Store navne ombord: Unge Aalborg-drenge skaber nyt webshop-koncept

Skrevet af: Michael Qureshi
Man kan bl.a. støtte Kræftens Bekæmpelse med Bnicer
Man kan bl.a. støtte Kræftens Bekæmpelse med Bnicer

Af Kathrine Larsen

19-årige Martin Johansen fra Aalborg udlever sin drøm lige nu. Sammen med sin 15-årige fætter, Hans Lübeck, har han startet sin egen virksomhed, som hedder BNicer, og som blev lanceret i august måned.

BNicer er en online handelsportal, hvor man kan donere penge til velgørenhed gennem e-handel. Forbrugeren har ingen ekstra udgifter. Det er derimod virksomheden, som donerer til de velgørende formål.

Lige nu samarbejder BNicer med 66 forskellige butikker på nettet. Blandt dem er Bog & Idé, og de to Aalborg virksomheder SACKit og TeeShoppen. Om lidt er Coolshop også ombord.

Butikken bestemmer selv, hvor stor en del af beløbet, som kunden køber for, skal gå til et velgørende formål. Derudover kan kunden vælge mellem tre velgørenhedsorganisationer; Kræftens Bekæmpelse, Diabetesforeningen og Plan Danmark. Man skal blot oprette en profil på hjemmesiden, og man bliver guidet gennem hele forløbet.

19-årige Martin Johansen
19-årige Martin Johansen

For Martin Johansen startede det hele på handelsgymnasiet i Saxogade. Her gik han i tre år og drømte om at starte sin egen virksomhed. Han manglede bare ideen.

”Jeg ville gerne starte en virksomhed, der også gjorde noget godt for andre. Så jeg fik inspiration fra den virksomhed, der hedder Toms, der sælger sko. Hver gang de sælger et par sko, giver de også et par sko til et barn i Afrika. Jeg tænkte, at det var da godt nok en smart idé, og om man ikke kunne gøre noget lignende med e-handel.” Fortæller Martin Johansen om, hvordan ideen opstod.

For et halvt år siden kom han på ideen bag BNicer. Men han manglede en programmør, der kunne virkeliggøre drømmen; en der kunne lave hjemmesiden. Det skulle vise sig at blive en svær en opgave. Martin havde ledt i længere tid, da hans far en dag kom hjem og spurgte, om hans fætter Hans ikke var god til det der med computere.

Martin tog fat i sin fætter Hans, og sammen satte de sig ned og udformede en plan for BNicer. Hans havde ikke prøvet noget lignende før, men han ville rigtig gerne lære det.

”Han har egentlig bare sat sig ned og lært det. Han er utrolig lærenem og intelligent, og han går op i det. Allerede som 15-årig kan han kode i 8 forskellige sprog, det er imponerende” fortæller Martin Johansen rosende om hans 15-årige fætter, Hans Lübeck.

15-årige Hans Lübeck
15-årige Hans Lübeck

Udover at involvere hans fætter, har Martin Johansen også stor hjælp fra resten af familien. Hans faster er jurist, og hun har hjulpet med stiftelsespapir og det andet juridiske. Hans far er virksomhedskonsulent, og moderen er god til sprog. Så der er masser af hjælp at hente i familien.

Martin Johansen har stort set kun fået positiv respons for hans projekt. Størstedelen af de virksomheder, de har kontaktet har ønsket at være en del af BNicer konceptet. ”De synes, det er en super god idé, og de ønsker jo også at være en del af velgørenhed,” siger han.

Og drømmene stopper ikke her. De to unge drenge har store planer med BNicer. De vil tilføje flere webshops til deres handelsportal, så det gode budskab kan nå endnu længere ud, og der skal tilføjes flere velgørenhedsorganisationer.

Allerede nu har de aftaler med 400 webshops, som snart bliver en del af BNicer-konceptet. En af disse er som nævnt Aalborg virksomheden Coolshop. Derudover arbejder de på en browserudvidelse, så det bliver endnu lettere for den enkelte at donere til et godt formål gennem e-handel.

