Succes-iværksætter fra Aalborg: Cecilie støtter heksebørn med ny kollektion

Skrevet af: Michael Qureshi

Den unge iværksætter Cecilie Villadsen, stifter af den hurtigt voksende virksomhed Americandreams, går ind i kampen for Nigerias såkaldte ’heksebørn’ med en støtte-kollektion.

Cecilie Villadsen var kun 17 år, da hun skød sin karriere i gang med at omsætte for millioner i sin webshop, hvor hun sælger tøj, sko og accessories til både mænd og kvinder.

Sidste år lød omsætningen på et tocifret millionbeløb, og i år forventer hun at tredoble overskuddet i virksomheden.

“Når jeg sætter mig et nyt mål, ser jeg ikke andre muligheder, end at jeg skal nå det mål.

For mig er det meget vigtigt at holde motivationen oppe og hele tiden knokle for, at blive den bedste til det jeg laver.

Jeg er konkurrencemenneske helt ud til fingerspidserne,” siger Cecilie Villadsen til MigogAalborg.

 

Vis dette opslag på Instagram

 

Et opslag delt af Americandreams (@americandreamsdk) den

Historien om den unge iværksætter, der startede millionvirksomheden med at re- designe shorts på teenage-værelset og solgte dem på Facebook og Trendsales, nåede ud i de fleste af landets store medier.

Her fire år senere er virksomheden vokset, og hun er stadig lige så motiveret, som da hun startede.

“Da jeg begyndt at sælge tøj som 14-årig, kan jeg huske, at jeg sagde til min mor, at jeg ikke bare ville tjene mange penge, men rigtig rigtig mange penge,” fortæller den målrettede iværksætter.

 

Vis dette opslag på Instagram

 

Et opslag delt af Cecilie Villadsen (@cecilievi) den

Virksomhedens enorme vækst kommer nu de såkaldte ’heksebørn’ til gode.

Historierne om tortur, udstødelse og udsultning af børn i primitive landsbyer i Nigeria har berørt Cecilie Villadsen i en sådan grad, at hun nu går ind og støtter kampen for at redde deres liv.

Den 21-årige iværksætter er klar med en ny kollektion, hvor 50 procent af overskuddet fra salget går til organisationen DINNødhjælp, der arbejder for at redde børnene.

“Vi har stor respekt for det arbejde, DINNødhjælp laver og håber på, at vi kan være med til at gøre en forskel med dette projekt.

Vi har i dag har 350.000 følgere på de sociale medier og kan derfor nå langt ud med kollektionen – både i Danmark og internationalt.

Vores mål er at indbringe mange hundrede tusinde kroner til DINNødhjælp, så endnu flere børn kan blive hjulpet, “siger Cecilie Villadsen.

Inspireret af Hope

Kollektionen består af ni forskellige produkter, hvorpå der står ’Hope’ skrevet i guldskrift.

Hope er navnet på den lille dreng, som Anja Lovén fra DINNødhjælp reddede ud af en landsby i begyndelsen af 2016.

På grund af overtro var han blevet anklaget for at være ’heks’ og var blevet udstødt af sin landsby.

Da organisationen fandt ham, var han afmagret og i fare for at dø, men er nu i trivsel.

Hos DINNødhjælp er daglig leder, Christel Janize Grubert, taknemmelig for udsigten til donationen fra Americandreams.

“Det er helt fantastisk.

Først og fremmest gør det, at vi kan fortsætte med at lave det arbejde, vi gør i dag.

Vi fokuserer rigtig meget på oplysningsarbejde i landsbyerne for at bekæmpe overtroen på hekse. På den måde kan vi forhindre, at flere børn bliver anklaget, siger hun.

Fakta om DINNødhjælp

DINNødhjælp er en dansk humanitær non-profit organisation, stiftet i 2012 af danske Anja Ringgren Lovén.

Organisationens primære formål er, at hjælpe de såkaldte heksebørn i Nigeria. Heksebørn er børn der anklages for at være hekse, og på baggrund heraf tortureres – mange dør af deres kvæstelser, udstødes eller dræbes af lokalsamfundet.

DINNødhjælp arbejder ud fra den overbevisning at overtroen på hekse, og dermed hekseanklagerne på børn kan stoppes med hjælp af uddannelse og oplysning.

Derfor består en stor del af organisationens arbejde, ud over fysisk at redde heksebørnene, med kontinuerligt at lave oplysnings – og uddannelsesarbejde.

De overlevende børn forsøger Anja og teamet i Nigeria at redde, hvorefter børnene indlogeres på DINNødhjælp’s børnecenter i Nigeria.

