Napoleon hitter: Nordjysk firma vækster hurtigt på det danske grillmarked

Skrevet af: Michael Qureshi

Af Stine Kjølby Christensen

Sommeren nærmer sig, og ud over at se frem til mere is og mindre overtøj, så glæder vi os næsten endnu mere til de lune aftener i baghaven, som jo unægtelig hænger sammen med et lækkert og hjemmegrillet stykke kød.

En grill er efterhånden blevet et must, uanset om man har en grøn have, en hyggelig altan eller noget helt tredje. Grill-kulturen er blevet dyrket af danskerne i mange år, og alle husejere med respekt for sig selv har en grill stående.

Der er efterhånden så mange grillentusiaster i Danmark, at markedet i dag er blevet endnu mere attraktivt at komme ind på. Der er også kommet flere spændende spillere på banen.

Én af de fremtrædende lige nu er det canadiske mærke ”NAPOLEON”, som den nordjyske virksomhed ”Backyard Living” har agenturet på i Danmark.

Fra Weber til Napoleon

NAPOLEON har været et eftertragtet og anerkendt brand i udlandet i rigtig mange år, men det er først efter Backyard Living har overtaget rettighederne, at der er kommet fart på i Danmark. De er på blot et år gået fra 15 forhandlere, fra de overtog, til at være ude i over 200 butikker på landsplan nu.

Det var i august 2016, at Søren Larsen og Line Sørensen samt to investorer købte agenturet til brandet i Danmark og etablerede i den forbindelse ”Backyard Living” til formålet.

Hovedkontoret blev i Brønderslev i kort køreafstand fra Aalborg, og antallet af ansatte er allerede steget flere gange, for at kunne følge med på efterspørgslen og interessen.

Men Søren og Line havde også erfaringen og netværket fra branchen, da de startede Backyard Living op. De har tidligere fulgtes ad i 12 år hos grillgiganten Weber og været med i hele Webers eksplosive vækst.

”Vi havde været en del af grill-verdenen længe, og da vi fik muligheden for selv at starte noget op, så greb vi den. Friheden til at tænke innovativt og at kunne reagere lokalt er en meget motiverende faktor for os.” fortæller Søren til migogaalborg.dk og fortsætter:

”Hele processen med at indrette det efter kundernes behov, finde produkter til grill og skabe et behov ved slutkunden er helt vildt spændende. Vi ønsker med tiden at tage flere brands ind, og så skabe et behov for de her produkter i folks haver og på terrasserne. Vi får lov til at være kreative og springe ud i ting vi tror på,” lyder det fra Søren.

Netværket har været afgørende

Ud over erfaringen, så havde Søren og Lines mange år i grill-branchen også givet dem et stort netværk, som var interesseret i støtte projektet med Napoleon.

”Rygterne gik stærkt da vi startede, og de fleste nåede at ringe til os, før vi ringede til dem. Interessen var så enorm, at vi hurtigt fandt ud af, at de planer vi havde lagt for første år måtte ændres i forhold til ansatte, for at vi kunne følge med,” fortæller Line, som siden har stået for administrative opgaver i virksomheden.

Og allerede tidligt i projektet var de store kæder interesserede i Napoleon. Et tilbud fra STARK om at lave burgere på deres håndværkerfestivals blev pludselig til 28 festivaler og intet mindre end 40.000 pulled pork burgere og en kæmpe skare af interesserede kunder som lækkersultent overværede de mange burgere blive til på Napoleon gasgrill.

Napoleon er noget for sig selv

Søren og Line oplever tit spørgsmålet om, hvordan et forholdsvist nyt brand på det danske marked i det hele taget tør at udfordre de store grill-mærker. Men begge er enige om, at Napoleon har noget særligt at tilbyde og er godt i gang med at skabe sin helt egen DNA.

”Napoleon har et bredt sortiment på tilbehør og grill i forhold til andre på markedet. Vi er attraktive på både design, kvalitet og pris. Vi kan desuden tilbyde features, som ikke ses andre steder. Eksempelvis Napoleons Sizzle Zone sidebrænder.

Som organisation kan vi bidrage med en masse, og vi ønsker også at gøre det anderledes end de andre på markedet.”

For Søren, Line og de øvrige ansatte i det nordjyske firma arbejdes der hele tiden på at skabe flere og bedre produkter og features til kunderne.

”Vi vil gerne ramme kunderne der, hvor de er. Vi ønsker at have noget for alle, både når det handler om pris eller produkter. Vores sortiment spænder bredt fra en luksusgrill til 40.000 og helt ned til prisklasse, hvor alle kan være med.

Lige nu arbejder vi med camping-segmentet, da vi synes, det er oplagt, at campisterne har noget ordentligt at grille på, når de camperer. Vi har nogle transportable modeller, som kan gøre grill til en naturlig og nem del af campinglivet. Også for unge mennesker i eksempelvis Aalborg. Hvis de vil ned og grille et sted, hvor de skal hygge, så i stedet for at købe de der engangsgrill så kan de let tage vores med sig og få et langt bedre resultat ud af det,” siger Søren.

