Napoleon hitter: Nordjysk firma vækster hurtigt på det danske grillmarked

Skrevet af: Michael Qureshi

Af Stine Kjølby Christensen

Sommeren nærmer sig, og ud over at se frem til mere is og mindre overtøj, så glæder vi os næsten endnu mere til de lune aftener i baghaven, som jo unægtelig hænger sammen med et lækkert og hjemmegrillet stykke kød.

En grill er efterhånden blevet et must, uanset om man har en grøn have, en hyggelig altan eller noget helt tredje. Grill-kulturen er blevet dyrket af danskerne i mange år, og alle husejere med respekt for sig selv har en grill stående.

Der er efterhånden så mange grillentusiaster i Danmark, at markedet i dag er blevet endnu mere attraktivt at komme ind på. Der er også kommet flere spændende spillere på banen.

Én af de fremtrædende lige nu er det canadiske mærke ”NAPOLEON”, som den nordjyske virksomhed ”Backyard Living” har agenturet på i Danmark.

Fra Weber til Napoleon

NAPOLEON har været et eftertragtet og anerkendt brand i udlandet i rigtig mange år, men det er først efter Backyard Living har overtaget rettighederne, at der er kommet fart på i Danmark. De er på blot et år gået fra 15 forhandlere, fra de overtog, til at være ude i over 200 butikker på landsplan nu.

Det var i august 2016, at Søren Larsen og Line Sørensen samt to investorer købte agenturet til brandet i Danmark og etablerede i den forbindelse ”Backyard Living” til formålet.

Hovedkontoret blev i Brønderslev i kort køreafstand fra Aalborg, og antallet af ansatte er allerede steget flere gange, for at kunne følge med på efterspørgslen og interessen.

Men Søren og Line havde også erfaringen og netværket fra branchen, da de startede Backyard Living op. De har tidligere fulgtes ad i 12 år hos grillgiganten Weber og været med i hele Webers eksplosive vækst.

”Vi havde været en del af grill-verdenen længe, og da vi fik muligheden for selv at starte noget op, så greb vi den. Friheden til at tænke innovativt og at kunne reagere lokalt er en meget motiverende faktor for os.” fortæller Søren til migogaalborg.dk og fortsætter:

”Hele processen med at indrette det efter kundernes behov, finde produkter til grill og skabe et behov ved slutkunden er helt vildt spændende. Vi ønsker med tiden at tage flere brands ind, og så skabe et behov for de her produkter i folks haver og på terrasserne. Vi får lov til at være kreative og springe ud i ting vi tror på,” lyder det fra Søren.

Netværket har været afgørende

Ud over erfaringen, så havde Søren og Lines mange år i grill-branchen også givet dem et stort netværk, som var interesseret i støtte projektet med Napoleon.

”Rygterne gik stærkt da vi startede, og de fleste nåede at ringe til os, før vi ringede til dem. Interessen var så enorm, at vi hurtigt fandt ud af, at de planer vi havde lagt for første år måtte ændres i forhold til ansatte, for at vi kunne følge med,” fortæller Line, som siden har stået for administrative opgaver i virksomheden.

Og allerede tidligt i projektet var de store kæder interesserede i Napoleon. Et tilbud fra STARK om at lave burgere på deres håndværkerfestivals blev pludselig til 28 festivaler og intet mindre end 40.000 pulled pork burgere og en kæmpe skare af interesserede kunder som lækkersultent overværede de mange burgere blive til på Napoleon gasgrill.

Napoleon er noget for sig selv

Søren og Line oplever tit spørgsmålet om, hvordan et forholdsvist nyt brand på det danske marked i det hele taget tør at udfordre de store grill-mærker. Men begge er enige om, at Napoleon har noget særligt at tilbyde og er godt i gang med at skabe sin helt egen DNA.

”Napoleon har et bredt sortiment på tilbehør og grill i forhold til andre på markedet. Vi er attraktive på både design, kvalitet og pris. Vi kan desuden tilbyde features, som ikke ses andre steder. Eksempelvis Napoleons Sizzle Zone sidebrænder.

Som organisation kan vi bidrage med en masse, og vi ønsker også at gøre det anderledes end de andre på markedet.”

For Søren, Line og de øvrige ansatte i det nordjyske firma arbejdes der hele tiden på at skabe flere og bedre produkter og features til kunderne.

”Vi vil gerne ramme kunderne der, hvor de er. Vi ønsker at have noget for alle, både når det handler om pris eller produkter. Vores sortiment spænder bredt fra en luksusgrill til 40.000 og helt ned til prisklasse, hvor alle kan være med.

Lige nu arbejder vi med camping-segmentet, da vi synes, det er oplagt, at campisterne har noget ordentligt at grille på, når de camperer. Vi har nogle transportable modeller, som kan gøre grill til en naturlig og nem del af campinglivet. Også for unge mennesker i eksempelvis Aalborg. Hvis de vil ned og grille et sted, hvor de skal hygge, så i stedet for at købe de der engangsgrill så kan de let tage vores med sig og få et langt bedre resultat ud af det,” siger Søren.

