Napoleon hitter: Nordjysk firma vækster hurtigt på det danske grillmarked

Skrevet af: Michael Qureshi

Af Stine Kjølby Christensen

Sommeren nærmer sig, og ud over at se frem til mere is og mindre overtøj, så glæder vi os næsten endnu mere til de lune aftener i baghaven, som jo unægtelig hænger sammen med et lækkert og hjemmegrillet stykke kød.

En grill er efterhånden blevet et must, uanset om man har en grøn have, en hyggelig altan eller noget helt tredje. Grill-kulturen er blevet dyrket af danskerne i mange år, og alle husejere med respekt for sig selv har en grill stående.

Der er efterhånden så mange grillentusiaster i Danmark, at markedet i dag er blevet endnu mere attraktivt at komme ind på. Der er også kommet flere spændende spillere på banen.

Én af de fremtrædende lige nu er det canadiske mærke ”NAPOLEON”, som den nordjyske virksomhed ”Backyard Living” har agenturet på i Danmark.

Fra Weber til Napoleon

NAPOLEON har været et eftertragtet og anerkendt brand i udlandet i rigtig mange år, men det er først efter Backyard Living har overtaget rettighederne, at der er kommet fart på i Danmark. De er på blot et år gået fra 15 forhandlere, fra de overtog, til at være ude i over 200 butikker på landsplan nu.

Det var i august 2016, at Søren Larsen og Line Sørensen samt to investorer købte agenturet til brandet i Danmark og etablerede i den forbindelse ”Backyard Living” til formålet.

Hovedkontoret blev i Brønderslev i kort køreafstand fra Aalborg, og antallet af ansatte er allerede steget flere gange, for at kunne følge med på efterspørgslen og interessen.

Men Søren og Line havde også erfaringen og netværket fra branchen, da de startede Backyard Living op. De har tidligere fulgtes ad i 12 år hos grillgiganten Weber og været med i hele Webers eksplosive vækst.

”Vi havde været en del af grill-verdenen længe, og da vi fik muligheden for selv at starte noget op, så greb vi den. Friheden til at tænke innovativt og at kunne reagere lokalt er en meget motiverende faktor for os.” fortæller Søren til migogaalborg.dk og fortsætter:

”Hele processen med at indrette det efter kundernes behov, finde produkter til grill og skabe et behov ved slutkunden er helt vildt spændende. Vi ønsker med tiden at tage flere brands ind, og så skabe et behov for de her produkter i folks haver og på terrasserne. Vi får lov til at være kreative og springe ud i ting vi tror på,” lyder det fra Søren.

Netværket har været afgørende

Ud over erfaringen, så havde Søren og Lines mange år i grill-branchen også givet dem et stort netværk, som var interesseret i støtte projektet med Napoleon.

”Rygterne gik stærkt da vi startede, og de fleste nåede at ringe til os, før vi ringede til dem. Interessen var så enorm, at vi hurtigt fandt ud af, at de planer vi havde lagt for første år måtte ændres i forhold til ansatte, for at vi kunne følge med,” fortæller Line, som siden har stået for administrative opgaver i virksomheden.

Og allerede tidligt i projektet var de store kæder interesserede i Napoleon. Et tilbud fra STARK om at lave burgere på deres håndværkerfestivals blev pludselig til 28 festivaler og intet mindre end 40.000 pulled pork burgere og en kæmpe skare af interesserede kunder som lækkersultent overværede de mange burgere blive til på Napoleon gasgrill.

Napoleon er noget for sig selv

Søren og Line oplever tit spørgsmålet om, hvordan et forholdsvist nyt brand på det danske marked i det hele taget tør at udfordre de store grill-mærker. Men begge er enige om, at Napoleon har noget særligt at tilbyde og er godt i gang med at skabe sin helt egen DNA.

”Napoleon har et bredt sortiment på tilbehør og grill i forhold til andre på markedet. Vi er attraktive på både design, kvalitet og pris. Vi kan desuden tilbyde features, som ikke ses andre steder. Eksempelvis Napoleons Sizzle Zone sidebrænder.

Som organisation kan vi bidrage med en masse, og vi ønsker også at gøre det anderledes end de andre på markedet.”

