Aalborg-frisør med vokseværk: My & Holger har vundet Gazellepris

Skrevet af: Stine Kjølby Christensen

I en pulserende by med frisørsaloner på hvert et gadehjørne er det næsten en præstation i sig selv, hvis man formår at skille sig ud fra mængden.

Men det er alligevel lige præcis hvad det er lykkes salonen My & Holger at gøre.

Og med en stærkt opadgående vækst fra fire til 27 ansatte på blot fire år er det nu også lykkes dem at ende i Top 10 over Mest vækstende virksomhed i Nordjylland og samtidigt blive tildelt Børsens prestigefyldte Gazellepris.

En salon med personlighed

Maria Sørensen, som både er indehaver af Maria S og senest My & Holger havde oprindeligt en helt særlig plan med den populære lillesøstersalon.

”Det har altid været vigtigt for mig at have kvalificerede ansatte i Maria S, men det var ofte svært at finde nogle, som var dygtige nok.

Derfor fik jeg idéen til at åbne vores eget væksthus, som kunne være med til at uddanne dygtige frisører på et højt fagligt niveau – og derefter selv rekruttere dem til Maria S,” fortæller Maria til MigogAalborg.

Men ved åbningen af salonen i Vingårdsgade i 2013 skulle det hurtigt vise sig, at det ikke kun var væksten hos Maria S, som My & Holger kunne bidrage positivt til.

Med den farvestrålende indretning, hjemlige atmosfære og value for money vandt salonen hurtigt aalborgensernes hjerte, og siden har kun flere og flere meldt sig, som en del af familien.

Et nyt univers

Det helt nye og meget anderledes koncept gjorde sig bemærket helt fra start – men det var bestemt også meningen.

”Det vigtigste for os var, at My & Holger ikke skulle ligne en salon. Selvfølgelig var vi nødt til at have vaske, udsugning, men generelt ville vi gerne ud af kontekst, og lave et helt andet univers, end man kender fra andre saloner,” siger Maria og Jeanette Vestergaard, som er daglig leder, stemmer i:

”Det kunne egentlig ligeså godt have været en dagligstue, som man trådte ind i. Vi ville gerne inspirere og give kunderne en oplevelse. Vi har plads til alle slags typer, og det ses både i vores klientel og i vores ansatte.”

I maj måned blev familien udvidet; denne gang med en ny salon midt i Aalborgs latinerinspirerede Nørregade.

”I Nørregade er det mere nordisk og minimalistisk, fordi vi gerne vil henvende os til et andet kundeklientel. Der er mere ro hernede – både på væggene og på hele atmosfæren,” forklarer Maria, som endnu ikke føler sig færdig med at udvikle konceptet.

Jeanette brænder for at udvikle personalet– og det er mindst ligeså vigtigt. Hvis personalet ikke trives, så kan jeg jo stå med en nok så flot butik,” siger hun med et smil. 

Evnen til at udvikle sig

Som en ekstra service har man i begge saloner valgt at niveauopdele priserne, så de passer til den enkelte frisør såvel som kundens behov.

”De mest erfarne har tillæg i forhold til de nyeste, så kunden selv kan vælge, om de vil have én med meget erfaring eller én med mindre. Nogle har brug for trygheden i at have en erfaren frisør, imens andre bare gerne vil have det så billigt som muligt.

Kvaliteten er høj uanset – og prisen er stadig på et niveau, hvor alle kan være med,” forklarer Maria.

Generelt arbejder My & Holger meget på, hvordan de kan give deres kunder den bedst mulige oplevelse; både før, under og efter sit besøg i salonen.

”Vi vil gerne være en anderledes frisørsalon med plads til nytænkning og udvikling, hvor intet er tilfældigt.

