Ny sæson: Kendt sundhedscoach fra Aalborg med i Masterchef

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

I denne uge er en helt ny sæson af Masterchef startet på TV3, hvor 40 deltagere kæmper om 100.000 kr. og titlen som Masterchef 2018.

Men for at komme igennem nåleøjet, er der først fire dages benhård audition, hvor madtalenter fra hele Danmark skal kæmpe om det eftertragtede hvide forklæde og muligheden for at gå videre i konkurrencen.

Tirsdag aften var det blevet Henriette Søvind fra Aalborgs tur til at dyste i en direkte duel om at blive blandt de 40 deltagere.

Vi har tidligere skrevet om Henriette, som har specialiseret sig i at hjælpe folk med at få en sund livsstil, der holder resten af livet. Læs mere her.

Finder inspiration i Aalborgs mange restauranter

Henriette trak sig sejrrigt ud af duellen, hvor dommerne roste hende for hendes tilberedning af kammusling, og i de kommende uger skal det vise sig om Henriette kan gå hele vejen i den eftertragtede madkonkurrence.

”Det har været en fantastisk oplevelse at være med, og jeg har virkelig lært meget om mig selv undervejs,” fortæller en glad Henriette til MigogAalborg.

Henriette har en stor kærlighed til god mad, og hun nyder at bruge Aalborgs mange muligheder når det kommer til gode spisesteder.

”Jeg finder stor inspiration i at spise på spændende steder som Fusion, Mortens Kro, Rositas osv., og den inspiration kan man forhåbentlig se i min madlavning i tv,” siger Henriette.

Pressefoto. De tre dommere.

En spændende og intens oplevelse

Henriette må selvfølgelig ikke røbe så meget om konkurrencen og hendes videre færd, men hun lover, at det bliver både nervepirrende og intenst at følge med i de kommende uger.

”Man bevæger sig nærmest ind i en hel anden verden, og selv om folkene bag programmet er utroligt venlige og professionelle, er det også utrolig hårdt og trættende at være en del af sådan en tv-produktion,” fortæller Henriette.

Men Henriette har lagt meget vægt på ikke at gå på kompromis med sine værdier undervejs, og da produktionsholdet eksempelvis bad hende om at iføre sig bukser, var det en bestemt Henriette de mødte.

”Jeg går i kjoler, og det har jeg altid gjort. Jeg er ikke jeans-typen, så hvorfor skulle jeg lave om på mig selv til et tv-program? Man får den sande Henriette at se i programmet,” fortæller hun.

Oplevelsen har vist Henriette, at hun arbejder mest i sit eget miljø og tempo.

”Jeg er nok bedst til at være min egen chef. Igen må jeg understrege, at de var super søde undervejs i programmet, men det har bare lært mig, at jeg i hverdagen har det bedst med at gøre tingene i mit eget tempo, og hvor mine værdier er i højsædet.”

Facebook glødede efter udsendelsen

Henriette har over 20.000 følgere på Facebook, og selvom hun i forvejen er yderst populær har hun for alvor mærket effekten af at være i tv.

”Min indbakke på Facebook eksploderede jo nærmest efter programmet, og det er bare skønt, hvis jeg kan inspirere folk til en ny livsstil ved at være med i Masterchef,” forklarer Henriette.

Foruden hendes nye rolle som Masterchef-deltager arbejder Henrette lige nu på en ny bog, som har fokus på livsdesign og skyggesider.

”Den kommer til at handle om at slutte fred med sine skygger, og budskaberne bliver nogle som hr. og fru. Danmark kan bruge helt konkret i hverdagen,” fortæller en spændt Henriette til MigogAalborg.

Bogen udkommer efter planen til oktober, og indtil da må tiden vise, hvor langt Henriette når i årets udgave af Masterchef.

VBs nye darling: Flæskestegsburger med sovs og jydenachos

Skrevet af: Christine Luca Hornemann

Har man boet i Aalborg, så kender man med al sandsynlighed også til Vestre Baadelaugs store og snaskede bøfsandwich, der i 2013 blev kåret til Danmarks bedste af slagsen.

Nu er Vestre Baadlaug så klar med sidste nye skud på havnen.

Frilandsgris og jyde-nachos

Det drejer sig om Vestre Baadelaugs helt nye darling – flæskestegsburger med dansk frilandsgris fra Slagter Carlsen i Støvring.

