Succes-iværksætter fra Aalborg: Cecilie støtter heksebørn med ny kollektion

Skrevet af: Michael Qureshi

Den unge iværksætter Cecilie Villadsen, stifter af den hurtigt voksende virksomhed Americandreams, går ind i kampen for Nigerias såkaldte ’heksebørn’ med en støtte-kollektion.

Cecilie Villadsen var kun 17 år, da hun skød sin karriere i gang med at omsætte for millioner i sin webshop, hvor hun sælger tøj, sko og accessories til både mænd og kvinder.

Sidste år lød omsætningen på et tocifret millionbeløb, og i år forventer hun at tredoble overskuddet i virksomheden.

“Når jeg sætter mig et nyt mål, ser jeg ikke andre muligheder, end at jeg skal nå det mål.

For mig er det meget vigtigt at holde motivationen oppe og hele tiden knokle for, at blive den bedste til det jeg laver.

Jeg er konkurrencemenneske helt ud til fingerspidserne,” siger Cecilie Villadsen til MigogAalborg.

 

Vis dette opslag på Instagram

 

Et opslag delt af Americandreams (@americandreamsdk) den

Historien om den unge iværksætter, der startede millionvirksomheden med at re- designe shorts på teenage-værelset og solgte dem på Facebook og Trendsales, nåede ud i de fleste af landets store medier.

Her fire år senere er virksomheden vokset, og hun er stadig lige så motiveret, som da hun startede.

“Da jeg begyndt at sælge tøj som 14-årig, kan jeg huske, at jeg sagde til min mor, at jeg ikke bare ville tjene mange penge, men rigtig rigtig mange penge,” fortæller den målrettede iværksætter.

 

Vis dette opslag på Instagram

 

Et opslag delt af Cecilie Villadsen (@cecilievi) den

Virksomhedens enorme vækst kommer nu de såkaldte ’heksebørn’ til gode.

Historierne om tortur, udstødelse og udsultning af børn i primitive landsbyer i Nigeria har berørt Cecilie Villadsen i en sådan grad, at hun nu går ind og støtter kampen for at redde deres liv.

Den 21-årige iværksætter er klar med en ny kollektion, hvor 50 procent af overskuddet fra salget går til organisationen DINNødhjælp, der arbejder for at redde børnene.

“Vi har stor respekt for det arbejde, DINNødhjælp laver og håber på, at vi kan være med til at gøre en forskel med dette projekt.

Vi har i dag har 350.000 følgere på de sociale medier og kan derfor nå langt ud med kollektionen – både i Danmark og internationalt.

Vores mål er at indbringe mange hundrede tusinde kroner til DINNødhjælp, så endnu flere børn kan blive hjulpet, “siger Cecilie Villadsen.

Inspireret af Hope

Kollektionen består af ni forskellige produkter, hvorpå der står ’Hope’ skrevet i guldskrift.

Hope er navnet på den lille dreng, som Anja Lovén fra DINNødhjælp reddede ud af en landsby i begyndelsen af 2016.

På grund af overtro var han blevet anklaget for at være ’heks’ og var blevet udstødt af sin landsby.

Da organisationen fandt ham, var han afmagret og i fare for at dø, men er nu i trivsel.

Hos DINNødhjælp er daglig leder, Christel Janize Grubert, taknemmelig for udsigten til donationen fra Americandreams.

“Det er helt fantastisk.

Først og fremmest gør det, at vi kan fortsætte med at lave det arbejde, vi gør i dag.

Vi fokuserer rigtig meget på oplysningsarbejde i landsbyerne for at bekæmpe overtroen på hekse. På den måde kan vi forhindre, at flere børn bliver anklaget, siger hun.

Fakta om DINNødhjælp

DINNødhjælp er en dansk humanitær non-profit organisation, stiftet i 2012 af danske Anja Ringgren Lovén.

Organisationens primære formål er, at hjælpe de såkaldte heksebørn i Nigeria. Heksebørn er børn der anklages for at være hekse, og på baggrund heraf tortureres – mange dør af deres kvæstelser, udstødes eller dræbes af lokalsamfundet.

DINNødhjælp arbejder ud fra den overbevisning at overtroen på hekse, og dermed hekseanklagerne på børn kan stoppes med hjælp af uddannelse og oplysning.

Derfor består en stor del af organisationens arbejde, ud over fysisk at redde heksebørnene, med kontinuerligt at lave oplysnings – og uddannelsesarbejde.

De overlevende børn forsøger Anja og teamet i Nigeria at redde, hvorefter børnene indlogeres på DINNødhjælp’s børnecenter i Nigeria.

