Løvens Jyske Hule: De har pengene – du har virksomheden

Skrevet af: Michael Qureshi
Torben Toft Kristensen (venstre), Brian Bundgaard (midten), John Büchler (højre)
Torben Toft Kristensen (venstre), Brian Bundgaard (midten), John Büchler (højre)

Du kender det populære tv-program Løvens Hule på DR, hvor fire kendte investorer bliver præsenteret for en masse nyopstartede virksomheder, der har brug for kapital til at vokse.

Hvor pengemænd som Just Eat-stifter Jesper Buch og Hummel-direktør Christian Stadil griller iværksættere for åben skærm. Enkelte kommer dog også ud af døren med en investering i rygsækken.

Tag så selve konceptet, og fjern tv-kameraerne og de barske ord som er til for underholdningsværdien.

Så har du i stedet Løvens Jyske Hule. Skabt lige her i Aalborg af Jysk Pension og revisionsvirksomheden Revice suppleret af BusinessAalborg.

Matcher investorer og virksomheder

Løvens Jyske Hule har på ganske kort tid skabt et forum, hvor de matcher en lang række dygtige investorer og erhvervsfolk med virksomheder, der har brug for både penge og viden.

Det gik første gang i luften i foråret 2016, og er siden vokset til en størrelse, hvor investorerne er på venteliste for at komme med som “løve”, og rigtig mange ansøgninger fra håbefulde virksomheder lander på bordet ude hos Jysk Pension.

Løvehulen åbnes tre-fire gange om året.

Til næste omgang af Løvens Jyske Hule i november er der stadig åbent for ansøgninger fra virksomheder med frist næste torsdag den 19. oktober.

Geniale ideer med en god præsentation

Ideen til at skabe Løvens Hule blev etableret på en iværksættermesse, hvor Brian Bundgaard (partner i Jysk Pension) og Torben Toft Kristensen (direktør Revice) deltog.

“Vi stod der i en kæmpe hal med 200 stande, hvor der var en masse ideer og energi. Men vi kunne også bare se, at langt hovedparten af disse virksomheder ville få svært ved at klare sig på den lange bane.

Mange af de her iværksættere havde nogle geniale ideer, men når de så skulle præsentere dem, så havde de jo nærmest ikke set sollys i fire år, fordi de havde arbejdet så hårdt med produktet.

Vores udgangspunkt var, at hvis vi kunne skabe noget, hvor vi kunne parre ihærdige iværksættere med dygtige erhvervsfolk som også havde kapital, så kunne vi bygge en helt ny slags bro,” fortæller Brian Bundgaard fra Jysk Pension.

Da BusinessAalborg hørte om projektet, tilbød de straks deres assistance i forhold til  berøringsflade med så mange virksomheder både nyopstartede og i vækst hvert eneste år.

Trio med god kemi

MigogAalborg satte den dynamiske trio sammen til en kaffe i Utzon Center. Det stod hurtigt klart, at Brian, Torben og John har god kemi mellem hinanden.

De joker og har oparbejdet gode relationer på kryds og tværs.

Iværksættere Løvens Hule
Torben Toft Kristensen (venstre), Brian Bundgaard (midten), John Büchler

Men det er også nødvendigt med et stærkt sammenhold, når man bruger så mange frivillige timer på at skabe noget, der gavner andre.

“Vi gør det, fordi vi synes, det er spændende at være med til at rykke noget. At se en virksomhed være i den helt spæde start, og så vokse helt vildt, fordi de får kloge penge ind via Løvens Jyske Hule. De her investorer, vi har inde, har selv lykkedes som iværksættere, så de bidrager ikke kun med kapital men i lige så høj grad med kompetencer,” forklarer Torben Toft Kristensen.

Hanløver screener ansøgninger

Løve-panelet består af 15 forskellige investorer, som repræsenterer mange forskellige brancher og har specialviden inden for forskellige felter. Der udvælges så fem investorer til en gruppe, hvor seks forskellige ansøgere får lov til at præsentere deres produkt og virksomhed. Investorer og ansøgere er matchet ud fra relevans.

Men der er også en del ansøgere, der slet ikke når frem til at præsentere deres forretning. Forinden bliver de screenet af de tre “hule-bestyrere”, som vurderer potentiale.

