Store navne ombord: Unge Aalborg-drenge skaber nyt webshop-koncept

Skrevet af: Michael Qureshi
Man kan bl.a. støtte Kræftens Bekæmpelse med Bnicer
Man kan bl.a. støtte Kræftens Bekæmpelse med Bnicer

Af Kathrine Larsen

19-årige Martin Johansen fra Aalborg udlever sin drøm lige nu. Sammen med sin 15-årige fætter, Hans Lübeck, har han startet sin egen virksomhed, som hedder BNicer, og som blev lanceret i august måned.

BNicer er en online handelsportal, hvor man kan donere penge til velgørenhed gennem e-handel. Forbrugeren har ingen ekstra udgifter. Det er derimod virksomheden, som donerer til de velgørende formål.

Lige nu samarbejder BNicer med 66 forskellige butikker på nettet. Blandt dem er Bog & Idé, og de to Aalborg virksomheder SACKit og TeeShoppen. Om lidt er Coolshop også ombord.

Butikken bestemmer selv, hvor stor en del af beløbet, som kunden køber for, skal gå til et velgørende formål. Derudover kan kunden vælge mellem tre velgørenhedsorganisationer; Kræftens Bekæmpelse, Diabetesforeningen og Plan Danmark. Man skal blot oprette en profil på hjemmesiden, og man bliver guidet gennem hele forløbet.

19-årige Martin Johansen
19-årige Martin Johansen

For Martin Johansen startede det hele på handelsgymnasiet i Saxogade. Her gik han i tre år og drømte om at starte sin egen virksomhed. Han manglede bare ideen.

”Jeg ville gerne starte en virksomhed, der også gjorde noget godt for andre. Så jeg fik inspiration fra den virksomhed, der hedder Toms, der sælger sko. Hver gang de sælger et par sko, giver de også et par sko til et barn i Afrika. Jeg tænkte, at det var da godt nok en smart idé, og om man ikke kunne gøre noget lignende med e-handel.” Fortæller Martin Johansen om, hvordan ideen opstod.

For et halvt år siden kom han på ideen bag BNicer. Men han manglede en programmør, der kunne virkeliggøre drømmen; en der kunne lave hjemmesiden. Det skulle vise sig at blive en svær en opgave. Martin havde ledt i længere tid, da hans far en dag kom hjem og spurgte, om hans fætter Hans ikke var god til det der med computere.

Martin tog fat i sin fætter Hans, og sammen satte de sig ned og udformede en plan for BNicer. Hans havde ikke prøvet noget lignende før, men han ville rigtig gerne lære det.

”Han har egentlig bare sat sig ned og lært det. Han er utrolig lærenem og intelligent, og han går op i det. Allerede som 15-årig kan han kode i 8 forskellige sprog, det er imponerende” fortæller Martin Johansen rosende om hans 15-årige fætter, Hans Lübeck.

15-årige Hans Lübeck
15-årige Hans Lübeck

Udover at involvere hans fætter, har Martin Johansen også stor hjælp fra resten af familien. Hans faster er jurist, og hun har hjulpet med stiftelsespapir og det andet juridiske. Hans far er virksomhedskonsulent, og moderen er god til sprog. Så der er masser af hjælp at hente i familien.

Martin Johansen har stort set kun fået positiv respons for hans projekt. Størstedelen af de virksomheder, de har kontaktet har ønsket at være en del af BNicer konceptet. ”De synes, det er en super god idé, og de ønsker jo også at være en del af velgørenhed,” siger han.

Og drømmene stopper ikke her. De to unge drenge har store planer med BNicer. De vil tilføje flere webshops til deres handelsportal, så det gode budskab kan nå endnu længere ud, og der skal tilføjes flere velgørenhedsorganisationer.

