Dennis fra Ruths åbner i Aalborg: Nu afslører han konceptet og priserne

Skrevet af: Michael Qureshi
Frederik Østeraa (tv) og Dennis Juhl står bag Textur
Frederik Østeraa (tv) og Dennis Juhl står bag Textur

Af Michael Qureshi

Det var noget af en gastronomisk bombe, der blev fyret af, da Dennis Juhl i maj kunne fortælle, at han forlader Nordjyllands største Michelin-bejler Ruths Gourmet for at åbne sin egen restaurant i Aalborg.

Textur bliver navnet, og restauranten åbner i september i lokalerne, der tidligere har huset Kunst & Spaghetti på Vesterbro nummer 65.

Pressemeddelelsen fra Ruths Hotel var dog blot første etape i historien om en af de mest spændende nye restauranter i Aalborg i flere år.

For det er imødeset med stor spænding, hvordan konceptet bliver på Textur, og ikke mindst om priserne ligger på gourmet-niveau, eller om det bliver noget, hovedparten af aalborgenserne kan nyde godt af.

MigogAalborg var så heldige, at vi fik lov til at sætte os ned med topkokken Dennis Juhl og medstifter af Textur Frederik Østeraa. De har kendt hinanden siden 2009 og har arbejdet sammen på Ruths Hotel i adskillige år.

Begge arbejder i dag på Ruths Hotel

I dag er Dennis køkkenchef og Frederik er souschef på det berømte Skagen-hotel, som i 2016 var nomineret i kategorien; Danmarks bedste restaurant.

I den grad også en kæmpe anerkendelse af, at Dennis Juhl er blandt landets allerbedste.

Duoen rykker deres tårnhøje niveau fra køkkenet på Ruths Hotel i Skagen til Aalborg, og vi kan i hvert fald konstatere, at de kommer med et koncept, der aldrig er set før i byen. Har I hørt den før på MigogAalborg? Sandsynligvis, men læs så lige med herunder;

“Vores fokus bliver primært på råvareudnyttelse. Hvis en gulerod er lidt for skæv eller har en ekstra udgrening, så vil den typisk blive frasorteret i de leverancer, man sender. Vi vil netop opfordre vores leverandører at sende den slags videre til os.

Udseendet på en gulerod er ikke ensbetydende med, at den ikke smager godt alligevel. Vi vil gerne som en restaurant gå imod madspild og kigge på, hvordan vi kan bruge alt til at skabe en skøn menu,” fortæller Dennis Juhl.

Teamet bag Textur er allerede på plads
Prisniveauet er overraskende

Vi er bænket på tre stole i det lokale, der i september bliver til en superfed restaurant i hjertet af Aalborg. Lige nu er det blot håndværkerne, der dominerer i lokalerne.

Drengene i det nye restaurant-projekt glæder sig til at arbejde målrettet med sæsonbetonede råvarer.

“Vi kommer til at handle, når råvarerne er allerbedst. Det er faktisk også der, hvor de er billigst. Det er meget dyrere at købe asparges i november end om sommeren, men det kommer vi til at servere det meste af året, fordi vi så køber stort ind af eksempelvis asparges, og så salter, sylter eller fermenterer vi de her råvarer, så vi kan bruge dem året rundt,” forklarer Frederik Østeraa.

Kort sagt så kommer der til at være en dybere tanke med hver enkelt ret og råvarer, som der serveres på Textur.

En glædelig nyhed er også prisniveauet. I forhold til kvaliteten bliver det her en af byens bedste steder, men på prisen bliver det en af de billigste restauranter.

“3 retter inklusiv vinmenu kommer til at koste 333 kr. 4 retter inklusiv vin bliver på 444 kr. 5 retter inklusiv vin til 555 kr. Vi kommer også til at brygge vores egen saft, så man kan få det i stedet for vin til maden. Vi mener, at vi med det her prisniveau rammer meget bredt, og det bliver et sted langt de fleste har råd til at spise,” forklarer Dennis Juhl.

Kan medbringe sin egen vin

Som et andet nyere tiltag i restaurantbranchen i Danmark vil de også køre med det koncept, at man kan tage sin egen vin med uden det koster ekstra ud over menuprisen. Normalt vil det koste såkaldte “prop-penge” på andre restauranter.

