Napoleon hitter: Nordjysk firma vækster hurtigt på det danske grillmarked

Skrevet af: Michael Qureshi

Af Stine Kjølby Christensen

Sommeren nærmer sig, og ud over at se frem til mere is og mindre overtøj, så glæder vi os næsten endnu mere til de lune aftener i baghaven, som jo unægtelig hænger sammen med et lækkert og hjemmegrillet stykke kød.

En grill er efterhånden blevet et must, uanset om man har en grøn have, en hyggelig altan eller noget helt tredje. Grill-kulturen er blevet dyrket af danskerne i mange år, og alle husejere med respekt for sig selv har en grill stående.

Der er efterhånden så mange grillentusiaster i Danmark, at markedet i dag er blevet endnu mere attraktivt at komme ind på. Der er også kommet flere spændende spillere på banen.

Én af de fremtrædende lige nu er det canadiske mærke ”NAPOLEON”, som den nordjyske virksomhed ”Backyard Living” har agenturet på i Danmark.

Fra Weber til Napoleon

NAPOLEON har været et eftertragtet og anerkendt brand i udlandet i rigtig mange år, men det er først efter Backyard Living har overtaget rettighederne, at der er kommet fart på i Danmark. De er på blot et år gået fra 15 forhandlere, fra de overtog, til at være ude i over 200 butikker på landsplan nu.

Det var i august 2016, at Søren Larsen og Line Sørensen samt to investorer købte agenturet til brandet i Danmark og etablerede i den forbindelse ”Backyard Living” til formålet.

Hovedkontoret blev i Brønderslev i kort køreafstand fra Aalborg, og antallet af ansatte er allerede steget flere gange, for at kunne følge med på efterspørgslen og interessen.

Men Søren og Line havde også erfaringen og netværket fra branchen, da de startede Backyard Living op. De har tidligere fulgtes ad i 12 år hos grillgiganten Weber og været med i hele Webers eksplosive vækst.

”Vi havde været en del af grill-verdenen længe, og da vi fik muligheden for selv at starte noget op, så greb vi den. Friheden til at tænke innovativt og at kunne reagere lokalt er en meget motiverende faktor for os.” fortæller Søren til migogaalborg.dk og fortsætter:

”Hele processen med at indrette det efter kundernes behov, finde produkter til grill og skabe et behov ved slutkunden er helt vildt spændende. Vi ønsker med tiden at tage flere brands ind, og så skabe et behov for de her produkter i folks haver og på terrasserne. Vi får lov til at være kreative og springe ud i ting vi tror på,” lyder det fra Søren.

Netværket har været afgørende

Ud over erfaringen, så havde Søren og Lines mange år i grill-branchen også givet dem et stort netværk, som var interesseret i støtte projektet med Napoleon.

”Rygterne gik stærkt da vi startede, og de fleste nåede at ringe til os, før vi ringede til dem. Interessen var så enorm, at vi hurtigt fandt ud af, at de planer vi havde lagt for første år måtte ændres i forhold til ansatte, for at vi kunne følge med,” fortæller Line, som siden har stået for administrative opgaver i virksomheden.

Og allerede tidligt i projektet var de store kæder interesserede i Napoleon. Et tilbud fra STARK om at lave burgere på deres håndværkerfestivals blev pludselig til 28 festivaler og intet mindre end 40.000 pulled pork burgere og en kæmpe skare af interesserede kunder som lækkersultent overværede de mange burgere blive til på Napoleon gasgrill.

Napoleon er noget for sig selv

Søren og Line oplever tit spørgsmålet om, hvordan et forholdsvist nyt brand på det danske marked i det hele taget tør at udfordre de store grill-mærker. Men begge er enige om, at Napoleon har noget særligt at tilbyde og er godt i gang med at skabe sin helt egen DNA.

”Napoleon har et bredt sortiment på tilbehør og grill i forhold til andre på markedet. Vi er attraktive på både design, kvalitet og pris. Vi kan desuden tilbyde features, som ikke ses andre steder. Eksempelvis Napoleons Sizzle Zone sidebrænder.

Som organisation kan vi bidrage med en masse, og vi ønsker også at gøre det anderledes end de andre på markedet.”

For Søren, Line og de øvrige ansatte i det nordjyske firma arbejdes der hele tiden på at skabe flere og bedre produkter og features til kunderne.