For Søren, Line og de øvrige ansatte i det nordjyske firma arbejdes der hele tiden på at skabe flere og bedre produkter og features til kunderne.

”Vi vil gerne ramme kunderne der, hvor de er. Vi ønsker at have noget for alle, både når det handler om pris eller produkter. Vores sortiment spænder bredt fra en luksusgrill til 40.000 og helt ned til prisklasse, hvor alle kan være med.

Lige nu arbejder vi med camping-segmentet, da vi synes, det er oplagt, at campisterne har noget ordentligt at grille på, når de camperer. Vi har nogle transportable modeller, som kan gøre grill til en naturlig og nem del af campinglivet. Også for unge mennesker i eksempelvis Aalborg. Hvis de vil ned og grille et sted, hvor de skal hygge, så i stedet for at købe de der engangsgrill så kan de let tage vores med sig og få et langt bedre resultat ud af det,” siger Søren.

Nørder og nordjyder gør en forskel

Et helt specielt tiltag, som Napoleon har fået indført i Danmark, er det såkaldte ”Napoleon Pro BBQ Team”: En samling af grill-entusiaster, taget direkte ud af den gennemsnitlige danske baghave.

”Vi ønskede os nogle ægte grill ”nørder” til at repræsentere Napoleon og søgte efter nogle på vores Facebook-side. Vi endte med at modtage rigtig mange ansøgninger, og har i dag et crew af folk fra hele landet, som får lov at dyrke deres hobby igennem os. Nogle fantastiske ambassadører, som kunderne kan identificere sig med.” siger Søren.

Du kan læse mere om Napoleon Grill her

Læs også:

Svinkløv Badehotel laver Pop-up restaurant på Utzon Center

Foto: Torben Hjulmand

Vin og tapas på Napa: Kom med til amerikansk vinsmagning

Skrevet af: Simone Vestergaard
Arkivfoto
Arkivfoto

Torsdag d. 8. november kl. 19. byder Napa Lounge indenfor til en spændende aften med amerikansk vinsmagning.

På aftenen skal gæsterne smage på i alt fem forskellige vine, og fælles for dem alle er, at de er fra Californien i USA.

Det er Napas restaurantchef Signe Rosa, i samarbejde med Thomas fra Avine, der står for at guide gæsterne igennem aftenens smagning.

Stor passion for amerikanske vine

Thomas vil også fortælle om amerikansk vinlov, de amerikanske vinområder samt de mest brugte druer.

“Vi har valgt at holde denne vinsmagning, fordi vi gerne vil give folk muligheden for at smage vores store udvalg af vine fra USA.

Vi har en stor passion omkring amerikanske vine, og jeg tror egentlig vi er de eneste, der har et overflod af vine fra netop Californien.

Det er faktisk også derfor, at restauranten hedder Napa Lounge.

Napa Valley er en stor vinregion i Californien, og et sted man ofte hører om i forbindelse med vin fra USA,” fortæller Restaurantchef Signe Rosa.

Udvider vinhorisonten op til jul

Hun fortsætter:

“Det er også snart jul, og i den forbindelse vil vi også gerne udvide folks vinhorisont lidt, og give dem nye muligheder til julemaden i stedet for de klassiske løsninger med eksempelvis en Ripasso eller en Châteauneuf-du-Pape.

Amerikanske vine egner sig nemlig rigtig godt til julemad.”

De fem vine som skal smages er:


Sparkling: Gloria Ferrer, Sonoma Brut
Hvidvin: Kendall-Jackson, Vintner’s Reserve Chardonnay
Rødvin: Plungerhead, Lodi Zinfandel
Rødvin: McPrice Myers, Right Hand Man Syrah
Rødvin: 689 Cellars, Submit Napa

Tilhørende vinsmagningen vil der være en let tapasanretning bestående af forskellige varianter af and.

Derudover kan gæsterne naturligvis bestille og købe vin med hjem til jul – eller andre festlige sammenkomster – til under vejledende udsalgspris.

Prisen er 350 kr. per person for hele aftenen.

MigogAalborg står for billetsalget til denne unikke vinaften – Du kan købe billetter til aftenen her.

Læs mere om begivenheden her.

