ANNONCE
Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Kæmpe arbejde igangsættes: Ingen tog fra Aalborg mod nord i to uger

Af Michael Qureshi
Pressefoto
Pressefoto

Nordjyderne må lide med nogle gener i oktober, mens digitaliseringen af det nordjyske jernbanenet gennemføres som det første sted i Danmark.

Det er et kæmpe arbejde, der venter, og det bliver primært i uge 41 og uge 42 fra mandag den 8. oktober til og med søndag den 21. oktober. I uge 42 er der blandt andet efterårsferie  i Nordjylland.

Efter års forberedelse, 5.800 timers test i testlaboratoriet og cirka 600 timers test på skinnerne i Nordjylland sættes den første strækning i Danmark i drift med det nye signalsystem den 21. oktober mellem Frederikshavn og Lindholm.

Fysiske signaler bliver overflødige

Med det nye signalsystem modtager lokomotivføreren køresignal direkte på en skærm i førerrummet via radiokommunikation. Det betyder, at de fysiske signaler langs jernbanen i fremtiden bliver overflødige.

Det sidste år er det meste udstyr ved skinnerne og i togene installeret. Udrulningen går nu ind i en ny fase, hvor det er nødvendigt at indstille al togdrift nord for Aalborg i uge 41 og 42:

“Af sikkerhedsmæssige årsager bliver vi nødt til at spærre sporene, mens de forskellige personalegrupper kører testkørsler og bliver 100 % dus med systemet, samt de sidste installationer klares.

Vi har valgt perioden omkring efterårsferien, hvor spærringen generer færrest mulige togrejsende,” siger René Hestbæk, områdechef for Trafikstyring Vest i Banedanmark.

Vil medføre en række gener på kort sigt

Udrulningen vil på kort sigt medføre en række gener for de nordjyske togrejsende. De skulle dog gerne opvejes af en række forbedringer på togstrækningerne, når signalsystemet er fuldt implementeret i Nordjylland.

“Det nye signalsystem er et af Danmarks største it-projekter. Det betyder cirka 80 procent færre signalfejl, når det er fuldt udrullet i hele Danmark. Og det giver kort og godt flere tog til tiden for nordjyderne,” fortsætter René Hestbæk.

Der er heller ingen vej udenom at udskifte signalanlæggene. De er nemlig mange årtier gamle.

“Det er vigtigt at understrege, at det er nødvendigt at udskifte signalanlæggene i Nordjylland, som er nogle af de mest slidte i Danmark – nogle stammer tilbage fra 1912. De er dyre at vedligeholde, svære at skaffe reservedele til og skaber forsinkelser i togtrafikken,” forklarer Rene Hestbæk.

Køres med mindre reduktion frem til december

Signalsystemet skaber samtidig også et ensartet højt sikkerhedsniveau for passagerne i Danmark og øger sikkerheden for de medarbejderne, som arbejder ved skinnerne.

Fra uge 43 og frem til december 2018 køres der med en mindre reduktion i køreplanen, fordi det forventes, at der vil forekomme mindre driftsforstyrrelser på systemet.

Der vil i perioden blive sat massivt ind med togbusser på alle de berørte strækninger, mens ekspresruterne mellem de store trafikale knudepunkter også vil blive styrket markant.

Nordjyllands Trafikselskab og Nordjyske Jernbaner vil i perioden også sende serviceværter på gaden for at hjælpe kunderne.

 Hos Nordjyllands Trafikselskab og Nordjyske Jernbaner ser man frem til at blive dansk togdrifts digitale frontløber med udrulningen af det nye signalsystem på den første strækning i Danmark.

“Vi er naturligvis stolte over, at vi som den første region i Danmark får mulighed for at tilbyde vores kunder fordelene ved det nye signalsystem.

Samtidig er vi selvfølgelig meget opmærksomme på, at implementeringen af dette kæmpe projekt vil være til stor gene for vores kunder i perioder, og her står vi klar til at gøre alt, hvad vi kan for at begrænse minusserne så meget som muligt,” understreger adm. direktør Thomas Eybye Øster fra Nordjyllands Trafikselskab.

Tjek togbussernes køreplan

I forbindelse med forekomsten af eventuelle driftsforstyrrelser samt den mindre reduktion i køreplanen har NT forberedt et udvidet beredskab fra uge 43 og frem, mens Banedanmark har sendt alt disponibelt mandskab til Nordjylland i perioden med henblik på at sikre en så gnidningsfri og god overgang som muligt.

Togbussernes køreplan og anden information kan findes på appen MinRejseplan og på Rejseplanen.dk.

Banedanmark forventer, at de sidste strækninger i landet har fået det nye signalsystem senest i 2030.

Del artikel