Startede LAZZAWEB efter gymnasiet: I dag driver Patrik en million-forretning

Skrevet af: Michael Qureshi
Foto: Christine Luca Hornemann Nielsen, MigogAalborg
Foto: Christine Luca Hornemann Nielsen, MigogAalborg

Frem til 30. marts bringer vi portrætter af flere af de nominerede til AALBORG AWARDS – Lazzaweb er nomineret til SACKit Prise – Årets Iværksætter

Ingen kan være i tvivl om, at Patrik Lazzarotto er drevet af en helt særlig energi.

Det mærker man, når man er i nærheden af ham, og det ser man tydeligt på det, han har opnået i en alder af blot 23 år.

Allerede som 17-årig var Patrik i fuld gang med at prøve kræfter med iværksætteri, selv om han dengang gik i gymnasiet.

Han skabte sammen med en kammerat en webshop, som solgte gadgets.

For at få kunder på webshoppen brugte Patrik store dele af sin fritid på kurser i online markedsføring, og på at læse sig til alt hvad der kunne skabe en større forretning.

Dermed blev han nærmest selvlært i online markedsføring, og han kunne mærke, at det var mere det, han brændte for, end at sælge gak og gøgl på en webshop.

Webshoppen solgte de så med et lille overskud på bundlinjen.

 

Sabbatår blev til succesfuld virksomhed

Da gymnasiehuen kort tid efter blev placeret på hovedet, tog Patrik Lazzarotto en noget utraditionel beslutning. Han ville bruge et sabbatår på iværksætteri.

Han startede virksomheden og bureauet LAZZAWEB som teenager og kastede sig ud i livets store skole.

Når man skruer tiden fire år frem kan Patrik med sindsro kigge i bakspejlet.

Han er gået fra ham selv til en virksomhed, der i dag har 12 mand ansat på fuldtid.

LAZZAWEB er specialister i Google Ads, SEO og hjemmesider, og har kunder i hele landet.

Blandt kunderne tæller også flere lokale Aalborg succeser som Shaping New Tomorrow og Tiffany m.fl.

2018 regnskabet er netop afleveret med en bruttofortjeneste på 3,4 mio. kr. og på bundlinjen står over 1 mio. kr. i overskud.

Ikke bange for janteloven

Ambitionerne for LAZZAWEB er ganske klare. Bureauet skal ikke være det største, men være blandt de bedste.

Det betyder et konstant fokus på kvalitet og udvikling. Det er tankegang, der har ført Patrik og LAZZAWEB til, hvor han og virksomheden er i dag.

Det ene sabbatår blev til en livsstil, og senest er Patrik Lazzarotto og LAZZAWEB nomineret til SACKit PRISEN som Årets Iværksætter til AALBORG AWARDS.

“Jeg er ikke bange for at sige, at jeg er utrolig stolt over, hvad jeg har opnået med virksomheden hidtil.

Jeg er stolt over hver eneste medarbejder, der er med på denne rejse sammen med vores kunder.

Man kan godt være nervøs for janteloven, hvis man siger højt, at det går godt. 

Men hvis jeg har valget mellem at inspirere eller tie, så vil jeg nok altid forsøge at inspirere andre mennesker,” fortæller Patrik Lazzarotto, da MigogAalborg besøger ham på kontoret med udsigt over Aalborgs Havnefront.

Første halve år var der ingen omsætning

Han fortsætter talestrømmen;

“Jeg er ikke kommet let til succes. Det første halve år af LAZZAWEB var ekstremt hårdt.

Der var stort set ingen omsætning, og der var mange, som troede, at det kun var et spørgsmål om tid, før jeg arbejdede for andre.

Men det jeg lærte som selvstændig, var 10 gange mere, end hvad jeg kunne lære på nogen som helst uddannelse.

Intet negativt omkring uddannelser, men det er bare for at sige, at der ikke kun findes en enkelt vej til succes.

Udover hårdt arbejde og viljen til at vil gøre en forskel, så tror jeg, det som har bragt mig længst, er mine jyske værdier omkring ærlighed.

Det er også det vores kunder bemærker, vi er anderledes end de andre.”

Color Line blev gennembruddet

På anmeldelsesplatformen Trustpilot bemærker man hurtigt den høje kundetilfredshed i bureauet, der tæller over 120 positive anmeldelser, og b.la. i kategorien SEO, som er vurderet helt i top i Danmark.

