Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Pas godt på dig selv under din graviditet

Af Annoncør

Hvis du er så heldig at være gravid, så har du garanteret fået mange velmenende råd fra venner og familie. Engang troede man, at  gravide skulle pakkes ind i vat, fordi selv den mindste overanstrengelse kunne skade den kommende mor og barnet.

Nu ved vi dog, at gravide sagtens kan blive ved med at passe deres arbejde og holde sig fysisk aktive langt hen i deres graviditet. Selvfølgelig er det ligeledes vigtigt at lytte til sin krop og give den hvile, når den trænger til det, men ellers behøver du ikke spise for to og bruge hele dagen på langs i sofaen, som der måske er nogen, der råder dig til.

 

Hold dig aktiv

Det er sundt og godt at holde sig fysisk aktiv under sin graviditet. Hvis du har været vant til at træne, inden du blev gravid, kan du sagtens holde din træning ved lige, hvis du ellers har det godt. Du kan moderere din træning ved at gøre løfte lidt mindre tungt, tage hensyn til din voksende mave og eventuelt give den lidt mindre gas end førhen. Hvis træning ikke har været en del af dit liv, før du blev gravid, kan du stadig sagtens holde dig aktiv.

Der findes masser forskellige gravid-hold til for eksempel yoga og pilates, som tager hensyn til din nye statur. Hvis du bedre kan lide at holde dig aktiv uden for et træningscenter, så er gang en udmærket motionsform. Gå gerne hver dag og prøv at holde tempoet oppe, så dit hjerte komme på arbejde.

Du kan investere i en skridttæller, som kan motivere dig til at få gået  dagens skridt. Til gåture behøver du ikke noget særligt tøj udover almindeligt graviditetstøj, men ellers findes der masser af lækkert træningstøj til gravide, som kan gøre din træning behagelig.

 

Husk at komme ned i gear

Hvis du har det godt og ikke oplever gener i forbindelse med din graviditet, så kan du måske have lyst til at fortsætte dit liv med 180 kilometer i timen. Dog er det vigtigt, at du giver dig selv lov til at slappe lidt ekstra af i løbet af dagen.

Hvis du har et fuldtidsarbejde og måske allerede har børn, så har du sikkert nok at se til. Selvom det kan være svært at finde tid til det midt i arbejdsopgaver, madpakker og huslige pligter, så prøv at prioritere afslapningstid på langs. Giv udtryk over for din kæreste, veninde eller mor, at de gerne må hjælpe lidt til på de ekstra travle dage.