Annonce
Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Amazon kommer snart: Temamøde hos BDO handlede om shopping-giganten

Af Michael Qureshi

“Ulven kommer,” råber de i tegneserierne.

I virkeligheden råber detailhandlen i Danmark “Amazon kommer.”

Verdens største webshop har sat kursen mod Norden, og det gælder også Danmark.

Amazon er globalt urørlig, når det gælder logistik og leveringstider – fra bestilling af varen til den leveres hjemme hos kunden.

Derfor er der mange, med markedsandele i Danmark på online handel, som frygter for, hvilken betydning Amazon vil få i Danmark.

I januar 2019 var Amazon det mest værdifulde selskab i verden. Virksomhedens markedsværdi lå på hele 796 milliarder dollar, svarende til mere end fem billioner kroner.

Amazon er i den grad et hot emne, og derfor afviklede revisionsvirksomheden BDO for nylig et Amazon-arrangement i Musikkens Hus.

Amazon kommer snart: Temamøde hos BDO handlede om shopping-giganten
BDO havde taget deres robot med

Tager fat i aktuelle emner

Formålet var at få fortalt lidt mere om Amazon til nordjyske virksomheder.

“Hos BDO ønsker vi at tage fat i aktuelle emner, som optager mange af vores kunder, og gøre dem klogere.

Derfor holder vi i løbet af et år en række spændende arrangementer som dette med Amazon,” sagde Mads Madsen, Partner og statsautoriseret revisor hos BDO.

Første oplægsholder, Morten Bo Madsen, salgs- og marketingsdirektør for Australian Bodycare, var en af de helt spændende af slagsen.

Han kunne nemlig fortælle, hvordan de bruger Amazon i andre lande for at supplere deres egen webshop og fysiske handel.

Morten Bo Madsen havde mange gode råd med på scenen.

Virksomheden, som i øvrigt er pæredansk med hovedkontor på Fyn, har øget deres vækst og omsætning markant, efter de er begyndt at bruge Amazon som platform.

De har nemlig brugt Amazon, især på det tyske marked, som en webshop og reklame for deres egen webshop.

Gav gode råd til at agere på Amazon

Amazon fungerer nærmest som et socialt medie, som er meget styret af, hvad kunderne interesserer sig for og kan lide at købe.

Han talte især om at lave den perfekte produktside inde på Amazon.

Hvis man investerer i at gøre sin egen produktside på platformen mere lækker og professionel, så giver det næsten med garanti mere afkast i form af salg af virksomhedens produkter.

“Det er også vigtigt at sætte sig ind i Amazons retningslinjer.

Træder man ved siden af, så smider de jer af, og så skal man bruge måneder på at få lov til at komme ind i varmen igen.

Det handler blandt andet om, hvordan du fisker anmeldelser til din Amazon-side.

Der er nogle helt klare regler, man skal efterleve på Amazon,” fortalte Morten Bo Madsen.

Han fortalte også om de tre forskellige løsninger, hvis man ønsker at sælge sine produkter igennem Amazon.

Den ene hvor man anvender Amazon som platform til salg af sine produkter, og selv håndterer salg og fragt imod at betale et beløb til Amazon.

En anden, og den mest populære mulighed, er den, hvor Amazon både håndterer logistik og kundeservice mod et fast månedligt beløb.

Den anbefalede han til virksomheder, som har med fysiske produkter at gøre.

En tredje og mere sjældne mulighed er, at Amazon køber varer af din virksomhed og sælger produkterne videre.

Vil øge danskernes online shopping-appetit

For de nuværende store danske webshops handler det om at forberede sig bedst muligt, når Amazon kommer.

Omvendt kan Amazon i endnu højere grad være med til at øge danskernes online shopping-appetit.

Sådan lød det fra Jette Radich, der var næste oplægsholder på scenen.

Jette Radich er direktør for Wupti, som ejes af Salling Group – en af de nuværende store spillere på online-handel i Danmark.

Momsekspert Maria Riismøller fra BDO og Niels Ralund, direktør for Foreningen for Dansk Internethandel, holdt også oplæg på temamødet, og derved kom man hele vejen rundt om Amazons kommende indtog.

“Vi synes, det giver os mulighed for at møde rigtig mange interessante virksomheder eller måske kommende virksomheder, når vi holder vores kurser og arrangementer, og det er en fin anledning til at fortælle om BDO’s mange services og høje faglighed.

Man kan løbende holde øje med kommende arrangementer og kurser på vores hjemmeside eller Facebookside.

Man er også altid velkommen til at kontakte os for at høre, hvornår vi afholder næste arrangement,” siger Vibeke Woetmann, som er administrationschef hos BDO i Aalborg.

BDO blev i 2018 kåret til verdens bedste revisornetværk for 2. gang.

Med mere end 80.000 ansatte fordelt på 1591 kontorer i 162 lande har BDO en meget stærk international organisering, der medvirker til, at BDO også kan servicere kunderne i internationale sammenhænge.

I Aalborg er BDO blandt de største revisionsfirmaer i byen.

Del artikel

Andre læser også