Kæmpe potentiale: Aalborg-iværksættere kommer lejere til undsætning
Hvis man ikke selv har prøvet det, så kender man helt sikkert nogen, som er havnet i klemme med en udlejer.
Det kan være en bekostelig affære for de fleste, og i dag er systemet ret tungt, når man vil tage kampen op mod griske udlejere.
Men det kan en ny software, udviklet af tre unge studerende fra Aalborg, nu måske lave om på. De har udviklet en software, som selv kan vurdere sagens potentiale, og hvis den godkendes, så kan systemet selv sammensætte retspraksis, lovtekster og et udkast til et processkrift i den konkrete sag.
Lejerne kan få vurderet deres sag samme dag som de indgiver den, og den bliver vurderet ud fra over 4500 afgørelser og 7-11 simple spørgsmål. Det er et helt nyt system, som kan sætte dem på landkortet inden for LegalTech og ændre den måde hvorpå man både arbejder internt, men også i forhold til dialogen med klienten.
Søndag gik de i luften med DIGURA
Bag ideen står nogle unge kometer med base i Aalborg. Søndag gik de i luften med virksomheden DIGURA.
De tre studerende bag DIGURA har allerede gjort sig godt bemærket i en branche ellers fyldt med etablerede og erfarne jurister.
24-årige Mike Vestergaard, som skabte Lejerens Frie Retshjælp, står bag firmaet sammen med sine to forretningspartnere Nicklas Nymark Og Mads Klokkerholm. Tilsammen har de udgivet 3 håndbøger om lejeret og vundet både Karnovs Nytænkerpris og Den NORDJYSKE initiativpris.
Mike Vestergaard vandt blandt andet Karnovs eftertragtede nytænkerpris som den første studerende nogensinde.
Over for MigogAalborg afslører Mike Vestergaard, hvorfor man nu er gået online med Digura.
”Vi forstår ikke, hvordan det kan være, at når 2,3 millioner danskere bor til leje, at det stadig er lejerforeninger og forældede metoder, der dominerer markedet.
Vi vil via kompliceret teknologi og sammenhold med alle tidligere afgørelser i lejeretten, kunne se om sagen har potentiale. Herefter vil vores system sammensætte en komplet sagsmappe med relevante afgørelser og materiale. Herefter tager vi dialog med udlejer, og hvis dette ikke fungerer, så tager vi sagen til huslejenævnet”, siger Mike Vestergaard.
Fleste danskere har boet i lejebolig
De fleste danskere har boet i lejebolig. Næsten halvdelen af den danske befolkning gør det lige nu. Desværre kender de fleste danskere også til situationer, hvor de eller nogen de kender, er blevet snydt af en grisk udlejer. Det er ikke fair, og man har ikke en ærlig chance for at sætte sig ind i loven. Andre løsninger er enten dyre eller bundet op på kontingenter.
Hvis det viser sig, at lejer potentielt er blevet snydt eller har ret til noget, så fører DIGURA sagen for dem. Både i dialogen med udlejer og ved huslejenævnene.
“Det er ikke ønskværdigt, at man som lejer er tvunget til at opgive ens sag, fordi retsområdet er umuligt at sætte sig ind i, at man skal hyre en dyr advokat eller melde sig ind i en lejerforening, hvor der er tvunget kontingent i 12 måneder.
Det kræver også en masse møder og dialog over telefon. Med DIGURA vil vi gøre processen nem; Lejeren kan indgive sin sag til vurdering ved at svare på syv spørgsmål og uploade dokumenter. Det tager ca. fem minutter.
Herefter vil DIGURA vurdere sagen ud fra 4000 sager inden for det lejeretlige område, samt 204 prædefinerede sagstyper. Det hele foregår via teknologi og komplekse systemer, som sørger for at lejer har fået vurderet sin sag samme dag, som de sender den ind til DIGURA,” siger Mike Vestergaard.
Koster ikke noget at starte sagen op
Det koster heller ikke noget at teste sin sag hos DIGURA.
“Hos Digura har vi besluttet os for, at i hovedparten af de sager som vi fører, betaler man kun, hvis man som lejer vinder. Hvis man opnår en besparelse, så er det kun besparelsen, som vi tjener på. Således er DIGURA tvunget til at yde vores bedste på hver sag og have et højt serviceniveau,” forklarer Mike Vestergaard.
DIGURA vil innovere og ændre det lejeretlige marked til at være et sikkert marked for lejere. Metoden er nytænkende teknologi. DIGURA har en sagsportefølje på over 200 specifikke sagstyper, som henter retspraksis fra over 4500 tidligere afgørelser. Dette gør, at lejere vil opleve en utrolig hurtig sagsbehandling fra DIGURAs side, samtidig med at DIGURA kan flytte ressourcerne over til kundeservice.