“Vi kommer til at køre konceptet med Bring Your Own Wine. Det er faktisk rigtig populært i eksempelvis Australien, hvor det er meget udbredt. Hvis man har en lækker dyrere vin derhjemme og gerne vil nyde den med en god spiseoplevelse, så kan man gøre det uden ekstra beregning,” forklarer Dennis Juhl.

Dennis Juhl på Ruths Hotel

Selv om både Dennis Juhl og Frederik Østeraa begge i dag arbejder på Ruths Hotel og er vant til at servere mad, hvor kuvertprisen sagtens kan runde de 2500 kr., så kommer de ikke til at gå ned i niveau på maden på Textur.

“Vi bliver jo ikke pludselig dårligere kokke af, at vores restaurant er billigere end en traditionel gourmet-oplevelse. En af grundene til at det bliver i den prisende, er jo netop også det her med råvareudnyttelse. Du får jo frasorterede råvarer til en billigere pris. Det lægger vi ikke skjul på.

Når det er fisk, bliver det så ikke en dyr pigvar, men mere en kulmule som også er en herlig fisk. Vi går ikke ned i niveau, for vi kommer stadig til at lave noget sindssygt lækkert mad,” forklarer Frederik Østeraa.

Kan allerede booke bord fra torsdag

Fra i morgen formiddag kan man allerede gå ind og booke bord, selv om Textur først åbner i september. Men siden nyheden om restauranten breakede er det væltet ind med anmodninger om bordbestillinger.

“Folk ringer til os privat for at høre, om de kan bestille et bord. Det samme med jobansøgninger. Vi værdsætter virkelig interessen, så vi tænkte, at vi lige så godt kunne åbne bookingsystemet allerede nu, så vi håber at man allerede nu går ind og booker,” lyder det fra Dennis Juhl.

Plads til 70 gæster i restauranten

Der bliver plads til omkring 70 gæster, når restauranten er fyldt. Der vil dog også hver eneste åbningsdag tirsdag til lørdag være borde, man ikke kan reservere.

“I vinduerne bliver der spisebar, hvor der er plads til dem, der kommer ind fra gaden og gerne vil spise her. Der kan man ikke reservere.

Men vi får også mulighed for at lukke en ende af restauranten af til private selskaber, og det er vi superglade for. Vi har kigget på flere forskellige lokaler og lokationer til vores projekt, men vi synes, at den passer godt til Vesterbro, hvor der er utrolig meget puls,” siger Dennis Juhl.

For at holde den røde tråd imod madspild vil man også afsøge mulighederne for en relation til et herberg, hvor man kan aflevere det mad, man har til overs.

Duoen glæder sig til at starte i Aalborg, og vi kan også roligt sige, at Aalborg glæder sig.

Du kan booke bord til Textur lige her

Og du kan følge dem på deres nye Facebook-side lige her

Ny ejendomsmægler i Aalborg: Jysk Mægler vil gøre boligsalget billigere for kunderne

Skrevet af: Christine Luca Hornemann
Fra venstre: Kenneth Laustsen og Mikkel Gullach
Fra venstre: Kenneth Laustsen og Mikkel Gullach

At sælge sit hjem er noget de fleste kun gør et fåtal af gange i livet, og det kan tilmed blive til en dyr fornøjelse, hvis man ønsker at skifte bopæl.

Jysk Mægler er en ny ejendomsmægler på boligmarkedet i Aalborg, som vil gøre op med de høje omkostninger, der kan være i forbindelse med salg af bolig.

Jysk Mægler er en online digital mægler, der tilpasser sin markedsføring efter hvert enkelt bolig – og ifølge mæglervirksomheden er det måden, du som sælger kan spare penge.

Støtter lokalforeninger

Jysk Mægler slog officielt dørene op d. 1 Maj, men ikke fysisk. Jysk Mægler er nemlig ikke en fysisk ejendomsmæglerbutik, men en online mægler, som du kan besøge via deres hjemmeside.

Idemanden bag firmaet er Kenneth Laustsen, der også er ejendomsmægler, og han styrer forretningen fra sit kontor på hjemmeadressen.

“Selvom Jysk Mægler ikke er en fysisk butik, så yder jeg samme service som en ejendomsmægler i en fysisk butik.