Nørder og nordjyder gør en forskel

Et helt specielt tiltag, som Napoleon har fået indført i Danmark, er det såkaldte ”Napoleon Pro BBQ Team”: En samling af grill-entusiaster, taget direkte ud af den gennemsnitlige danske baghave.

”Vi ønskede os nogle ægte grill ”nørder” til at repræsentere Napoleon og søgte efter nogle på vores Facebook-side. Vi endte med at modtage rigtig mange ansøgninger, og har i dag et crew af folk fra hele landet, som får lov at dyrke deres hobby igennem os. Nogle fantastiske ambassadører, som kunderne kan identificere sig med.” siger Søren.

Du kan læse mere om Napoleon Grill her

Læs også:

Svinkløv Badehotel laver Pop-up restaurant på Utzon Center

Foto: Torben Hjulmand

Europas vildeste: Oplev hurtige biler og kæmpe monstertrucks i næste uge

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

I juni kunne vi fortælle nyheden om, at et af Europas vildeste Stunt og Monster Truck Shows kom til Skalborg her i Aalborg.

Og nu har du igen muligheden for at opleve det hele i et stort og hæsblæsende show her i Aalborg.

I næste uge fra torsdag den 25. juli og frem til søndag den 28. juli, kan du opleve biler og motorcykler i høj fart, brændende dæk, elegant motorkunst, livsfarlige stunts og kæmpe store monstertrucks, når tyske Team Klaas nemlig til byen med deres berømte og berygtede “MonsterTruck Stuntshow”.

Denne gang foregår det ved Kvickly i Nørresundby, og showet byder på et hav af forskellige bil- og motorcykelstunts i absolut topklasse.

Biler og stuntmænd kastes gennem brændende flammer

Team Klaas’s stuntmænd kaster sig ud i den ene vanvittige disciplin efter den anden, og publikum kommer til at opleve alt fra bilbowling, hvor en stuntmand i bil hamrer med fuld fart ind i en kæmpe bunke bilskrog for at lave strike, til stuntmænd spændt fast til biler der bliver tonset gennem brændende flammer.

Og det er bare for at nævne et par få af de ting, der kommer til at foregå i løbet af det 90 minutter lange vanvidsshow.

Gigantiske monstertrucks fra USA

Showets allerstørste seværdighed er, når Team Klaas’ kører deres to gigantiske monstertrucks frem for at smadre alt på deres vej.

Team Klaas har været en tur forbi lokale skrothandlere for at skaffe så mange gamle skrotbiler som overhovedet muligt.

Alt sammen kun for at blive smadret og mast fuldstændig til ukendelighed af de larmende og osende monstertrucks.

De to gigantiske trucks er bygget af Team Klaas selv med materiale importeret fra USA.

Ny truck med over 1000 hestekræfter

Til årets tour har de bygget en helt ny truck, som er deres største og vildeste til dato.

Trucken som har fået navnet “Captain Barbossa” er 3 meter høj, 3 meter bred, har over 1000 hesterkræfter og vejer 4 ton. Så der er i den grad tale om et vaskeægte monster.

Monstertrucks er et amerikansk fænomen, og har siden 1970’erne været en voldsom populær publikumsattraktion i staterne.

Team Klaas har for alvor sat det på kortet i Europa og nu er turen altså igen kommet til Aalborg.

De forskellige shows vil blive speaket af rapper og MigogAalborg tv-vært Zjakalen.

Hvad: Monstertruck & Stuntshow
Hvor: Kvickly, Nørresundby
Hvornår Torsdag d. 25. juli kl. 19.00, Fredag d. 26 juli kl. 19.00, Lørdag d. 27. juli kl. 19.00, Søndag d. 28. juli kl. 18.00
Pris: Børn under 3 år: GRATIS, Børn (3-14 år): 150 kr., Voksne: 200 kr.

Billetter kan kun købes ved indgangen.

Følg dem på Facebook her for at se de mange “numre”, der vises i Aalborg

Sæsonens første hjemmekamp for AaB: Børn kommer ind for 10 kr

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen
Foto: AaB Tifo Kaos
Foto: AaB Tifo Kaos

AaB fik langt fra den ønskede start på den nye sæson, da de i sidste weekend måtte se sig slået af oprykkerne fra Lyngby med 2-0 på udebane.

Derfor er det helt sikkert en flot sultne spillere, som vil forsøge at få 3 point i den første hjemmekamp i morgen, når SønderjyskE kommer på besøg kl. 14.00.

AaB plejer at have godt styr på modstanderne fra syd, og de har faktisk vundet de tre seneste 3F Superligakampe mod SønderjyskE med samlet 5-0. Omvendt fik SønderjyskE den perfekte start på sæsonen, da de slog Silkeborg 2-1 i deres første kamp i sæsonen.

