Dennis fra Ruths åbner i Aalborg: Nu afslører han konceptet og priserne

Skrevet af: Michael Qureshi
Frederik Østeraa (tv) og Dennis Juhl står bag Textur
Frederik Østeraa (tv) og Dennis Juhl står bag Textur

Af Michael Qureshi

Det var noget af en gastronomisk bombe, der blev fyret af, da Dennis Juhl i maj kunne fortælle, at han forlader Nordjyllands største Michelin-bejler Ruths Gourmet for at åbne sin egen restaurant i Aalborg.

Textur bliver navnet, og restauranten åbner i september i lokalerne, der tidligere har huset Kunst & Spaghetti på Vesterbro nummer 65.

Pressemeddelelsen fra Ruths Hotel var dog blot første etape i historien om en af de mest spændende nye restauranter i Aalborg i flere år.

For det er imødeset med stor spænding, hvordan konceptet bliver på Textur, og ikke mindst om priserne ligger på gourmet-niveau, eller om det bliver noget, hovedparten af aalborgenserne kan nyde godt af.

MigogAalborg var så heldige, at vi fik lov til at sætte os ned med topkokken Dennis Juhl og medstifter af Textur Frederik Østeraa. De har kendt hinanden siden 2009 og har arbejdet sammen på Ruths Hotel i adskillige år.

Begge arbejder i dag på Ruths Hotel

I dag er Dennis køkkenchef og Frederik er souschef på det berømte Skagen-hotel, som i 2016 var nomineret i kategorien; Danmarks bedste restaurant.

I den grad også en kæmpe anerkendelse af, at Dennis Juhl er blandt landets allerbedste.

Duoen rykker deres tårnhøje niveau fra køkkenet på Ruths Hotel i Skagen til Aalborg, og vi kan i hvert fald konstatere, at de kommer med et koncept, der aldrig er set før i byen. Har I hørt den før på MigogAalborg? Sandsynligvis, men læs så lige med herunder;

“Vores fokus bliver primært på råvareudnyttelse. Hvis en gulerod er lidt for skæv eller har en ekstra udgrening, så vil den typisk blive frasorteret i de leverancer, man sender. Vi vil netop opfordre vores leverandører at sende den slags videre til os.

Udseendet på en gulerod er ikke ensbetydende med, at den ikke smager godt alligevel. Vi vil gerne som en restaurant gå imod madspild og kigge på, hvordan vi kan bruge alt til at skabe en skøn menu,” fortæller Dennis Juhl.

Teamet bag Textur er allerede på plads
Prisniveauet er overraskende

Vi er bænket på tre stole i det lokale, der i september bliver til en superfed restaurant i hjertet af Aalborg. Lige nu er det blot håndværkerne, der dominerer i lokalerne.

Drengene i det nye restaurant-projekt glæder sig til at arbejde målrettet med sæsonbetonede råvarer.

“Vi kommer til at handle, når råvarerne er allerbedst. Det er faktisk også der, hvor de er billigst. Det er meget dyrere at købe asparges i november end om sommeren, men det kommer vi til at servere det meste af året, fordi vi så køber stort ind af eksempelvis asparges, og så salter, sylter eller fermenterer vi de her råvarer, så vi kan bruge dem året rundt,” forklarer Frederik Østeraa.

Kort sagt så kommer der til at være en dybere tanke med hver enkelt ret og råvarer, som der serveres på Textur.

En glædelig nyhed er også prisniveauet. I forhold til kvaliteten bliver det her en af byens bedste steder, men på prisen bliver det en af de billigste restauranter.

“3 retter inklusiv vinmenu kommer til at koste 333 kr. 4 retter inklusiv vin bliver på 444 kr. 5 retter inklusiv vin til 555 kr. Vi kommer også til at brygge vores egen saft, så man kan få det i stedet for vin til maden. Vi mener, at vi med det her prisniveau rammer meget bredt, og det bliver et sted langt de fleste har råd til at spise,” forklarer Dennis Juhl.

Kan medbringe sin egen vin

Som et andet nyere tiltag i restaurantbranchen i Danmark vil de også køre med det koncept, at man kan tage sin egen vin med uden det koster ekstra ud over menuprisen. Normalt vil det koste såkaldte “prop-penge” på andre restauranter.

“Vi kommer til at køre konceptet med Bring Your Own Wine. Det er faktisk rigtig populært i eksempelvis Australien, hvor det er meget udbredt. Hvis man har en lækker dyrere vin derhjemme og gerne vil nyde den med en god spiseoplevelse, så kan man gøre det uden ekstra beregning,” forklarer Dennis Juhl.

