldrig fejlet noget hos Kristoffer Glerup. Det var ham, der opfandt Krudtkongen, som er blevet en populær landskendt figur, man associerer med fyrværkeri og nytårsaften.

”Jeg startede krudtkongen i en lille campingvogn, hvor jeg solgte noget fyrværkeri fra. Det begyndte at tage fart, så jeg lejede mig ind i en butik inde i Aalborg. Folk syntes ham krudtkongen var en sjov karakter, og så gjorde det ikke noget, at vi rent faktisk solgte kvalitetsfyrværkeri.

Vi lejede også Kvægtorvet, hvor man på storskærme kunne stå og se fyrværkeriet. Det gjorde bare, at folk købte endnu mere. Vi måtte næsten lukke dørene, fordi vi ikke havde mere tilbage,” forklarer Kristoffer Glerup, da vi har sat os i et mødelokale i bygningen.

Krudtkongen blev et franchise-koncept, og der var fart over feltet.

”Vi fik skabt et brand, som folk kunne huske. Det var supersjovt med Krudtkongen. Det kom lidt af Stripperkongens piger, som var et succesfuldt program på det tidspunkt. Så var det oplagt, at der også skulle være en krudtkonge,” forklarer Glerup og griner.

Katastrofen med en brand i en fyrværkeri-fabrik i Seest nær Kolding i 2004 ændrede dog fuldstændig vilkårene i branchen. Kristoffer Glerup kom af med Krudtkongen.

”Efter Seest blev reglerne skærpet markant, og det sjove gik lidt af alt arbejdet med Krudtkongen. Så der skulle jeg videre, men Krudtkongen fik lov til at leve videre hos andre.”

Iværksætter-lysten var dog langt fra udbrændt hos Kristoffer Glerup, der havde stiftet bekendtskab med solarie-branchen, og nu helligede sig en virksomhed bygget op omkring den industri.

Samtidig med Krudtkongen havde Kristoffer Glerup også nogle solcentre, men det var et hul i branchen, der pludselig skabte ham en hastigt voksende ny virksomhed.

”Jeg havde leaset de her dyre solarier, som kostede flere hundredetusinde kroner. Da jeg så skulle have nogle nye, så ville producenterne ikke give noget for de gamle. Lidt ligesom når din brugte bil indgår i en handel, hvor man køber en ny bil.

Så det irriterede mig tilpas meget til, at jeg kørte ned til Tyskland og købte et solarie. Det skilte vi ad og smed det på en trailer, og så monterede vi det selv i et af mine solcentre. Det var en langt billigere løsning,” forklarer serie-iværksætteren og supplerer med en krølle på halen på den historie.

”Der gik ikke mange timer, før en anden med et solcenter i Aalborg havde hørt om løsningen og ringede. Så tog vi igen ned over grænsen og hentede et nyt. Vores princip blev så, at hvis man købte et nyt solarie hos os, så kunne man få langt flere penge for sit gamle solarie end hos andre. Og de gamle solarier kunne vi også sælge videre rundt omkring i Europa.”

Den nye ide gav bonus, og pludselig var Kristoffer Glerups koncept en millionforretning. Efter nogle år nærmest over en nat ramlede det. Leasingproducenterne trak sig fra branchen, og solarier gik lidt af mode. Det kostede ved kasse et.

”Det er meget enkelt at forklare. I første halvår af 2009 omsatte vi for 24 mio. kr. I andet halvår blot for to mio. kr. Så meget styrtdykkede det på så kort tid. Det havde taget nogle år at bygge op, og vi tjente rigtig gode penge. Så det var lidt brutalt og hårdt, at det hele næsten forsvandt med et knips med fingrene,” forklarer Glerup om nedturen.

Men når en dør lukkes, så åbnes ofte en ny. Det blev starten på SACKit, der gik på markedet med ambitionen om at skabe nogle bedre sækkestole.

”Det begyndte egentlig med, at vi lavede sækkestole af bedre kvalitet. Jeg havde selv forhandlet andre sækkestole, og der var stor efterspørgsel på den slags af en højere kvalitet. Vi fik produceret nogle, der blandt andet var helt giftfrie. Der var et marked for det her, kunne jeg ret hurtigt mærke. Folk prioriterer selvfølgelig sækkestole uden ftalater eller andre kemiske stoffer i forhold til deres børn, hvis de kan komme til det, og det kunne vi pludselig levere.”

SACKit ramte også markedet på et tidspunkt, hvor nysgerrigheden omkring Facebook var tiltagende, og det var populært, at deres Facebook-følgere var medvirkende til designet på forskellige modeller. Det gjorde dem fra følgere til forbrugere, fordi de ofte selv købte så. I dag har SACKit hele 25.000 følgere på Facebook.

Fire år senere her i 2016 har virksomheden ændret sig voldsomt.

”Nu er vi en designvirksomhed. Vi producerer livsstilsprodukter. Hvor det før var fokus på møbler, så har vi også bevæget os over i elektronik. Det næste kunne sagtens være en lampe eksempelvis. Vi er ikke bange for at teste markedet af, men det vigtigste for mig i denne verden er kvaliteten på produkterne. Hvis kunderne er tilfredse med den høje kvalitet, så vil de i mange tilfælde også gerne have det næste i serien,” forklarer Kristoffer Glerup.

Ud af de mange virksomheder, han enten selv har startet op eller været involveret i investeringsmæssigt, er SACKit for ham den mest spændende.

”Det giver noget glæde, når man eksempelvis er nede i fitnesscenteret og ser flere bruge vores høretelefoner. Når folk er glade for det man skaber, så giver alle de mange timer bag det hele så meget mere mening,” siger han.

Stort set hele livet har han været sig selv, så det er også naturligt at spørge ind til, hvordan han selv synes, han er som chef.

”Det er jo lidt mine medarbejdere, der kan svare bedst på det. En af dem sagde forleden til mig, at jeg er meget forstyrrende men også motiverende som chef, fordi jeg hele tiden finder på nye ting. Hvis man siger, at jeg har ild i røven, så skyder man ikke helt galt i byen,” siger Glerup og griner.

Det næste projekt bliver møbler som lounge-stole og hængekøjer. Det er derfor mange i branchen anerkender SACKit som en af de mest spændende virksomheder i Danmark. Fordi potentialet er stort.

”Det er gået stærkt fra sækkestole til nu møbler i efteråret i lækkert design. Men vi sender ikke hvad som helst på gaden. Tingene skal være i orden, og jeg er klar til at flytte produktionen og miste penge på det, hvis kvaliteten det ene sted ikke er godt nok. Vi går ikke på kompromis med kvaliteten, og det tror jeg også, at vores kunder er klar over,” lyder den sidste bemærkning fra Krudtkongen der nok ikke fortryder, at han mistede den trone.

Fik du læst?

Aalborg-firma udfordrer Sonos: Lyd og design i topklasse

Andre interview i samme stil

[numblock num=”” style=”3″]Fra børnehjem til succesfuld Aalborg-kæde: Henrik besejrede alle odds[/numblock]

[numblock num=”” style=”3″]Han henter forsøgspersoner til forskning og stjerner til Aalborg[/numblock]

[numblock num=”” style=”3″]Gik fra trappevask til erhvervskonge: Nu er han kaptajn på Pirat-skibet[/numblock]

[numblock num=”” style=”3″]Den vilde historie om Aalborg-parrets imperium: Sinne kunne slet ikke lide Sushi[/numblock]

[numblock num=”” style=”3″]Huset bygges af verdens bedste arkitekt: Det handler om min kærlighed til Aalborg[/numblock]

 

Del artikel

Andre læser også