Allerede nu har de aftaler med 400 webshops, som snart bliver en del af BNicer-konceptet. En af disse er som nævnt Aalborg virksomheden Coolshop. Derudover arbejder de på en browserudvidelse, så det bliver endnu lettere for den enkelte at donere til et godt formål gennem e-handel.

BNicer

For Martin Johansen har det været en spændende udfordring at starte sin egen virksomhed.

”Vi har ikke investeret det store i det her projekt andet end vores tid. Man kan sige, vi har ikke så meget at miste, andet end vi har brugt rigtig lang tid på det. Men tiden er godt givet ud. Jeg har aldrig lært så meget, som jeg gør i øjeblikket. Og det er simpelthen learning by doing,” fortæller han.

Den unge iværksætter har været involveret i hele processen.

”Jeg har lært ekstremt meget. Lige fra at bogføre, til at lave stiftelses papirer, til grafik i photoshop, til at lave videoer, til at være med til at designe en hjemmeside, og nu lede tre mand,” siger Martin Johansen.

Udover Martin og Hans, er der også ansat to praktikanter i virksomheden. Det er to webudviklere, som hjælper Hans Lübeck med at opdatere og optimere hjemmesiden.

Hos BNicer bruger de lige nu Facebook til at fortælle om deres smarte koncept. Budskabet er allerede nået ud til 300.000 brugere på Facebook, og de håber på, at komme meget længere ud, når de er blevet mere etableret.

BNicer

19-årige Martin Johansen er selv lige startet på Samfundsøkonomi på Aalborg Universitet, og 15-årige Hans Lübeck går i 9. klasse på Hobro Skole, så det er to unge herrer, der står bag BNicer-virksomheden.

Begge har andre forpligtelser lige nu, men de satser begge benhårdt på BNicer, da de tror på ideen.

”Selvfølgelig er der nogle ting, man går glip af en gang imellem, men BNicer er en topprioritet for os lige nu” forklarer Martin Johansen.

Martin Johansen har kun rosende ord at sige om iværksætter-miljøet i Aalborg.

”Der er kommet mere fokus på det, vil jeg sige. Vi har gode forhold i Aalborg til at starte sit eget. Jeg kan få ekstrem meget gratis rådgivning, hvis jeg vil benytte mig af det inde ved Business Aalborg. Jeg tror generelt i Aalborg Kommune, gør de rigtig meget for iværksættere. Der er også forskellige cafeer og sådan noget, hvor man kan møde andre iværksættere.”

Han mener også, interessen for iværksætteri stammer fra inspirerende foredrag på handelsgymnasiet, og at det er meget populært blandt unge.

”Der er rigtig mange, der gerne vil starte deres virksomhed, men som bare mangler det sidste skub nogle gange, og måske bare mangler en god ide. Jeg har flere venner, der har prøvet sig af med webshops og lidt forskelligt.”

BNicer er glade for den positive opmærksomhed, de har fået fra deres brugere, virksomheder og pressen. De er blandt andet blevet kontaktet af TV2 Nord.

Hvis du ønsker at vide mere om BNicer-konceptet og støtte det gode formål, kan du klikke dig ind på deres hjemmeside her.

Kæmpe byggeprojekt igangsættes snart: Her kommer der 280 nye lejligheder

Skrevet af: Michael Qureshi
Foto: Stigsborg Havnefront
Foto: Stigsborg Havnefront

Endnu et stort ejendomsprojekt på Stigsborg i Aalborg Kommune er nu undervejs.

Pensionsselskabet Lærernes Pension har erhvervet sig to byggefelter ved Stigsparken, hvor der skal bygges 280 lejligheder.

Planerne for det 54 hektar store Stigsborgområde i Aalborg er i fuld gang med at blive realiseret.

Senest har pensionsselskabet Lærernes Pension skrevet kontrakt på køb af to byggefelter, hvor der skal bygges 21.000 kvadratmeter bolig fordelt på 280 lejligheder.

