Fru Ronne udfordrer de store kæder: Vil skabe Aalborgs hyggeligste butik

Skrevet af: Michael Qureshi

Af Charlotte Mortensen

Tager man et kig på shoppingbilledet i Aalborgs gader og stræder, så er det i den grad de store kædebutikker, der dominerer.

Folks shoppingvaner er i højere grad rykket over online, og det lider mange fysiske butikker under. Derfor er det oftest de små specialbutikker, der må dreje nøglen om.

Heldigvis har Aalborg stadig flere af den her slags små perler.

I stuen i Reberbansgade 1 ligger en af Aalborgs hyggeligste butikker.

Fru Ronne er en lille butik, der forhandler i te, kaffe, chokolade og andre specialiteter.

Allerede når man træder ind butikken, kan man mærke den hyggelige stemning. Der er en liflig duft af kaffe og te, et lækkert udvalg af chokolade og som noget nyt sælger de igen også friskbagt brød.

Det hele kan tages med på farten eller nydes siddende i butikkens store panoramavinduer, hvor man kan følge med i livet i gaden udenfor.

Fru Ronne

Fru Ronne ejes af parret Heidi og Claus Aabenhus, der overtog butikken i 2014, efter at de oprindelige ejere havde valgt at sætte butikken til salg.

MigogAalborg besøgte butikken og fik en snak med Claus over en kop te og en flødebolle.

At Claus og Heidi endte som ejere af Fru Ronne var lidt af et tilfælde.

Heidi havde hørt, at butikken skulle sælges, og nævnte det for Claus. Først var han ikke interesseret, men efter at have sovet på det et par nætter, var de begge sikre på, at det var dét, de ville.



Heidi er uddannet i butik, men ellers er det specielt interessen for te og kaffe, der drev parret til at overtage butikken.

Formålet med butikken er at skabe glæde, og at skabe en god oplevelse for kunderne i hverdagen ved at sælge lækre specialiteter til hygge og selvforkælelse.

Fru Ronne

Sortimentet i Fru Ronne spænder bredt. For at beskrive det så simpelt som muligt, så fortæller Claus, at de sælger alt, hvad der kan komme i en gavekurv.

Selvom gavekurve også er en del af deres hverdag, så er mange af deres kunder gengangere, som kommer ind efter det ’sædvanlige’, lidt sødt til aftenkaffen eller til weekenden.

”Herinde der er det sådan, man køber lidt, men godt,” siger Claus.

Med butikken medfulgte altså en lang række loyale og trofaste kunder, der kræses om.

”Vi vidste jo godt med det samme, at det var nogle dejlige kunder, man havde sådan et sted her,” siger Claus, ”Der er mange, der gerne vil snakke, mens de handler.”

Med over 100 forskellige slags, er teen helt sikkert én af de specialiteter, kunderne kommer for – hvilket de hurtigt fik lært.

”Den første uge vi var her, der løb vi tør for en bestemt te, som nogle af vores kunder bare skal have, ellers overlever de ikke ugen. Da vi så måtte fortælle dem, at den først kom om torsdagen, blev de helt grå i hovedet,” siger Claus og griner, ”den fejl begår vi ikke igen.”

En anden populær vare er flødebollerne fra Grand Cru.

”Der er nogle, der kommer fast hver uge og får kaffe og flødeboller. Op til weekenden går det bare amok med flødeboller,” fortæller Claus.

Service er i højsædet hos Fru Ronne, og de gør gerne lidt ekstra for at gøre kunden glad.

Fru Ronne

”Vi pakker jo mange ting ind, altså selvom det er en gave til 50 kr., så står vi og pakker med sløjfe” fortæller Claus, og fortsætter:

”Så det kan godt trække lidt ud, og det skal folk vide, når de kommer herind. Kunderne er meget gode ved os, de har ikke noget i mod at vente lidt ekstra, fordi de ved, at de får den bedste service, og der er kælet for detaljerne.”

Butikken bruger også de sociale medier til at drive forretning, hvor de på Facebook og Instagram har mange følgere. De bruger siderne til at afholde konkurrencer, fortælle om tilbud eller bare at snakke med deres kunder.

For Claus og Heidi er det også vigtigt, at have de rigtige varer på hylderne. Nicheprodukter, der ikke kan fås i supermarkederne.

”Der finder vi de leverandører, vi ved, der kun sælger til specialforretninger som vores, så dem kan man stole på,” fortæller Claus.

Fru Ronne

Som nye ejere var der altså meget, der skulle læres, men Heidi og Claus tog udfordringen med stiv arm.

Deres første tiltag som nye ejere var at optimere hjemmesiden og starte en webshop.

Introduktionen af webshoppen vidste sig at være en stor succes, da parret nu sender kaffe, te og specialiteter rundt i hele landet.