BNicer

For Martin Johansen har det været en spændende udfordring at starte sin egen virksomhed.

”Vi har ikke investeret det store i det her projekt andet end vores tid. Man kan sige, vi har ikke så meget at miste, andet end vi har brugt rigtig lang tid på det. Men tiden er godt givet ud. Jeg har aldrig lært så meget, som jeg gør i øjeblikket. Og det er simpelthen learning by doing,” fortæller han.

Den unge iværksætter har været involveret i hele processen.

”Jeg har lært ekstremt meget. Lige fra at bogføre, til at lave stiftelses papirer, til grafik i photoshop, til at lave videoer, til at være med til at designe en hjemmeside, og nu lede tre mand,” siger Martin Johansen.

Udover Martin og Hans, er der også ansat to praktikanter i virksomheden. Det er to webudviklere, som hjælper Hans Lübeck med at opdatere og optimere hjemmesiden.

Hos BNicer bruger de lige nu Facebook til at fortælle om deres smarte koncept. Budskabet er allerede nået ud til 300.000 brugere på Facebook, og de håber på, at komme meget længere ud, når de er blevet mere etableret.

BNicer

19-årige Martin Johansen er selv lige startet på Samfundsøkonomi på Aalborg Universitet, og 15-årige Hans Lübeck går i 9. klasse på Hobro Skole, så det er to unge herrer, der står bag BNicer-virksomheden.

Begge har andre forpligtelser lige nu, men de satser begge benhårdt på BNicer, da de tror på ideen.

”Selvfølgelig er der nogle ting, man går glip af en gang imellem, men BNicer er en topprioritet for os lige nu” forklarer Martin Johansen.

Martin Johansen har kun rosende ord at sige om iværksætter-miljøet i Aalborg.

”Der er kommet mere fokus på det, vil jeg sige. Vi har gode forhold i Aalborg til at starte sit eget. Jeg kan få ekstrem meget gratis rådgivning, hvis jeg vil benytte mig af det inde ved Business Aalborg. Jeg tror generelt i Aalborg Kommune, gør de rigtig meget for iværksættere. Der er også forskellige cafeer og sådan noget, hvor man kan møde andre iværksættere.”

Han mener også, interessen for iværksætteri stammer fra inspirerende foredrag på handelsgymnasiet, og at det er meget populært blandt unge.

”Der er rigtig mange, der gerne vil starte deres virksomhed, men som bare mangler det sidste skub nogle gange, og måske bare mangler en god ide. Jeg har flere venner, der har prøvet sig af med webshops og lidt forskelligt.”

BNicer er glade for den positive opmærksomhed, de har fået fra deres brugere, virksomheder og pressen. De er blandt andet blevet kontaktet af TV2 Nord.

Hvis du ønsker at vide mere om BNicer-konceptet og støtte det gode formål, kan du klikke dig ind på deres hjemmeside her.

Vild pris: 14 mio. kr. for en penthouse-lejlighed midt i Aalborg

Skrevet af: Michael Qureshi

Det kan blive en af de dyreste lejligheder nogensinde solgt i Aalborg.

Ejendomsmæglerfirmaet EDC har sat en superfed penthouse-lejlighed til salg inde i midtbyen.

Lejligheden er på hele 381 kvadratmeter, og ligger på Nytorv. Man får blandt andet to tagterrasser med for de 14 mio. kr., som lejligheden koster. Der er endda elevator inde i lejligheden, så man ikke bliver forpustet, når man skal fra den ene ende til den anden.

Den ligger lige over for Sinnerup i en perfekt central beliggenhed, hvor der er rigeligt med plads at boltre sig på.

EDC skriver i salgsopstillingen;

“Med hele 381 m2 er denne unikke liebhaverlejlighed i Aalborgs midte ikke blot byens flotteste og fedeste lejlighed, men formentlig også den største! Og ikke nok med det – den har også en af byens allermest attraktive beliggenheder, nemlig på Nytorv, lige i hjertet af Aalborg, lige her hvor det hele sker.”

