Annonce
Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Historisk resultat: Sydbank vokser stærkt i Nordjylland

Af Michael Qureshi
Claus Starbæk (Sydbank)
Claus Starbæk (Sydbank)

Sydbanks strategi i Nordjylland kaster nu for alvor resultater af sig.

En strategi og en udvikling, der har været i gang siden 2017, og som kan aflæses i bankens årsrapport som det bedste årsregnskab i bankens 55-årige historie.

Det meddeler Sydbank i en pressemeddelelse.

Vækster på alle tre ben

En vækst på 32 procent i indtjening og vokseværk, når det gælder markedsandele, fornægter sig ikke i travlheden på Østre Havnepromenade, hvor flere og nye kvadratmeter har været nødvendige for at kunne følge med i mødeaktiviteten og de nye ansættelser.

”At få flere markedsandele er ikke noget, vi kommer sovende til. Vi vækster på alle tre ben – Private Banking, erhverv og privat i Nordjylland.

Vi har fokus på stærke relationer til udvalgte samarbejdspartnere og til gode ambassadører i vores kundenetværk,” siger områdedirektør i Sydbank Nordjylland, Claus Hammersholt Starbæk.

Han kan ikke præcisere, hvor stor en bid af markedsandelene, Sydbank i Nordjylland er i gang med at opdyrke, men påpeger at der med en øget indtjening følger flere markedsandele med, hvilket travlheden blandt kolleger og ansatte vidner om.

Ifølge Claus Hammersholt Starbæk, er nettoindtaget af privat- og erhvervskunder allerede kommet godt fra start i 2024. Samtidigt er der igennem 2023 sat underskrift på en lang række strategiske samarbejder, som også skal understøtte og supplere den positive udvikling flere år frem.

For der skal, ifølge direktøren, mange initiativer til for, at kunderne tager et aktivt tilvalg og vælger en ny bank – også selvom de brokker sig over deres nuværende bankforbindelse.

Behov for flere kvadratmeter

Claus Hammersholt Starbæk understreger, at der altid i sektoren er kunder, der flytter rundt, hvorfor Sydbank i Nordjylland også har naturlig afgang af kunder, som er en fast del af en banks cyklus.

”Når man skal vokse, kræver det for det første plads og gode forhold. Derfor har vi udvidet vores lejemål på Østre Havn og overtaget Handelsbankens gamle lokaler, hvor vi nu er færdige med at få indrettet en flot moderne afdeling til privatkunderne.

God plads og lækre omgivelser smitter også af på kollegerne og dermed forretningen på den lange bane,” fortæller Claus Hammersholt Starbæk. Han fortsætter:

”Det, der personligt smitter af på mig, er vores dygtige kolleger, hvorfor vi har en sund og positiv performancekultur, hvor vi løbende skal forny os selv – og samtidig sikre pipeline af næste generation. Derfor har vi ansat syv yngre kolleger, der gerne fortæller, hvad der er ’woke’ og ’boomer’ til de 25-årige kolleger,” griner den 46-årige direktør.

Claus Hammersholt Starbæk fortæller, at man i Nordjylland har fokus på næste generation af kommende medarbejdere, som man har stor tiltro til, hvorfor de er blevet ansat i alle tre forretningsben inden for erhverv, privat og Privat Banking.

”Vi håber, at de nye unge ”familiemedlemmer” vil være med til at sikre, at vi også er en arbejdsplads og en bank næste generation. Vi forsøger i alle tilfælde at gøre deres overgang fra skolebænken til det virkelige liv i finanssektoren så gnidningsfrit som muligt, så de bliver lige så glade og tilfredse som os, der har været her i mange år.

Vi er jo ikke stærkere end det sidste led, som er vores medarbejdere,” slutter Claus Hammersholt Starbæk.

Den bedste erhvervsbank i Danmark

Sydbank er to gange i træk kåret som Danmarks bedste erhvervsbank – tilbage i august 2023 var det af Aalund Business Research og senest for et par uger siden i den årlige måling fra analysevirksomheden Voxmeter, hvor 39.000 interviews er foretaget blandt 13.000 virksomheder.

”Det er vi superglade for. Som Danmarks Erhvervsbank skal vi også vide, hvor skabet skal stå og derfor kende virksomhedernes branche og forretningsmodel til det yderste. Kun dér bliver vi den bedste udgave af os selv.

Og du skal tænke på, at det er virksomhederne, der tjener penge til Danmarks BNP og skaffer arbejdspladser, så dem skal vi passe godt på og have de stærkeste løsninger til,” slutter Claus Hammersholt Starbæk.

Del artikel

Andre læser også