Udvikles i Aalborg: Fremtidens robot skal spare samfundet millioner

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

”Robotterne kommer!”

Selvom de fleste Hollywood-film er fyldt med dommedagsprofetier over robotternes indtræden i vores samfund, findes der en anderledes optimisme her i Aalborg.

Her arbejdes der nemlig for, at selvkørende robotter kan øge serviceniveauet i både sygehuse, supermarkeder og ikke mindst lufthavne.

For hvad siger du til at blive mødt af en robot, når du eksempelvis skal i lufthavnen og er lidt usikker på hvilken gate, du skal hen til?

Robotten kan hjælpe dig med alt fra scanning af billetten, til vejvisning hen til gaten eller den hurtigste vej hen til den irske whisky, som du bare skal have med fra Duty Free.

Combine, Det Gode Firma, MapsPeople, Aalborg Universitet og Teknologisk Instituttet har indgået et samarbejde om det ambitiøse projekt, der vil koste 19 millioner kroner. Innovationsfonden har investeret 12,7 millioner kroner i projektet.

Over de næste tre år skal man bygge og teste en selvkørende robot, som går under det simple navn ”kugle”.

Karl Damkjær Hansen (forrest) ved siden af en prototype af den nye robot, “kugle.”

Andre skal se mulighederne i robotten

Lufthavne vil i høj grad blive brugt til at teste robotterne, men ambitionerne er høje. Ligesom man eksempelvis ser det med smartphones, skal robotten danne ramme om en videreudvikling, som kan tilpasses de enkelte brancher.

”Vi har samlet et rigtig stærkt team omkring projektet, men selvom vi har en masse viden på området, så er målet, at flere kloge hoveder, kan gøre robotten endnu bedre,” fortæller direktør i Det Gode Firma, Uffe Koch, til MigogAalborg og fortsætter:

”I dag er der kun godt 1.000 robotingeniører på verdensplan, mens der er millionvis af app-udviklere. Vi gør det muligt med vores robotprototype at lade app-udviklerne komme til fadet, så det fremover blive lige så let at bygge robotter, som det i dag er at bygge apps.”

Man er lige nu i fuld gang med at bygge en platform til udvikling af apps, som udviklere kan programmere op imod og dermed skræddersy Kuglen til at udføre forskellige former for services.

Sådan virker ”Kugle”

Robotten er lige nu kun i en prototype, men det er svært ikke at blive imponeret, når man både ser og hører om kugle.

Det blev vi høj grad også, da vi var forbi Robotlaboratoriet på Aalborg Universitet, hvor den lille robot er under konstant udvikling.

Entusiasmen lyser ud af både Uffe Koch og Karl Damkjær Hansen, som er to af de centrale drivkræfter på projektet.

Robotten har (heldigvis) ikke mange ligheder med Arnold Schwarzenegger-robotten fra Terminator. Den er bygget som en selvkørende enhed og kroppen er cirka halvanden meter høj.

Hovedet bliver en tablet, eksempelvis en iPad, og det er helt bevidst.

”Mange er vant til at bruge en tablet, så meget af interaktionen med brugeren vil være meget naturlig, hvad enten man taster ting ind eller snakker til den, som man jo kender fra Apples Siri eller Amazons Alexa-højtalere,” siger Karl Damkjær Hansen.

Det er kun fantasien, der sætter grænser for robottens funktion.

”Vi kan sætte alle typer sensorer på robotten, så den fx. kan genkende og hjælpe forsvundne børn i et indkøbscenter eller køre rundt blandt gæster i en bar og tage imod bestillinger,” forklarer Uffe Koch fra Det Gode Firma.

Robotterne vil også kunne spare samfundet for mange millioner. Med de nye super-sygehuse bliver navigationen på afdelingerne helt afgørende, og robotterne kan sikre, at patienterne finder det rette sted.

 En robotguide kan eksempelvis bygges, så den benytter sin tablet-computer med indbygget kamera til at vise vejen med overliggende information om hospitalsafdelinger på skærmen, som det kendes fra den efterhånden ret udbredte AR-teknologi.

De studerende skal hjælpe til

Aalborg Universitet er også med i projektet, og den daglige undervisning på universitetet er netop bygget op omkring Problembaseret Læring (PBL), hvor man altid arbejder løsningsorienteret for at finde en løsning på et problem.

Det passer perfekt ind i filosofien omkring projektet.

”De studerende har jo et stort projekt hvert semester, og det er ren win-win for begge parter, at de kan arbejde med noget konkret, og vi kan bruge deres ressourcer og viden til at gøre robotten endnu bedre,” forklarer Karl.