Dennis Juhl på Ruths Hotel

Selv om både Dennis Juhl og Frederik Østeraa begge i dag arbejder på Ruths Hotel og er vant til at servere mad, hvor kuvertprisen sagtens kan runde de 2500 kr., så kommer de ikke til at gå ned i niveau på maden på Textur.

“Vi bliver jo ikke pludselig dårligere kokke af, at vores restaurant er billigere end en traditionel gourmet-oplevelse. En af grundene til at det bliver i den prisende, er jo netop også det her med råvareudnyttelse. Du får jo frasorterede råvarer til en billigere pris. Det lægger vi ikke skjul på.

Når det er fisk, bliver det så ikke en dyr pigvar, men mere en kulmule som også er en herlig fisk. Vi går ikke ned i niveau, for vi kommer stadig til at lave noget sindssygt lækkert mad,” forklarer Frederik Østeraa.

Kan allerede booke bord fra torsdag

Fra i morgen formiddag kan man allerede gå ind og booke bord, selv om Textur først åbner i september. Men siden nyheden om restauranten breakede er det væltet ind med anmodninger om bordbestillinger.

“Folk ringer til os privat for at høre, om de kan bestille et bord. Det samme med jobansøgninger. Vi værdsætter virkelig interessen, så vi tænkte, at vi lige så godt kunne åbne bookingsystemet allerede nu, så vi håber at man allerede nu går ind og booker,” lyder det fra Dennis Juhl.

Plads til 70 gæster i restauranten

Der bliver plads til omkring 70 gæster, når restauranten er fyldt. Der vil dog også hver eneste åbningsdag tirsdag til lørdag være borde, man ikke kan reservere.

“I vinduerne bliver der spisebar, hvor der er plads til dem, der kommer ind fra gaden og gerne vil spise her. Der kan man ikke reservere.

Men vi får også mulighed for at lukke en ende af restauranten af til private selskaber, og det er vi superglade for. Vi har kigget på flere forskellige lokaler og lokationer til vores projekt, men vi synes, at den passer godt til Vesterbro, hvor der er utrolig meget puls,” siger Dennis Juhl.

For at holde den røde tråd imod madspild vil man også afsøge mulighederne for en relation til et herberg, hvor man kan aflevere det mad, man har til overs.

Duoen glæder sig til at starte i Aalborg, og vi kan også roligt sige, at Aalborg glæder sig.

Du kan booke bord til Textur lige her

Og du kan følge dem på deres nye Facebook-side lige her

Drømmejobbet: Kendt nordjysk bryghus søger øl-testere

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

Det lyder næsten for godt til at være sandt.

Prøvesmag fire øl, bedøm dem og vær med til at bestemme hvilke fremtidige øl, Thisted Bryghus skal sende på gaden.

Men det bliver realiteten for 25 heldige øl-testere inden længe.

Forbrugerne skal nemlig spørges, når Thisted Bryghus sender en ny øl på markedet. Derfor søger man nu 25 helt almindelige forbrugere, der skal teste bryggeriets nye øl.

“Vi har et fortrinligt samarbejde med de professionelle øl-anmeldere, men vil gerne udvide paletten endnu mere og få vores øl bedømt af helt almindelige forbrugere også,” fortæller bryggeridirektør Aage Svenningsen på Thisted Bryghus’ hjemmeside.

Væk fra fokusgrupper og analyseinstitutter

Mange virksomheder anvender fokusgrupper og analyseinstitutter, men Thisted Bryghus går altså en lidt anden vej.

“Når vi udvikler et nyt produkt, tester vi det internt på en lille gruppe mennesker. Men den reelle dom får vi først, når øllet rammer markedet. Det laves der ikke umiddelbart om på med det nye tiltag,” siger Aage Svenningsen.

Skal prøvesmage fire juleøl

De nye øl-testere skal prøvesmage fire juleøl fra Thisted Bryghus herunder en helt ny øl. Herefter bedømmes øllene og besvarelserne sendes tilbage til Thisted Bryghus, der  bearbejder de forskellige input fra øl-testerne sammen med det, man får ind fra de professionelle øl-anmeldere.

Det er alle danskere over 18 år, der kan melde interesse i at blive øl-tester. Og er man blandt de 25 udvalgte, får man besked senest den 12. oktober.

Du kan se mere på hjemmesiden.

Aalborgs første iværksætterby åbnede i dag: Sådan ser den ud

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

I dag kom dagen endelig, hvor Danmarks første og eneste sociale kreative iværksætterby, Urban City, åbnede i den gamle remise i hjertet af Aalborg.

Læs mere om konceptet her.

Urban City er skabt med en vision om at danne et kreativt oplevelsesmiljø, hvor hver virksomhed har deres egen campingvogn med små haver i en by med (bogstaveligt talt) højt til loftet.

