Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Har netop fejret 1 års fødselsdag: Designerbutik i Aalborgs midtby udvider

Af Clara Edgar Jakobsen
Indehaver Karl Martin Hosbond
Indehaver Karl Martin Hosbond

I weekenden kunne designerbutikken deKARL i Aalborgs midtby fejre en helt særlig fødselsdag.

Her fyldte butikken i Gravensgade nemlig 1 år, og det er på trods af åbning i et år, der har budt på masser af Corona-udfordringer og ikke mindst nedlukning i adskillige måneder i starten af 2021.

Men opbakningen til den flotte butik og hele konceptet har været så stor, at de allerede nu udvider.

Butikken ligger i Gravensgade nummer 21, og i skrivende stund bliver der arbejdet på at banke hul i muren ind til lokalerne ved siden af.

“Vi udvider ind i naboejendommen, så vi får næsten dobbelt så meget plads, og det giver mulighed for at få et bredere sortiment.

Vi vil blandt andet lancere lidt til kvinderne og hjemmet, ligesom vi tilføjer en serveringsbar,” siger indehaver Karl Martin Hosbond.

Har netop fejret 1 års fødselsdag: Designerbutik i Aalborgs midtby udvider

Satser på god service og relationer

Men selvom noget bliver anderledes i de nye omgivelser, er der også ting, som vil forblive ved det gamle.

Den gode service og kunderelationerne er nemlig stadig i højsædet, og får bare endnu bredere rammer.

“Det har jo altid været sådan, at man kunne få en kop kaffe eller et glas vin, mens man gik rundt og så på tøjet og fik en god snak.

Så med baren tager vi bare det, vi allerede har etableret, og rykker det et step up,” siger Karl Martin, som altid er klar til at byde velkommen i butikken og få en sludder – også selvom man ikke køber noget.

Har netop fejret 1 års fødselsdag: Designerbutik i Aalborgs midtby udvider

Nordens Paris

Hele pointen med deKARL er nemlig, at det skal være et eksklusivt univers, som man har lyst til at besøge. Både for at få nogle lækre ting med hjem, men også bare for at blive inspireret.

“For os skal det være en god oplevelse at komme i butikken, og vi vil gerne have en oprigtig relation til de mennesker, som besøger os.

Så vi vil aldrig prøve at få nogen til at købe noget, der ikke er rigtigt for dem, for det er altafgørende, at kunderne føler sig trygge ved den vejledning, vi giver,” siger Karl Martin.

Har taget konceptet til sig

Han talte i forbindelse med åbningen sidste år med MigogAalborg, hvor han beskrev butikkens atmosfære som noget, man måske kender fra designbutikker i Paris.

Og det kan lyde som et svært match at tage ind i det nordjyske, særligt i år 2020 og 2021, hvor butikken har haft begrænsede åbningsmuligheder, men Karl Martin kan tydeligt mærke, at aalborgenserne har taget konceptet til sig.

“Jeg er meget tilfreds med, hvordan det er gået, og virkelig taknemlig for den lokale opbakning, som vi har mærket både før, under og efter nedlukningen,” siger han.

Mens den fysiske butik måtte holde lukket, lancerede deKARL deres webshop.

Det var et skridt, de hele tiden vidste, de skulle tage, men som de måtte fremrykke, og i den forbindelse søsatte de en særlig service for at få lov til at se kunderne i øjnene.

“Hvis man placerede en ordre inden klokken 16 i Nordjylland, så kørte vi selv ud med varerne samme dag, og det er virkelig dejligt at se, at mange af de kunder, vi besøgte i den periode, er gengangere i butikken,” siger Karl Martin.

Har netop fejret 1 års fødselsdag: Designerbutik i Aalborgs midtby udvider

Alle kan være med

De nye lokaler står klar i slutningen af august og byder altså på mere af det, man allerede kender deKARL for, og mere til.

Det vil sige endnu flere af de brands, man kender fra butikken i forvejen, som HALO, Parajumpers og så mærket Byredo, som deKARL er eneforhandler på i Jylland, men også nye mærker som MARNI, AMI Paris og Aiayu og altså et større sortiment, som byder på lækkert til hjemmet og til kvinderne.

“Det bliver ikke en decideret afdeling med damemode, men vi får også tøj til kvinder.

Vores store styrke er herresiden, kombineret med mange unisex styles.

Mange af vores kunder er i forvejen kvinder, som shopper til deres mænd og kærester, men bestemt også til sig selv, så vi så det som oplagt at kæle lidt mere for dem også,” siger Karl Martin.

Prisklasser til alle

Kender man ikke til butikken i forvejen, er det altså oplagt at planlægge en tur forbi de smukke lokaler i sensommeren. Og selvom både tøj og interiør er af høj kvalitet, behøver man altså ikke at finde platinkortet frem, for at være med.

“Vi har flere brands i en prisklasse, hvor alle kan være med, og vi appellerer jo også til, at man ikke behøver købe så meget, men købe lidt mindre i en kvalitet, som holder.

Vi har stor fokus på bæredygtighed, samt hvilket socialt ansvar vores leverandører tager.

Vi oplever oftest, at man er mere tilbøjelig til at huske en dårlig kvalitet, fremfor prisen.

Så selvom vi bevæger os iblandt luksus brands, så får man jo også kvaliteten derefter, uden at man bliver ruineret,” slutter Karl Martin.