”Vi er super ambitiøse, og det her er bare første skridt. Der er så mange kompetencer gemt her i Aalborg, og det vil vi gerne føre videre over i robotteknologien, som er kommet for at blive,” afslutter Uffe Koch til MigogAalborg.

Den næste testfase for robotten bliver i januar 2019, og det forventes, at den endelige robot er klar i foråret 2021 .

Har flere lækre mærker: CC Woman har skabt et skønt kvindeunivers

Skrevet af: Frederikke Hougaard Hansen

Dametøjsafdelingen CC Woman har i nu fem år delt lokaler med herretøjsforretningen, CC Christensen i Algade 13.

I første omgang blev der kun forhandlet brandet Esprit i afdelingen, og det er også stadig det brand, der vægtes højest i butikken.

Faktisk er CC Woman den eneste forhandler af Esprit i Aalborg.

For at skabe en bedre sammenhæng mellem kvinde- og herreafdelingen, blev der senere indført flere brands i afdelingen – herunder Tommy Hilfiger og Levete Room.

Inden CC Christensen overtog lokalerne i Algade, tilhørte de Vagn Larsen, som udelukkende solgte herretøj.

Mange forbinder derfor stadig lokalerne med herretøj og ved ikke, at der gemmer sig et lille, feminint univers i underetagen.

Nøje udvalgte brands og overskuelig shopping

I afdelingen har leder, Diana, Janne og Anne et godt indblik i, hvem deres kunder er, og hvad de søger.

Derfor har de valgt at skære helt ind til benet i forhold til de brands, de forhandler.

”Vores primære kunde er den lidt mere voksne pige, som tit mangler noget i kategorien mellem ung pige og dame.

Der kan vi mærke, at vi rammer et godt segment. Jeg tror der er mange kvinder derude, som søger det, vi har, men ikke har fundet os hernede endnu,” fortæller pigerne.

I mange forretninger kan man ofte bliver forvirret, hvis der er en masse forskellige brands i en forretning, og især hvis de hænger blandet.

Det er bestemt ikke tilfældet i CC Woman, hvor der fire nøje udvalgte brands.

De er placeret i hver deres område i afdelingen. Det gør shopping-oplevelsen overskuelig og ligetil.

 Disse brands er: Esprit, Tommy Hilfiger, Levete Room og Ichi.

”Vi har løbende sorteret lidt ud i nogle mærker, fordi vi ikke synes det passede ind, og ligeledes taget noget andre ind.

Jeg tænker, at vi er ved at være i mål med det udtryk, vi gerne vil give folk, og den stil, vi oplever, vores kunder efterspørger” fortæller Anne og tilføjer:

”Vi har gode mærker, som supplerer hinanden rigtig fint, hvor den samme ting ikke går igen, og hvor vi dækker forskellige prisklasser.

Her har vi Esprit og Ichi i den lidt billigere ende, hvor Tommy Hilfiger er det dyreste mærke vi har. Vores nye brand, Levete Room, placerer sig fint derimellem.”

Levete Room er nyt og unikt

Det økologiske og naturlige brand, Levete Room, er det nyeste brand i butikken. Faktisk er selve brandet helt nyt, og blev lanceret for under et år siden. Tøjet fra Levete Room skiller sig ud i butikken, med dets unikke boheme-inspirerede stil.

CC Woman var den allerførste fysiske butik i Aalborg til at få buddet om at forhandle det eksklusive brand.

I butikken kan man blandt andet finde en strikketrøje, hvor garnet er produceres af en lille italiensk familie og en nederdel, der er produceret af genbrugsflasker.

Det er en indikation på, at man med god samvittighed overfor miljøet kan bruge sine penge på Levete Room.

”Det fortæller lidt om, hvor unikke de enkelte styles er, og det må siges at være nogle specielle stykker tøj, som man ikke finder mange steder.

Ofte kan man ved andre brands godt finde de samme metervarer, men det er altså ikke tilfældet ved Levete Room – her er kvaliteterne og deres styles helt unikke,” fortæller Diana.

Instagram og Facebook kan du følge CC Womans dejlige kvinder og være de første til at se nye varer, opdage gode tilbud og deltage i konkurrencer.

CC Woman fejrer Black Friday på fredag med 25% på alle varer undtaget Tommy Hilfiger!

Som sendt fra himlen: Nu kan du få bragt Burger King ud i Aalborg

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen
Foto: Burger King PR
Foto: Burger King PR

Det er ikke valgmuligheder, der mangler, når vi her i byen har lyst til burger.

Aalborg er ramt af en decideret burger-epidemi, og nu melder en af byens helt store spillere sig ind med et ekstraordinært tiltag.

