Succes i Løvens Hule: Aalborg-kometer fik Jesper Buch som investor

Skrevet af: Michael Qureshi
Christoffer, Kasper og Christian
Christoffer, Kasper og Christian

Løvens Hule er blevet en kæmpe seersucces for DR.

Danskerne er vilde med at se iværksættere komme ind i “hulen” med deres bud på verdens bedste idé foran et panel af nogle af Danmarks mest spændende investorer.

Jesper Buch, Tommy Ahlers, Birgit Aaby, Ilse Jacobsen og Christian Stadil er løverne, som ofte sluger de håbefulde iværksættere råt og spytter dem ud.

I aftes var det så Aalborg-drengene fra SNT, der indtog det store rampelys midt i bedste sendetid på DR.

SNT står for Shaping a New Tomorrow og producerer herretøj der er lækkert at se på men føles nærmest som sportstøj at bære. Altså det er lækkert og yderst behageligt at have på.

Topkarakterer i Løvens Hule

SNT består af trioen Kasper Ulrich, Christian Aachmann og Christoffer Bak. De stod til deres største eksamen på skærmen i aftes, hvor de skulle præsentere virksomheden SNT foran de succesfulde investorer, og derfra håbe på, at nogle af dem ville med ombord.

Det blev i den grad topkarakterer til SNT, der fik både iværksætter-guruen Jesper Buch og rengøringsdronningen Birgit Aaby ombord. De købte sig begge ind i virksomheden med 250.000 kr. for 10 procent hver.

SNT gik fra tv-studiet med en halv million kroner, men vigtigst af alt to dygtige investorer der ved, hvordan man bygger en stor forretning op. Jesper Buch var manden bag Just Eat, som han solgte, og som i dag er 55 milliarder kroner værd.

En ordre i minuttet siden programmet

Siden programmet blev vist tirsdag aften gik det fuldstændig amok inde på SNTs webshop, som blev lagt ned flere gange, og det er væltet ind med henvendelser lige siden.

“Det har været overvældende. Vi havde mere end en ordre i minuttet og her i dag er det præcis det samme igen. Vi har indstillet os på, at vi kommer til at pakke på livet løs i rigtig lang tid.

Vi kalder alle, vi kender ind for at hjælpe med pakke, så kunderne hurtigst muligt kan få deres pakker. Der kommer desværre til at være lidt længere leveringstid end vi plejer at yde, men vi garanterer for, at vi knokler på livet løs,” forklarer Christian Aachmann.

de succesfulde SNT-drenge

Telefonerne og mails har ikke stået stille, siden nyheden om de kendte investorer var breaket.

“Tastaturet er brandvarmt. Vi får lige nu så mange henvendelser, at vi kæmper for at få svaret alle sammen. Hver gang der bliver svaret på en mail, kommer der to nye i indbakken. Hver gang vi har pakket en pakke, så dumper der to nye ordrer ind. Så lige nu handler det om fokus og holde tungen lige i munden,” siger Kasper Ulrich.

Nordjyske iværksættere på landkortet

Han tilføjer;

“Vi er virkelig taknemmelige for al den feedback og støtte vi har fået fra familie og venner. Det holder os i gang, at vi har så meget opbakning. Det er også fedt, hvis vi her i Shaping New Tomorrow kan være med til at sætte fokus på nordjyske iværksættere, for der er så mange, der gør det så godt heroppe,” fortsætter Kasper Ulrich.

Det har en stor betydning for SNT-drengene, at det netop var Jesper Buch og Birgit Aaby, der gik ind i virksomheden.

“Vi synes, det var lidt for billigt i forhold til, hvad de fik. Men investorerne var lidt et Dream Team, så det var også om at slå til. Jesper Buch har vi alle set meget op til. Jeg kan huske, at for tre år siden, dengang virksomheden stadig var helt på idébasis, der læste jeg Jespers Kick Ass bog.

Der stod også det med at give den en skalle, og gå den ekstra mil end andre. Det kommer vi også til at gøre,” forklarer den sidste del af trioen,” siger Christoffer Bak.

Jesper Buch er imponeret

I en video på SNTs website fortæller Jesper Buch, at han er fuldstændig begejstret for tøjet, som SNT producerer.

“Da jeg investerede i drengene, havde jeg ikke selv haft bukserne på. Jeg havde mærket og rørt ved dem. Men jeg havde først og fremmest mærket de her ildsjæle, der ville ud over stepperne. Som vil lave perfect pants. Da jeg først fik bukserne på må jeg erkende, at det er fuldstændig vildt, så godt det føles.

Det kan godt være, at folk siger, at det skal jeg sige som medejer, men så skal de altså prøve dem selv. Jeg vil vove og påstå, at når folk først har haft bukserne på en gang, så ved de, hvad vi snakker om,” forklarer Jesper Buch, som har engageret sig dybt i investeringen.

