Bæredygtighed: HTX-elever arbejder på at løse verdens udfordringer
En gullig væske bliver suget op i en pipette. Væsken er faktisk vand, men ikke rent vand. For der lever også ubehagelige gæster i form af colibakterier. En lille prøve af væsken bliver sat ind i måleapparat, som undersøger, hvor mange bakterier der er i vandet. Øvelsen er et godt eksempel på, hvordan eleverne på den nye studieretning Bæredygtighed
og Teknologi på Aalborg Tekniske Gymnasium arbejder praktisk med bæredygtighedsudfordringer.
– Forurenet vand er et stort problem i flere ulande. Så i denne øvelse skal eleverne først undersøge fænomenet, og bagefter skal de se på, hvordan man kan hæmme bakterier, forklarer holdets biologilærer, Søren Østergaard Gertsen.
Tværfaglige projekter
Ved en af forsøgsstationerne sidder 17-årige Nikolaj Rose Heltborg Jensen og 17-årige Helene Holst Frederiksen. De er begge glade for
den måde, som undervisningen på studieretningen fungerer.
– Jeg vil gerne arbejde med bæredygtighed og verdensmål, og så er det fedt, at vores projekter er tværfaglige. Det betyder, at vi blandt andet kan arbejde med det samme verdensmål i både biologi og teknologi, siger Helene Holst Frederiksen.
Studieretningen tager udgangspunkt i FN’s 17 Verdensmål, og i alle fag arbejder man med målene, og hvordan man med grøn teknologi og udvikling kan gøre fremtiden mere bæredygtig.
– Det fungerer godt, at vi kommer omkring alle verdensmålene, og at vi arbejder de samme mål i længere tid, siger Nikolaj Rose Heltborg
Jensen, der har en drøm om at uddanne sig til bæredygtig ingeniør.
– Jeg kiggede på HTX-uddannelsen, fordi det passede godt til mine fremtidsdrømme, og så, at de havde den her bæredygtighedsstudieretningen,
og den lød meget spændende, tænkte jeg.
Et erklæret mål med studieretningen er, at den skal uddanne unge mennesker, der kan forholde sig kritiske og stille spørgsmål til omverdenen og nuværende teknologier. Og med profilfag som samfundsfag på B-niveau og teknologi på A-niveau er studieretningen både målrettet elever, der drømmer om at blive ingeniører, og dem, der ønsker at arbejde inden for det politiske område i eksempelvis en NGO eller som politiker.
Virkelighedsnær dimension
Efter et kort øjeblik er de to elevers bakteriemåling færdig. Det grumsede, gullige vand afslørede det nærmest, men colibakterierne
trives i allerbedste velgående.
Hvilke projekter og emner eleverne ellers skal arbejde med i løbet af uddannelsen, er de i høj grad selv med til at bestemme. Denne dag er det verdensmål nr. 3, Sundhed og trivsel, der er under luppen. Først i laboratoriet og dernæst på Aalborg Universitet, hvor eleverne skal besøge Institut for Planlægning sammen med samfundsfagslæreren Jesper Lindholm Christensen.
Noget af det helt særlige ved studieretningen Bæredygtighed og teknologi er kombinationen af teoriundervisning, værkstedsarbejde og virksomhedsbesøg.
– Med udgangspunkt i en praktisk tilgang får eleverne mulighed for at arbejde løsningsorienteret med relevante problemstillinger, mens
de omsætter teori til praksis, fortæller Gitte Rye, som er vicerektor på Aalborg Tekniske Gymnasium og leder af studieretningen Bæredygtighed og teknologi.
Eleverne på studieretningen skal desuden deltage i Naturmødet i Hirtshals, hvor de får mulighed for at diskutere naturbevarelse, grøn teknologi og politiske dagsordenener. Gymnasiets samarbejder også med flere virksomheder, som kommer med en problemstilling, som eleverne skal udvikle potentielle bæredygtige løsninger til.
– Grøn teknologi og bæredygtighed er områder, som kræver hurtig omstilling, og som udvikler sig med lynets hast i disse år. Derfor tilbyder vi de unge et tæt samarbejde med lokale og nationale virksomheder samt en mulighed for at deltage på samfundsaktuelle debatfora, så de er klædt bedst muligt på, når de skal videre i uddannelsessystemet eller på arbejdsmarkedet, siger Gitte Rye.
Aalborg Tekniske Gymnasium er kendetegnet ved at have en international profil. Det gælder også studieretningen Bæredygtighed og teknologi, som er en del af gymnasiets Nordplus-samarbejde. Forsøget med at vokse bakterier er nemlig bare ét af flere i denne skoleuge, hvor eleverne har besøg af et samarbejdsgymnasium fra Norge. Og i anledning af de norske besøg er der blevet planlagt et helt særligt ugeprogram, hvor der er fokus på flere verdensmål og en masse spændende besøg ude af huset. Turen går blandt andet til
Nordsøen Oceanarium og Råbjerg Mile.
Men det er ikke kun nordmænd, som eleverne stifter bekendtskab med. I 2.g skal klassen nemlig i praktik hos bæredygtige startups i Amsterdam. Her skal de blandt andet opleve, hvordan man arbejder med bæredygtighed og innovation i et andet land. Hvert år får eleverne på studieretningen desuden et andet og helt unikt rejsetilbud. Via det internationale netværk ECO-schools, som gymnasiet er en del af, kan eleverne komme på aktivistorienteret studietur, hvor de kan arbejde med eksempelvis ressourceforbrug, teknisk udvikling inden for bæredygtighed eller at udvikle vandløsninger til fattige landsbyer rundt om i verden.
Hos de to elever Nikolaj Rose Heltborg Jensen og Helene Holst Frederiksen er der ingen tvivl. De skal helt sikkert med på den næste ECO-camp, der foregår i Afrika.
FAKTA: Om studieretningen bæredygtighed og teknologi på Aalborg Tekniske Gymnasium
Profilfagene på studieretningen er teknologi A og samfundsfag B.Elever på Bæredygtighed og teknologi holder til på gymnasiets afdeling i Friis – Nyhavnsgade.
Der er flere studieture på studieretningen – turen går blandt andet til Naturmødet i Hirtshals, og i 2.g er der et praktikforløb hos bæredygtige startups i Amsterdam. Derudover har eleverne mulighed for at deltage i ECO-camps i hele verden.