84 år på toppen: Her er de bedste historier fra Aalborg Tårnet

Skrevet af: Stine Kjølby Christensen

For at kunne kalde sig en ægte aalborgenser er det vel nærmest et krav at have oplevet byen fra Aalborg Tårnet.

Siden 1933 har tårnet stået som ét af byens mest ikoniske varemærker. Tårnet blev oprindeligt bygget til en nordisk udstilling og skulle egentligt være revet ned.

”Heldigvis” viste det sig, at udgifterne til nedrivningen ville løbe op i 40.000 kr., hvilket betød, at folkene bag måtte tænke i alternativer.

I stedet blev tårnet opkøbt af Skydebrødrene for 5000 kr. og har siden stået på sin faste plads på toppen af Aalborg.

Ingen dage er ens

MigogAalborg tog turen til tops for at hilse på tårnets nuværende forpagter, Helle Abildgaard. Helle har været forpagter i syv år og sætter stor pris på sit job.

”Det er sjovt at arbejde her, fordi at ingen dage er ens. Alle som kommer, er positive, fordi de er taget herop for at hygge sig og få en pause fra hverdagen,” fortæller Helle til MigogAalborg.

På trods af de få kvadratmeter, så er det ikke småting, Helle har oplevet i sin tid i tårnet, som rummer mange gode historier.

Historier, som hun meget gerne deler med aalborgenserne.

Eventyrlystne gæster

Før Helle blev forpagter, havde hun i mange år arbejdet i en grillbar, hvor indbrud og tyveri ikke var en sjældenhed. Derfor glædede hun sig især til at slippe for dét, da hun startede som forpagter i tårnet.

Men her blev hun hurtigt skuffet, for ikke længe efter havde en klatretyv, på halvanden time, kravlet sig til tops, ødelagt elevatoren og taget alle pengene.

Siden dengang, har man, af gode grunde, ikke opbevaret penge i tårnet efter lukketid. 

Men det er heldigvis ikke altid, at det er ubudne gæster, som bruger tårnet som klatrestativ.

For nogle år siden fik Helle en ret speciel forespørgsel fra en kræftforening: De ville gerne rappelle ud af tårnet.

”Sådan noget skal godkendes af kommunen, men det blev det heldigvis. Det var helt fantastisk at opleve de 30 kræftpatienter, først nyde et stjerneskud heroppe, og derefter se dem forsvinde ud af gulvlemmen.

Det var et stort ønske for dem, så det er dejligt, når sådan noget kan lade sig gøre,” fortæller Helle.

Oplevelser for livet

Aalborg Tårnet er et meget populært sted for især familier. Derfor har Helle også set og oplevet mange af den slags.

Én af dem, som står klarest for hende, var en familie, hvis bedstefar havde højdeskræk og derfor ikke ville med op. I stedet kørte Helle op og ned med øl til ham, som han nød alene på en bænk nedenunder.

”Men lige pludselig kaldte han på mig ­– han ville med! Det var en stor overraskelse for hans familie, da jeg kørte op med ham.

Derefter var det helt umuligt at få ham med ned igen. Han havde aldrig været så højt oppe før, så nu skulle han altså se det hele,” griner Helle.

Det er meget tydeligt at høre, at hun nyder at være med til at give gæsterne gode oplevelser – måske endda for livet.

Drama og romantik

Hvis du går og overvejer at falde på knæ for din kæreste – med udsigt ud over hele byen – så bliver du langt fra den første.

I de syv år, Helle har haft i tårnet, har hun oplevet omkring 14 par gå forlovede derfra. Ofte er hun selv en del af planlægningen, når der skal købes blomster og tages billeder – i al hemmelighed.

Det nyder hun også at få lov til. Og heldigvis siger statistikken over frierierne i tårnet, at de fleste får et ”ja”.

”Jeg har oplevet et enkelt par, som jeg ikke turde spørge. Det hele var lidt mærkeligt, for han havde hverken købt blomster eller gjort noget særligt ud af det. Hele seancen endte med, at de fik en astronaut-is … Om det var et godt eller dårligt tegn, er svært at sige,” leer Helle.

En af de mere dramatiske historier fandt sted i tårnet i 2015.

Her var Helle vært for en 60 års fødselsdag, og alt gik som smurt – og dog. En sprængt tråd i elevatorens wire betød, at gæsterne ikke kunne komme ned. Der var derfor kun én ting at gøre – de måtte klatre!

”Der var tre af gæsterne, som jeg godt vidste, ikke kunne komme ned på den måde. Blandt andet en oldemor på 90 år, som bestemt ikke var begejstret for at skulle ”hejses” ud af vinduet.

Heldigvis fik vi alle ned i god behold, hvor pressen stod og ventede. Jeg frygtede lidt, at det ville give dårlig omtale, men alle tog det pænt,” siger Helle.

Et tårn med gode historier

Som kronen på værket, fortæller Helle en meget speciel historie, som dog fandt sted før, hun selv kom til.

