Kunder som Hummel og Smukfest: Aalborg-firma har succes med at gøre fremtiden lettere

Skrevet af: Michael Qureshi

Af Michael Qureshi

På Dannebrogsgade ligger der en stor rå grå bygning.

I den ene del holder Fitness World til med et kæmpe skilt, så man slet ikke er i tvivl om, at her kan man træne sig hurtig og stærk i Vestbyen.

Mere diskret er naboen. Når man først har begivet sig ind af en slidt rusten dør og op på første sal, åbner der sig nærmest en Matrix-verden, som man slet ikke kunne forestille sig ud af den ydre facade.

Det er her, at det digitale bureau Combine bor. Det er nok de færreste, der ved, at hele billetsystemet til Smukfest eller indenrigstrafikken på Grønland er skabt af en Aalborg-virksomhed.

Flere store landsdækkende kæder

Hummel får også deres internationale e-handels løsning udviklet her sammen med mange andre store kunder som Sanistål, Jyske Bank og Visit Danmark.

Combine bruger ikke mange millioner kroner på at markedsføre sig selv. De lader produkterne tale for sig selv, og derfor kommer kunderne også selv.

Virksomheden har netop rundet 50 ansatte, hvilket er et flot tal i et firma med base i Aalborg.

Combine-direktør Jakob Norgaard Mortensen er stolt over, hvor langt virksomheden er nået.

”Jeg vil tro, at vi er i Top 5 af digitale bureauer i Danmark, men for os har det aldrig været det vigtigste at være de største. I stedet vil vi være bedst til at forstå vores kunder og gøre en forskel for vores kunders forretning,” forklarer Jakob Norgaard Mortensen.

Styrer intern trafik på Grønland

Det er også ret unikt, at Aalborg-firmaet laver løsninger til intern trafik på Grønland.

”Skal man booke færge eller helikopter på Grønland, så foregår det igennem en af vores løsninger. Det er enormt fedt at være med til at skabe mobilitet på så stort et område, og man må jo sige, at vores systemer har stor indflydelse på mange menneskers hverdag,” forklarer Jakob Norgaard Mortensen.

 

Det hedder Combine, fordi de kombinerer mennesker og teknologi.

Det er oprindeligt en fusion af fem forskellige digitale bureauer, som alle blev samlet under Nordjyske Medier. I begyndelsen af 2016 købte tre af de ledende medarbejdere samt en ekstern investor Combine ud af Nordjyske-koncernen.

Firmaet har vokseværk

Siden har Combine fået vokseværk både med kunder og antal ansatte.

”Vores mål er at gøre tingene lettere for vores kunders brugere. Fokus er kundens oplevelse samt at vores løsningener skaber ny forretning for vores kunder.” forklarer Jakob Norgaard Mortensen.

Der er hård konkurrence om dygtige folk, der kan være med til at skabe fremtidige digitale løsninger. Men Combine har været gode til at bevare deres medarbejdere og samtidig tiltrække nye dygtige folk.

”Det er noget af det, jeg er allermest stolt over. Vi startede ud med en simpel sætning om, at vi ville være en fantastisk virksomhed at være kunde i og en fantastisk virksomhed at være medarbejder i.

Det var målet, og derfor er jeg virkelig glad for at vores medarbejdere trives her, og vi har faktisk fået medarbejdere tilbage, som tidligere har arbejdet for os,” fortæller Jakob Norgaard Mortensen.

Men hvad så med fremtiden? Hvad kan vi forvente af en digital tidsalder fremadrettet?

”Der kommer teknologi i alting. Det bliver mere diskret og usynligt, men der vil være sensorer i alt muligt. Man vil kunne lave løsninger til alt i et rum eksempelvis eller i en by for den sags skyld, hvor det hele taler sammen.

Der kommer der behov for integration og noget styring, så det ikke bliver uhyggeligt men til gavn for os mennesker,” forklarer Combines direktør.

Han fortsætter;

”Vi har kun set en lille top af isbjerget af, hvad den informationsteknologiske revolution indeholder. De selvkørende biler, busser og lastbiler. Robotter i hjemmet og sensorer i alt. Det kommer helt sikkert også til at afføde en masse debat om, hvordan man bevarer sig selv og sit privatliv.

Vores fokus bliver selvfølgelig på at kunne gøre det hele håndgribeligt for vores kunders kunder,” slutter Jakob Norgaard Mortensen.