”Vi sender meget til Sjælland. Noget af vores kaffe og te kommer fra Java Brænderiet, det ligger i Roskilde. Så varerne kommer så herop, og så sender vi det så derover igen til kunderne. Det synes vi, er lidt sjovt,” fortæller Claus.

Derudover deltager butikken også i fødevaremessen i Nordkraft, og de har bl.a. stået for te-smagning til en polterabend for en af deres faste kunder.

Julen er især en travl tid for Claus og resten af holdet bag Fru Ronne, for der sælges ekstra mange lækkerier både i butikken og på webshoppen.

Samtidig skal der pakkes mange gavekurve, da lækkerierne er populære gaver for dem, der er ekstra interessede i delikatesser, og mange virksomheder bruger dem også til at sige tak for indsatsen til deres medarbejdere.

Ét af butikkens flere succestiltag er deres hjemmepakkede julekalendere, som indeholder 24 forskellige slags te eller kaffe (og lidt chokolade). Julekalenderne er så populære, at de må stoppe med at tage imod bestilling i midten af november, ellers kan de ikke nå at lave dem.

Siden de overtog butikken i 2014 har parret Aabenhus gjort meget for at løfte butikken til nye højder. De sørger hele tiden for at have de mest spændende varer på lager og at give en god oplevelse til deres kunder.

I det nye år håber Claus og Heidi at kunne starte te- og kaffekurser for deres kunder. Aftner hvor interesserede kan komme ned og smage, dufte og lære mere om de forskellige varianter, der findes i butikken.

Hygge, kvalitet og et overdådigt udvalg af lækre specialiteter er altså Fru Ronnes vartegn og hvad, der gør butikken helt unik.

Du kan følge Fru Ronne på Facebook her

Fik du læst?

Gigantisk butik åbner fredag i Aalborg: Se de første billeder indefra

Sinnerup

Skal du købe eller sælge?: Disse særlige kendetegn spiller en stor rolle for prisen

Skrevet af: Christine Luca Hornemann
danbolig.dk, Julius Posselts Vej 1D, 2. 3., 9400 Nørresundby
danbolig.dk, Julius Posselts Vej 1D, 2. 3., 9400 Nørresundby

Når der enten sættes en bolig til salg eller handles en, så har nogle helt særlige specifikationer indflydelse på udbudsprisen eller valget af boligen ved en handel.

En ny opgørelse fra Boliga viser, at sælgere af boliger med udsigt, elevator eller altan forventer en højere kvm. pris., hvor omvendt at køberne kan skrive boligen på den sorte liste, hvis boligen ikke opfylder særlige specifikationer.

Særlige faciliteter kan være afgørende

Helt særlige specifikationer har indflydelse for udbudsprisen for sælgerne.

Omvendt kan det for køberne have stor betydning, om disse specifikationer er tilgængelige i boligen.

“Særlige “features” kan have helt afgørende betydning for boligkøberne – alt efter hvor svært og dyrt, det er at tilføje det til boligen.

Og hvis den ønskede “feature” ikke er tilstede, kan det sagtens betyde, at boligen ryger på den “sorte liste”,” siger Henrik Hauthorn Jensen, der er boligmarkedsanalytiker hos Home.

Særligt ved lejligheder hvor der er en altan eller elevator kan være afgørende for et køb, da disse ikke er billige eller nemme at etablere.

”For lejligheder kan det for eksempel være “altan” eller “elevator”, som nogle købere har som et ufravigeligt krav, og det kan være umuligt eller meget besværligt og dyrt at etablere.

Drømmer man derimod om en terrasse, en udestue, en brændeovn eller lignende features i sit hus, så kan dette relativt let tilføjes boligen og har ikke afgørende betydning for om man vælger – eller fravælger – den,” siger Henrik Hauthorn Jensen.

Altan og elevator

Netop ordet “altan” er populært, når de boligsøgende selv tilføjer parametre i deres søgninger på Boliga‘s hjemmeside.

Netop dét ord er det mest benyttede ord i fritekstsøgefeltet. Og skal der være altan på lejligheden, så har prisforventningerne hos sælgerne også været højere.

32.638 kr. lød den gennemsnitlige udbuds kvm. pris for lejligheder på fra januar til slutningen af november.

34.872 kr. var den steget til, hvis “altan” var blevet skrevet ind i teksten om boligen. Det er en prisforskel på 2.234 kr.

“Altaner giver beboerne himmel over hovedet og et nyt rum, hvor de kan drikke morgenkaffe og grille om sommeren.

Når man bor i byen, savner mange et frirum, og der er altanen helt oplagt,” siger Casper Gorm Knudsen, administrerende direktør i altan.dk.