Nørder og nordjyder gør en forskel

Et helt specielt tiltag, som Napoleon har fået indført i Danmark, er det såkaldte ”Napoleon Pro BBQ Team”: En samling af grill-entusiaster, taget direkte ud af den gennemsnitlige danske baghave.

”Vi ønskede os nogle ægte grill ”nørder” til at repræsentere Napoleon og søgte efter nogle på vores Facebook-side. Vi endte med at modtage rigtig mange ansøgninger, og har i dag et crew af folk fra hele landet, som får lov at dyrke deres hobby igennem os. Nogle fantastiske ambassadører, som kunderne kan identificere sig med.” siger Søren.

Du kan læse mere om Napoleon Grill her

Læs også:

Svinkløv Badehotel laver Pop-up restaurant på Utzon Center

Foto: Torben Hjulmand

Aalborg Kommune inviterer til borgermøde: Hvad skal pengene bruges til?

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen
Foto: Stine Kjølby Christensen
Foto: Stine Kjølby Christensen

Aalborg Byråd er i fuld gang med at finde ud af, hvordan pengene skal bruges i budget 2020.

Men du har som borger i kommunen også mulighed for at præge beslutningerne og debatten. Her på MigogAalborg har vi blandt andet afholdt MigogAalborg Live, hvor fokus netop var på debat om fremtidens Aalborg.

Og nu har du snart mulighed for at komme med til endnu et borgermøde her i Aalborg mandag den 21. oktober kl. 19 i CREATE, hvor du kan fortælle politikerne om dine ønsker for Aalborg.

Det skriver Aalborg Kommune i en pressemeddelelse.

Aalborg skal udvikles sammen

Aalborg Byråd fik med visionsprocessen DNA Aalborg 5.441 input fra borgerne med deres ønsker for fremtidens Aalborg. Nu vil byrådet rigtig gerne fortsætte arbejdet, hvor vi udvikler Aalborg – og budgettet – sammen.

Til borgermødet kan du tale med byrådspolitikerne om, hvordan pengene skal bruges, og Ungebyrådet deltager også.

Budgettet – udfordringer og muligheder

Aalborg Kommunes budget er på 16.3 mia. kr. Det er mange penge, og der er også mange områder at bruge pengene på.

Eksempelvis betyder den demografiske udvikling, at der i de kommende år kommer flere ældre i Aalborg Kommune med behov for pleje og omsorg.

Aalborg Kommune er også et attraktivt sted at bosætte sig for unge familier. Det betyder, at der er behov for flere dagtilbud for at kunne matche det stigende børnetal.

“Aalborg har udviklet sig til at være en succesfuld uddannelsesby. Det har en stor positiv betydning for hele kommunen, men betyder også, at vi skal være bedre til at gå nye veje for at få højtuddannede og andre grupper i job.

Vi elsker Aalborg og er stolte af alt det, vi kan sammen. Men når man udvikler sig, er der altid plads til forbedring – også når man er en kommune. Vores politikere gør deres bedste for at få alle behov dækket, men din stemme er lige så vigtig for at politikerne ved, om de er på rette kurs.

Vi glæder os til at se og høre dig til borgermødet.” skriver Aalborg Kommune om borgermødet.

Aftenens program:

Kl. 19.00 Velkomst

Kl. 19.10-19.30 Den udvidede magistrat fortæller om budgetforslaget.

Kl. 19.30-20.30 Udvalgsdelt spørgerunde

Kl. 20.30 Opsamling og spørgerunde

Kl. 21.15 Tak for i aften

Hvad: Borgermøde
Hvor: CREATE, Rendsburggade 14, 9000 Aalborg.
Hvornår: Mandag den 21. oktober kl. 19.00 – 21.15

Det bedste fra Østen: Bollywood Indisk Takeaway har taget Aalborg med storm

Skrevet af: Nathalia Hentze Nielsen

Der har været noget af et sushi-boom i Aalborg i løbet af de sidste par år, og man kan vist ikke klandre nogen, hvis de er ved at køre lidt trætte i den japanske spise.

Så er det heldigt, at Asien byder på masser af andre spændende køkkener som f.eks. det indiske, der kombinerer sunde og varmende ingredienser med ekstra knald på smagen.

Med mørke og kolde tider foran os, er det heldigt at netop en autentisk indisk restaurant har slået dørene op i nabolaget – nemlig Bollywood Indisk Take Away.

Fra restauranten på Kløvervej 36 i Nørresundby serverer Preet Dhillon, der er opvokset i Indien, traditionelle indiske retter, som hun har lært fra sin mor.

”Alt vi serverer er hjemmelavet; der er ingen konserveringsmidler.