Nordjyllands dyreste lejlighedshandel blev en realitet i september 2016, hvor en nybygget penthouse lejlighed på Havnefronten blev solgt for 13,5 mio. kr.

I februar 2017 blev en penthouse-lejlighed i det nye spændende byggeprojekt The Old Yard sat til salg for 14,5 mio. kr.

Du kan se salgsopstillingen på lejligheden på Nytorv her

Aalborg Karneval præsenterer nyt flot overskud

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

Man kan ikke sige Aalborg uden karneval, og det nyeste regnskab for Aalborg Karneval viser, at fremtiden ser aldeles lys ud for den store årlige begivenhed.

I 2016 kunne Aalborg Karneval præsentere et rekordoverskud op hele 1.509.819 kr og det er i år fulgt op med et overskud på 861.085 kr. Det skriver Aalborg Karneval i dag i en pressemeddelelse.

Aalborg Karneval meddeler, at den glædelige udvikling er kulminationen på en række strategiske tiltag samt en gennemgribende professionalisering af foreningen i de seneste fem år.

Mette Bugge, talsmand for Aalborg Karneval er da også fuld optimisme:

”Det er selvfølgelig en stor glæde at kunne præsentere et flot overskud for Nordjyllands absolut største kulturevent, som vokser år efter år. Det glæder mig nok allermest, at næsten 40.000 deltagere har købt loyalitetsarmbånd mod 33.000 året før.

Der er tydeligvis sket en kulturændring hos vores elskede karnevalister, som gør det til en fælles fest, hvor alle bidrager til at sikre, at vi fortsat kan forløse den kreativitet og glæde, som karnevallet besidder” fortæller Mette Bugge i pressemeddelelsen.

Deltagerrekord i Stjerneparaden

Aalborg Karneval blev i år afholdt i høj sol og det estimeres, at der var over 70.000 deltagere i Stjerneparaden, som er ny rekord.

Der blev også prøvet nye ting af – blandt andet “Tyrens Begravelse” på Gabels Torv og store blækspruttearme, som hang ud over Vesterbro langs Stjerneparaden.

Aalborg Karneval er særdeles optimistiske for fremtiden.

”Vi vil naturligvis gerne fortsætte udviklingen af vores elskede karneval. De kommende år vil der være endnu mere fokus på kunstnerisk udvikling og samarbejde med andre lokale og nationale aktører.

Jo flere loyalitetsarmbånd vi sælger, desto flere spændende tiltag kan vi igangsætte til gavn for deltagerne” fortæller talsmand Mette Bugge.

Teamet for Aalborg Karneval 2018 er “Til vands, til lands og i luften”. Du kan tilmelde dig begivenheden lige her.

Toprokade i køkkenet: Ruths Hotel henter profil tilbage efter mange år

Skrevet af: Michael Qureshi

Forleden blev det meldt ud, at Brøndums Hotel mistede deres profilerede topkok Michel Michaud.

Der gik dog ikke mange dage, før det blev meldt ud, at Michaud vender tilbage til sin tidligere arbejdsplads, anerkendte Ruths Hotel i Skagen.

Michaud forlod Ruths som køkkenchef i 2014.

Nu har Ruths nye køkkenchef Jakob Spolum har netop ansat sin tidligere læremester – den kendte kok Michel Michaud, i en helt ny stilling.

Målet er at sikre og udvikle den originale og autentiske brasserietradition, som det kendte nordjyske badehotel har opbygget over årene.

Afløste Dennis Juhl

Jakob Spolum overtog dirigentstokken 1. september fra Dennis Juhl, der i fredags åbnede Restaurant Textur i Aalborg.

Køkkenchef Jakob Spolum glæder sig til samarbejdet med en kapacitet som Michaud. Bl.a. ser han frem til dagligt at få direkte adgang til den kendte koks mange fifs og tricks, når de begynder samarbejdet den 10. oktober.