“De her investorer med kapital bliver jo kimet ned med alle mulige, der lige har en god ide. Det er sjældent, at det ender i en investering. Men med os så ved de, at dem vi præsenterer i Hulen, de kan noget ekstraordinært,” siger John Büchler.

80 procent af deltagere går i forhandlinger

Det viser succesraten også med al tydelighed.

“80 procent af de ansøgere, der er kommet igennem nåleøjet, er endt med at gå i videre forhandlinger omkring investering. Flere har også fået kapital, og har allerede vokseværk. Det er fantastisk at se de resultater ud fra vores set up,” siger Brian Bundgaard.

De understreger også, at Løvens Jyske Hule kan bruges af rigtig mange forskellige virksomheder. Ikke kun helt nyopstartede der skal bruge kapital for at klare de første hårde etableringsår.

Der er start ups, som er de helt nye. Så er der scale ups, som er mellemstore etablerede virksomheder, som skal bruge kapital for at løfte sig yderligere.

Til sidst er der også generationsskifter, hvor der er brug for en ny ejer i en ældre virksomhed.

“Mange tror lidt fejlagtigt, at vi kun kigger på helt nye virksomheder. Men vi er faktisk interesseret i folk, der har brug for rigtig mange penge. Vi synes, de tre nævnte faser af en virksomhed er spændende.

Og så er det også vigtigt at understrege, at det ikke er geografisk begrænset, fordi det hedder Løvens Jyske Hule. Alle i hele landet er velkommen til at søge, og vi har sågar haft ansøgninger fra udlandet også,” siger John Büchler.

Vil du selv prøve Løvens Jyske Hule så send en ansøgning lige her

Der er ansøgningsfrist om en uge torsdag den 19. oktober!

Måske er det dig, der får en investering, der kan gøre forskellen for din virksomhed.

Succes-historie for MO Design

Løvens Jyske Hule gjorde forskellen for MO Design.

I efteråret 2016 deltog Mette og Malene i Løvens Jyske Hule med virksomheden MO Design, der forhandler og designer kvalitetsmøbler og indretningsløsninger. De endte med at få Jørgen Nielsen med ombord som medejer, og i dag er det en virksomhed i vækst.

Læs hvad MO Design siger om Løvens Jyske Hule her

 

Smukke juletræer fra Birkelse Gods: Leveres direkte hjem til døren

Skrevet af: Stine Kjølby Christensen

Halvdelen af kalenderlyset er nu brændt ned, og det betyder, at juleaften nærmer sig med hastige skridt.

Inden da skal du selvfølgelig have styr på julegaverne, mandelgaven, maden, pynten … og selvfølgelig årets grønne hovedperson: Juletræet.

Vi lever i en tid, hvor det hele skal være så nemt og bekvemt som muligt – og kan det klares digitalt, så er det også at foretrække.

Det har Birkelse Gods gennemskuet, og derfor sælger de i år juletræer leveret direkte til døren via deres hjemmeside.

Priserne er også ret unikke. Et juletræ mellem 150-175 cm koster 249 kr. og et juletræ mellem 175-200 cm koster 299 kr.

Sidste chance for at sikre dig årets flotteste juletræ

Juletræerne er blevet solgt i stor stil den seneste måned, og nu er det altså ved at være sidste chance, hvis du skal nå at sikre dig årets træ.

Træet leveres inden for få dage med PostNord, og bestillingen klares nemt ved få klik på hjemmesiden. Birkelse leverer til både Aalborg-området, Århus og Storkøbenhavn.

“Vi har fået rigtig meget ros for vores juletræer, og leveringen af dem fungerer også upåklageligt,” fortæller Malou Skeel, der sammen med sin mand driver det smukke Birkelse Gods.

Selve udvælgelsen af årets juletræ behøver du heller ikke at bekymre dig om.

Malou Skeel står nemlig selv i spidsen for kvalitetssikringen, og ingen træer bliver sendt ud i landet, hvis de ikke lever 100% op til hendes egne krav for det perfekte træ.

Bestiller du årets juletræ fra Birkelse Gods, får du dermed leveret en smuk og sund Normannsgran, der er opfostret med masser af kærlighed.