Burger King er nemlig gået sammen med Just Eat om at levere burgere til de sultne aalborgensere.

“Vores kunder har længe haft et brændende ønske om at få vores burgere leveret til døren, så det føles rigtig godt at kunne give danskerne en tidlig julegave.

Med Just Eat-samarbejdet mener vi, at vi har fundet en samarbejdspartner, der kan sikre, at de burgersultne danskere får levering af højeste kvalitet,” siger Sofie Navardsen, markedschef hos Burger King Danmark, i en pressemeddelelse.

Plej tømmermændende uden at forlade hjemmet

Konkurrenten McDonald’s leverer indtil videre kun i København, men Burger King har altså valgt at flere af Danmarks største byer skal have muligheden for at få leveret en Whopper ved døren.

Det gælder fra i morgen onsdag den 21. november i både Århus, Odense og altså her i Aalborg.

Just Eat er meget glade for det nye unikke samarbejde:

“Vi er enormt glade for at byde Burger King velkommen i Just Eat-familien. Burger King er mange danskeres go-to sted, når de vil spise en god burger, og vi er glade for nu at kunne bringe en af danskernes favoritter hjem i stuerne.

Nu går vi ind i en festlig højtid, og mon ikke der er nogle, der især vil glæde sig over at kunne klikke deres favorit burger hjem dagen efter en julefrokost eller 1. januar«,” siger Carsten Boldt, administrerende direktør i Just Eat.

Burger King kan bestilles direkte hjem til dig fra i morgen. Du kan bestille direkte hos Just Eat eller på Burger Kings hjemmeside.

International hæder: Nordjysk øl modtager fornem pris

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen
Foto: https://www.flickr.com/photos/cyclonebill/
Foto: https://www.flickr.com/photos/cyclonebill/

I folkemunde går den blandt andet under navnet “Øllets Gentleman”. Her er der selvfølgelig tale om hele Nordjyllands Limfjordsporter.

Selvom den ikke er for de sarte sjæle med smage af både både røg og tjære, har den opnået kultstatus blandt danske ølentusiaster.

Den er faktisk så populær, at der eksisterer et Limfjordsporter Laug, der selv beskriver sig som “Danmarks mest velsmagende laug, der er sat i verden for at fremme og bevare Limfjords-porteren.”

Limfjordsporter bliver mere og mere populær som årene går, og den undergærede øl med den cremede lysebrune skumtop har nu også høstet international hæder.

Bedste deltagende øl

I øl-landet over dem alle, Belgien, blev to øl fra Thisted Bryghus nemlig hædret ved Brussels Beer Challenge.

Det er en international smagekonkurrence, hvor de deltagende øl bedømmes af inviterede øl-dommere fra hele verden, blandt dem den danske øl-ekspert Carsten Bertelsen.

“Vi fik en sølvmedalje for Limfjordsporter i kategorien Baltic Porter, og Bronze for Jack & Beer i kategorien fadlagret øl under 10% ABV, og det er vi utroligt stolte af,” siger Brygmester Antoni Aagaard Madsen fra Thisted Bryghus i en pressemeddelelse.

Han fortæller, at der ikke blev uddelt guldmedalje i kategorien Baltic Porter, så den kendte nordvestjyske porter var bedste deltagende øl i denne kategori.

“Da vi hidtil ikke har solgt meget øl i udlandet, har vi ikke tidligere fået sendt øl til de internationale bedømmelser, men resultatet fra Bruxelles giver bestemt mod på at få vores øl bedømt internationalt igen,” fortæller Antoni Aagaard Madsen.

I konkurrencen deltog der øl fra ikke mindre end 29 lande fra fem kontinenter.

Et ikon i ølverdenen

Limfjordporterens smag beskrives af Thisted Bryghus som kompleks og er desuden domineret af lakrids, røg, ristet byg og maltsødme, og flot afstemt med en markant bitterhed fra humlen.

Thisted Bryghus købte ved lukningen af Urban Bryggeriet, Aalborg i 1986 rettighederne til navnet og den karakteristiske blå/orange etiket.

I 1989 kom Limfjordsporteren så på markedet fra Thisted Bryghus, men tidligere brygmester Peter Klemensen fortsatte med at udvikle på opskriften indtil 1997, hvor han ikke mente, at den kunne forbedres yderligere.

Sidenhen er denne øl blevet et ikon i ølverdenen, og det er et af de relativt få produkter fra Thisted Bryghus, der findes udenfor landets grænser – senest USA, hvor den fås på fad i adskillige velassorterede ølbarer.