Bypark som nabo

Byggefelterne ligger placeret i den nordligste del af området med Aalborgs største bypark Stigsparken som nærmeste nabo.

Bebyggelsen kommer til at bestå af to etagehuskarréer på 3-6 etager, og 1. etape af byggeriet forventes færdig i midten af 2022:

“Vi glæder os meget over at blive en del af Stigsborg-området i Nørresundby. Det skyldes ikke mindst den ambitiøse strategi for en bæredygtig bydel og implementering af FN´s verdensmål, forklarer finansdirektør Henrik Walther Mogensen fra Lærernes Pension.

Han fortsætter;

“Vores byggeri får en fantastisk beliggenhed ved Stigsparken og parkpromenaden samt med Limfjorden helt tæt på.”

Boliger til alle behov

Lærernes Pension har de seneste år udvidet sin boligportefølje i København, Aarhus og Aalborg, og i sidstnævnte er boligprojekter på Godsbanen og Nørresundby Havnefront mellem broerne for nylig blevet færdige.

De nye boliger på Stigsborg vil variere fra ca. 50 til 120 kvadratmeter, og der vil være både to-, tre- og fireværelses lejligheder.

Alle boliger vil have adgang til attraktive udeopholdsmuligheder i form af altan, forhave eller terrasse samt grønne gårdrum.

Derudover vil der være rig mulighed for alskens former for grønne oplevelser i Stigsparken lige øst for bebyggelsen.

Område tager form

Hos byudviklingsselskabet Stigsborg P/S er direktør Anton Hessellund meget tilfreds med den generelle udvikling af området og de planer, som er lavet i samarbejde med Lærernes Pension:

“Det er cirka et år siden, at vi etablerede Stigsborg P/S og efterfølgende igangsatte udviklingen af områdets etape 1 ”Parkkvarteret”.

Herefter er det gået over al forventning, og det skyldes ikke mindst den ambitiøse helhedsplan for området med etablering af ny folkeskole, park, maritime aktiviteter, infrastruktur m.v. Det har helt klart været med til at øge investorernes interesse markant,” forklarer han.

Han siger supplerende, at der netop er blevet lagt sidste hånd på en bylivsstrategi, der blandt andet skal være med til at sikre en række aktiviteter til fremme af byliv, interaktion mellem borgerne samt deleøkonomi.

Byggeriet bliver en del af Parkkvarteret, som er første etape i etableringen af bydelen. Parkkvarteret omfatter ca. 200.000 etagemeter byggeretter til bolig, erhverv, parkeringshuse, offentlige funktioner mv.

Aalborg Kommune arbejder i øjeblikket med færdiggørelse af lokalplanen for første etape, og Stigsborg P/S forventer at igangsætte etablering af infrastruktur i området i 2019.

Her skal blandt andet anlægges en bygade, som skal forbinde området med den eksisterende Engvej i nord.

Fylder et år i næste uge: Så mange har besøgt Salling ROOFTOP

Skrevet af: Michael Qureshi

I næste uge er det præcis et år siden, at Salling ROOFTOP slog dørene op til deres store satsning med udsigt ud over hele Aalborgs midtby og Limfjorden.

Der er ingen tvivl om, at det har været en fornuftig satsning for stormagasinet. I hvert fald har man allerede rundet en halv million gæster på et år på den spektakulære tagterrasse.

Det store byrum er dermed på rekordtid blevet en af Jyllands mest populære attraktioner. Det skriver Salling i en pressemeddelelse.

Sammenligner man den med besøgstal fra Visit Denmarks nylige statistik over populære attraktioner i Danmark, så ville ROOFTOP i Aalborg placere sig blandt Top 15 i hele landet.

Det gør selvfølgelig en forskel, at det er gratis at tage på ROOFTOP i modsætning til de øvrige attraktioner på toplisten.

Overgår alle forventninger

Opskriften på de mange besøgende har naturligvis været den enestående udsigt, deres skywalk med direkte kig ned på gågaden fra 30 meters højde og så ikke mindst en masse events der har givet genlyd.