Kvalitetstræer med grøn samvittighed

Udover at været opvokset ved godset, der er placeret i Nordjyllands flotteste natur, omgivet af grønne skove tæt på Vestkysten og med højt til himlen, så bliver juletræerne også nusset, passet og plejet – lige fra de kommer i jorden, til de forlader godset.

“Vi gør os meget umage for at producere gode kvalitetstræer og udvælger også kun de allerpæneste til vores web-salg,” siger Malou Skeel.

Bæredygtighed er også et vigtigt element på Birkelse, hvor der plantes mindst ét træ pr. træ, der fældes.

På den måde er du altså både med til at sikre en klimavenlig produktion og oveni købet spare dig selv en masse tidskrævende besvær.

Så tegner det vist også til at blive en rigtig glædelig jul i år.

Du kan sikre dig årets juletræ lige her

Et år med fart på: Aalborg-firmaet SACKit vokser vildt

Skrevet af: Michael Qureshi
Kristoffer Glerup og Peter Rasmussen
Kristoffer Glerup og Peter Rasmussen

2019 er ved at rinde ud.

Mens andre jule-hygger og nyder december, så er der drøntravlt på SACKits hovedkontor på Lyngvej i Aalborg.

Deres største Black Friday nogensinde er netop overstået, og nu eksploderer julesalget.

Ordrerne tikker ind på både SACKits nyeste elektronikprodukter, som har både vundet internationale designpriser og fået flotte anmeldelser i større medier, samt deres møbler.

De seneste best-sellere er den trådløse oplader CHARGEit og de trådløse plug in ear høretelefoner ROCKit.

Der er fart på, og det har der i det hele taget været i hele 2019 for Kristoffer Glerup og partner Peter Rasmussen.

Ikke tid til at nyde succesen

De er sammen med det voksende SACKit-team ved at løfte virksomheden fra en solid dansk virksomhed til et internationalt brand.

“2019 har været endnu et fantastisk år, men vi har dårligt nok tid til at stoppe op og nyde succesen. Vi er utrolig stolte over, den modtagelse vores produkter får blandt forbrugerne.

Et er at vi bruger meget tid og mange penge på at udvikle produkter, som vi selv gerne vil bruge og have.

Det vil sige, at vi først er tilfredse, når kvaliteten og designet er 100% i orden, og det koster nogle gange en del ekstra at nå derhen.

Men vi er også overbevist om, at det skinner igennem, at vi ikke er gået på kompromis,” forklarer Kristoffer Glerup, da MigogAalborg møder ham på kontoret.

Større spiller på elektronik-markedet

Især på elektronik-markedet er SACKit blevet en større spiller, og det mærkes.

“Vores CHARGEit og ROCKit har været en gamechanger for os.

Vi har fået utrolig fed feedback på ROCKit, at designet er pænt, og den sidder fast i øret.

Det betyder, at rigtig mange bruger dem, når de træner og er aktive.

Vi har også formået at få lavet det her True Wireless Stereo, som mange har efterspurgt, så lyden er optimal.

Det er megasvært at lave, men vi er lykkedes med det,” fortæller Kristoffer Glerup.

ROCKit

Flere end 100.000 SACKit produkter under juletræet

På Trustpilot er anmeldelserne gode, og hos SACKit prioriterer man, at produkterne hænger sammen.

Man kan eksempelvis oplade ROCKIt høretelefoner ved at lægge kassen med dem ovenpå den trådløse oplader CHARGEit.

“Der ligger flere end 100.000 SACKit produkter under juletræet i år, og det gør ikke blot mig og Peter men alle i hele organisationen vildt stolte. Det er fantastisk, når der er andre end os selv, der synes, at man laver noget godt og brugbart.

Vi synes også, at vi prismæssigt forsøger at placere os, hvor de fleste har råd til SACKit. Det har vi også mærket, hvor salget har oversteget vores forventninger,” siger Glerup.

Satser på partyspeaker til festivaler

I det nye år op til festival-sæsonen er der også en forventning om, at party-speakeren BOOMit sælger rigtig godt.

“Vi har fået god respons på den, fordi den kun vejer 4,8 kg, men spiller et helt telt-område op på Bluetooth. Så koster den 1699 kr., hvilket er billigt sammenlignet med de andre på markedet i den kategori,” fortæller han og fortsætter;

“Det er jo ikke, fordi vi hævder, at vi opfinder den dybe tallerken med vores produkter. Vi kigger jo os rundt omkring og så tager vi et produkt og forbedrer det designmæssigt og funktionelt til en spiselig pris.”