Jeg holder enten møder hjemme hos kunden, så de ikke skal bekymre sig om parkering eller børnepasning. Ellers er jeg fan af at afholde mine møder på Ulla T i Vestbyen,” fortæller Kenneth.

Udover Kenneth, er der allerede ansat endnu en ejendomsmægler, Mikkel Gullach, i virksomheden hos Jysk Mægler.

“Vi skal arbejde i forskellige områder, hvor vi hver især kender hvert hjørne i lokalområdet.

Jeg arbejder primært i Aalborg, Nørresundby og byerne omkring. Mikkel Gullach er ansvarlig for Svenstrup og omegn, som er hans spidskompetencer.”

Fra venstre: Mikkel Gullach, Kenneth Laustsen

Den nyoprettede mæglervirksomhed har en helt særlig vision; foruden at sælge boliger med den største kundetilfredshed, vil de også værne om det lokale ved at bakke lokalforeningerne op i de byer, hvor boligerne bliver solgt.

“Vi skal bygge det lokale samfund op. En mægler arbejder i lokalområdet, og man skal værne om sin arbejdsplads. Derfor bakker vi op om lokalforeningerne hver gang der bliver solgt en bolig.

Når jeg sælger en bolig i Aalborg, så bakker vi eksempelvis en sportsforening i området op med en pose penge,” fortæller Kenneth.

Tilpasser markedsføringen til den enkelte bolig

En ting ejendomsmæglervirksomheden differentierer sig på, er at al markedsføringen på boligerne, der er til salg, foregår digitalt, og det er der en helt særlig årsag til.

Ifølge Kenneth, så er flere af ejendomsmæglernes markedsføringspakker standardpakker. Det er én af de ting, som de gør anderledes ved Jysk Mægler.

“Et eksempel er, at hvis en lignende ejendom, som den jeg får til salg i samme område, blev solgt på 92 dage, så skal markedsføringen passe til den pågældende bolig og til de 92 dage. Ikke mindre dage og ikke over.

På den måde betaler sælgerne ikke mere end hvad der er nødvendigt,” forklarer Kenneth.

Fra venstre: Kenneth Laustsen og Mikkel Gullach

Der er store planer for fremtiden hos Jysk Mægler.

Kenneth går nemlig med drømmen om at åbne Jysk Mægler i hele Jylland. Både nord og syd for Limfjorden.

Der er allerede planer om nye mæglere i 2020 – og det fortsat uden en fysisk butik – men du kan besøge Jysk Mæglers hjemmeside her.

 

Oplev de sejeste superbiler: Cool Car Race slutter i Aalborg i år

Skrevet af: Michael Qureshi

Hvis du er til vilde biler som Ferrari, Lamborghini, Porsche og mange flere dyre bilmærker, så er Cool Car Race noget for dig.

Cool Car Race begyndte i 2010 som et løb for velhavende erhvervsfolk, der gerne ville støtte børn med behov for en ekstra håndsrækning.

Det blev startet af Aalborg-virksomheden Coolshop med stifterne Jacob Risgaard og Mark Nielsen i front. I 2012 rykkede løbet ud af Flyvestation Aalborg og ud på de rigtige veje i stedet.

Aalborg bliver ikke forbigået i år

Siden har Cool Car Race været rundt i hele Danmark samt i mange udenlandske byer. Sidste år var dog frygteligt for bilentusiaster i Aalborg, som var vant til, at løbet de fleste år startede i den nordjyske hovedstad.

For her blev Aalborg helt forbigået på ruten. Men nu er vi tilbage til det normale. Ruten er netop i dag blevet offentliggjort, og det er fedt at se, at man slutter af på hjemmebanen i Aalborg.

Starter på Rådhuspladsen

Løbet køres fra 23-25 august. Det hele starter på selve Rådhuspladsen i København.

“Vi er glade for igen at slutte turen i Aalborg. For første gang bliver det muligt at se alle stop og følge turen real time på et kort.

Det er også værd at bemærke, at det er en ren Danmarks-Tour i år,” siger Jacob Risgaard til MigogAalborg.

Har samlet over 4 mio. kr. ind til velgørenhed

Cool Car Race har gennem årene samlet over fire mio. kr. ind til velgørenhed. Sidste år slog man rekorden og fik samlet over 1,5 mio. kr. ind, som blev doneret via Coolunite til syge børn.