Alt er lavet fra bunden, som man gør det i Indien,” fortæller Preet om sin tilgang til madlavning.

Noget tyder på at Preet har ramt helt rigtigt med maden fra mors kødgryder, fordi anmeldelserne på Just Eat, Google og deres egen Facebook-side gløder af begejstring.

Nye retter med lammekød

Facaden på Bollywood Indisk Take Away er farverig, og vi kan rapportere, at maden er lige så mættet af farver – og smagsnuancer.

Du kan selvfølgelig nyde de altid populære retter som chicken tikka masala og butter chicken med basmatiris og naanbrød, men ejeren slår også et slag for to nye retter, der består af lam.

”Vi har virkelig mange kunder, der har efterspurgt retter med lam i, så nu introducerer vi Lamb Tikka Masala og Spinat Lamb Masala til menukortet,” siger Preet Dhillon.

Om du spiser take-away stedets lammeretter, kyllingeretter, vegetarretter eller noget fjerde er du sikret lækker indisk mad til exceptionelt billige priser.

De fleste af hovedretterne koster kun 59kr (bl.a. Chicken Tikka Masala og Butter Chicken), og det gør Bollywood Indisk Take Away til Aalborg-områdets billigste indiske restaurant.

Tilkøber du naanbrød eller ris ved siden af bliver det 15-20 kr oveni prisen, og du vil f.eks. kunne få Butter Chicken med naanbrød til bare 74 kr i alt.

Af forretter kan du bestille ”trekanter”, som de trofaste kunder kærligt kalder samosaen, eller fem af de andre småretter, der er vegetariske og veganske.

Catering til fester og arrangementer

Er du endnu ikke helt overbevist om, du skal kaste dig ud i et nyt madeventyr og prøve indisk, slår Preet også et slag for alle de sundhedsmæssige fordele ved de smagfulde retter.

Hvor en burger eller durumrulle måske fremmaner dårlig samvittighed, indeholder de mange forskellige indiske retter krydderier som frisk koriander, ingefær og hvidløg, der booster immunforsvaret – og så har du den perfekte undskyldning til at spise udefra, når vinteren nærmer sig.

Udover almindelig take-away laver restauranten i Nørresundby også catering til alverdens arrangementer og fester i Aalborg og omegn.

Hvis du vil have mad lidt ud over det sædvanlige, kan du kontakte Bollywood og forhøre dig om catering priser og rabatter.

Se udvalget og bestil på Bollywood Indisk Take Away’s hjemmeside eller Facebook-side.

Åbningstider:

Tirsdag til søndag: 16.00-20:30

Mandag: Lukket

Mis ikke dette: Nordjyllands Internat holder åbent i efterårsferien

Skrevet af: Stine Kjølby Christensen

Opdateret: Nordjyllands Internat har gjort opmærksom på, at der ikke holdes åbent i efterårsferien. Dette er ellers meldt ud i et opslag på deres officielle Facebook-side, men dette er altså ikke tilfældet. Vi beklager. 

Forskningen lyver ikke: Kæledyr har en beroligende effekt på mennesker.

Når du aer en mis og hører den spinde, sænker det både dit blodtryk og hjerterytme, mens velværehormonet oxytocin breder sig i din krop.

Derfor burde du stærkt overveje at afsætte et par timer i efterårsferien, når Nordjyllands Internat inviterer til Åbent Hus alle dage.

I hverdagene kan du besøge internatet fra klokken 10-12 og igen fra klokken 16-18. I weekenden gælder åbningstiden fra klokken 11-16.

Find drømmekæledyret

Kun små 20 minutters kørsel fra Aalborg ligger Nordjyllands Internat placeret i smukke naturomgivelser tæt ved søer og skov.

Internatets vigtigste opgave er at tage imod familiedyr, der enten er svigtede, herreløse eller nødstedte.

Det kan være alt fra dumpede dyr, dyr fra dyreværnssager eller dyr, der er kommet i klemme på grund af skilsmisse, sygdom eller lignende omstændigheder.

Herefter omfavnes dyrene af et erfarent og fagkyndigt personale, der har erfaring med dyrenes individuelle behov – på den måde sikrer man, at dyret bliver formidlet videre til den helt rigtige familie.

Alle dyr er altså også på udkig efter en ny familie; så du behøver derfor ikke at gå som katten om den varme grød, hvis du har en drøm om forøge familien – måske findes det nye medlem blandt stedets mange lækre kandidater?

Mød for eksempel marsvinet Jan, der meget gerne vil snakke, den legesyge killing Carla eller den charmerende kanin, Safir.

Hvem ved, måske er I the perfect match?

Alt du skal medbringe, er godt humør, nusseklare hænder – og måske en fnugrulle?

Hvad: Åbent Hus
Hvor: Nordjyllands Internat, Aalborgvej 775
Hvornår: Mandag-fredag, 10-12 og 16-18, lørdag-søndag 11-16.