Vi gør meget ud af at tilpasse os vores kundeklientel, så alle kan få, hvad de gerne vil have. Du har både mulighed for at få en kvikklipning til billige penge, hvor ekstra goderne er skåret væk, og mulighed for at komme ind i flere timer og blive forkælet med nogle af markedets bedste produkter,” forklarer Maria.

Samtidigt fremhæver Maria vigtigheden, i at man som indehaver har modet til løbende at udvikle på sit koncept – også selvom at man er i et gammelt håndværkerfag, hvor udvikling og nytænkning måske ikke har stået øverst på strategiplanen.

”Vi forsøger at følge med markedet og tilpasse os dét, kunderne efterspørger.

Hos os er det uden tvivl kunden, som skal være i centrum og ikke vores behov som frisører. Og det tror jeg også – på trods af den hårde konkurrence – er grunden til, at vi stadig er på toppen i dag,” afslutter Maria.

Det er Børsens Gazellepris

Prisen gives for vækst i omsætning eller bruttoresultat i de seneste fire regnskabsår. Omsætningen eller bruttoresultatet skal samlet være mindst fordoblet i løbet af de fire år. Første år skal omsætningen være over en mio. kr. eller bruttoresultatet over 500.000 kr.

Aktie- og anpartsselskaber af alle størrelser, undtagen enkeltmandsvirksomheder, kan kåres.

Anden-show udsolgt på et døgn: Ekstra-show er nu på plakaten

Skrevet af: Michael Qureshi

Det kom lidt ud af det blå, da Aalborg Kongres & Kultur Center forleden meldte ud, at Anders ”Anden” Matthesen kommer til Aalborg med et helt nyt show “ANDEN bringer ud” allerede i januar.

På mindre end 24 timer blev showet udsolgt og satte en tyk streg under den position som Danmarks comedy-konge nummer et, som Anden pt indtager.

At sælge over 1300 billetter på 24 timer er ganske udsædvanligt, og især med så kort varsel, hvor der kun er en måned til showet.

Heldigvis viste Andens strategi sig at holde. Så nu er der netop meldt et ekstra-show ud.

Den kendte komiker og stand-up ’er er klar til endnu et show samme aften – lørdag den 19. januar kl. 21.30.

AKKC-direktør lyttede til fans

Direktør for AKKC Nicolaj Holm lyttede til de mange fans, der gik forgæves i deres iver for at sikre sig billetter.

Mailboksen var godt proppet, så mandag morgen tog Nicolaj Holm fat og sikrede sig et ekstra-show med den populære komiker.

Anders ’Anden’ Matthesen er kendt for at gå egne veje og bryde grænser inden for stand up.

Og nu gør han det igen.

På Andens nye tour bliver det ikke mindst samspillet med publikum, der kommer i højsædet, og kender man en smule til, hvor hurtig og skarp Anden er med en kæk kommentar, er der lagt op til både lårklaskende sjovt og uforudsigeligt stand up.

Modsat Anders Matthesens tidligere shows vil de nye stand up-aftener formentlig ændre sig fra aften til aften i indhold og stil, og det vil have karakter af at ’møde folk, der hvor de er’.

Perfekt start på mandagen: Gratis kaffe i Lagkagehuset

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

I slutningen af september kunne vi her på MigogAalborg afsløre, at Lagkagehuset åbner i midtbyen i det nye år.

Det kan du læse mere om her.

Lagkagehuset har dog allerede en yderst populær lokation her i byen; nemlig drive-in på Otto Mønstedsvej 1 ved Meny.

Her holder mange bilister i kø hver morgen for at få det lækre brød og ikke mindst en tiltrængt kop kaffe.

Men i morgen giver Lagkagehuset det sorte guld. Frem til kl. 10 kan du nyde gratis kaffe i alle Lagkagehusets butikker i landet.

Det skriver de i en pressemeddelelse.

Lagkagehuset på Otto Mønstedsvej åbner allerede kl 6.00 mandag morgen, så der er masser af muligheder for at komme forbi og få den perfekte start på en ny uge.

