Smart koncept som den første i Danmark: Ny Aalborg-butik har lækre brands

Skrevet af: Michael Qureshi

Det er yderst sjældent, man kan starte et koncept, som ingen tidligere har prøvet i Danmark.

Men det er lige præcis, hvad 25 årige Theis Hollænder har gjort med modebutikken Aismo Store i Søndergade. Butikken ligger lige i det hjørne, hvor Kebab House ligger på gågaden.

Theis er den første i Danmark, som har satset på at køre med et helt unikt koncept i modebranchen. Det specielle ved Aismo Store er, at indtjeningen på alle varerne i butikken 100 procent går direkte til brandet selv.

Så hvordan pokker tjener Theis Hollænder så penge ind til husleje, driftsomkostninger og personale?

“I stedet for at vi investerer en halv eller hel million i et varelager, så lejer alle brands sig ind i butikken. Så når vi sælger et stykke tøj til 1000 kr., så tjener brandet selv 1000 kr. Vores indtjening kommer så ved, at de forskellige brands lejer sig ind i at ligge i vores butik.

Det betyder, at de her i butikken har samme betingelser, som hvis de har deres egen butik, eller når de sælger varer på deres webshop. Og vi skal ikke sælge mange varer af et brand hernede, før resten er ren indtjening for dem,” siger Theis Hollænder, da MigogAalborg kigger ned i den flotte butik.

I butikken har han lækre og unikke mærker som Versace, Valentino, Moncler, Soulland, Native North, Sandqvist og ACKITE.

Har kun set det i London og Los Angeles

Efter hans eget udsagn er konceptet med, at man driver en fashionbutik på denne måde helt unik i Norden. Kun i ganske få internationale storbyer eksisterer konceptet ud fra hans egen research.

“Jeg troede egentlig selv, at jeg havde opfundet den dybe tallerken. Men der findes også en butik i Los Angeles og i London med det her koncept. Vi er de eneste i Danmark, der gør det,” forklarer Theis Hollænder.

Han kom på idéen, da han selv solgte sit eget urbrand Lewis Mumford Watches ind til forhandlere.

“Jeg synes, det var voldsomme betingelser, der blev stillet op for at få urbrandet ind og ligge hos forhandlerne. De tjente stort set mere end mig på mit eget produkt. Så jeg ville skabe en butik, hvor man kunne give bedre forhold til de her brands.

Da jeg så solgte virksomheden med urmærket til en investor, så fik jeg mod på at prøve det her koncept af. Jeg gik i gang med at booke møder, og idéen blev taget rigtigt godt imod af de forskellige brands,” forklarer Theis Hollænder.

Kender sin indtjening hver måned

Med konceptet ved Theis Hollænder sådan set, hvad han har af indtjening hver måned, uanset hvor mange varer han sælger. Men det får ikke ham og personalet til at ligge på den lade side. Tværtimod, forsikrer han.

“Det er selvfølgelig også noget, alle andre har spurgt mig om, når jeg på forhånd er sikret indtægterne. Men hvis jeg lænede mig tilbage, og ikke kæmpede for at sælge noget, så er det hele på lånt tid.

Tjener vi ikke penge til de forskellige brands, så knækker hele konceptet. Så det er kun i alles interesse, at vi sælger så mange varer som muligt, og vi forsøger at yde den bedst mulige kundeservice hernede,” lyder det fra den unge iværksætter.

God modtagelse i Aalborg

Han melder om, at Aalborg har taget rigtigt godt imod Aismo Store.

“Jeg synes, vi har formået at ramme målgruppen ret godt. Det er de her unge smarte fyre fra 14 års alderen og op til start 30’erne. Dem som normalt shopper rundt på nettet eller er tvunget til at tage til Aarhus eller København for at shoppe. Vi har nogle mærker, som Aalborg aldrig har haft før. Versace, Valentino og vi får også snart et lækkert italiensk mærke i samme liga, som hedder Marcelo Burlon,” forklarer Theis Hollænder.

Håber på at åbne i flere byer

Drømmescenariet er at åbne konceptet i flere danske byer.

“Aalborg er lidt en prøveballon. Fungerer det her, så vil de forskellige brands jo helt sikkert være med på at udvide til andre byer. Så er det ikke så omkostningstungt at åbne i byer som Silkeborg, Herning eller Århus. Så vi håber, at de positive tendenser fortsætter hernede, og der er mange flere, der kigger ind i butikken,” slutter den unge butiksindehaver.

Fashion Show på gaden

I næste uge afholder Aismo Store et større event. Det sker lørdag den 5. maj klokken 13.00 i butikken på Søndergade 3.

– Her vil der være Catwalk show hvor alle butikkens brands vil blive præsenteret.

– Sprød musik og lækre frisklavet drinks og andre kolde drikke.

Theis Hollænder oplyser, at der vil være tilbud på følgende:

-25% på Moncler jakker og veste.

-25% på alle sko

-20% på alt ACKITE

-20% på alt Native North

Du kan se mere om eventet her 

 

Andelsboliger er hotte igen: Så hurtigt rives de væk

Skrevet af: Christine Luca Hornemann

Ejerlejlighedsmarkedet og lejeboligmarkedet er eksploderet med høje priser de sidste par år.