Det var en aftale med rederiet Color Line det første regnskabsår, som blev det store gennembrud for LAZZAWEB.

“Vi vandt opgaven i udbud mod to andre marketingbureauer.

Color Line troede helt sikkert, at vi var et større firma, fordi jeg skrev “vi” overalt på hjemmesiden, og agerede som at vi var flere mand.

Opgaven lød på, at de skulle bruge en webkonsulent udefra, som kunne sidde hos dem i nogle måneder.

Jeg valgte selv personligt at tage opgaven og fik den fulgt til dørs med succes.

Det betød så også, at jeg var nødt til at arbejde fra 8-16 hos Color Line i Hirtshals, og så tage mig af mine andre kunder i døgnets øvrige timer.

Når kl. slog 16.00 hos Color Line, så startede min arbejdsdag med bureauet,” forklarer Patrik.

Men når kunderne ringede i kontortid 8-16, så lød det stadig professionelt.

“Jeg hyrede et telefon-firma til at tage imod kundehenvendelser i dagstimerne, og så svarede jeg retur, når jeg havde fri fra Color Line.

Det var jo fuldstændig sindssygt, at det kunne lade sig gøre, og det var nok den hårdeste periode i mit liv,” lyder det fra den unge direktør.

Sidder 12 mand på Aalborg-kontoret

Pludselig begyndte snebolden at rulle, og Patrik begyndte at udvide virksomheden.

Praktikanter blev taget ind og konverteret til ansatte, når de viste sig at have flair for tingene.

I dag sidder de 12 ansatte på kontoret, og Patrik Lazzarotto har placeret sig i en fri rolle, hvor han er firmaets mand udadtil, og kan kvalitetssikre og optimere firmaet.

“Min fordel som iværksætter er, at jeg har haft alle kasketterne på.

Så jeg ved, hvad jobbet kræver for hver enkelt medarbejder,” forklarer han.

Selv om LAZZAWEB hele tiden vokser, og sandsynligvis snart udvider med flere ansatte, så er fokus i bund og grund at vækste kunderne.

“Vi sælger vækst. Vores kunder henvender sig for at få flere kundehenvendelser eller salg, og det hjælper vi dem med via synlighed digitalt.

Vi er bedst til at skalere og arbejde med vækstvirksomheder.

Hvis vores kunder ikke har succes, så er vi hurtigt arbejdsløse. Men det er også vigtigt, at vi har en god relation til vores kunder.

Samarbejdet skal være bæredygtigt over længere tid, og vi skal ikke have kunder ind for enhver pris, hvis vi vurderer at der ikke er et match.

Vi tillader os at være en smule selektive ift. hvem vi samarbejder med.”

Støttede velgørenhed et moderne website

Det er ikke blot planer om vækst og at blive de bedste inden for branchen, der driver Patrik Lazzarotto. Det er lige så meget at skabe en mening og værdi med det hele.

“Udover at gøre en forskel for vores kunder, så er det vigtigt for mig at vi skaber en værdi for andre med vores kompetencer.

Derfor har vi b.la. lanceret et koncept, vi kalder “LAZZAWEB KARMA”, hvor vi fokuserer på at give til andre. 

Jeg har bl.a. gjort det til en firmapolitik, at vi en gang om året tager et velgørenhedsprojekt ind, vi støtter.

Det gør vi ikke ved økonomisk støtte.

Jeg mener, vi skaber større værdi ved at støtte med vores kompetencer og ressourcer i huset, og gør det til et fælles projekt for alle medarbejdere i virksomheden,” fortæller han.

Han fortæller et eksempel fra sidste år.

I 2018 støttede vi Cycling4Cancer med nyt moderne website. 

Det resulterede i, at de på få måneder fik alle pladser udsolgt.

Til Cycling4Cancer blev der samlet over 1 million kroner ind til fordel for Knæk Cancer,” forklarer Patrik.

Ejer ikke et fjernsyn

Selv om Patrik Lazzarotto kunne flashe kreditkortet i Aalborgs natteliv og leve dyrt, så er det slet ikke i hans mindset.

“Jeg har ikke engang et fjernsyn i min lejlighed. Det er ikke for at spille hellig, men jeg bruger hellere min tid på at arbejde og optimere end at se Netflix.

Selvfølgelig kan jeg godt lide at se en god film, og derfor nyder jeg det nok også mere, når jeg så sætter en på,” siger han med et smil.

En time er strøget forbi i selskab med en af Aalborgs helt spændende unge iværksættere.