Priserne stiger dog endnu mere, hvis der er “elevator” til lejligheden. 36.852 kr. har de ifølge Boliga været udbudt til salg for, hvilket er lige over 4.000 kr. mere pr. kvm. end gennemsnittet.

Ordet udsigt er den største prispresser

For villaer var en af de helt store pris-pressere dog ordet “udsigt”, hvor den gennemsnitlige udbudspris gik fra 16.316 kr. til 18.127 kr.

“Udsigt er i rigtig høj kurs blandt boligkøberne, og især udsigt til hav og fjord trækker, men også til sø, skov og marker er eftertragtet.

Når det ikke slår hårdere igennem på priserne, skyldes det, at der også er masser af boliger med udsigt, som ikke nødvendigvis er specielt dyre men som ligger naturskønt,” siger Henrik Hauthorn Jensen.

“Have” fik villa-sælgerne til at sætte prisen op til 18.063 kr. – en stigning på 10,7 procent.

Boligas opgørelse har opgjort den gennemsnitlige udbudskvadratmeterpris på villa/rækkehuse, ejerlejligheder og sommerhuse i perioden 1. januar til 30. november 2018. Der er desuden lavet beregninger på udbuds kvm. prisen, hvis specifikke – populære – søgeord optræder i annoncen.

Har fået aalborgensere til at spise sundere: We Feat er nu klar til erobre København

Skrevet af: Stine Kjølby Christensen

De har netop fejret to års fødselsdag.

De var frontløbere på sundhedsfronten i Aalborg. De gav kål en helt ny mening.

Og snart åbner de deres fjerde butik.

Det var noget af en satsning, da Frederik Løwe og Benjamin Hvid åbnede We Feat i hjertet af Boulevarden, kort før kalenderen sagde 2017.

Det banebrydende koncept bød på sund takeaway, sammensat efter ideelle kostprincipper, og altid 100 % økologiske råvarer.

I starten fokuserede den newyorker inspirerede foodbar primært på spændende, friske salatbowls og drikkevarer, men siden er der både kommet morgenmadsfristelser, juice, shakes og snacks på menuen.

Overvældende start i Århus

I november 2017 kunne We Feat afsløre, at de netop havde landet en millioninvestering, der skulle realisere drømmen om at gøre konceptet til en kæde.

Denne drøm blev til virkelighed d. 15. juli i år, da dørene blev slået op til We Feat i Guldsmedgade i Århus. Tre måneder senere åbnede endnu en lillebror på Frederiks Allé.

Der er med andre ord sket lidt af hvert de sidste to år, siden de startede eventyret lige her i Aalborg.

Vi har derfor taget en snak med de to travle stiftere af den aalborgensiske foodbar. Travle – men stolte.

“Det var fuldstændig vanvittigt, da vi åbnede i Århus midt i juli. Der var fuld smæk på: meget mere end forventet.

Folk er generelt sindssygt positive, og vi har allerede mange stamkunder, der kommer igen og igen. Det er virkelig noget, vi hæfter os ved,” fortæller Frederik.

We Feat er skabt til udlandet

Efter en overvældende start er flowet igen blevet stabilt; hvilket var medvirkende til, at We Feat nemt og effektivt kunne udvide familien med endnu en Århus-afdeling.

Modsat Guldsmedgade, der er cirka dobbelt større af den i Aalborg, er butikken på Frederiks Allé stik modsat og med kun seks pladser i vinduerne.

Her håber We Feat at kunne få endnu mere gang i takeaway-delen, der også har været en ambition siden start.

Man må altså sige, at der er fart på de to Aalborg-drenge – men rejsen slutter bestemt ikke her: allerede i foråret har de nemlig ambitioner om at åbne endnu en butik. Denne gang i hovedstaden.

“Vi er rigtig glade for, at vi startede på vores hjemmebane. Hvis man kan åbne i Aalborg midt om vinteren, så kan vi også andre steder.

Der er rigtig mange københavnere, der efterspørger en We Feat. Derfor er vi allerede nu ved at kigge efter den rigtige location, så vi forhåbentlig kan åbne i løbet af foråret.” fortæller Benjamin.

Det er da heller ikke tilfældigt, at hele konceptet, der omkranser We Feat, har en international klang.

De to venners helt store mål er nemlig også at få bredt foodbaren udover landets grænser.

En komplet måltid

Men hvad er det så egentlig for nogle parametre, som har gjort We Feat til en succes? Frederik er ikke i tvivl.

“Vores fordel er helt bestemt, at vi ikke er bundet til noget bestemt køkken. Vi kan gøre, hvad vi vil og tilgodese alle.

Vi har fra start besluttet os for, at vi ville skille os ud og stræbe efter at kunne servere et mættende og komplet måltid, der er for alle.