”Vi vil gerne ramme kunderne der, hvor de er. Vi ønsker at have noget for alle, både når det handler om pris eller produkter. Vores sortiment spænder bredt fra en luksusgrill til 40.000 og helt ned til prisklasse, hvor alle kan være med.

Lige nu arbejder vi med camping-segmentet, da vi synes, det er oplagt, at campisterne har noget ordentligt at grille på, når de camperer. Vi har nogle transportable modeller, som kan gøre grill til en naturlig og nem del af campinglivet. Også for unge mennesker i eksempelvis Aalborg. Hvis de vil ned og grille et sted, hvor de skal hygge, så i stedet for at købe de der engangsgrill så kan de let tage vores med sig og få et langt bedre resultat ud af det,” siger Søren.

Nørder og nordjyder gør en forskel

Et helt specielt tiltag, som Napoleon har fået indført i Danmark, er det såkaldte ”Napoleon Pro BBQ Team”: En samling af grill-entusiaster, taget direkte ud af den gennemsnitlige danske baghave.

”Vi ønskede os nogle ægte grill ”nørder” til at repræsentere Napoleon og søgte efter nogle på vores Facebook-side. Vi endte med at modtage rigtig mange ansøgninger, og har i dag et crew af folk fra hele landet, som får lov at dyrke deres hobby igennem os. Nogle fantastiske ambassadører, som kunderne kan identificere sig med.” siger Søren.

Du kan læse mere om Napoleon Grill her

Læs også:

Svinkløv Badehotel laver Pop-up restaurant på Utzon Center

Foto: Torben Hjulmand

Får egen søpark og fitnesscenter: De første 92 lejligheder i Oasen klar til udlejning

Skrevet af: Christine Luca Hornemann

I Skalborg begynder Calums nye lejeboliger i Oasen, der er beliggende på hjørnet af Ny Nibevej og Hobrovej, at stå klar.

Oasen skal rumme i alt 220 lejeboliger, og de første 92 lejligheder er nu sat til udlejning med indflytning fra 1. juni 2019.

Udlejningen af de nye boliger er startet, og der er mulighed for at opleve boligerne hver søndag fra klokken 11.00 – 12.00 – men du skal være vaks ved havelågen, da interessen for boligerne allerede er stor.

220 lejelejligheder i et grønt fællesskab

Lejerne af de nye boliger får glæde af helt unikke omgivelser.

Bygningerne opføres rundt om den tidligere grusgrav, der forandres til et rekreativt område med en privat søpark, som er omkranset af gamle træer og små private haver, legeplads samt grill-områder.

 

“Oasen er et unikt og attraktivt boligprojekt båret af nogle værdier, som markedet efterspørger lige nu.

De første åbent hus-arrangementer har været godt besøgt, og der er stor interesse fra alle målgrupper,” siger Maivi Herup, udlejningschef i DEAS, der står for udlejningen af Oasen samt idriftsætning og administration.

Meget mere end “bare” lejeboliger

Bebyggelsen er opført som en karré i sandfarvede teglsten. Alle lejligheder vender ud mod den grønne gårdsplads, hvor store vinduespartier fra boligerne giver udsigt til livet i det grønne.

Boligerne varierer i størrelse fra 48 til 117 kvadratmeter og fokus har været på planløsningen, så selv de mindre lejligheder har 2 værelser. De store boliger har enten 3 eller 4 værelser.

Men lejeboligerne rummer meget mere end blot at være et sted at bo.

Oasen byder nemlig på en række fællesfaciliteter som fælleslokale med køkken, der kan anvendes til festlige begivenheder, to eldrevne delebiler, fælles fitnessrum, små private haver med redskabsskur, værksted, naturlegeplads til børnene, wellness med spa og sauna samt et fitnesslokale.

”Vi har valgt at prioritere de grønne, rekreative områder og fællesskabet i Oasen højt.

Der er ingen tvivl om, at det er kvaliteter, der taler direkte til den moderne forbrugers værdier og ønsker til sin bolig,” udtaler Jakob Axel Nielsen, direktør i CALUM.

Med City Syd få minutter fra boligerne, hvor der er frit valg på alle hylder af indkøbsmuligheder, så er der ikke noget der mangler i området.

Læs meget mere om boligerne og projektet, ved at klikke her.