Grundlagt i 1977: Aalborg-virksomheden Nordlux er i fortsat vild vækst

Skrevet af: Stine Kjølby Christensen

Aalborg kan være stolt af at huse mange ældre og veletablerede virksomheder.

Én af dem er Nordlux, som er en af Skandinaviens førende udbydere af dekorativ, innovativ og funktionel belysning til hjemmet.

Nordlux blev grundlagt i 1977, da iværksætteren Svend Erik Poulsen solgte sine første armaturer til Dansk Supermarked (nu Salling Group).

I dag forhandles Nordlux produkter i mere end 50 lande og er repræsenteret i 13 ud af de 20 største byggemarkeder i Europa. Samtidigt er Nordlux i fuld gang med at gøre sit indtog i møbelhuse i Danmark og Europa.

I 2017 blev virksomheden solgt til en industriel investor i Kina, som er en af de førende udviklere og producenter af LED pærer.

Med den nye ejer fulgte også et nyt mål: Inden for en årrække forventes virksomheden at have fordoblet sin omsætning samt blive blandt de tre største leverandører af belysning til detailhandlen i Europa.

Lokationen er vigtig

På trods af den stigende popularitet udover landets grænser, har Nordlux alligevel valgt at bibeholde sine lokale værdier og holde fødderne solidt plantet i den aalborgensiske beton.

Fredag d. 7. september, kunne virksomheden tilmed fejre indflytningen i splinternye lokaler i hjertet af Aalborg.

Den nye beliggenhed på Stjernepladsen i Østre Havn, hvor Byens Rum tidligere havde lokation, er i forvejen i en enorm vækst – og hos Nordlux var man ikke i tvivl, da A. Enggard foreslog adressen tæt på Nordkraft og Musikkens Hus.

“Vi havde længe været udfordret pladsmæssigt i forhold til vores gamle lokalitet på Karlskogavej, så jeg fik opgaven at finde en ny, egnet beliggenhed, hvor vi kunne sidde samlet og samtidigt få os et smukt showroom,” fortæller direktør Peter Terkelsen og fortsætter:

“Samtidigt var det også vigtigt for os, at stedet kunne afspejle os som virksomhed og have det helt rigtige Aalborg-DNA. Så da Asger Enggard foreslog et gammelt pakhus fra 1906 ved havnen, var jeg ikke i tvivl.”

Nye rammer skal skabe vækst i fremtiden

De nye lokaler rummer intet mindre end 2700 m2, hvoraf 800 m2 er omdannet til et flot og inspirerende showroom. De nye lokaler er større end på den tidligere adresse, men det har kun været en positiv forandring, fortæller Peter Terkelsen:

“Vi oplever allerede en rigtig god dynamik i huset, og nu ser man faktisk alle sine kollegaer hver dag.

Her er det virkelig lykkes os at skabe nogle helt optimale rammer til at lave motoren for den vækst, som vores nye ejer forventer af os,” forklarer Peter Terkelsen, da Nordlux holdt reception på den nye adresse.

Fremtiden for Nordlux byder blandt andet på et større fokus på virksomhedens produkter, hvor der især skal kæles endnu mere for design og funktionalitet – hvilket allerede nu stråler gennem hele det nye showroom i stueetagen.

Showroomet skal blandt andet bruges med henblik på fremvisning af produkterne til nuværende og kommende samarbejdspartnere i den stærkt vækstende virksomhed – både i og udenfor Aalborg.

Også her spiller den nye beliggenhed en central rolle for Nordlux.

“Det er vigtigt for os, at Nordlux fortsat bevarer sine aalborgensiske værdier, og her føler jeg også, at vi i høj grad er blevet en del af det pulserende Aalborg.

Fra lokal til international er også værdier, som både beskriver byen og Nordlux – så jeg er sikker på, at stedet i høj grad kan være med til både at inspirere og ikke mindst forme fremtiden for virksomheden,” slutter Peter Terkelsen.

VBs nye darling: Flæskestegsburger med sovs og jydenachos

Skrevet af: Christine Luca Hornemann

Har man boet i Aalborg, så kender man med al sandsynlighed også til Vestre Baadelaugs store og snaskede bøfsandwich, der i 2013 blev kåret til Danmarks bedste af slagsen.

Nu er Vestre Baadlaug så klar med sidste nye skud på havnen.

Frilandsgris og jyde-nachos

Det drejer sig om Vestre Baadelaugs helt nye darling – flæskestegsburger med dansk frilandsgris fra Slagter Carlsen i Støvring.

Den serveres med en økologisk briochebolle smurt med senneps-mayo, hjemmelavet rødkål og syltede agurker, hjemmelavet sovs og prikken over i’et – jydenachos med sovs a’parte, som de selv kalder det.

Er hjertet for det meste sat på den velkendte bøfsandwich, så skylder man sig selv at prøve flæskestegburgeren, der med sin tekstur og smag, garanterer, at mundvandet sætter i løb.