Et stykke Aalborg-historie blev indviet

Klokken 12 var pladsen foran den gamle togremise (og nu Urban City) næsten mere fyldt end et DSB-tog i myldretiden.

Det var derfor også en meget stolt Christian Helweg, der, på trods af både regn og blæst tidligere på dagen, kunne byde folk velkommen i strålende solskin.

“Tusind, tusind tak fordi i ville komme. Jeg bad om sol klokken 12, og det fik vi. Urban City var engang nogle tanker og drømme, som jeg havde. Det er fantastisk, at de nu er blevet til virkelighed. Det her er et stykke Aalborg-historie.

Den her remise er fra 1901, og at vi her 117 år senere kan skabe liv i den gamle bygning, er vi meget glade for. Vi har bygget på Urban City siden januar, og vi glæder os til at byde jer allesammen indenfor.

Denne kreative iværksætterby er en videreudvikling af det, som vi allerede har skabt med Råt&Godt. Urban City skal være et sted, som kan inspirere folk, og hvor vi sammen gør hinanden gode. Vi skaber nogle rammer, hvor folk med forskellige fagområder kan bruge hinanden i deres daglige arbejde.”

Campingvogne for enhver smag

Christian Helweg præsenterede herefter de 16 lejemål, der tæller virksomheder som Sødt og Blødt, der laver puder, tæpper og meget mere fra materialer, som en af de ansattes bedsteforældre har i en genbrugsbutik i Nibe.

Hele Aalborgs Johnny Hefty har også en campingvogn i Urban City – selvfølgelig med en muggen ræv til at pryde den. Herfra vil han sammen med makkeren Hartvig lave kunst og male på gamle ting som døre, spande mv.

Derudover vil de sælge merchandise i form af et indkøbsnet med sloganet “Ork’ Satme” og ikke mindst sælge den nye øl, Rævepis.

Der er også blevet plads til virksomheder (og campingvogne) med fokus på rumænsk vin, kunst i sten og grafisk design. Derudover huser Urban City også en fysioterapeut en tegnestue, en vogn med fokus på upcycling af møbler, et hundecenter og meget, meget mere.

Udover de mange lejemål er der også 1. sal, Skyen, hvor der både er fælleskøkken og et lokale, som aalborgenserne fremover kan leje til konferencer, konfirmationer og fester.

 

Aalborg har brug for en Christian Helweg

Erhvervschef i Business Aalborg, Tonny Thorup var næste mand på talerstolen foran Urban City, og han var fuld af lovord om alt det arbejde, som Christian Helweg står i spidsen for:

“Denne verden er fyldt med alt for mange Donald Trump’er. Det er inspirerende at møde et menneske, der arbejder med andet end at redde sin egen røv. Christian har været et dejligt bekendtskab, og Aalborg har brug for Christian, og det har verden også.

I Aalborg arbejder vi lige nu med en ny erhvervsstrategi, og det vi ser her (peger på togremisen red.) var det, som vi levede af engang. Urban City tænker både grønt og i social bæredygtighed, og de er et alternativ til alt det andet, vi har i kommunen. Vi har 1000 nye iværksættere om året i Aalborg, og Urban City tænker det hele anderledes.

Jeg håber, at I (Urban City red.) får nogle gode og sunde virksomheder, som kommer til at tjene penge, men også hjælper nogen på vej.”

Snoren blev kli … hugget over

Derefter kunne Tonny og Christian i samarbejde indvie Urban City på ægte Råt&Godt-manér.

I dagens anledning hev Christian nemlig en funklende guld-økse frem, som de sammen brugte til hugge snoren over, til stor jubel blandt de mange fremmødte.

Dagen var derefter fyldt med både musik, konkurrencer, flødebollekanon, skumfidus-ristning, workshops og lidt lækkert suppe – selvfølgelig serveret i bæredygtige kopper, som man kunne smide på bålet efterfølgende.

Urban City holder efter planen åbent for alle tirsdag og torsdag fra kl. 15-20. Den første lørdag i hver måned er der åbent fra 10-15.

Her får du de gode tips: Ny blog fra Aalborg sætter fokus på events

Skrevet af: Anne Raunkjær
Foto: Kaffepausen
Foto: Kaffepausen

Er du typen, der elsker at stå i spidsen for et godt event?

Eller er det oftest dig, der sidder med i arrangørgruppen af medarbejderfester og arrangementer med virksomheden?

Så er der gode råd at hente, hvis du synes, det er lidt svært hele tiden at være kreativ, eller måske savner tips til at tingene spiller fra start til slut.

Nørresundby-virksomheden NemTilmeld har et af landets mest brugte tilmeldingssystemer, men nu står de også bag et blog-univers, som er langt fra de mere traditionelle blogs, vi ser rundt omkring i det danske medieland.