Fri entré og masser af lir: Lørdag åbner Aalborgs første mandemesse

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

I morgen lørdag fra 14-17 kan vi her i Aalborg se frem til at få vores første mandemesse nogensinde, når 3G Mandemessen er klar med en adrenalinfyldt og spændende dag ved Aalborg Street Food.

“Vi har rigtig travlt for at få de sidste ting på plads, men vi tør godt love, at der bliver noget for enhver smag på lørdag,” fortæller Cecilia Pedersen, en af initiativtagerne bag, til MigogAalborg.

Fri entré og stort program

Der er fri entré hele dagen fra klokken 14-17, og i løbet af de tre timer bliver området i og omkring Street Food fyldt med mandehørm – alt sammen inden for temaerne Gear, gejl og gadgets.

“Vi synes virkelig, at vi har strikket et program sammen, som omfavner både nørder, bløde og hårde mænd. Vi har alt: retrocykler lavet i genbrugsmaterialer, en Formel 1-simulator, romsmagning, de fedeste motorcykler og biler, hudpleje, cigarer, et stort brætspilsområde, 3D-printere… Ja, jeg kunne blive ved,” siger Cecilie med et grin.

Der vil i alt være cirka 20 udstillere til 3G Mandemessen, og det inkluderer blandt andet følgende:

  • Formel 1 simulator
  • Cigarer
  • Rom
  • Hudpleje
  • Herreure
  • Brætspil
  • Biler
  • Motorcykler
  • Fjernstyrede biler
  • Metaldetektor
  • 3D-printere
  • E-sport
  • Droner
  • Custom Bikes
  • Gratis smagsprøver fra Royal specialøl

Udover en masse udstillinger af blandt andet fede biler fra NO Jensen og Nordic Leasing og vilde motorcykler fra Harley Davidson, kan man i løbet af dagen også se frem til en masse fede konkurrencer ved de forskellige stande.

“Vi har blandt andet en metaldetektor-skattejagt udenfor, hvor det gælder om at finde nogle nedgravede skatte” siger Cecilia.

Wrestling og masser af hestekræfter

Ingen mandemesse uden wrestling, og derfor vil der også være løbende shows med Bodyslam, der laver de vildeste wrestlingshows.

“Der kommer en stor boksering midt inde i Street Food, hvor de kommer til at vise fire wrestlingshows i løbet af dagen. Det er virkelig en stor oplevelse, og der bliver både fyret op for udklædning, lyde og ikke mindst masser af fede stunts.”

Men her stopper det ikke med shows.

“Udenfor afholdes der tre shows på en stor racerbane, hvor man kan opleve en helt ny form for fjernstyrede biler. De kører nemlig op mod 100 km/t,” siger Cecilia.

Hvis sulten trænger sig på undervejs, vil Aalborg Street Food som altid holde åbent.

Læs mere om mandemessen her.

Smag over 30 forskellige vine: Salling inviterer til italiensk vinfestival

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

Efteråret er over os, og inden længe trænger de hyggelige vintermåneder sig også på. Det betyder også masser af hyggelige stunder, hvor et godt glas vin passer perfekt til.

Uanset om du mangler inspiration til hvad vinreolen skal fyldes op med, eller du bare leder efter et godt tilbud, så har Salling Super det helt ideelle arrangement til dig.

De tilbyder nemlig en rejse rundt til noget af verdens bedste italienske regioner – blandt andre Piemonte, Toscana og Veneto.

Vinglas er adgangsbillet

Det hele foregår i Salling Super på torsdag d. 25. oktober fra 13-18, hvor du kan nyde et væld af smagsprøver og få en masse gode tips fra de bedste i branchen.

Blandt de eksklusive vinhuse er blandt andre De Marie, Massimo Rattalino, Agricole Selvi og La Palazetta.

For at få adgang til festivalen skal du købe et vinglas til 100 kr., som er din adgangsbillet.

Derefter kan du smage på over 30 forskellige skønne vine – og glasset kan du tage med dig hjem bagefter.

Det er ikke muligt at bestille billet på forhånd, så du skal blot møde op i Salling Super, hvis du har lyst til at smage på en masser lækkert vin.

Derudover lover Salling Super også, at der vil være en masse gode tilbud på dagen.

Du kan se meget mere om arrangementet her.