Uanset om man er kødspiser, vegetar, veganer, allergiker eller bare sulten efter noget gennemført lækkert.” forklarer han, men slår også fast, at det ikke kun er maden, der er i fokus.

“Foruden selve maden er alle parametre også nøje overvejede. Stemningen skal være god, folk skal altid føle sig budt velkommen af vores fantastiske personale.

Folk skal komme herind for at få den samlede oplevelse, det er meget vigtigt for os.”

Smagen af sæsonen

Tiden flyver altså afsted i We Feat, men alligevel har de sørget for, at menukortet kan følge med.

En ny sæson betyder nemlig også nye retter på kortet, og vinteren byder blandt andet på en gennemført winter bowl med grønkål, blomkålsris, squash, tomat, belugalinser, persille/hvidløgsolie, falaffel, feta og græskarkerner.

Derudover er winter juicen Mean Green tilbage på kortet og byder på kål, selleri, agurk, lemon og æble.

Stærkt efterfulgt af en vaskeægte juleshake med kardemomme, kanel, appelsinskal, rå kakao, avocado og vanille soyamælk.

Halleluja!

Afslutningsvis vil vi altså gerne lige slå et slag for de nye, runde julelækkerier: Glutenfri havregrynskugler!

Disse er lavet på dadler, glutenfri havregryn, kokosolie, kakaopulver og fås med hhv. smag af kanel/appelsin, kokos eller appelsin.

Et helt perfekt treat, hvis du er blevet træt af den fede julemad, men stadig har lyst til den ægte smag af jul.

Og lad det blive de sidste ord for denne gang – men hvis vi kender Frederik og Benjamin ret, så går der nok ikke særlig længe, før vi er nødt til at tage en opfølgning med dem … igen, igen.

Meny i Kennedy sørger for nytårsmaden: Lækker 4 retters menu til nytårsfesten

Skrevet af: Frederikke Hougaard Hansen

Når det store juleræs er overstået – for de fleste omkring den 27. december – kan mange ånde lettet op, slå mave ovenpå ædegilderne og lade freden sænke sig.

For andre går den helt store nytårsplanlægning for alvor i gang.

Er du en af dem, der skal holde årets nytårsfest, og allerede nu stresser over planlægningen? Så har vi har et godt råd til dig:

Få mere tid til dine gæster og overlad maden til MENY!

”Vi vil gerne gøre det nemt for vores kunder, samtidig med at de stadig kan få lækker mad til en overkommelig pris.

Nytårsaften handler om at hygge sig med hinanden, og det kan være svært at få tid til, hvis man skal stå for en menu med flere retter,” siger købmand Michael Andersen til MigogAalborg.

Få mere tid til dine gæster nytårsaften

MENY Kennedy disker i år op med en overdådig 4-retters nytårsmenu til 298 kr. pr. person, bestående af:

APPETIZER
Tapas toast med peberfrugtcreme og grillede artiskok og tapas toast med røget laksesalat.

FORRET
Hummersuppe med cognac og kammuslinger.
Hertil pagnottellabrød og smør.

HOVEDRET
Oksemørbrad med kartoffelgratin med emmentaler, rødvinssauce pisket med frisk smør, gulerodspuré
og syltede italienske borettaneløg.

DESSERT
Chokolade/saltkaramelkage på krokantbund
med blodappelsincoulis, sprød cookiecrumble, marengs og friske bær.

”Vi vil gerne tage os af maden, så folk i stedet kan hygge sig om gæsterne. Nytårsaften skal være god for alle, og vi synes ikke, at man skal bruge al sin energi i et køkken,” siger Michael.

Få en gratis champagne med i købet

Bestiller du minimum seks kuverter inden den 23. december, så får du ovenikøbet en gratis flaske champagne med til en værdi af 219,95 kr.

Champagnen er ikke hvilken som helst – det er en Piper Heidsieck. Den er den bedst anmeldte non-vintage Champagne det sidste årti!

Den lys og gylden, let og frugtig, frisk og med en enorm kompleksitet for en non-vintage.

Champagnen kan med fordel nydes til appetizeren under Dronningens nytårstale eller til desserten senere på aftenen.

MigogAalborgs facebookside kan du lige nu deltage i konkurrencen om to kuverter af årets nytårsmenu til en samlet værdi af 596 kr.

Sådan vinder du:

  • Like opslaget (udgivet den 11. december)
  • Skriv i facebookopslaget hvad MENY Kennedys nytårsmenu koster
  • Skriv mindst en du gerne vil holde din nytårsaften sammen

Er du ikke den heldige vinder, kan du bestille din nytårsmenu ved henvendelse i delikatessen i MENY Kennedy, via besked på MENY Kennedys facebookside eller på telefon 99 34 04 32.