Du kan læse mere om Combine her

Dennis fra Ruths åbner i Aalborg: Nu afslører han konceptet og priserne

Frederik Østeraa (tv) og Dennis Juhl åbner i det gamle Kunst & Spaghetti

Let’s taco’ bout this: Menendez præsenterer ny sæsonmenu

Skrevet af: Stine Kjølby Christensen

Der er sket meget, siden Restaurant Menendez for første gang sagde Hola! til aalborgenserne i slutningen af marts.

Kim Jeppesen og Anne Menendez, der også står bag Restaurant Nam og det nye SMAEK, har arbejdet intensivt på at skabe den helt rigtige mexi-stemning i Nordjyllands hovedstad – og det må sige at være lykkes.

Hver weekend bugner restauranten af sultne og nysgerrige gæster, der med fornøjelse går på opdagelse i alt, hvad den latinamerikanske gastronomi kan bære.

Anne, der selv har rødder i El Salvador og Bolivia, har haft et ønske om at skabe mad, der ikke er bundet til lande eller traditioner. Maden skabes ud fra hvad der inspirerer køkkenet fra de forskellige lande i Latin Amerika – og naturligvis hvilke råvarer, der er i sæson.

I anledning af, at sommersæsonen er ved at gå på hæld, sker der derfor også omrokeringer på Menendez’ menukort.

Helt ny sæsonmenu klar

I sidste uge bød de velkommen til en helt ny sæsonmenu, men den helt store nyhed er en splinterny veggie-version.

Den nye vegetariske touch er kommet både kommet på a la carte, den populære taco tasting, som takeaway og ikke mindst som en del af Menendez’ 9 serveringer.

I sidstnævnte tryller kokken efter køkkenets bedste kundskaber – og det har vi naturligvis været forbi og prøvesmage.

Hvis man tror, at dét at gøre en latinamerikansk menu vegetarisk, kommer til at efterlade huller og mangler, kan man godt tro om igen.

Hvis man ikke fik det at vide på forhånd, vil vi godt påstå, at du gennem aftenen vil glemme alt om, at dine tallerkener bliver serveret helt uden kød.

Aftenens 9 serveringer var som følger:

  • Patacones m. trøffelcreme, havgus og saltet lime
  • Veggie Anticucho grillspyd m. svampe & æggeblomme
  • Tostada m. røget kartoffel, ærter & salsa verde
  • Ceviche af tomat m. æble leche de tigre & chulpe majs
  • Taco m. butternut squash m. chipotle creme & cortido
  • Taco m. grillede løg, Ananas & salsa amarillo
  • Humitas m. svampe, gammelknas & creme fraiche
  • Stegt blomkål m. pimientos de padron & hasselnødder
  • “Bayas con crema” Bær m. karamelis, hvid chokoladefløde & makroner

Som tidligere nævnt, så var det ikke svært at “abstrahere” fra det faktum, at menuen var sammensat helt uden indblanding fra dyreriget – på trods af, at aftenens to udsendte begge er kødædere.

For at fremhæve nogle serveringer – selvom det måske ikke er nødvendigt, da du jo får dem alle – kan vi eksempelvis snakke lidt om “svampespydet”, der nærmest smeltede på tungen – tostada‘en, en form for sprødstegt tortilla, der knasede og fedtede på den helt perfekte måde – den sikre taco-vinder, der lå en perfekt bund for det spændende og velvalgte fyld … ja, vi kunne blive ved.

En særlig oplevelse var det også at møde humitas, der under sin majsindpakning gemte på en blød blanding af svampe, ost og creme fraiche.

Og det er det Menendez kan: Overraske og udvide ens madhorisont … hele vejen over Atlanten.

Bedste dessert nogensinde

Hvis vi absolut skal kåre en livret (det skal vi jo ikke … men det fortjener den altså), så bliver det uden tøven aftenens sidste.

Desserten, Bayas con crema med karamel-is, hvid chokoladefløde og makroner, var tæt på den bedste dessert, vi nogensinde har fået og alle ingredienser faldt ind i så smuk en synergi, at de mexicanske engle gav sig til at danse salsa på vores tunger.

En abolut must-try uanset om du er vegetar, kødæder, faldskærmsudspringer eller bare en ganske almindelig sofakartoffel.

Menendez har i hvert fald gjort sit ypperste for at bevise, at vegetarisk mad overhovedet ikke behøver at være et fravalg af noget – nærmere bare en helt ny smagsvej at gå, hvis du trænger til at blive forkælet og inspireret på ny.

Du kan booke dit næste besøg på Menendez lige her.

Buenas tardes!

Stor weekend i Fårup Sommerland: Koncert og sidste chance for en badetur

Skrevet af: Michael Qureshi
PR-foto: Fårup Sommerland
PR-foto: Fårup Sommerland

Man kan roligt finde badetøjet frem igen.