Fejrer nye bønner

Årsagen til den gratis kaffe er, at Lagkagehuset tager yderligere et par trin op ad kvalitets-trappen ved at investere i et af Englands førende risterier, Modern Standard.

Det er netop fra i morgen, mandag d. 10. december, at danskerne kan smage de nye bønner.

“Alle skal se, smage og opleve, at vi gør os umage med kaffen, og vores kaffemestre i hver eneste Lagkagehuset i Danmark har været på træningslejr for at sikre, at kaffen ved servering giver gæsterne smil på læben,” skriver Lagkagehuset blandt andet i pressemeddelelsen.

De fortsætter:

“Når du drikker kaffe fra Modern Standard i Lagkagehuset, drikker du Specialty Coffee, der dækker over kaffe af særlig høj kvalitet, og et indgående kendskab til hvilken farm bønnen kommer fra, og hvordan den er blevet behandlet i alle led i kaffens rejse.

Vores kaffe er brygget på arabicabønner fra Brasilien og Colombia, og er etisk handlet direkte mellem risteri og kaffefarm, hvilket indebærer at kaffefarmen er betalt 30 % over Fair Trade prisen.”

Foto: Lagkagehuset

De nye bønner i Lagkagehuset beskrives således:

Filterkaffe fra Colombia:

“Vores colombianske filterkaffe er fyldig og har en afbalanceret sødme, med noter af karamel. Kaffen er brygget på arabicabønner fra farmen El Porvenir, der breder sig over områderne La Castilla og Pitalito i regionen Huila.”

Espresso fra Colombia og Brasilien:

“Vores espressoblend består af 30% bønner fra samme farm El Porvenir i Colombia og 70% bønner fra farmen Santa Luzia, der ligger i området Sul de Minas, Minas Gerais i Brasilien.

Således kombinerer vi fylden fra den brasilianske bønne med kompleksiteten fra den colombianske bønne. Det giver en fyldig, rund og afbalanceret espresso med noter af chokolade og karamel.”

Hvad: Gratis kaffe
Hvor: Lagkagehuset over hele landet
Hvornår: Mandag den 10. december frem til kl. 10

HiFi Klubben har stor succes i Slotsgade: Alt kan testes i butikken

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

1. maj var dagen, hvor HiFi Klubben endegyldigt kunne vinke farvel til de gamle og forældede lokaler på Vesterbro i Aalborg.

De har nu til huse i Slotsgade 7 i centrum af Aalborg, og selvom kæden består af 30 butikker fordelt i hele landet, betragtes butikken i Aalborg centrum som en af kædens allerflotteste.

Vi tog en tur forbi den lækre butik til en lille snak med med butikschef, Lars Bo Pedersen, om hvorvidt det også var lykkes at rykke succesen med sig.

Her fik vi en sludder om alt lige fra perfekt lyd, æstetik og ikke mindst et lille, men meget vigtigt spejl …

Husfreden kan sikres med det rette udstyr

Vi starter rundturen i tv-afdelingen, for når det er tid til at skifte fjernsynet, er det ofte en jungle at finde rundt i og mulighederne synes uendelige.

Men hos HiFI Klubben har de gjort det meste af arbejdet for én.

Der er nemlig kun et helt skarpt og håndplukket udvalg med garanti for det bedste af det bedste.

“Vi har eksempelvis ingen 2017-modeller i vores udvalg. Alt er med den nyeste teknologi,” uddyber Lars Bo.

Men de fleste har nok opdaget, at lyden i fladskærmen er alt andet end lækker. Det er der heldigvis råd for.

HiFi Klubben oplever især en stor efterspørgsel efter de såkaldte Soundbars. De løfter lydniveauet betragteligt, og stjæler ikke ret meget plads under fjernsynet.