Det imponerende besøgstal sætter en tyk streg under, at stormagasinets Rooftop-koncept tiltaler mange og passer perfekt ind i tiden.

“Vi er meget overvældede over, at nordjyderne har taget så godt imod Salling ROOFTOP. Det har i flere år været vores ambition, at Salling skal være et oplevelseshus, hvor shopping og gode oplevelser kombineres.

Men vi havde ikke forestillet os, at så mange mennesker ville lægge vejen forbi. Det overgår alle vores forventninger,”  siger store director Anja Kibsgaard.

Netop Sallings oplevelsesstrategi har da også medvirket til det imponerende besøgstal.

I løbet af foråret har man kunnet opleve både DJ’s, koncerter og samarbejder med byens kulturinstitutioner, og stormagasinet garanterer, at der også i sensommeren er fokus på ROOFTOP-oplevelser.

Fødselsdagen markeres i næste uge med tre dages fejring, der byder på både perlende bobler, fødselsdags-cupcakes, 2 for 1 tilbud på cocktails og smørrebrød samt sprøde toner fra DJ’s.

Så der er garanti for en god fest på toppen af byen, og alle er inviterede.

Startskuddet lyder torsdag i næste uge.

Programmet for fødselsdagsugen

Torsdag 22. august 10-19

2 cocktails for ens pris

2 stk. smørrebrød for ens pris

Fredag 23. august 10-20

2 stk. smørrebrød for ens pris

Gratis bobler og cupcakes kl. 16-17

2 cocktails for ens pris

DJ fra 16-19

Lørdag d. 24. august 10-17

2 stk. smørrebrød for ens pris

DJ fra 12-16

 

 

Spar penge på kendte mærker: Blue City i Aalborg holder Late Summer Sale

Skrevet af: Michael Qureshi

Savner du allerede stranden, varmen og bølgeskvulpet i ørerne?

Hos Blue City i Bispensgade kan du forlænge sommeren lidt endnu og være klar til arbejde, studiestart eller bare hverdagen med varme sommertilbud på brugt elektronik med 2 års garanti.

Så kan du vente med at scrolle gennem billederne fra Mallorca lidt endnu, for du kan gøre klar til hverdagen uden at vælte budgettet.

Hos den landsdækkende kæde Blue City har man i Aalborg stærke priser på MacBooks, iPhones, bærbare, Samsung, Huawei, stationære og meget mere.

En perfekt mulighed for at blive klar til studierne uden at skulle aflyse planerne i efterårsferien.

Man skal have råd til elektronik

Hos Blue City Aalborg har de stærke og stilrene MacBooks, samt effektive bærbare som passer ethvert behov i studielivet og derhjemme.

”Vi ser det som en nødvendighed at folk har mulighed for at købe brugt elektronik, både sikkert og til gode priser, der ikke vælter budgettet.

Både for kloden og for vores kunder. Her får hele Aalborg og omegn mulighed for at opruste til hverdagen uden at skulle aflyse efterårsferien,” siger Kenneth, butikschef hos Blue City Ålborg.

Shopping med god samvittighed

Der er absolut også noget bæredygtigt ved at man køber sin elektronik brugt.

Så får du både god samvittighed og en mere effektiv hverdag på samme tid.

“Vores kunder har siden 2014 sparet jorden for 25 millioner kg ressourcer. Vær med til at styrke den positive statistik,” lyder det fra butikschefen.

Find alle tilbud online her eller i selve Aalborg-butikken.

Om du søger den nye iPhone X, iPhone 8, Samsung Galaxy, Macbook Air eller en ny bærbar PC,  så finder du alle produkter med tilbud i de relevante kategorier.

Alle tilbuddene for Late Summer Sale 2019 finder du på www.bluecity.dk eller i butikken på Bispensgade 27C.