Det er selvfølgelig altid rarest at tage på stadion i tørvejr, og DMI lover da også 0 mm regn, lidt overskyet og op til 18 grader.

Varm op til kampen med andre fans

Fra kl. 12.00 kan du varme op til kampen ved AaB-tyren foran Weber Tribunen sammen med andre AaB-fans.

Her vil der være kolde øl og sodavand, samt lækre grillpølser fra Weber Grillen, live musik og Faxe Kondi fancan.

Øl i fanzonen før kampen koster 35 kr., og desuden sælges der 0,5 liter kolde special øl foran Weber Tribunen for 50 kr.

Du kan også nyde den populære Rasmus Wurst pølse med bacon og cheddar direkte fra den store Weber Grill.

Ny familietribune fejres med billetter til 10 kr.

Portene til stadion åbner kl. 13.00, og en af de største nyheder i denne sæson er den nye Theodors Familiezone i Blok og Blok B på Weber Tribunen.

Børn i dette område vil på søndag kunne låne Theodors Venneflag til kampen. Theodor kommer også på besøg i Familiezonen inden kampen, og børn med sæsonkort eller sæsonkortabonnement til Weber Tribunen kan vinde præmier i Theodors Lykkehjul.

Der er alt mulig god grund til at tage de ferieramte børn med på stadion, for de kommer ind for kun 10 kr. i morgen. Tilbuddet gælder til både 3F Tribunen, Spar Nord Tribunen og Weber Tribunen.

Der er også tilbud på sodavand, som sælges til halv pris, så de således koster 15 kr.

Kort tid efter slutfløjtet til sæsonens første hjemmekamp vil spillerne gå rundt langs alle banderne på Aalborg Portland Park og skrive autografer til de fremmødte børn.

Der vil i den forbindelse blive udleveret autografkort til de børn, der er interesserede i at få spillernes signatur.

Ny hjemmebanetrøje med historiske referencer

Onsdag præsenterede AaB den nye hjemmebanetrøje for Hele Nordjylland Hold, og den specialdesignede trøje indeholder trøjen blandt andet detaljer og referencer til Aalborg, AaB’s historie og ikke mindst de mange trofaste fans, der uge efter uge støtter AaB på hjemme- og udebane i 3F Superligaen.

 

Vis dette opslag på Instagram

 

Ny hjemmebanedragt #AaB #HeleNordjyllandsHold @hummelsport #sharethegame #Hummel

Et opslag delt af AaB – officiel profil (@aabsportdk) den

Derudover er der comeback til de røde strømper. Den nye trøje kan naturligvis ses på AaB-spillerne i morgen, og du kan også købe dit eget eksemplar på stadion i morgen.

En del skader at kæmpe med

Cheftræner Jacob Friis har sammen med den øvrige trænerstab udtaget følgende 18 spillere til søndagskampen:

1 Jacob Rinne, 2 Patrick Kristensen, 4 Jakob Blåbjerg, 5 Jores Okore, 6 Kristoffer Pallesen, 9 Tom van Weert, 10 Lucas Andersen, 17 Kasper Kusk, 18 Rasmus Thellufsen, 20 Oliver Klitten, 21 Patrick Olsen, 22 Andreas Hansen, 24 Mathias Ross, 25 Frederik Børsting, 26 Robert Kakeeto, 29 Mikkel Kaufmann, 30 Wessam Abou Ali og 32 Kasper Pedersen.

AaB’s skadesliste tæller Jakob Ahlmann, Magnus Christensen, Oliver Abildgaard og Lukas Klitten.

Hvad: AaB’s første hjemmekamp
Hvor: Aalborg Portland Park
Hvornår: Kampstart kl. 14.00

Du kan læse mere om kampen her.

Gratis velvære: Kom til yoga under åben himmel

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen
Foto: Prana Yoga
Foto: Prana Yoga

Yoga bliver bare mere og mere populært – også her i Aalborg, hvor blandt andet YOGA HUSET har stor succes.

Og nu kan du snart opleve yoga i nogle helt unikke omgivelser her i Aalborg.

Prana-yoga afholder i samarbejde med Rickshaw Travels gratis yoga på græsset i Friluftsbadet ved Vestre Fjordpark.

Det sker lørdag den 10. august fra klokken 11.00-12.00 med mottoet “Intet slår yoga under åben himmel.”

60 minutters Hatha-flow

Det bliver yogalærer Britt Ziwes, som vil guide folk sikkert igennem 60 minutters såkaldt Hatha-Flow.

Britt er derudover yogalærer på Rickshaw Travles yogarejse til Zanzibar i november, og der vil derfor også være mulighed for at få mere at vide om rejsen denne lørdag.

De opfordrer til, at man tager egen måtte med.

Hvad: Gratis yoga under åben himmel
Hvor: Friluftsbadet, Vestre Fjordpark
Hvornår: Lørdag d. 10. august fra kl. 11.00-12.00

Læs meget mere her.