Børnene modtager masser af omsorg, kærlighed medicinsk behandling, kost/logi, og skolegang, der samlet skal gøre børnene til stærke, og selvstændige samfundsborgere.

DINNødhjælp udfører arbejdet med hjertet, og organisationens væsentligste formål er at støtte verdens fattigste og hekseanklagede børn til et mere værdigt liv.

Alle donationer og midler fra de der støtter organisationen, går til vores arbejde med at redde de hekseanklagede børn i Nigeria, og til at bekæmpe overtroen.

Så skal der stemmes: Her er finalisterne til AALBORG AWARDS 2019

Skrevet af: Redaktionen

Så er vi klar til at løfte sløret for, hvem der er kommet igennem nåleøjet og er blandt finalisterne til årets AALBORG AWARDS.

Over 18.000 har stemt i den indledende nomineringsrunde, og det har været ekstremt tæt i langt de fleste kategorier.

I år har vi valgt at tage 6 finalister med i hver kategori til AALBORG AWARDS, der afholdes lørdag d. 30. marts i Aalborg Kongres & Kultur Center.

Det bliver en af årets fedeste fester, og det er Vi Elsker 90’erne, der står for et Mega Afterparty. Se her hvilket kæmpe internationalt 90’er navn, der spiller til afterparty.

Du kan selv komme med til den store fest – der kan vælges mellem både siddepladser- og ståpladser. Der er drinks, show og afterparty inkluderet i billetten. Se billetterne her

Men du skal igen hjælpe med at stemme. For læsernes stemme har også en betydning for finalisterne.

Her voterer juryen med en stemme hver, og så tæller læsernes stemme i den her nye afstemning (den starter i bunden af artiklen) også med 1 stemme.

Juryen i år består af;

Gastromand v. Mads Schytte og Anders Damm Christensen
Peter Christian Jensen, direktør Ruths Hotel
Mark Bering, direktør Himmerland Golf & Spa Resort
Tina Mikkelsen, store manager, Magasin Aalborg
Michael Qureshi, redaktør MigogAalborg
Læsernes stemme

Vi har lavet en side om AALBORG AWARDS, hvor du kan læse mere om showet og se vores mange fantastiske sponsorer her

Ellers så er det bare om at stemme, så vi kan få afgjort, hvem der er Byens Bedste i de forskellige kategorier.

powered by Typeform

Efter 27 år i Østerågade: Kenza Sko flytter i nye lokaler

Skrevet af: Stine Kjølby Christensen

Grundet forbrugernes stigende tendens til onlineshopping, sker det desværre oftere og oftere, at de små, lokale butikker må lukke ned.

Men! Det er heldigvis ikke reglen frem for undtagelsen. Vi ser nemlig også, at mange aalborgensiske butikker oplever det stik modsatte og i stedet vælger at udvide forretningen.

Dette sker nu for Kenza Sko, der i 27 år har haft til huse i Østerågade 25.

Kenza Sko er blandt andet kendt og elsket for deres håndplukkede varer fra især Italien og Spanien samt deres outlet med besparelser på 30-50 %.

Nye lokaler – næsten

Fredag d. 1. marts kan indehaverne Anja Søgaard og Ingrid Kjærulff Christensen byde velkommen på deres helt nye lokation … kun 10 meter fra den forrige.

“Vi har været meget glade for at ligge så centralt i byen, så det vil vi selvfølgelig gerne fortsætte med,” fortæller Anja til MigogAalborg.

“Vi er utrolig glade for, at vi ikke er blandt dem, der ser sig nødsagede til at lukke. Tværtimod har vi brug for at øge vores kapacitet og at kunne udvikle på konceptet. Vi ser derfor meget frem til at flytte ind i de nye og dobbelt så store lokaler.”

Selvom flytningen betyder, at specialbutikken får fordoblet sine kvadratmeter, så var det langt fra det største krav til de nye lokaler.

Faktisk var flytningen aldrig blevet aktuel, hvis ikke det var fordi, at den nye adresse lige præcis blev Østerågade 23, der – ligesom de gamle lokaler – er en del af Jørgen Olufsens gamle købmandsgård fra 1616.

“Den eneste grund til vi flytter er, at vores nabolokale blev ledigt. Efter 27 år er det her charmerende og stemningsfyldte hus blevet en del af Kenzas identitet, og kunderne er ligeså vilde med det, som vi er,” fortæller Anja.

De gamle bjælker, bindingsværket og munkestensgulvene går altså igen i de nye lokaler.

Lægger alle kræfter på Aalborg

Anja og Ingrid har indtil for nyligt også haft en Kenza-butik i København, men grundet den stigende efterspørgsel og muligheden for nye lokaler, valgte de at lukke den og i stedet lægge alle kræfter i butikken i Aalborg.

