Annonce
Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Napoleon hitter: Nordjysk firma vækster hurtigt på det danske grillmarked

Af Michael Qureshi

Af Stine Kjølby Christensen

Sommeren nærmer sig, og ud over at se frem til mere is og mindre overtøj, så glæder vi os næsten endnu mere til de lune aftener i baghaven, som jo unægtelig hænger sammen med et lækkert og hjemmegrillet stykke kød.

En grill er efterhånden blevet et must, uanset om man har en grøn have, en hyggelig altan eller noget helt tredje. Grill-kulturen er blevet dyrket af danskerne i mange år, og alle husejere med respekt for sig selv har en grill stående.

Der er efterhånden så mange grillentusiaster i Danmark, at markedet i dag er blevet endnu mere attraktivt at komme ind på. Der er også kommet flere spændende spillere på banen.

Én af de fremtrædende lige nu er det canadiske mærke ”NAPOLEON”, som den nordjyske virksomhed ”Backyard Living” har agenturet på i Danmark.

Fra Weber til Napoleon

NAPOLEON har været et eftertragtet og anerkendt brand i udlandet i rigtig mange år, men det er først efter Backyard Living har overtaget rettighederne, at der er kommet fart på i Danmark. De er på blot et år gået fra 15 forhandlere, fra de overtog, til at være ude i over 200 butikker på landsplan nu.

Det var i august 2016, at Søren Larsen og Line Sørensen samt to investorer købte agenturet til brandet i Danmark og etablerede i den forbindelse ”Backyard Living” til formålet.

Hovedkontoret blev i Brønderslev i kort køreafstand fra Aalborg, og antallet af ansatte er allerede steget flere gange, for at kunne følge med på efterspørgslen og interessen.

Men Søren og Line havde også erfaringen og netværket fra branchen, da de startede Backyard Living op. De har tidligere fulgtes ad i 12 år hos grillgiganten Weber og været med i hele Webers eksplosive vækst.

Napoleon hitter: Nordjysk firma vækster hurtigt på det danske grillmarked

”Vi havde været en del af grill-verdenen længe, og da vi fik muligheden for selv at starte noget op, så greb vi den. Friheden til at tænke innovativt og at kunne reagere lokalt er en meget motiverende faktor for os.” fortæller Søren til migogaalborg.dk og fortsætter:

”Hele processen med at indrette det efter kundernes behov, finde produkter til grill og skabe et behov ved slutkunden er helt vildt spændende. Vi ønsker med tiden at tage flere brands ind, og så skabe et behov for de her produkter i folks haver og på terrasserne. Vi får lov til at være kreative og springe ud i ting vi tror på,” lyder det fra Søren.

Netværket har været afgørende

Ud over erfaringen, så havde Søren og Lines mange år i grill-branchen også givet dem et stort netværk, som var interesseret i støtte projektet med Napoleon.

”Rygterne gik stærkt da vi startede, og de fleste nåede at ringe til os, før vi ringede til dem. Interessen var så enorm, at vi hurtigt fandt ud af, at de planer vi havde lagt for første år måtte ændres i forhold til ansatte, for at vi kunne følge med,” fortæller Line, som siden har stået for administrative opgaver i virksomheden.

Og allerede tidligt i projektet var de store kæder interesserede i Napoleon. Et tilbud fra STARK om at lave burgere på deres håndværkerfestivals blev pludselig til 28 festivaler og intet mindre end 40.000 pulled pork burgere og en kæmpe skare af interesserede kunder som lækkersultent overværede de mange burgere blive til på Napoleon gasgrill.

Napoleon hitter: Nordjysk firma vækster hurtigt på det danske grillmarked

Napoleon hitter: Nordjysk firma vækster hurtigt på det danske grillmarked

Napoleon er noget for sig selv

Søren og Line oplever tit spørgsmålet om, hvordan et forholdsvist nyt brand på det danske marked i det hele taget tør at udfordre de store grill-mærker. Men begge er enige om, at Napoleon har noget særligt at tilbyde og er godt i gang med at skabe sin helt egen DNA.

”Napoleon har et bredt sortiment på tilbehør og grill i forhold til andre på markedet. Vi er attraktive på både design, kvalitet og pris. Vi kan desuden tilbyde features, som ikke ses andre steder. Eksempelvis Napoleons Sizzle Zone sidebrænder.

Som organisation kan vi bidrage med en masse, og vi ønsker også at gøre det anderledes end de andre på markedet.”

For Søren, Line og de øvrige ansatte i det nordjyske firma arbejdes der hele tiden på at skabe flere og bedre produkter og features til kunderne.

”Vi vil gerne ramme kunderne der, hvor de er. Vi ønsker at have noget for alle, både når det handler om pris eller produkter. Vores sortiment spænder bredt fra en luksusgrill til 40.000 og helt ned til prisklasse, hvor alle kan være med.

Lige nu arbejder vi med camping-segmentet, da vi synes, det er oplagt, at campisterne har noget ordentligt at grille på, når de camperer. Vi har nogle transportable modeller, som kan gøre grill til en naturlig og nem del af campinglivet. Også for unge mennesker i eksempelvis Aalborg. Hvis de vil ned og grille et sted, hvor de skal hygge, så i stedet for at købe de der engangsgrill så kan de let tage vores med sig og få et langt bedre resultat ud af det,” siger Søren.

Nørder og nordjyder gør en forskel

Et helt specielt tiltag, som Napoleon har fået indført i Danmark, er det såkaldte ”Napoleon Pro BBQ Team”: En samling af grill-entusiaster, taget direkte ud af den gennemsnitlige danske baghave.

”Vi ønskede os nogle ægte grill ”nørder” til at repræsentere Napoleon og søgte efter nogle på vores Facebook-side. Vi endte med at modtage rigtig mange ansøgninger, og har i dag et crew af folk fra hele landet, som får lov at dyrke deres hobby igennem os. Nogle fantastiske ambassadører, som kunderne kan identificere sig med.” siger Søren.

Du kan læse mere om Napoleon Grill her

Læs også:

Svinkløv Badehotel laver Pop-up restaurant på Utzon Center

Napoleon hitter: Nordjysk firma vækster hurtigt på det danske grillmarked
Foto: Torben Hjulmand

Del artikel

Andre læser også