Uvurderlige lærlinge hos Toppenberg HOK: Sikrer bedre dynamik og fornyelse
Hos Toppenberg HOK A/S er der for tiden 14 lærlinge tilknyttet; 13 tømrere og en enkelt snedker. Det er mange at holde styr på, og derfor forsøger de hos den over 100 år gamle virksomhed at samle alle lærlingene et par gange eller tre om året til et fælles møde.
“Det er både for det sociales skyld, for der er mange af vores lærlinge, der aldrig ser hinanden i hverdagen, når de er ude på forskellige pladser, og det er nok meget rart for dem lige at kunne se hinanden, tale om hvordan det går og sådan, fortæller direktør Erik Toppenberg kort inden netop sådan et lærlingemøde skal til at i gang.
“Men det er også for lige at få en føling med, hvordan det står til med eleverne, om de er glade for at være her, om det går godt med skolegangen for de elever, der er på skoleforløb, og så videre.
Til dagens møde er der et par enkelte frafald på grund af sygemeldinger. Men ellers møder alle op – også de lærlinge, der egentlig er i gang med en skoleperiode.
Erik Toppenberg har klargjort et lille spørgeskema, som lærlingene kan udfylde anonymt. Her skal de vurdere deres tilfredshed med eksempelvis arbejdsopgaver, ansvarsfordeling, inklusion og så videre.
En slags mini-trivselsvurdering.
– Vi prøver jo at tage eventuelle problemer løbende, men det kan måske være svært for dem at få sig selv til at komme ind til mig eller til en svend og sige personligt, hvis der er et problem, fortæller Erik Toppenberg, der selv udleverer skemaet i starten af lærlingemødet, men så overlader lærlingene til sig selv i et stykke tid, så de kan udfylde skemaet.
Okay, ikke helt til sig selv, for tillidsrepræsentanten er også til stede. Igen, for at være sikker på, at eleverne har mulighed for åbent og ærligt at tale om sine utilfredsheder, hvis de da havde nogen. Men det er ikke rigtigt tilfældet.
– Jeg tror nu ikke, det er fordi, nogen af os er bange for at sige eller skrive noget negativt. Der er bare ikke rigtigt noget at skrive, for vi er ret gode til at snakke om tingene. Også med Erik, der altid har sin dør åben for os, fortæller tømrerlærlingen Mads Olesen i en lille pause fra fællesarrangementet.
– I det hele taget kan man godt mærke, at der er rigtigt meget fokus på lærlingene her. Erik kommer også ud og besøger os på skolen, når vi er i skoleforløb, og han spørger altid ind til, hvis vi er lidt bagud eller noget. Ikke på sådan en anklagende måde, men for at høre, om det hele går, som det skal, og om vi har brug for noget hjælp eller noget.
For Erik Toppenberg er det essentielt at vise den interesse i lærlingene, hvis man også vil have, at de viser interesse i virksomheden.
– Vi vil jo gerne have, at lærlingene føler sig som en del af virksomheden, og at de får noget ud af at være her, ligesom vi gør. Selvfølgelig er de her for at lære noget, men vi lærer jo også en masse af dem, fortæller direktøren i Toppenberg HOK A/S.
– De kommer jo med en energi og en nysgerrighed og stiller en masse spørgsmål. Det tvinger også os til at lige at tænke over, hvorfor vi egentlig gør som vi gør. Nogle gange er det bare godt at få sat ord på, og andre gange går det op for os, at vi måske faktisk gør noget bare fordi ‘sådan har vi altid gjort’.
Én af de ting, Toppenberg HOK A/S ikke har gjort så meget i før, har været udenlandske praktikanter. Men sådanne to er der også med til det fælles lærlingemøde, nemlig to schweiziske snedker-lærlinge, der har fået tre ugers ophold hos Erik Toppenbergs virksomhed gennem et samarbejde med TECHCOLLEGE.
– Det var jo en mulighed, som jeg synes gav rigtig god mening. Vi går meget op i, at vi ikke skal ligne hinanden for meget alle sammen. Det kan man også se, hvis man kigger på både vores ansatte og lærlinge. En stor diversitet giver os en bedre dynamik, flere forskellige øjne, der ser forskelligt på tingene og en meget bedre dynamik, fortæller direktøren.
– Derfor var det også spændende for os at få de to schweizere herop i tre uger, for igen; vi kan uden tvivl også lære noget af dem. De kommer jo fra en anden kultur og en anden uddannelsesverden, og de ser nogle ting anderledes end vi gør.
Og de to schweizere, Mateo og Cecile, de er glade for muligheden for at se både hvordan deres danske lærlinge-kollegaer har det og arbejder i hverdagen, men også bare oplevelsen af at være og arbejde i andet land.
– Det er rigtigt interessant at se, hvordan uddannelsen fungerer her, hvor lærlingene skiftes mellem skole og arbejde i lange perioder. Vi har det meget anderledes i Schweiz, hvor vi starter i virksomheden lige fra starten af uddannelsen, og så har vi én dag om ugen på skole, fortæller Mateo.
– I det hele taget er det bare en stor oplevelse og nogle rigtige gode erfaringer, man kan få med, når man kommer til et andet land. Det er en chance, man ikke får så tit, så jeg er bare glad for, at det hele kunne gå op.