De ekstra kvadratmeter betyder også, at sortimentet i fremtiden udvides med endnu mere tøj fra mærker som WolfordKarl LagerfeldTeen Feet samt pelse fra Kopenhagen by Andersen.

Et udvalg, der også adskiller Kenza Sko fra andre af byens butikker.

“Vores vision er helt sikkert, at vi gerne vil kunne tilbyde vores kunder nogle varer, de ikke kan finde andre steder.

Der findes rigtig mange nichefabrikker i eksempelvis Italien, hvor kvaliteten er høj, og prisen er bedre – og det er også gennem vores besøg hos disse, at vi udvælger vores helt unikke sortiment.”

Indkøber specielt til kunderne

Et element, som Kenzas kunder aldrig ville kunne få gennem onlineshopping, er også det meget personlige forhold til Anja og Ingrid: et forhold, der har kæmpe betydning for de varer, som udvælges til butikken.

“Vi har et ekstremt personligt forhold til vores kunder, så når vi er afsted efter nye varer, så håndplukker vi til lige præcis dem.

Vi kender dem og ved hvilken stil, de kan lide, så derfor er det let for os at opfylde specialønsker – nogle af vores kunder er ligefrem tredje eller fjerdegenerations, der er kommet her, ligesom deres mormor gjorde før dem.

Hos os kommer man ikke kun for skoene.”

I anledning af de nye lokaler inviterer Kenza Sko til åbningsfest d. 25. februar fra kl. 10 på den nye adresse i Østerågde 23.

Programmet er som følger:

10.00: Kaffe, rundstykker og en lille skarp foran butikken
10.30: Thomas Kastrup-Larsen kigger forbi og klipper snoren

Hele eftermiddagen byder Kenza på champagne, cupcakes, kaffe samt lækre goodiebags til de 23 første købende kunder.

Hvad: Reception hos Kenza Sko
Hvor: Østerågade 23
Hvornår: 25. februar, fra kl. 10.

Stor opgradering: Burger Shack introducerer verdenskendt kød

Skrevet af: Stine Kjølby Christensen

I marts 2018 vandt de prisen som Byens bedste burger til Aalborg Awards, i juli løb de med titlen som Danmarks bedste burger – og nu har den populære burgerkæde netop fejret sin 3 års fødselsdag.

Der er altså fart på Burger Shack, der holder i skrivende stund har 11 butikker fordelt i Danmark – den ene i Aalborg.

I følge Burger Shack bygger successen på gode værdier, der blandt andet omfatter ord som økologi, bæredygtighed og dyrevelfærd – men nu melder kæden også ud, at der sker endnu en opgradering på de i forvejen populære burgere.

Prisvindende kød

Fremover får bøfferne et gigantisk nyk op op af kvalitetsskalaen: De introducerer nemlig det berømte Wagyu-kød i alle kædens oksekødsbøffer.

“Wagyu-kød er noget, de fleste har hørt om, men ikke smagt.

Hvis vi siger Kobe kød vil de fleste mennesker forbinde det med noget, de ikke har råd til. Det vil vi lave om på,” skriver Burger Shack i en pressemeddelelse.

“Derfor var det en fantastisk følelse, da vi mødte Anders fra Bomhuset i Skive, som er en af Danmarks eneste producenter af Wagyu-kød.

Da vi hørte hans historie – og smagte kødet – var vi solgte. Og vidste, at vi ville gøre, hvad der skulle til, for at få hans wagyu-kød ind i vores burgere.”

Nu består en burgerbøf altså af kød fra tre forskellige prisvindende gårde: Kildegården, Himmerland & Bomhuset Wagyu.

Wagyu kød er blandt andet kendetegnet ved sin høje fedtmarmorering, store smag og for at være helt utroligt mørt.

Bedre kvalitet, samme pris

Selvom mange forbinder det kostbare kød med at være dyrt, så bliver der ikke grund til bekymring hos Burger Shack.

Det vil stadig være et sted, hvor alle har råd til at spise hos.

“Visionen hos Burger Shack har altid været en konstant udvikling af produktet, så kunden altid får det bedste produkt. Den mission stopper aldrig. En anden vision er, at alle altid skal have råd til en god burger og prisstigninger er ikke noget, vi er glade for; så de to visioner kan engang i mellem være svære at forene.

Men jeg føler, vi har ramt plet med det her nye tiltag. Det er vi fantastiske stolte af.”

Prisen på en Shack Burger Menu er 85 kr. inkl. sodavand og pommes frites. På mandag er der dog en ekstra god grund til at prøvesmage det nye tiltag – her kan du nemlig få en menu for kun 50 kr.