Børnene modtager masser af omsorg, kærlighed medicinsk behandling, kost/logi, og skolegang, der samlet skal gøre børnene til stærke, og selvstændige samfundsborgere.

DINNødhjælp udfører arbejdet med hjertet, og organisationens væsentligste formål er at støtte verdens fattigste og hekseanklagede børn til et mere værdigt liv.

Alle donationer og midler fra de der støtter organisationen, går til vores arbejde med at redde de hekseanklagede børn i Nigeria, og til at bekæmpe overtroen.

Gadens steder i fælles satsning: Vildeste J-dag nogensinde i vente

Skrevet af: Simone Vestergaard

Den første fredag i november plejer at være en kæmpe dag i Jomfru Ane Gade.

Det er nemlig der, at J-dag indhyller gaden i julebryg, nissehuer og masser af fest.

Men i år bliver det endnu vildere i Danmarks festgade nummer et, når J-dag fejres fredag 2. november.

Hele Jomfru Ane Gade omdannes nemlig til én stor fest med konfettikanoner og underholdning hele natten.

Alle diskoteker og barer har slået pjalterne sammen med Tuborg Julebryg om at holde et brag af en J-Dags fest på en kæmpe scene inde midt i Gaden.

Det hele starter kl. 20 om fredagen og juleøllen frigives kl. 20.59 – herefter fortsætter festen til den lyse morgen.

Der bliver fest alle steder i Gaden på J-dag

Kæmpe scene og konfettikanoner

J-Dag eventet er blot ét af mange der i fremtiden skal være med til at udvikle Gadens store potentiale.

“Byen har i en længere periode været under en vild udvikling, og det er vigtigt for os, at vi vælger at følge med, og være nytænkende der, hvor vi kan.

Til J-Dag bygger vi en stor scene op midt i Gaden.

Den kommer til at være i 1. sals højde. Her kommer der livemusik og underholdning hele dagen – og nedtælling til kl. 20.59 hvor julebryggen frigives,” fortæller indehaveren af Zwei Grosse Bier Bar og ZURF Bar, Henrik Foget Jensen, til MigogAalborg.

Han uddyber;

“Vi har givet den hele armen med julebelysning og konfettikanoner, der skal understrege, at vi skyder julen i gang, og at vi glæder os til de kommende måneder.

Derudover skyder vi 1000 balloner ud til alle de festglade mennesker, med vouchers, som kan bruges i hele Gaden.

Og fordi vi alle får leverancer fra Tuborg, så vil deres søde nissepiger også være at finde i Gaden.” fortæller Henrik Foget Jensen.

J Dag Tuborg Julebryg

Gadens potentiale skal udnyttes

”Gaden”  er kendt og berygtet i hele landet.

Men som de fleste ved, så er Aalborg i rivende udvikling både inden for by- og kulturlivet, og det mærker man også i Aalborgs festligste gade.

Jomfru Ane Gade er stadig fuld af fest og farver, men et samarbejde mellem alle restauratørerne er blevet startskuddet for en masse nye pop up events, der i fremtiden skal være med til at vise en ny side af Gaden.

Det har længe heddet sig, at de forskellige barer og diskoteker i Gaden har været i skarp indbyrdes konkurrence om både kunder og indtjening.

Tilbage i 2015 blev indehaverne af Gadens steder enige om, at der skulle en større fælles indsats til for at løfte niveauet – og nu er den blevet en realitet.

“For små tre år siden var vi klar til at lave en fælles indsats for Gaden.

Nu har vi så endelig fundet den rigtige vej, og vores første skridt er, at vi vil prøve at se, om ikke vi kan markedsføre Gaden mere samlet.

J-Dag bliver startskuddet for at sætte den mission i gang, for vores mål i fremtiden er at skabe flere store gadefester – og ikke hele tiden kun tænke på vores egen butik.

Vi vil rigtig gerne gøre Jomfru Ane Gade endnu mere attraktiv at besøge, og det tror vi på at vi kan, så længe vi følger med udviklingen og tør at prøve noget nyt.

Det er ikke fordi vi kommer til at lave om på de enkelte steder. Vi prøver blot at give Gaden noget mere wow-effekt.” fortæller Henrik fra Zwei Grosse og Zurf.

Store planer i fremtiden

Til trods for store ambitioner og et fælles standpunkt, så er der stadig en del ting der mangler at falde helt på plads.

Men optimismen er stor, og Henrik glæder sig til det kommende år.

“Det er klart, at når vi pludselig laver et helt nyt projekt, så vil det på længere sigt også have driftsmæssige ændringer med sig.