“Vi hører ofte, at de er en direkte grund til, at husfreden er sikret derhjemme. En Soundbar er meget æstetisk og fylder ikke meget, så det er et fint kompromis, hvis man både vil have et stilfuldt hjem og en god lydoplevelse.”

Sonos er stadig et af mest populære mærker inden for Soundbars, men mærket som canadiske Bluesound er ifølge Lars Bo, et endnu bedre valg, hvis man går efter den bedste lydoplevelse.

Jyllands største udvalg inden for lyd til hjemmet

Hvis man vil gå skridtet videre i den samlede lydoplevelse, er indbygningshøjtalere i væg eller loft det helt rigtige valg.

Hi Fi Klubben i Aalborg har med den nylige flytning til Slotsgade, faktisk Jyllands største udvalg i indbygningshøjtalere, som er lækker lyd, der nemt kan skjules i hjemmet.

Det er kun fantasien, der sætter grænser for, hvad man kan med indbygningshøjtalerne. Det kan både indbygges i køkkenet, soveværelset – eller som mange vælger – i stuen, hvor det både kan fungere som en lydopgradering til fjernsynsoplevelsen eller som prikken over i’et, når der skal holdes fest.

“Vi oplever en større og større efterspørgsel efter det. Vi har mange forskellige løsninger, og noget for enhver prisklasse. En god tommelfingerregel er, at man for 6-10.000 kr. pr. rum, kan få rigtig lækker indbygningslyd i hjemmet,” fortæller Lars Bo.

HiFi Klubben står som altid klar med de helt rigtige råd, til lige netop dit behov. De kommer gerne hjem og tjekker mulighederne hjemme hos dig, inden de foreslår en løsning.

“Mange vælger at tage os med på råd i starten af en byggeproces, hvor vi i fællesskab med håndværkerne kan sikre, at man får den fedeste indbygningslyd, uden at gå på kompromis med indretningen i hjemmet.”

Hvis man tilmelder sig HiFi Klubbens kundeklub, vil man løbende modtage invitationer til diverse events og demoaftener. Du kan også følge med på Facebook lige her.

ALT kan testes i butikken

Inden man tager beslutningen om enten fjernsynet, indbygningshøjtalerne eller de helt rigtige høretelefoner, kan de testes i butikken.

“Jeg talte lige op her den anden dag, og der havde vi over 240 højtalere sat til! Vores mantra er, at der skal komme lyd ud af alting herinde. Uanset kombinationen, kan vi afspille det, så man kan høre, om det er den helt rigtige løsning,” fortæller Lars Bo

I Slotsgade har de også et seperat lytterum, hvor akustikken er lavet, så den er så tæt som muligt på den, man oplever hjemme i sin egen stue.

“Vi lever af tilfredse kunder, så vi vil være helt sikre på, at man får den rigtige lyd med hjem. Vi oplever en stor tilfredshed med, at man lige kan teste det af her, inden man siger endeligt ja.”

Når man har taget den svære beslutning, er der ingen tvang om køb. Medarbejderen taster blot ens valg ind i systemet, og så bliver det sendt videre til ens e-mail.

Der kan man så finde online links til de påfølgende produkter, og når beslutningen er taget trykker man blot “Godkend” og vælger om man vil have sendt alt hjem, eller hente det i en af HiFi Klubbens 30 butikker på landsplan.

Lille spejl på væggen der …

Her seks måneder efter åbningen, er Lars Bo og resten af staben utrolig glad for den modtagelse, de har fået.

Men selvom HiFi Klubben er de førende eksperter inden for lyd og billede, var der alligevel noget, som de var nødt til at ændre efter ganske kort tid.

“Vores udvalg af høretelefoner er en af byens største, men kunderne efterspurgte hele tiden et spejl; de skulle jo se, om de så cool ud med dem på,” siger Lars Bo med et smil og fortsætter:

“Så nu har vi hængt et fint spejl op ved siden af vores mange høretelefoner, så både lyd og look kan tjekkes ud.”