”Michaud var min mentor og læremester, dengang jeg var kokkeelev på Ruths Hotel og han var køkkenchef. Han inspirerede mig, lærte mig det franske køkkens klassiske grundprincipper og var samtidig som en far for mig. Det bliver så godt at få alle hans historier, opskrifter og metoder helt tæt på igen,” siger Jakob Spolum.

Glæde på Ruths Hotel

På Ruths Hotel glæder man sig til det nye og kreative samarbejde, bl.a. fordi man længe har ønsket at positionere forskellen mellem hotellets to køkkener, Brasseriet og Gourmetrestauranten, endnu mere tydeligt.

Jakob Spolum har ansvaret for begge steder, og Michaud skal udelukkende have fokus på kvalitet og produktudvikling i det originale Franske Brasserie.

Direktør Peter Christian Jensen fortæller, at det kendte badehotel – via samarbejdet mellem Jakob Spolum og Michaud, ønsker at få mulighed for at rendyrke det klassisk franske brasseriekøkken.

”Vi vil gerne fremstå som bærere af den stolte franske køkkentradition, som Michaud allerede i 70’erne var med til at indføre i Danmark. Michaud skal, i Brasseriet, ikke arbejde direkte i køkkenet og ved komfuret, til gengæld skal han inspirere os alle – inklusive vores gæster, med gode historier om sit liv med det franske køkken og dermed sikre at Ruths Brasserie fremover kan videreføre hans viden og håndværk.”

Michaud elsker Skagen

Michel Michaud har længe overvejet, hvordan han både kunne dele sin glæde ved det franske køkken uden at skulle deltage i det ofte hårde arbejde ved komfuret og samtidig bevare sin tætte tilknytning til Skagen.

”Jeg elsker Skagen, jeg elsker naturen og så elsker jeg at udvikle opskrifter og lave god mad. Det får jeg fuld adgang til nu, hvor jeg – i samarbejde med de mange dygtige og spændende folk på Ruths Hotel, får mulighed for i al ydmyghed at forfine det franske køkken på Ruths Brasserie uden at skulle arbejde på fuld tryk”.

Michel Michaud vil organisatorisk være ansat under køkkenchef Jakob Spolum med fokus på udvikling af det franske brasserie samtidig med, at han vil fungere som en slags historiefortæller og inspirationskilde til hotellets mange interesserede gæster.

For andet år i træk: Nordjylland slog København i Cook Off

Skrevet af: Michael Qureshi

Det blev til endnu en nordjysk sejr, da Copenhagen Cook Off for andet år blev afviklet i København.

Søndag eftermiddag dystede et nordjysk kokke-hold bestående af kokke fra Strandhotellet i Blokhus, to fra Restaurant Rusk og en fra La Locanda imod et stærkt københavnsk kokke-hold.

Og det blev nordjyderne, der igen kunne tage sejren med hjem. Sidste år blev det også til en nordjysk sejr i første udgave af den her Cook Off.

Fantastiske rammer i København

Det var fantastiske rammer, som de to kokke-hold dystede på Nordre Toldbod ved Løgismose Vin, mad og delikatesser.

Der skulle laves en forret og hovedret basere på nordjyske råvarer, hvor hovedretten blandt andet var fra Rosenbeck Frilandsgris.

Holdkaptajn Mikkel Espensen fra Strandhotellet var naturligvis stolt over den nordjyske sejr.

“Det var dejligt, at vi kunne tage den med hjem igen. Vi havde lidt udfordringer undervejs, hvor der til tider manglede strøm i køkkenet. Men som man siger i Aalborg “Ork Satme” det var en skøn sejr,” sagde Mikkel Espensen efter sejren.

Det stærke dommerpanel var Anders Halskov, Ken Tellufsen og Morten Krogholm.

MigogAalborg har skrevet om de fire kokke, der repræsenterede Nordjylland.