Både toppen og bunden består af den økologiske briochebolle, der er smurt med en lettere krydret senneps-mayo, som er med til at give sandwichen en pikant smag.

Mellem bollen findes det, det hele drejer sig om, nemlig flæskestegen. En mør steg, der gør sandwichen let at skære i spiselige bider, og med sprøde saltede flæskesvær, der giver perfekt balance.

Toppet med Danmarks mest kælne brune sovs

Ingen flæskestegssandwich uden surt, derfor afbalanceres den yderligere med Vestre Baadelaugs hjemmelavede rødkål og syltede agurker i overflod.

Slutteligt er burgeren toppet med restaurantens brune sovs, som blev kåret til Danmarks mest kælne brune sovs i november 2017 af Bøfsandwich-kongerne, der virkelig klæder flæskestegen, mayonnaisen og det sure.

Hvor tallerkenen normalt vil være prydet af pommes frites, har Vestre Baadelaug i stedet valgt at tilbehøret til flæsestegssandwichen er de sprødeste, lækreste og knasende hjemmelavet franske kartofler, som de selv kalder for jyde-nachos.

Tankerne ledes let på Taffels klassiske franske kartofler, men det kan man godt parkere. De når ikke Vestre Baadelaugs jydenachos til sokkeholderne, der er med rette bid og crunch.

Som hører sig til, serveres de franske kartofler også med en ekstra skål brun sovs, der er i så rigelige mængder, at det er muligt både at hælde ud over og dyppe i, samtidig med, at der er nok til også at toppe burgeren ekstra af med.

Inspireret af madblog

Idéen til de lækre jyde-nachos kommer fra madbloggen “Klidmoster” der i december sidste år, proklamerede at ”jydenachos med brun salsa” er julens treat.

Hos Vestre Baadelaug er det dog et treat, der ikke er sæson-bestemt, hvorfor det allerede nu er muligt at stikke hovedet forbi den populære restaurant, for at smage deres udgave.

Alle retter hos Vestre Baadelaug er gjort med største omhu, derfor står flæskestegen også klar, når køkkenet åbner klokken 16.30.

Den nye flæskestegsburger er et sikkert hit ,og man fristes til at sige, at hvis bøfsandwichen er kongen af den gamle lystbådehavn, så er en tronfølger så sandelig gået i land.

Buffalo skoene er tilbage: Aalborg-butik sælger allerede løs af dem

Skrevet af: Simone Vestergaard

En af 90’ernes største modetrends er tilbage efter godt 20 år.

Allerede i marts luftede MigogAalborg nyheden om, at Buffalo skoen muligvis var på vej tilbage i butikkerne.

Nu er det en realitet lige her i Aalborg.

De fleste af os husker dem. De store sko med den høje sål, som eksisterede i alle regnbuens farver. Enten elskede man dem, ellers hadede man dem.

De var et kæmpe hit fra midt 90’erne til de tidligere 00’ere – og datidens unge havde som minimum ét par af de hæsblæsende plateausko stående i skabet.

Var det på grund af datidens populære pigegruppe Spice Girls, eller dét at de lige øgede højden med små 10-12 centimeter?

Tiffany har som de første fået dem på hylderne

Én ting er sikkert.

Buffalo skoen er på mode igen, og tøjbutikken Tiffany i Bispensgade har, som de første forhandlere i Aalborg, fået skoen på hylderne.

“De højere såle er blevet en generel trend inden for sneakers, og her har Buffalo skoen måske været en inspirationskilde.

Skoen var jo super populær for mange år siden, og der er mange, som kan huske dem. De er ren nostalgi for os, der var unge i 90’erne. Vi har valgt at sælge dem, fordi vi tror på, at markedet er til det.

Vi fik dem i butikken i går, og vi har allerede solgt en god håndfuld.” fortæller indehaver af Tiffany, Kristine Ibsen, til MigogAalborg.

Modetendenser får nyt liv

Den populære plateausko var én af tidens helt store trends, og meget har ændret sig siden.

Det ses ofte, at modebranchens store stilfænomener får nyt liv mange år efter.

Trompetbukserne, denim sættet, croptoppen, trenchcoaten, ruskindsnederdelen og heldragten.  Trends der alle har været fremme i enten 70’erne, 90’erne eller 00’erne – og nu er de på mode igen.

Buffalo skoen har fået en 2018 opgradering og er blevet nyfortolket til de nye generationer, der af gode grunde ikke var født i 90’erne.

“Der er mange i den unge generation, som ikke har oplevet plateauskoen. Så på den måde tror jeg, at de kan få nyt liv. Vi forhandler dem i beige, negro og blanco.

Og de er faktisk en god mellemting mellem sneakers og støvler – de passer jo til det danske vejr.” afslutter Kristine.

Hvis du vil med på moden, og genfinde de fede 90’er, så kan du læse mere om skoen her.