”Førhen var der ikke selskaber heroppe, så da vores naboer en aften observerede, at lyset var tændt, så ringede de til politiet. Og med god grund, for det var en indbrudstyv – men nok ikke lige den slags, som de havde forventet.” siger Helle og fortsætter:

”Tyven var en ét-benet grønlænder, som var blevet tørstig og derfor var kravlet herop. Han havde stjålet en kasse øl og var derefter klatret ned igen. Det er lige før at han fortjente at beholde den!”

Har du lyst til at høre endnu flere gode historier? Så tag på besøg hos Helle i Aalborg Tårnet, hvor der hver dag er åbent mellem 10.00 og 17.00. Find priser og åbningstider her.

Den 22. juli var byens ClubAalborg-medlemmer selv med til at lave en ny historie.

I 55 meters højde afholdt vi byens første skybar-fest med champagnesmagning, udsøgt sushi og dans til langt ud på natten.

En helt unik og fantastisk oplevelse, som vi håber at kunne gentage.

Skal du med til den næste fest? Læs mere om ClubAalborg her, og find ud af, hvordan du tilmelder dig!

Har flere lækre mærker: CC Woman har skabt et skønt kvindeunivers

Skrevet af: Frederikke Hougaard Hansen

Dametøjsafdelingen CC Woman har i nu fem år delt lokaler med herretøjsforretningen, CC Christensen i Algade 13.

I første omgang blev der kun forhandlet brandet Esprit i afdelingen, og det er også stadig det brand, der vægtes højest i butikken.

Faktisk er CC Woman den eneste forhandler af Esprit i Aalborg.

For at skabe en bedre sammenhæng mellem kvinde- og herreafdelingen, blev der senere indført flere brands i afdelingen – herunder Tommy Hilfiger og Levete Room.

Inden CC Christensen overtog lokalerne i Algade, tilhørte de Vagn Larsen, som udelukkende solgte herretøj.

Mange forbinder derfor stadig lokalerne med herretøj og ved ikke, at der gemmer sig et lille, feminint univers i underetagen.

Nøje udvalgte brands og overskuelig shopping

I afdelingen har leder, Diana, Janne og Anne et godt indblik i, hvem deres kunder er, og hvad de søger.

Derfor har de valgt at skære helt ind til benet i forhold til de brands, de forhandler.

”Vores primære kunde er den lidt mere voksne pige, som tit mangler noget i kategorien mellem ung pige og dame.

Der kan vi mærke, at vi rammer et godt segment. Jeg tror der er mange kvinder derude, som søger det, vi har, men ikke har fundet os hernede endnu,” fortæller pigerne.

I mange forretninger kan man ofte bliver forvirret, hvis der er en masse forskellige brands i en forretning, og især hvis de hænger blandet.

Det er bestemt ikke tilfældet i CC Woman, hvor der fire nøje udvalgte brands.

De er placeret i hver deres område i afdelingen. Det gør shopping-oplevelsen overskuelig og ligetil.

 Disse brands er: Esprit, Tommy Hilfiger, Levete Room og Ichi.

”Vi har løbende sorteret lidt ud i nogle mærker, fordi vi ikke synes det passede ind, og ligeledes taget noget andre ind.

Jeg tænker, at vi er ved at være i mål med det udtryk, vi gerne vil give folk, og den stil, vi oplever, vores kunder efterspørger” fortæller Anne og tilføjer:

”Vi har gode mærker, som supplerer hinanden rigtig fint, hvor den samme ting ikke går igen, og hvor vi dækker forskellige prisklasser.

Her har vi Esprit og Ichi i den lidt billigere ende, hvor Tommy Hilfiger er det dyreste mærke vi har. Vores nye brand, Levete Room, placerer sig fint derimellem.”

Levete Room er nyt og unikt

Det økologiske og naturlige brand, Levete Room, er det nyeste brand i butikken. Faktisk er selve brandet helt nyt, og blev lanceret for under et år siden. Tøjet fra Levete Room skiller sig ud i butikken, med dets unikke boheme-inspirerede stil.

CC Woman var den allerførste fysiske butik i Aalborg til at få buddet om at forhandle det eksklusive brand.

I butikken kan man blandt andet finde en strikketrøje, hvor garnet er produceres af en lille italiensk familie og en nederdel, der er produceret af genbrugsflasker.

Det er en indikation på, at man med god samvittighed overfor miljøet kan bruge sine penge på Levete Room.

”Det fortæller lidt om, hvor unikke de enkelte styles er, og det må siges at være nogle specielle stykker tøj, som man ikke finder mange steder.

Ofte kan man ved andre brands godt finde de samme metervarer, men det er altså ikke tilfældet ved Levete Room – her er kvaliteterne og deres styles helt unikke,” fortæller Diana.

Instagram og Facebook kan du følge CC Womans dejlige kvinder og være de første til at se nye varer, opdage gode tilbud og deltage i konkurrencer.