Der er 40 superbiler med i løbet som stort set alle har to kørere med. Så handler det om at få samlet så mange penge ind via netværk, sociale medier og forskellige stunts langs ruten.

Vi kan i hvert fald godt skrive under på, at vi glæder os til at se nogle af verdens fedeste biler komme rullende ind i Aalborgs gader, hvor de højest sandsynligt slutter nede ved Havnefronten.

Du kan tjekke ruten og årets løb ud her

Bliver vildt og vådt: Aalborgs store vandfestival Waater vender retur

Skrevet af: Stine Kjølby Christensen

Det var en sprøjtende succes, da Waater Festival sidste år fik premiere i Østre Havn.

I august måned fik Aalborg sin allerførste vandfestival, og efter en næsten ulidelig varm sommer kunne timingen vist ikke have været bedre.

Mod alle odds formåede Waater alligevel at ramme ind i de to dage på sommeren, hvor vandet flød fra oven.

Dette afskrækkede heldigvis ikke aalborgenserne fra at springe ombord, så festivalen alligevel fik den bedste start, de kunne forestille sig.

Derfor vender Waater selvfølgelig også tilbage i år. Denne gang den sidste weekend i august, 31. august – 1. september.

Igen i år kan erfarne og uerfarne vandhunde prøve kræfter med almindelige og ualmindelige vandaktiviteter i både sikre og trygge rammer.

Festivalen byder på alt fra et spring på Danmarks største Waater Blob, leg med SUP boards, mega SUP board, flydende trampolin, dyk på land, ture i kanoer og kajakker, adgang til Kabelparken og GoBoats – og meget, meget mere.

Igen i år er alle aktiviteter helt gratis. 

Over overfladen vil der ose af ægte festivalstemning og kunne købes måde mad, is og kølige drikke.

Programmet vil blive offentliggjort løbende, men allerede nu står det klart, at årets festival bliver endnu større og vildere end den sidste.

Et vådt og vildt firmarrangement

Udover at underholde festivalens publikum med de mange vandaktiviteter, har Waater også gjort en aktiv indsats for at få inkluderet byens virksomheder og de ansatte, der er friske på en van(d)vittig oplevelse, og samtidig opnå en stor og anderledes eksponering under festivalen.

Dette sker primært i festivalens hovedkonkurrence, hvor tilmeldte virksomheder dyster mod hinanden på den store, oppustelige luftpude.

Waater ønsker nemlig også at festivalen skal være et oplagt firmaarrangement, hvor lokale virksomheder kan konkurrere mod andre, imens flere tusinde publikummer kigger på.

”For det første er aktiviteten enormt sjov i sig selv, hvor man som kollegaer kan være sammen på en helt anderledes måde, end hvis man fx går ud og tager et spil bowling,” forklarer Nichlas Tougaard, som til dagligt er Partner og kreativ Direktør i reklamebureauet Det nye Sort – og derudover idémanden bag Waater.

”Som deltagere i konkurrencen har man både mulighed for at lege med udklædning og gadgets – mens man samtidigt eksponerer virksomheden og dens image på en helt ny måde.”

Bliv eksponeret på en anderledes måde

A. Enggaard og Handelsbanken har allerede skrevet sig på deltagerlisten, hvoraf op til 9 ansatte kan danne et hold.

Tre af de 9 får lov at vise sine talenter på Blobben, der bedømmes ud fra henholdsvis flotteste udklædning, bedste moves, højden på springet og den vildeste landing i vandet.

“Mens virksomheder får lov at slå sig løs, så kan publikummerne jo samtidigt få lov at opleve virksomhederne i helt andre roller, end de er vant til at se dem i.

Man bliver knyttet sammen med en positiv oplevelse, og der ligger nogle rigtig gode værdier i at turde være med i noget anderledes og vise sig fra en sjovere side, end man måske normalt forbinder bankdirektører eller revisorer med.

Og så er man jo også bare med til at støtte op om et sjovt og lokalt arrangement,” forklarer Nichlas.

Den store Blob-konkurrence finder sted på festivalens åbningsdag og har plads til 10 deltagende virksomheder.

Så kunne du og din virksomhed tænke sig at tage del i festlighederne, så læs mere eller tilmeld jer lige her.