Frække overraskelser: Guf & Kugler er klar til ny is-sæson

Skrevet af: Stine Kjølby Christensen

Foråret banker på døren, og det samme gør en ny sæson i den populære isbutik, Guf & Kugler.

Til maj kan den tilmed fejre sin 1 års fødselsdag i Slotsgade.

Foruden at have givet byen et væld af lækre is-muligheder, så har de to is-søstre også fået skabt sig et brand, der er en ligeså stor del af oplevelsen – og samtidigt umuligt at undgå at bemærke.

Guf & Kugler er måske især blevet kendt for deres mange vilde (og til tider sjofle … ) tiltag.

I sommers introducerede de eksempelvis MorgengufferenSoftice pyntet med morgen-toppings!

I julemånederne gik det helt over gevind, da butikken blev pyntet op i bedste Gertrud Sand-stil og menukortet bugnede af lækkerier, såsom jule-softice, en gin & tonic under navnet GINgle Bells, kanel-is og meget mere.

Siden har Ismutter og Søsterguf været på velfortjent “sommerferie” – men har man fulgt med på de sociale medier, så ved man også, at de ikke har hvilet på laurbærrene.

Verdens eneste bollemaskine

I morgen, d. 22. februar kl. 10, åbner de op for endnu en sæson i Slotsgade, og vi har naturligvis været forbi dem for at høre deres bud på forårets absolutte must-trys.

“Vi har virkelig mange icebreaking news!

Mens Guf & Kugler har haft lukket, har vi jo blandt andet brugt ventetiden på en tur til Italien,” fortæller Søsterguf og fortsætter:

“Her faldt vi over en helt fantastisk bollemaskine, som vi fik lov at låne med hjem til både Aalborg og Nibe!”

Bollemaskinen skal blandt andet bruges til Guf & Kuglers nye fastelavnsbolle: Sprød, smørbagt bolle med kold is i midten.

“Vi har øvet og øvet på bollemaskinen, og det er blevet så lækkert!” udbryder de to søstre i kor.

“Man vælger selv, hvilken is, man vil have i – så der skulle altså være gode muligheder for en varieret kost.

Vi har jo 24 valgmuligheder.”

Bacon-crunch til de tobenede

I anledning af sæsonåbningen skal den famøse bollemaskine, der ifølge søstrene er den eneste i verden, altså producere lækre fastelavnsboller til Aalborgs isnydere.

Når denne højtid er slut, har søstrene selvfølgelig planer om få andre boller på … isen?

“Vi vil altså også gerne være med på burgerbølgen, så vi håber, at den kan blive en ny slags morgenguffer, eller noget man kan crave, når man har tømmermænd.”

Og ingen tømmermænd uden bacon. Wait, what?

“I år er jo grisens år, så vi har planer om at introducere bacon-crunch, som kan kombinere det salte med det søde,” siger Ismutter, som gerne deler historien bag:

“Vi har jo længe lavet hundeplatter med bittesmå softice-toppe og bacon-crunch … men så blev vores to-benede kunder jo misundelige.”

I løbet af foråret kan du altså skifte din vanlige bolsje-crunch ud med den mere saltede slags.

En halv meter is

Det kan vist ikke komme bag på nogen at i Guf & Kugler kan det aldrig blive for meget. 

Isbaren er allerede pyntet op til påske i bedste bedstemor-stil med porcelænsfigurer, gækkebreve og påskekugler dinglende om ørene.

Derfor melder de også klar til at introducere deres hidtil største is; der endnu er navneløs.

I anledning af foråret kan Guf & Kugler præsentere flere is-nyheder. Én af dem, er saltet karamel.

Ismutter og Søsterguf håber nemlig, at aalborgenserne vil være med til at navngive det 34 cm lange vidunder.

“Aalborgenserne har taget rigtig godt imod Nibegufferen, men vi synes også, at de skal have deres egen.

Derfor håber vi at kunne inddrage isnyderne i omegnen i processen, så vi sammen kan få skabt det helt perfekte design til vores nye Aalborg-is,” siger Søsterguf.

“Vi har selvfølgelig testet den, og den kan altså godt blive en halv meter høj!”

Hos Guf & Kugler kan du få is i alle størrelser.

Der er altså lagt op til lidt af hvert i Slotsgade, når de to is-søstre byder velkommen til en ny is-sæson: og de lover, at de har mange flere frække overraskelser i ærmet.

Hvad: Sæsonåbning hos Guf & Kugler
Hvor: Slotsgade 2
Hvornår: 22. februar, kl. 10