Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Borgmesteren jubler: Der må også løbes i tunnellen i 2018

Af Michael Qureshi

Der er godt nyt til de løbeglade fans, som har nydt følelsen af at løbe igennem Limfjordstunnellen de sidste to år.

I 2016 og i år gik DGIs Halvmarathon og 10 km rute igennem tunnellen, som betød at motorvejen var spærret i en periode på selve løbsdagen.

Men efter voldsom debat omkring afvikling af et løb over Lillebælt, varslede Transportministeren, at det var slut med løb på motorveje.

I dag meddeler Aalborgs borgmester Thomas Kastrup-Larsen så på sin borgmesterblog,   at det ikke får konsekvenser for DGIs Halvmarathon i 2018.

Det afvikles i 2018 søndag den 17. juni, og man kan allerede bestille sit startnummer nu

Jubler på sin borgmesterblog

Vejdirektoratet har nemlig meddelt DGI, at Limfjordstunnellen gerne må indgå i næste års rute. Så Transportminister Ole Birk Olesen har godkendt, at der må løbes i Aalborg.

Det jubler Aalborgs løbeglade borgmester over på sin blog.

“Jeg bobler af begejstring. Jeg er navnlig glad på arrangørernes vegne, fordi de dermed igen kan invitere de mange tusinde løbere med på en rute med en stor attraktion, nemlig at krydse fjorden gennem vores tunnel.

Jeg var selv med i år, og det er altså en helt særlig fornemmelse at løbe dér under vandet sammen med tusinder af andre glade mennesker i et stort motionsfællesskab,” skriver Thomas Kastrup Larsen, som selv løbe Halvmarathon i år.

Får ikke konsekvenser for billister

Her i 2017 deltog godt 8000 i DGIs Halvmarathon, hvor der også var mulighed for at tage en 10 km rute som også gik igennem tunnellen.

Aalborgs borgmester mener ikke, at det får konsekvenser for billisterne, fordi det meldes ud i så god tid.

“Jeg mener, at når løbet meldes ud i god tid og der bliver kommunikeret grundigt, så har alle trafikanter mulighed for at indrette sig efter, at tunellen er lukket i den korte tid, de glade løbere bruger den.

Generne for trafikken er minimale, set i forhold til det positive udbytte, tusinder af mennesker har,” skriver Thomas Kastrup-Larsen.