Det har medført at boligsøgende har søgt andre muligheder for at finde et tag over hovedet.

En ny opgørelse fra Boliga viser, at andelsboliger er blevet mere eftertragtet og flere boligsøgende har valgt at blive andelshavere.

Laveste antal af udbudte andelsboliger i 10 år

Schweiziske obligationer, renteswap og konkurs har ofte været sat i forbindelse med køb af en andelsbolig. Men de dage lader til at være talt.

Til trods for de skrækhistorier, som har gjort, at flere har holdt sig væk fra andelsboligforeningerne i adskillige år, så er udbuddet af andelsboligerne lavere end det sidste årti.

Opgørelsen viser, at fra perioden d. 1 april til 1. oktober 2018, har der været 2.716 andelsboliger offentlig til salg.

Det er ikke mange, hvis man kigger tilbage i samme periode i 2013 – der blev der sat 12.569 andelsboliger til salg.

En forskel på intet mindre end 9.853 andelsboliger.

Årsagen til at andelsboligerne er blevet så eftertragtet kan skyldes, at de økonomisk kan være mere tilgængelige end de tilsvarende ejerboliger, mener cheføkonom Christian Hilligsøe Heinig fra Reakredit Danmark.

”Det er en naturlig konsekvens af de senere års kraftige prisstigninger på ejerboligmarkedet, mens mange andelsboliger er bundet af maksimalpriser,” siger Christian Hilligsøe Heinig til Boliga.

Har du læst vores artikel om hvad forskellen på en andelsbolig og en ejerbolig er – klik her.

En andelsbolig kan kun sælges til den maksimalpris, som andelsboligforeningen har sat andelsværdien til.

Det betyder i praksis, at sælgeren af andelsboligen ikke frit kan bestemme, hvor stor en pose penge andelsboligen skal koste, når den udbydes til salg.

Derfor må boligen højst sælges til den beregnede maksimalpris.

Køberne skal være hurtige på aftrækkeren

Valgmulighederne for køberne har været meget færre end for fem år siden, og opgørelsen fra Boliga viser også, at køberne har skulle træffe en beslutning hurtigere.

Statistik fra Boliga.dk

For også liggetiderne har haft en betydning – de er dalende, hvilket viser hvor eftertragtet andelsboligerne har været i år.

I år nåede en andelsbolig en liggetid på 118 dage på landsplan i gennemsnit.

Sidste år var liggetiden 180 dage, altså et halvt år, og i 2012 på 261 dage. I øjeblikket er liggetiden i Aalborg  gennemsnitlig på 148 dage.

Ifølge Christian Hilligsøe Heinig forventes det økonomiske opsving at fortsætte, og det vil betyde, at der stadig er en efterspørgsel på andelsboliger.

”Det vil bevirke, at der stadig over det kommende års tid vil være stor rift om mange andelsboliger, og at de primært vil blive solgt uden om en ejendomsmægler,” siger han til Boliga.

Prøv Aalborgs nye søgeportal på ejer- og lejebolig

MigogAalborg Bolig har lanceret Boligswipe som er en ny og meget lettere måde at søge boliger på. Find de boliger der matcher dig inden for location og søgekrav – og nærstuder så de rigtige

Følg vores nye boligmedie MigogAalborg Bolig her – alt med ejendomme og de fedeste boliger i Aalborg

INFO:

På MigogAalborg Bolig skriver vi om de spændende boliger i Aalborg og omegn, som skiller sig ud på den ene eller anden måde. Vores artikler er ikke sponsoreret, medmindre det står tydeligt markeret.

Er du ejendomsmægler eller har en bolig til salg og mener MigogAalborg Bolig bør omtale en bolig eller projekt, så skriv til christine@migogaalborg.dk eller direkte på vores Facebook.

Den nye øl-is er på markedet: Her kan du købe den i Aalborg

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

De fleste er enige om, at en øl skal serveres iskold.

Der stopper sammenligningen mellem is og øl nok også for de fleste.

Men det vil de to Thy-virksomheder Premier Is og Thisted Bryghus gerne anfægte.

I slutningen af maj lancerede de nemlig en helt ny øl-is. Det gav genlyd i hele Norden, og således også her på MigogAalborg. Læs mere om det her.

Den kan købes i Aalborg

Nu er Thagaard-isen så på markedet.

“Vi har mærket en stor interesse for at få isen på markedet, og nu er vi klar,” siger Kommerciel Direktør Christian Brink, Premier Is/Mejerigaarden, i en pressemeddelelse.

Han påpeger, at mange faktorer spiller ind, når man skal lancere en helt ny is i et nyt samarbejde.

“Da der er tale om en speciel is i forhold til normalen, har Thisted Bryghus skullet producere smagsingredienserne, isen har skullet produceres, produktet skal godkendes af fødevaremyndighederne og så videre.

Det er baggrunden for, at alle har måttet vente,” siger Christian Brink.

Thagaard-isen er baseret på smagene fra Thagaard-øllen, der er en del af Nationalpark-serien fra Thisted bryghus.