Lige nu har vi eksempelvis ikke en fælles markedsføringsstrategi, så derfor kan eventet ikke komme ud i et fælles udtryk.

Hvert sted markedsfører sig på de sociale medier, men vi har ikke noget samlet endnu,” forklarer Henrik og tilføjer:

“Men når det så er sagt, så glæder jeg mig rigtig meget til den kommende tid, og jeg kan med sikkerhed sige, at vi kommer ud med gode nyheder til foråret næste år omkring det fremtidige samarbejde.”

Har huset Bio 5 og Kalejdoskop: Nu kan man leje den ikoniske bygning midt i Aalborg

Skrevet af: Christine Luca Hornemann

En æra sluttede, da det nordjyske bolighus Kalejdoskop i maj gik konkurs og måtte dreje nøglen om.

De store lokaler har stået tomme siden Kalejdoskops konkurssalg før sommerferien, og flere nysgerrige ansigter har sidenhen kigget ind af det store glasparti på Østerågade i håb om at finde ud af, hvad der nu skulle ske med de store lokaler. 

Men nu er der nye tider på vej – lokalerne er netop kommet til udlejning hos Nybolig Erhverv i Aalborg.

Aalborgs fedeste lokaler til udlejning

Nu er der mulighed for at overtage nøglerne til de store rustikke og fede lokaler på 1500 kvadratmeter på Østerågade 27 i Aalborg midtby.

“De tidligere Kalejdoskop lokaler er nu kommet til udlejning,” bekræfter erhvervsmægler Nikolaj Kjelder, som til daglig sidder hos Nybolig Erhverv i Aalborg.

Han uddyber;

“Lokalerne er nogle af de fedeste til udlejning i Aalborg i øjeblikket. Bedre lokation findes næsten ikke. Lokalerne har et råt udtryk, og loftshøjden i sig selv er helt unik.”

Den årlige husleje på lokalerne er på 1.800.000 kroner om året, hvilket kan lyde af meget.

Men kvadratmeter prisen er på 1.250 kroner, hvilket er en en ganske standard kvadratmeterpris i Aalborgs Midtby for et erhvervslokale.

Kan også blive en restaurant eller liberalt erhverv

Det er ikke et krav, at man driver detailbutik i lokalerne.

Alt kan komme i spil, da mulighederne er mange i de store lokaler.

“Lejemulighederne er mange. Der er mulighed for at få en stor detailbutik ind i lokalerne, som også kan være en stor kædebutik.

Der er også mulighed for at lave en restaurant, eller noget helt andet som liberalt erhverv, hvor en stor virksomhed, som har brug for masser af plads, kan komme ind og få nogle af de lækreste kontorlokaler i Aalborg,” slutter Nikolaj Kjelder.

Se billederne indefra herunder

Der er også en masse historik i de store lokaler.

I 1977 åbnede Bio 5 som på det tidspunkt blev Nordjyllands største biograf.

Hård konkurrence på biograf-markedet gjorde dog, at Bio 5 i 2004 lukkede og slukkede i den ikoniske bygning.

Her kan du se screenshots af salgsopstilling – og du kan dykke videre i øvrige billeder i prospektet hos Nybolig Erhverv her

Screenshot af Prospekt fra Nybolig Erhverv
Screenshot af Prospekt fra Nybolig Erhverv

 

Udfordrer gigant: Aalborg-firmaet Sharebnb går ind på globalt udlejningsmarked

Skrevet af: Michael Qureshi
Christina Braad Jensen og Søren Maigaard Jensen fra Sharebnb i Aalborg
Christina Braad Jensen og Søren Maigaard Jensen fra Sharebnb i Aalborg

For blot fem-seks år siden var det nærmest utænkeligt at bo privat i fremmede menneskers hjem, når man rejste til et andet land.

Amerikanske Airbnb har været med til at revolutionere rejsebranchen, og årligt øges antallet af turister, der fravælger de klassiske overnatningssteder som hotellerne og i stedet vælger private kort tids udlejninger.

Men når man først vokser sig rigtig stor på et marked, så vil der også være flere huller i osten.

Her ser Aalborg-virksomheden Sharebnb deres chance for at trænge ind på et globalt marked for kort tids udlejning.

Så potentiale i det voksende marked

Søren Maigaard Jensen så potentiale i at gå ind på det voksende marked for kort tidsudlejning, og der gik ikke ret lang tid, fra de havde de første udlejningsboliger eller lokale værter på, til de var booket.

“Vi testede det lidt af for sjov, men det gik utrolig stærkt, og så var alt booket.

