Historisk aftale i hus: Aalborg får den første selvkørende bus i Danmark

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

Vejdirektoratet har i dag givet tilladelse til forsøget med selvkørende busser i Aalborg Øst.

Aalborg Kommune står i spidsen for pilotprojektet og har set frem til, at der kom grønt lys fra myndighederne til forsøgsprojektet i Aalborg Øst.

Det skriver Aalborg Kommune i dag i en pressemeddelelse.

“Vi er rigtig glade for, at vi nu, som de første i Danmark, har fået tilladelse til at udleve kommunens vision om test af førerløse busser.

Det er et skridt på vejen mod en bæredygtig mobilitet, og Aalborg Kommune vil anvende den førerløse teknologi som et middel til at gøre kommunens borgere mere mobile.

Derudover vil vi bruge erfaringerne til mere generelt at blive klogere på denne teknologi, som vi regner med, vil komme til at spille en stor rolle i det fremtidige mobilitetssystem, så vi kan skabe gode forbindelser,” udtaler borgmester Thomas Kastrup Larsen.

En kæmpe milepæl

Virksomheden Holo er nu den første og eneste virksomhed, som har fået tilladelse til at køre med autonome køretøjer i Danmark.

Administrerende direktør Peter Sorgenfrei siger:

“For os er det en kæmpe milepæl, vi har nået i dag. Det er ikke første gang, vi ruller ud i blandet trafik med vores selvkørende busser. Men det er første gang, vi gør det på dansk jord.

Som dansk virksomhed er det noget helt særligt nu også at få mulighed for at vise fordelene ved selvkørende løsninger herhjemme i Danmark.”

Holo har allerede ansat et hold operatører til at stå for den daglige drift i Aalborg Øst, og mens operatørerne venter på at komme i sving i deres lokalområde, har de opnået solid driftserfaring som udsendte i Holos andre pilotprojekter i Sverige, Norge, Finland og Estland. Her har de samlet set arbejdet over 2.300 timer i og omkring de selvkørende busser.

Næste skridt er, at Aalborg Kommune og Holo i samarbejde med busproducenten Navya klargør og kortlægger ruten samt gennemfører tests.

Helt konkret skal der nu konfigureres hastigheder og vigepligt forskellige steder på ruten, ligesom busstoppesteder og andre lokale trafikforhold skal fastsættes og testes, før buslinjen åbnes for passagerer.

Den præcise dato for, hvornår driften starter, er derfor endnu ikke fastlagt.

“Beboerne i Aalborg Øst vil i den kommende tid kunne se de førerløse busser køre rundt på Astrupstien som en del af den sidste kortlægning og test. Vi glæder os enormt meget til om et par måneder at byde beboere og gæster i Aalborg Øst ombord i busserne, når det hele er klart,” udtaler Hans Henrik Henriksen, rådmand i By- og Landskabsforvaltningen, Aalborg Kommune.

Fakta om projektet

Rute på 2,1 km med 10 stoppesteder på Astrupstien, Aalborg Øst.

Busserne bemandes i første omgang med en operatør fra Holo for at give passagererne en god oplevelse med den nye teknologi.

Kapacitet på op til 11 passagerer.

Det bliver gratis at benytte busserne i forsøgsperioden.

Busserne er 100% eldrevne og lader op i en garage knyttet til ruten.

Busserne er selvkørende og navigerer ved hjælp af en række sensorer og LiDAR-teknologi.

Formål med projektet

at højne den interne mobilitet i området

at mobilisere en gruppe borgere, som i dag ikke er så mobile                   

at linke boligområdet til den øvrige kollektive transport ud af område

at gøre Aalborg Øst til en ‘first mover’ inden for selvkørende teknologi

at øge trygheden i området samt skabe lokalt ejerskab til shuttlebusserne

at bidrage med viden om mødet mellem teknologi, by og mennesker