Her kan du læse om

Marc og Simon fra Restaurant Rusk

Kid fra La Locanda

Mikkel fra Strandhotellet

Søgaards Bryghus bliver i familien: Der kommer til at ske en del

Skrevet af: Michael Qureshi

Tidligere på året blev Søgaards Bryghus sat til salg, efter Claus Søgaard havde stået i spidsen for restauranten og Aalborgs eneste mikrobryggeri siden 2004.

Det var noget, der fik en hel del opmærksomhed, fordi Søgaards Bryghus er blandt de mere etablerede spisesteder i byen.

Nu kan MigogAalborg så fortælle, at Bryghuset er taget af markedet, og det bliver endda i familien.

Fra Abbey Road til Søgaards

Fremadrettet kommer Lisa Søgaard og Ole Christiansen til drive Søgaards Bryghus. Lisa Søgaard er gift med Claus Søgaard, og driver i forvejen de tre steder Penny Lane, Maggie Mae og Abbey Road Café.

Ole Christiansen har været daglig bestyrer af Abbey Road Café siden åbningen for fire år siden, og skal nu prioritere alle sine kræfter på Søgaards Bryghus.

“Vi er rigtig glade for den her løsning. For Claus (Søgaard) har det været kærligheden til selve bryggeriet, som primært har drevet ham, og den del kommer han stadig til at stå for.

Han kigger også lige nu på mulighederne for at skabe andre projekter, hvor vi har talt om et destilleri. Ole bliver så daglig leder på Søgaards Bryghus, og jeg supplerer ham på de overordnede linjer,” fortæller Lisa Søgaard til MigogAalborg.

Alt kører som normalt året ud

Dermed kommer Søgaards Bryghus også til at køre deres populære julefrokoster som altid her i 2017.

“Det kan sagtens have spillet en rolle for nogen, at de har set, at vi har haft det til salg. Nu kan vi i hvert fald understrege, at alt kører, som det plejer her på Søgaards Bryghus året ud,” fortæller Lisa Søgaard.

Men når 2018 melder sin ankomst, så kommer der til at ske ændringer. Der er store ambitioner med Søgaards Bryghus.

“Vi skal nytænke konceptet og sikre, at Søgaards Bryghus følger med det “nye” Aalborg. Der er åbnet rigtig mange spændende nye spisesteder i byen, og der skal vi sørge for, at Bryghuset også fremadrettet kommer til at spille en vigtig rolle i Aalborg.

Vi skal ikke konkurrere med gourmetstederne eller noget, men som spisested er Søgaards noget helt unikt, fordi vi er de eneste med eget bryggeri,” siger Ole Christiansen.

Bliver noget helt andet

Han glæder sig til at komme ordentligt i gang med udfordringerne, der venter med Søgaards Bryghus.

“Det bliver noget helt andet end på Abbey Road. Der er et langt større personaleansvar her, men der er også et enormt potentiale på Søgaards Bryghus. Vi har enormt mange glade gæster i forvejen, men jeg tror, at vi med et nyt koncept kan ramme endnu bredere,” fortæller Ole Christiansen.

Han suppleres af Lisa Søgaard;

“Den eneste grund til at både Ole og jeg kan bruge vores kræfter på Bryghuset er at vi har et helt fantastisk personale på de øvrige steder. Vi har et personale, der går ind og tager en masse ansvar på sig, og derfor er vi helt trygge ved, at de steder kører, som de skal,” siger Lisa Søgaard.

Aalborg spændende by med restauration

De ser begge Aalborg som en utrolig spændende by at drive restaurationer i.

“Da jeg flyttede fra Aalborg i 2000, var vi langt bagefter Aarhus og København. Der var jo stort set kun Rosdahls som noget ekstraordinært. Da jeg så flyttede tilbage igen, kunne jeg mærke, at byen var helt forandret.

I dag er vi lige i hælene på Aarhus og København. Der sker så meget med byen, og der kommer hele tiden en masse nye tilflyttere. Vi er overbevist om, at Søgaards Bryghus følger med tiden, og bliver ved med at fylde noget i Aalborg,” siger Ole Christiansen.