Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Anmeldelse af Elsa Dreisig: Aalborg Operafestival startede på toppen

Af Nathalia Hentze Nielsen
Elsa Dreisig Åbningskoncert - Musikkens Hus. Aalborg Operafestival er igang på første dagen. Foto: Nicolas Cho Meier
Elsa Dreisig Åbningskoncert - Musikkens Hus. Aalborg Operafestival er igang på første dagen. Foto: Nicolas Cho Meier

Torsdag den 11. august blev den 21. udgave af Aalborg Operafestival skudt i gang under temaet Gal eller genial.

Festivalleder Peter Rønn bød velkommen og lovede, at aftenens åbningskoncert ville blive mere genial end gal, og det var et løfte, der blev holdt.

I selskab med Aalborg Symfoniorkester og dirigent Giordano Bellincampi strålede aftenens hovednavn, operasangeren Elsa Dreisig, både i sin optræden, men også bogstaveligt talt i sit gyldne tøj.

På en følelsesmæssig rejse

Opera er en genre af musik, der kan føles intimiderende på mange måder.

Man skal begå sig i en fornem kulisse (og det kan ikke blive meget mere fornemt end den smukke koncertsal i Musikkens Hus), holde styr på musikstykker med navne som “Estinto è Idomeneo? …Tutte nel cor vi sento” og lade sig blæse over af et helt symfoniorkester, der akkompagnerer sangeren.

Går man ind til oplevelsen med et åbent sind, vil man dog hurtigt finde ud af, at opera er for alle, fordi det først og fremmest taler til følelserne.

Elsa Dreisig, med sin imponerende stemme og inderlige fortolkning af musikken, tog også publikum med på en følelsesmæssig rejse i løbet af aftenens koncert – fra vreden i Mozarts Idomeneo til sorg og længsel i de skandinaviske stykker Våren og En Svane fra Edvard Grieg.

Hvad ordene betød ville de færreste kunne sig, men hvad de vækkede i os af minder, følelser og fornemmelser var krystalklart.

Oplev det på egen krop

Aalborg Opera Festival har det som sit erklærede mål at få opera ud til folket, og til åbningskoncerten fik man blik for, hvor svær en opgave det kan være.

Koncertsalen var kun halv fuld, og som Jes Lunde, Rådmand for Sundhed og Kultur i Aalborg Kommune, jokede med i sin tale bestod publikummet primært af nordjyder over 60.

Det er en skam, fordi opera kan det samme som en god film eller en pop-koncert.

Herfra skal der lyde en stor opfordring til at give den klassiske musik en chance, om det så blot er én gang om året til Aalborg Operafestival.

Læs mere om den årlige begivenhed her.

Del artikel