CC Woman fejrer Black Friday på fredag med 25% på alle varer undtaget Tommy Hilfiger!

Som sendt fra himlen: Nu kan du få bragt Burger King ud i Aalborg

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen
Foto: Burger King PR
Foto: Burger King PR

Det er ikke valgmuligheder, der mangler, når vi her i byen har lyst til burger.

Aalborg er ramt af en decideret burger-epidemi, og nu melder en af byens helt store spillere sig ind med et ekstraordinært tiltag.

Burger King er nemlig gået sammen med Just Eat om at levere burgere til de sultne aalborgensere.

“Vores kunder har længe haft et brændende ønske om at få vores burgere leveret til døren, så det føles rigtig godt at kunne give danskerne en tidlig julegave.

Med Just Eat-samarbejdet mener vi, at vi har fundet en samarbejdspartner, der kan sikre, at de burgersultne danskere får levering af højeste kvalitet,” siger Sofie Navardsen, markedschef hos Burger King Danmark, i en pressemeddelelse.

Plej tømmermændende uden at forlade hjemmet

Konkurrenten McDonald’s leverer indtil videre kun i København, men Burger King har altså valgt at flere af Danmarks største byer skal have muligheden for at få leveret en Whopper ved døren.

Det gælder fra i morgen onsdag den 21. november i både Århus, Odense og altså her i Aalborg.

Just Eat er meget glade for det nye unikke samarbejde:

“Vi er enormt glade for at byde Burger King velkommen i Just Eat-familien. Burger King er mange danskeres go-to sted, når de vil spise en god burger, og vi er glade for nu at kunne bringe en af danskernes favoritter hjem i stuerne.

Nu går vi ind i en festlig højtid, og mon ikke der er nogle, der især vil glæde sig over at kunne klikke deres favorit burger hjem dagen efter en julefrokost eller 1. januar«,” siger Carsten Boldt, administrerende direktør i Just Eat.

Burger King kan bestilles direkte hjem til dig fra i morgen. Du kan bestille direkte hos Just Eat eller på Burger Kings hjemmeside.

International hæder: Nordjysk øl modtager fornem pris

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen
Foto: https://www.flickr.com/photos/cyclonebill/
Foto: https://www.flickr.com/photos/cyclonebill/

I folkemunde går den blandt andet under navnet “Øllets Gentleman”. Her er der selvfølgelig tale om hele Nordjyllands Limfjordsporter.

Selvom den ikke er for de sarte sjæle med smage af både både røg og tjære, har den opnået kultstatus blandt danske ølentusiaster.

Den er faktisk så populær, at der eksisterer et Limfjordsporter Laug, der selv beskriver sig som “Danmarks mest velsmagende laug, der er sat i verden for at fremme og bevare Limfjords-porteren.”

Limfjordsporter bliver mere og mere populær som årene går, og den undergærede øl med den cremede lysebrune skumtop har nu også høstet international hæder.

Bedste deltagende øl

I øl-landet over dem alle, Belgien, blev to øl fra Thisted Bryghus nemlig hædret ved Brussels Beer Challenge.

Det er en international smagekonkurrence, hvor de deltagende øl bedømmes af inviterede øl-dommere fra hele verden, blandt dem den danske øl-ekspert Carsten Bertelsen.

“Vi fik en sølvmedalje for Limfjordsporter i kategorien Baltic Porter, og Bronze for Jack & Beer i kategorien fadlagret øl under 10% ABV, og det er vi utroligt stolte af,” siger Brygmester Antoni Aagaard Madsen fra Thisted Bryghus i en pressemeddelelse.

Han fortæller, at der ikke blev uddelt guldmedalje i kategorien Baltic Porter, så den kendte nordvestjyske porter var bedste deltagende øl i denne kategori.

“Da vi hidtil ikke har solgt meget øl i udlandet, har vi ikke tidligere fået sendt øl til de internationale bedømmelser, men resultatet fra Bruxelles giver bestemt mod på at få vores øl bedømt internationalt igen,” fortæller Antoni Aagaard Madsen.

I konkurrencen deltog der øl fra ikke mindre end 29 lande fra fem kontinenter.

Et ikon i ølverdenen

Limfjordporterens smag beskrives af Thisted Bryghus som kompleks og er desuden domineret af lakrids, røg, ristet byg og maltsødme, og flot afstemt med en markant bitterhed fra humlen.

Thisted Bryghus købte ved lukningen af Urban Bryggeriet, Aalborg i 1986 rettighederne til navnet og den karakteristiske blå/orange etiket.

I 1989 kom Limfjordsporteren så på markedet fra Thisted Bryghus, men tidligere brygmester Peter Klemensen fortsatte med at udvikle på opskriften indtil 1997, hvor han ikke mente, at den kunne forbedres yderligere.

Sidenhen er denne øl blevet et ikon i ølverdenen, og det er et af de relativt få produkter fra Thisted Bryghus, der findes udenfor landets grænser – senest USA, hvor den fås på fad i adskillige velassorterede ølbarer.