“Vi glæder os over samarbejdet med Premier Is, og en øl-is er et helt nyt marked for os. Vi glæder os til at se, hvad øl-isen måske fører med sig af andre projekter i fremtiden, siger Bryggeridirektør Aage Svenningsen, Thisted Bryghus.

Thagaard-isen kan købes i udvalgte MENY-butikker over hele landet. Her i Aalborg kan du altså finde den i Kennedy Arkaden og på Otto Mønsteds vej 1 ved City Syd.

Sådan smager den

Processen for at lave øl-issen er en meget omfattende og detaljerig proces.

I forsommeren plukkes de ny-udsprungne birkeblade og de lysegrønne granskud i skoven tæt på Nors Sø i Nationalpark Thy.

På Thisted Bryghus bliver de naturlige aromaer fra skoven indfanget, når man brygger den milde og friske Thagaard Øl.

Øllet udgør en særdeles spændende og sansebehagende smagsingrediens, og bidrager med lette aromaer af pebermynte og citrus i Thagaard Isen.

Smagsoplevelsen understreges af den cremede flødeis, der har sin oprindelse fra danske landmænd, hvis køer leverer fløden til de lækre og velsmagende flødeisvarianter fra Mejerigaarden og Premier Is i Thy.

MigogAalborg Shop

Har du i øvrigt set, at MigogAalborg lige har lanceret en webshop med lave priser på kvalitetsprodukter?

Tjek det ud her – eller klik på billedet

JØRN gentager succes: Julefrokost med udsigt over Limfjorden

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

Hvis der er én restaurant i byen, som kan prale af den helt perfekte placering, kan det næsten kun være Restaurant JØRN.

Den er placeret i den arkitektoniske perle, Utzon Center, tæt ved både fjord og by.

I de helt unikke omgivelser serverer de dagligt elegante frokostretter, med sans for både detaljer og smag.

Om torsdagen har de stor succes med deres Wine & Dine, hvor de serverer lækker aftensmad til hverdagspris. Det kan du læse meget mere om her.

Sidste år lancerede Restaurant JØRN deres helt særlige form for julefrokost, som var yderst populær.

”Julefrokosten sidste år var en stor succes, så det vil vi selvfølgelig gerne gentage. Det bliver med mange af de samme elementer,” fortæller køkkenchef, Tina Jakobsen, til MigogAalborg.

Foto: Restaurant JØRN
Foto: Restaurant JØRN

God mad i godt selskab

De fleste har nok stiftet bekendtskab med den vilde julefrokost, hvor mad og drikke indtages i bizarre mængder, og skandalerne står i kø.

Hos JØRN vil man gerne tilbage til rødderne, hvor det handler om at hygge sig med god mad og socialt samvær.

”Med al respekt for de julefrokoster med fuld musik på anlægget og dans på bordene, holder vi det lidt mere low key og hyggeligt hernede. Der skal være plads til at snakke og nyde hinandens selskab, selvfølgelig med god mad og drikke involveret.”

Julefrokostmenuen kan deles af selskaber fra minimum otte personer, imens man i ro og mag kan nyde hinandens selskab i den hyggelige restaurant – og selvfølgelig udsigten udover den smukke Limfjord.

Uden trængsel og alarm

Som man kender det fra JØRN, er maden anrettet let og elegant, så man ikke bliver overmæt og oppustet bare ved synet af de mange julegodter.

”Vi vil gerne skabe en oplevelse, hvor alle sanser bliver forkælet. Maden er lavet fra bunden med de bedste råvarer, og de rammer vi serverer det hele i er jo en fryd for øjet,” siger Tina og fortsætter:

”Maden serveres ved bordet, som en slags siddende buffet. På den måde kan gæsterne holde samtalen kørende og koncentrere sig om at hygge sig, mens maden bliver serveret.”

Et besøg på Restaurant JØRN er altid karakteriseret ved de bedste råvarer, og det gælder også, når det kommer til dem med procenter i.

”Vores juleøl er fra Fur Bryghus, og vores snaps er fra Nordisk Brænderi, som virkelig leverer noget af den højeste kvalitet på markedet.”

Lokale råvarer af høj kvalitet

De lækre julespecialiteter kan nydes for 350 kr. pr. person (fra otte personer).

Julefrokost hos JØRN tager imod aftenreservation (fra otte personer) på fredag og lørdage fra 9. november til 15. december. Det er også muligt at bestille bord andre dage i ugen. Her dog min. 20 personer – eller alternativt til frokost, alle ugens dage fra 11-15.

Menuen består af otte retter, som alle er lavet på lokale råvarer af høj kvalitet:

Menu:

Stegt sild – æggecreme – løg

Gravad laks – sennepsdressing – dild

Bagt laks – håndpillede rejser – citron

Grov leverpostej – svampe – bacon – rødbede

Julemedister – sennep – æbleflæsk

Rosastegt andebryst – rødkål – andesauce

Braiseret svinenakke – kartofler – tyttebær

Risalamande – mandler – kirsebærsauce

Danske oste – chutney – oliven – kiks

Serveres med rugbrød og surdejsbrød

Du finder info om bordbestilling og mere info her.