Den nye blog handler om det at arrangere events, og går under navnet Kaffepausen. Det er et hyggeligt fællesskab, der både er autentisk, ærligt og rådgivende.

Lige fra personlige historier og interviews til en masse lette og gode råd.

“Folk som laver arrangementer er tit alene om det.  Det er måske meget sjovt i starten, men der er mange, som taber motivationen eller sidder og prøver at opfinde den dybe tallerken.

Så det kan være en stor motivation og hjælp i hverdagen at høre, hvad andre gør.” fortæller Tina Pearson, som står bag Kaffepausen og er ansat af NemTilmeld.

Den erfarne arrangør har hele 30 års erfaring med at planlægge arrangementer, og er hovedpersonen bag de hyggelige og ikke mindst nyttige historier på bloggen.

Tina Pearson står bag Kaffepausen

Kaffenpausen vil gøre det lettere for alle

Essensen ved et arrangement er, at det er et sted, hvor folk mødes til stort og småt.

Der kan være mange ting, som skal forberedes og overvejes. For eksempelvis invitationer, faktureringer og navneskilte.

Tina forklarer, at mange sikkert har prøvet at deltage i et arrangement, og ikke har følt sig godt modtaget, når man ankom. Så hvordan får du dine gæster til at føle velkommen?

Den information kan du finde på bloggen, hvor en stribe arrangører fortæller om, hvad de gør. Her er alle  indlæg bygget op af små historier for at give folk et lille pusterum, mens de eventuelt nyder en kop kaffe.

Deraf navnet Kaffepausen.

Der kan under et arrangement opstå mange situationer, som man ikke har forudset. For eksempelvis afbud i sidste øjeblik, strømsvigt eller en utilfreds deltager.

Men den helt nye udfordring inden for event-planlægning er, at arrangementer er blevet mere omfattende, og man skal vide meget mere som arrangør, fordi deltagerne stiller større krav.

Mange ønsker, at arrangementerne eksempelvis skal være mere spændende og involverende.

Vil gøre planlægning og koordinering lettere

Kaffepausen’s mission er derfor, at gøre planlægning og koordinering lettere for folk.

Tina uddyber, at hvis folk får de rigtige tips, så bliver arrangementerne også meget bedre. Så vi skaber en ren win win situation.

“Folk begynder også at turde mere, og her begynder vores system Nemtilmeld at blive rigtig interessant, fordi værktøjet gør det lettere for folk at skabe et overblik over deres planlægning,” forklarer Tina.

Hvis du selv overvejer, eller er i gang med at planlægge et arrangement, så har MigogAalborg sammen med Tina samlet fem vigtige ting, som vil gøre dine arrangementer endnu bedre.

Du behøver ikke være alene med det

Alle i din omgangskreds har prøvet at være til et arrangement. Tal med andre om det, når du skal have nye ideer. (venner, bekendte eller netværk m.m.)

Planlæg i øjenhøjde med gæsterne

Mange af de ting vi gør, er vaner og derfor er det nemt at glemme deltagernes behov. Prøv at planlæg dit arrangement ud fra gæsternes øjne.

Start fx med at spørge dig selv ”Hvordan er det at sidde i denne stol?”, ”Hvor er toilettet?”, ”Er der vegetarmad?” og planlæg så ud fra hvordan deltagerne vil opleve at være til dit arrangement.

Brug de hjælpemidler og værktøjer, der er til rådighed

Brug de værktøjer og hjælpemidler du kan, og som gør din hverdag lettere. Så kan du i stedet fokusere på vigtigere ting såsom idéudviklingen.

Der findes en masse online værktøjer til administrering af tilmeldinger, invitationer eller faktura. NemTilmelds tilmeldingssystem er et af dem.

Alt  udenom hovedelementet er vigtigt

Folk forventer at få en helhedsoplevelse.
Ofte tænker man, at hovedelementet fx koncerten eller foredraget er vigtigst, men til arrangementer i dag forventer gæsterne også at lokalet, stemning, dekorationer og maden er en del af den gode oplevelse.

Det er derfor vigtigt, at du også kræser om de andre ting end kun hoved-tingen. Du kan finde inspiration til dette på bloggen.

Husk den “røde tråd”

Skabe en rød tråd – lige fra folk hører om arrangementet til det slutter. Det kan for eksempelvis være en farve eller et tema, som går igen både i invitationen og i lokalet.

Det er her, at du kan trække på dine venner, netværk eller familie, og bringe nogle idéer eller erfaringer på banen. Og så er du ikke alene.

Er du nysgerrig på at vide mere, så besøg bloggen her

Er du også mere nysgerrig på, hvordan NemTilmeld kan hjælpe i din vennekreds, forening eller virksomhed så læs MigogAalborgs artikel om virksomheden, der startede med en god ide