Vi opdagede, at der var et kæmpe behov her i Aalborg og i det øvrige Danmark.

Der var utrolig stor efterspørgsel på kort tids udlejning, og sidenhen kunne vi også mærke, at der var masser af potentiale uden for Danmarks grænser.

Bare fordi der er andre spillere på et marked, betyder det jo ikke, at man ikke kan etablere sig også,” siger Søren Maigaard Jensen, da MigogAalborg møder ham på kontoret i Danmarksgade 72.

 

Sådan adskiller de sig fra Airbnb

Han har tidligere arbejdet som leder i det offentlige, og ellers lavet andre startups sammen med andre investeringer i nye virksomheder.

Det er tydeligt at mærke, at han brænder for at bygge Sharebnb op til en større spiller i markedet.

“Mange er trætte af hoteller. Forretningsfolk har set hoteller hele deres liv.

Er man seks personer fra samme virksomhed, der eksempelvis rejser til København, så er det dels billigere og hyggeligere at leje en lejlighed end at installere alle på et hotel,” forklarer Søren.

Hvordan adskiller I jer fra Airbnb?

“Vi giver god personlig service og rådgivning til vore kort tids udlejere, og til gæsterne som ankommer.

Vi validerer vores kort tids udlejere på en helt anden måde. Vi har 24 timers kundeservice alle ugens dage.

Vi står på spring for, at både vores kort tids udlejere, og gæsterne får en god oplevelse. Ønsker en kort tids udlejer eksempelvis en nøgleboks sat op, så får vi det fixet ret hurtigt.

Vi er desuden også en billigere løsning,” siger Søren Maigaard Jensen.

Vokser også internationalt

På det internationale marked vokser Aalborg-virksomheden også hastigt.

“Vi har etableret os i London som sharebnbgroup limited på www.sharebngroup.com. Vi har kort tids udlejere så langt væk som i Goa i Indien.

Vi har nogle stykker i New York og i Paris og så videre.

Behovet i udlandet er gigantisk, mærker vi. Det eksisterende marked er slet ikke nok, og så kommer vi som et godt friskt pust,” fortæller han.

Vil knytte lejerne tættere på byerne

Fremtidsudsigterne er, at Sharebnb udnytter deres udlejeres lokalkendskab og ønsket fra gæsterne om at opleve noget i byerne, når de er på besøg.

“Vi vil gerne arbejde mere med rabatkuponer og tilbud til gæsterne på de internationale brands hos lokale barer, restauranter og shopping muligheder i byerne.

Når du har en gæst, så skal gæsten ud og spise og gerne ud og hygge sig med nogle drinks.

De kender ikke byen, så ved, at vi skaber rabat kuponer til andre eksisterende virksomheder, så bliver vi mere end blot en udlejningsplatform.

Vi får igen det her personlige touch, og vi skaber noget, som giver værdi til alle parter,” lyder det fra Søren.

Han fortsætter;

“Vi er derfor gået i gang med at lave digitale voucher/rabat aftaler med lokale restauranter, shopping centre og oplevelsesmuligheder i Aalborg, så vores gæster kan få rabat på de steder, vi guider dem til lokalt,” forklarer han.

En af de rigtig gode grunde til at udleje via Sharebnb er et godt tilskud til din nuværende husleje.

“Som lovgivningen er nu, kan du tjene kr. 28.000 skattefrit som lokal vært og kort tids udlejer.

Det betyder, at du også efterfølgende beskattes meget lempeligt af kort tidsudlejning som overstiger dette beløb.

Vi er derfor meget interesserede i at få nye dygtige lokale kort tidsudlejer og værter i Aalborg,” forklarer Søren.

Det er sikkert og trygt

Sharebnb er en Aalborg-virksomhed, og det giver en ekstra tryghed, hvis man vil prøve det vækstende marked.

“Man kan på alle tider af døgnet både som gæst og som kort tids udlejer få fat i kundeservice hos os, hvilket også sikrer en ekstra tryghed.

Det er en rigtig god måde at tjene penge på, imens boligen alligevel står tom, og man måske selv er ude at rejse.

Du får ekstra penge på lommen og en god oplevelse samtidig.

Som vært kan du få lov at møde en masse forskellige mennesker fra hele verden og høre deres historier samt opleve deres kultur, når de besøger dig.

Dermed er du med til at give dem en unik og autentisk oplevelse, når de besøger din by Aalborg,” forklarer Søren.

Alle interesserede nye værter fra Aalborg kan gratis tilmelde sig på www.sharebnb.dk