Legeplads og byskov: Aalborgs nye grønne oase i midtbyen er snart klar

Skrevet af: Christine Luca Hornemann

Engang var det en grå parkeringsplads præget af beton og triste omgivelser.

Nu er området lige omkring Budolfi Kirke, hvor Nordea banken og den store p-plads engang lå, slet ikke til at kende.

Ved det nye Budolfi Plads er der lige nu gang i en rivende byudvikling.

Boliger, dagligvareforretning og grønne områder skal forbinde og understøtte det omkringliggende byliv i midtbyen. Planen er også, at der gerne skal ligge caféer og kaffebar, så der virkelig kommer til at summe af liv.

Et af de kommende grønne områder er Lommeparken, som aalborgenserne snart kan glæde sig til at benytte.

Grønt område midt i centrum

På den tidligere parkeringsplads ved Algade, øst for Budolfi Kirke, står Lommeparken snart klar.

Lommeparken bliver anlagt for at sikre at Budolfi Plads bliver et af de nye attraktive områder i Aalborgs midtby. Flere borgere har efterlyst grønne områder og en legeplads til leg.

“Lommeparken forventes at stå færdig i løbet af maj måned. Men der arbejdes stadig i området,” fortæller Niels Bresemann Jensen, der er projektleder ved Aalborg Kommune til MigogAalborg.

Der er blevet plantet en masse grønne træer, og anlagt små hyggelige brostensstier. Men selvom det begynder at ligne noget, skal aalborgenserne vente en lille måned endnu.

“Lige nu er vi igang med beplantnings- og belægningsarbejdet. Det vil forsætte i en 2-3 uger frem.

Derudover skal der etableres trapper – både inde i Lommeparken og ned til Gammel Torv, samt skal der laves belysning,” fortæller Niels Bresemann Jensen.

Udover de hyggelige stier og grønne beplantninger, så bliver Lommeparken især noget for de børnefamilier, der bor i centrum.

De får nu en park i byen, hvor der er plads til ophold og leg.

“Der kommer en legeplads til børnene. Der er allerede blive opsat en rutchebane,” fortælle Niels Bresemann Jensen.

Lommeparken bliver et idéelt sted at opholde sig, hvis man bor i byen og ikke har haveadgang fra sin bolig. Børn kan lege, og voksne kan samles om en kold drink, frokost eller en is, når vejret tillader det.

Spar op til 80%: Tøjbutikken Tiffany holder kæmpe lagersalg i denne uge

Skrevet af: Stine Kjølby Christensen

I 50 år har Tiffany i Aalborg stået forrest i køen, når de aalborgensiske kvinder skulle have fingrene i tidens mest moderigtige tendenser.

Den 26., 27. og 28. april bliver det dog vores tur til at stå i kø, når Tiffany i samarbejde med Noella, der er stiftet af én af tøjbutikkens medejere, åbner dørene til deres ekstraordinære lagersalg, hvor du kan gøre et kup udover det sædvanlige.

Store besparelser i vente

Tiffany holder til dagligt til i Bispensgade 6, men i den kommende weekend er det på deres nye lager på Kaolinvej, at du kan shoppe amok og spare helt op til 80 % – og hvad der er sparet, er jo tjent – hvilket åbner muligheden for, at du med god samvittighed kan shoppe lidt mere end sædvanligt.

Tiffany forhandler mærker som Ganni, American Vintage, Acne Studios og Noella – og sidstnævnte har tilmed en shop-in-shop i Tiffany, og dermed bliver der altså også en masse kollektionsvarer fra det stærkt voksende brand.

”Vi glæder os til at byde aalborgenserne velkommen til tre dage med lager- og kollektionsprøvesalg ude hos Noella og Tiffany.

Vi kommer til at sælge ud af alt fra kjoler til bluser, nederdele, sko og tasker – alt sammen med besparelser på op til 80%.

Vi sørger for at der bliver fyldt op hele dagen, så uanset om du kommer fra morgenstunden eller senere på dagen vil der være et stort udvalg af gode varer,” garanterer Lau Knudsen, der er stifter og direktør af Noella.

Du kan læse mere om lagersalget lige her.

Hvad: Lagersalg – Tiffany & Noella
Hvor: Kaolinvej 6, 9220 Aalborg SØ
Hvornår:
Fredag d. 26 april: kl. 10-18
Lørdag d. 27 april: kl. 10-16
Søndag d. 28 april: kl. 10-15