Den serveres med en økologisk briochebolle smurt med senneps-mayo, hjemmelavet rødkål og syltede agurker, hjemmelavet sovs og prikken over i’et – jydenachos med sovs a’parte, som de selv kalder det.

Er hjertet for det meste sat på den velkendte bøfsandwich, så skylder man sig selv at prøve flæskestegburgeren, der med sin tekstur og smag, garanterer, at mundvandet sætter i løb.

Både toppen og bunden består af den økologiske briochebolle, der er smurt med en lettere krydret senneps-mayo, som er med til at give sandwichen en pikant smag.

Mellem bollen findes det, det hele drejer sig om, nemlig flæskestegen. En mør steg, der gør sandwichen let at skære i spiselige bider, og med sprøde saltede flæskesvær, der giver perfekt balance.

Toppet med Danmarks mest kælne brune sovs

Ingen flæskestegssandwich uden surt, derfor afbalanceres den yderligere med Vestre Baadelaugs hjemmelavede rødkål og syltede agurker i overflod.

Slutteligt er burgeren toppet med restaurantens brune sovs, som blev kåret til Danmarks mest kælne brune sovs i november 2017 af Bøfsandwich-kongerne, der virkelig klæder flæskestegen, mayonnaisen og det sure.

Hvor tallerkenen normalt vil være prydet af pommes frites, har Vestre Baadelaug i stedet valgt at tilbehøret til flæsestegssandwichen er de sprødeste, lækreste og knasende hjemmelavet franske kartofler, som de selv kalder for jyde-nachos.

Tankerne ledes let på Taffels klassiske franske kartofler, men det kan man godt parkere. De når ikke Vestre Baadelaugs jydenachos til sokkeholderne, der er med rette bid og crunch.

Som hører sig til, serveres de franske kartofler også med en ekstra skål brun sovs, der er i så rigelige mængder, at det er muligt både at hælde ud over og dyppe i, samtidig med, at der er nok til også at toppe burgeren ekstra af med.

Inspireret af madblog

Idéen til de lækre jyde-nachos kommer fra madbloggen “Klidmoster” der i december sidste år, proklamerede at ”jydenachos med brun salsa” er julens treat.

Hos Vestre Baadelaug er det dog et treat, der ikke er sæson-bestemt, hvorfor det allerede nu er muligt at stikke hovedet forbi den populære restaurant, for at smage deres udgave.

Alle retter hos Vestre Baadelaug er gjort med største omhu, derfor står flæskestegen også klar, når køkkenet åbner klokken 16.30.

Den nye flæskestegsburger er et sikkert hit ,og man fristes til at sige, at hvis bøfsandwichen er kongen af den gamle lystbådehavn, så er en tronfølger så sandelig gået i land.

Buffalo skoene er tilbage: Aalborg-butik sælger allerede løs af dem

Skrevet af: Simone Vestergaard

En af 90’ernes største modetrends er tilbage efter godt 20 år.

Allerede i marts luftede MigogAalborg nyheden om, at Buffalo skoen muligvis var på vej tilbage i butikkerne.

Nu er det en realitet lige her i Aalborg.

De fleste af os husker dem. De store sko med den høje sål, som eksisterede i alle regnbuens farver. Enten elskede man dem, ellers hadede man dem.

De var et kæmpe hit fra midt 90’erne til de tidligere 00’ere – og datidens unge havde som minimum ét par af de hæsblæsende plateausko stående i skabet.

Var det på grund af datidens populære pigegruppe Spice Girls, eller dét at de lige øgede højden med små 10-12 centimeter?

Tiffany har som de første fået dem på hylderne

Én ting er sikkert.

Buffalo skoen er på mode igen, og tøjbutikken Tiffany i Bispensgade har, som de første forhandlere i Aalborg, fået skoen på hylderne.

“De højere såle er blevet en generel trend inden for sneakers, og her har Buffalo skoen måske været en inspirationskilde.

Skoen var jo super populær for mange år siden, og der er mange, som kan huske dem. De er ren nostalgi for os, der var unge i 90’erne. Vi har valgt at sælge dem, fordi vi tror på, at markedet er til det.

Vi fik dem i butikken i går, og vi har allerede solgt en god håndfuld.” fortæller indehaver af Tiffany, Kristine Ibsen, til MigogAalborg.