I weekenden vender sommeren retur til Nordjylland med temperaturer over 25 grader, og endelig kan vi blive fri for regnbyger og vekslende skydække.

Fårup Sommerland forventer også, at deres store Aquapark bliver et trækplaster, når sensommeren viser sig fra sin allerbedste side.

Faktisk bliver det sidste chance for en badetur i Aquaparken. Vandkanonen, Vandslangen og alle de andre sjove vandrutschebaner i deres vandland lukker nemlig ned efter weekenden.

Store koncerter i vente

Det gør resten af Fårup Sommerland heldigvis ikke. Der er stadig noget tid tilbage af årets sæson, og på lørdag er der stor koncert med hitmageren Skinz.

I sidste weekend var det Joey Moe, der charmerede gæsterne i Danmarks sjoveste skov, og i den kommende weekend er det altså Skinz med flere af sine store hits.

Weekenden efter er der atter koncert, når Wafande og Shaka Loveless holder dobbelt-koncert.

Nomineret til en pris

Men det er ikke de eneste gode nyheder fra Fårup Sommerland.

De er nemlig blevet nomineret til en ret særlig pris. De er nemlig blevet nomineret til en Børn i byen Pris 2019 som Bedste Forlystelse.

Børn i Byen er et medie henvendt til børnefamilier, og de har mange kendte navne med i nomineringerne. Fårup Sommerland er i duel med Tivoli, Legoland, Djurs Sommerland og Bakken.

Den anerkendelse vækker glæde i Fårup Sommerland.

“Det er jo en af de største portaler for børnefamilier i Danmark, så vi er super glade for at blive nomineret til Danmarks bedste forlystelse af Børn i Byen.

Det her er jo en nominering som gæsterne giver os, så jeg håber meget at en masse nordjyder vil stemme på os, så vi kan trække prisen hjem til Nordjylland,” siger Rasmus Mortensen, Marketingchef i Fårup, til MigogAalborg.

Du kan se de nominerede og stemme her

14.000 gæster i sommerferien: Udstilling skaber stor fremgang for Utzon Center

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen
Pressefoto
Pressefoto

Bier, røg, lys, gys i maven, grin, skalahuse, himmelhytter og fed teknologi.

Det er opskriften på at engagere børn og legeglade voksne i arkitektur.

I skolernes sommerferie har ikke færre end 14.000 gæster, heraf 4.000 børn, lagt vejen forbi Utzon Center for at lege og lære i udstillingen Rumtosset.

Det er en fremgang på 50 procent i forhold til samme periode sidste år, der på grund af den store Utzon100-fejring indtil videre er rekordåret.

“Vi brænder for at vise børn og voksne, hvad arkitektur kan – og for at give dem oplevelser for alle sanserne, forstanden og fantasien. Samtidig arbejder vi for, at kultur ikke skal være en lukket byfest.

Det skal trække folk fra hele verden og resten af landet til og give dem noget, de ikke får andre steder. Det er i høj grad lykkedes med Rumtosset, siger Lasse Andersson, kreativ direktør på Utzon Center.

Ud af de 14.000 gæster er 36% nordjyder, 30% er fra det øvrige Danmark, og 34% udlændinge.

“Og de har alle forladt os glade og rumtossede, “tilføjer Lasse Andersson.

Pressefoto

Arkitektur er en leg

Rumtosset er en del af “Arkitektur er en leg”-projektet, som er støttet af Nordea-fonden. Et projekt, som både kommer gæster i Utzon Center og skolebørn over hele landet til glæde gennem inspirerende undervisning.

Hos Nordea-fonden er der stor tilfredshed med projektet.

“Børn og unge skal opleve arkitektur som en kreativ, visuel leg, hvor de selv kan skabe med hoved og hænder. Det tror vi giver en håndgribelig indgang til og forståelse af arkitekturens verden, siger Henrik Lehmann Andersen, direktør i Nordea-fonden.

Følgende arkitektfirmaer bidrager til udstillingen: YOKE (CPH), COBE (CBH), ADEPT (CPH), JaJa (CPH), Reiulf Ramstad Arkitekter (Oslo) og Studio Poesis (Aalborg).

Rumtosset er en del af Arkitektur er en leg-projektet, som er støttet af Nordea-fonden, mens udstillingen også er støttet af Statens Kunstfond og Keflico.

Udstillingen løber fra 27. juni 2019 til 23. februar 2020. Du kan finde mere info om Rumtosset her.