BOOMit

Blevet dygtigere til at fokusere

Kristoffer Glerup var forleden på scenen, da Børsen uddelte deres Gazelle-priser i Nordjylland. Her blev han interviewet om det at være en virksomhed i vild vækst.

“Jeg tror, at det vigtigste er, at vi som virksomhed er blevet dygtigere til at fokusere på det, vi er allerbedst til.

Vi er bedre til at styrke organisationen, så alle sidder med deres stærkeste områder. Oftest ender man i en vækst-virksomhed med at sidde og bruge alt for lang tid og dårlig energi på ting, man ikke er verdensmester i.

Der har vi været langt bedre det seneste år til at organisere os bedre.”

Glæder sig til spændende 2020

2020 venter forude, og Kristoffer Glerup glæder sig til et nyt vildt år.

“Der er mange spændende ting i gang. Vi skal fortsætte med at bygge på, og være tro mod os selv.

Vi må ikke begynde at sløse, men fortsat lave produkter, som vi kan være stolte af. Der venter os et spændende år i udlandet, hvor mange nye markeder åbner sig for os.

Vi har blandt andet fået hul igennem til et marked som Israel, og det er spændende på alle måder at arbejde med nye markeder,” slutter Glerup.

Det vildeste rædselshus: Spritten forvandles til dit værste mareridt

Skrevet af: Michael Qureshi

De seneste par år har vi været så heldige at opleve rædselshuse i Nørresundby og på Voergaard Slot.

Men nu rykker det helt ind centralt i Aalborg og endda på et historisk område.

Når kalenderen rammer slutningen af februar forvandles legendariske Spritten til noget af det mest uhyggelige, man kan forestille sig.

De forladte fabriksbygninger, mørke afkroge og lange passager forvandles til dit værste mareridt.

Det er CoolUnite og Coolshop i samarbejde med Scare House i Hjørring, som laver Scare House Spritten 2020, og det skal nok blive vildt.

Det bliver dog ikke kun et gyserhus.

Kombinationen bliver mere et sted mellem Escape Room og rædselshus, hvor man løbende støder ind i gåder og mysterier, der skal løses, mens der lurer onde skabninger i mørket.

Samles i grupper på 8-10 personer

Man samles i grupper på 8-10 og bliver så sendt igennem Scare House Spritten, hvor det tager ca. en time at gennemføre.

Hvis man kan. Ellers kan det være, at Spritten bliver endestationen, når det hjemsøgte område opsluger dig.

Det allerbedste er faktisk, at deltagerprisen på 150 kr. går til velgørenhed, hvor CoolUnite med Coolshop i ryggen støtter udsatte og syge børn.

“Hos CoolUnite er vi så glade for den overvældende støtte, vi modtog sidste gang vi afholdt Scare House, og vi har hørt flere ønske sig endnu et arrangement.

Derfor er vi igen gået sammen med Scare House om et arrangement, hvor alle deltagerne får en vildere og længere oplevelse, samtidig med at de støtter udsatte og sygdomsramte børn i Danmark,” siger Kathrine Lyster H. Hansen, der står i spidsen for CoolUnite.

Folk får mareridt

Jacob Risgaard, der snart er aktuel i Løvens Hule på DR, lover, at man bliver skræmt fra vid og sans.

“Spritten er det perfekte sted at skræmme livet af folk. De ting vi er i gang med at forberede kommer til at få folk til at få mareridt flere uger efterfølgende,” siger Jacob Risgaard fra Coolshop.

De er klar til at slå deres kløer i Spritten Aalborg den 28.2.-1.3.

Stå ansigt til ansigt med din frygt og lad os føre jer igennem de gamle fabriksbygninger.

Al overskud fra Scare House Spritten går til udsatte og sygdomsramte børn igennem CoolUnite Fonden.
Man kan købe billet allerede i dag lige her.

Der er 400 billetter i alt, og denne gang booker I jer ind på forhånd til et specifik tidspunkt og til en hel time.

Åbningstider:
• 28. februar: 18.00-00.00
• 29. februar: 11.00-00.00
• 1. marts: 11.00-20.00

Billetter her