Modetendenser får nyt liv

Den populære plateausko var én af tidens helt store trends, og meget har ændret sig siden.

Det ses ofte, at modebranchens store stilfænomener får nyt liv mange år efter.

Trompetbukserne, denim sættet, croptoppen, trenchcoaten, ruskindsnederdelen og heldragten.  Trends der alle har været fremme i enten 70’erne, 90’erne eller 00’erne – og nu er de på mode igen.

Buffalo skoen har fået en 2018 opgradering og er blevet nyfortolket til de nye generationer, der af gode grunde ikke var født i 90’erne.

“Der er mange i den unge generation, som ikke har oplevet plateauskoen. Så på den måde tror jeg, at de kan få nyt liv. Vi forhandler dem i beige, negro og blanco.

Og de er faktisk en god mellemting mellem sneakers og støvler – de passer jo til det danske vejr.” afslutter Kristine.

Hvis du vil med på moden, og genfinde de fede 90’er, så kan du læse mere om skoen her.

Karneval i stormvejr: Reklamestunt vækker vrede

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen
Sådan ser plakaterne ud i Aalborgs bybillede. Her er annonce-klistermærket dog røget af.
Sådan ser plakaterne ud i Aalborgs bybillede. Her er annonce-klistermærket dog røget af.

Søndag eftermiddag kunne vi her på MigogAalborg fortælle, at Skals Production og Aalborg Karneval er gået sammen om at afholde det vildeste gyser-event i oktober.

Der har været massiv interesse for den vilde gyseroplevelse. MigogAalborgs Facebook-opslag om eventet har indtil videre givet 12.500 kommentarer, og det er dermed et af de mest kommenterede indlæg, vi nogensinde har haft.

Men den store interesse stopper bestemt ikke her. Aalborg Karneval er kommet i massiv modvind efter de mandag middag lavede følgende opslag på Facebook:

Opslaget er en reklame for gyser-eventet, men måden det er kommunikeret på, har for alvor fået nordjyderne til tasterne.

Selvom der står “Annonce” på billedet, og arrangørerne bag står som afsendere, er “eftersøgningen” alligevel lavet så realistisk, at mange er blevet stødt af reklamefremstødet:





MigogAalborg har fanget talsmand for Aalborg Karneval, Mette Bugge til en kommentar på reklamestuntet.

Hvad var jeres overvejelser omkring den her “efterlysning”?

“Vores fornemmeste opgave som Aalborg Karneval er at kigge på årets gang og både dække det mørke og det lyse. Under den årlige karnevalsfest hylder vi den lyse del af livet, hvor fokus er på kærlighed og fællesskab.

Nu hvor Halloween nærmer sig har vi tænkt, hvordan vi kan involvere folk på en anden måde og dække den mere dystre og mørke side af livet. Det at savne og miste er en del af livscyklussen, og derfor vil vi gerne invitere folk til at være en del af sådan en historie.”

Nu har reaktioner overvejende været meget negative og kritiske. Hvordan forholder i jer til de reaktioner?

“Vi har aldrig haft en hensigt om at støde folk. Det har været vores mål at skabe en dialog og en debat omkring det at savne. Vi er en forening, som formidler kultur og inviterer folk til at deltage i et fællesskab. Det kan da helt sikkert diskuteres, om vi kunne have gjort det anderledes, men vi står ved den måde, som vi har valgt at udbrede budskabet på i år.

Vi vil hellere end gerne diskutere med folk, og vi følger løbende med i kommentarerne og tager dialogen.

Da vi annoncerede Twerk Queen som karnevalsdronning var kommentarerne også meget hårde.

Men i Aalborg Karneval skal vi kunne stå inde for at lave det lidt skæve og anderledes. Vi vil gerne skabe en dialog om tingene og være en platform, hvor folk kan udtrykke sig, tale stilling og diskutere – både når det gælder de glade og lyse sider af livet, og de triste og mørke.”

Sådan ser det ud på Vesterbro i Aalborg i dag.

I skrivende stund har opslaget fået mere end 460 delinger, 352 reaktioner og ikke mindst 515 kommentarer, hvor størstedelen er meget negative over for reklamefremstødet.

Selvom de fleste kommentarer er meget negative, er der også enkelte, som har reageret mere positivt på opslaget: