Anmeldelse af Romeo & Julie: Gode momenter i verdens største kærlighedshistorie

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

I torsdags havde verdens største kærlighedshistorie premiere på Aalborg Teater.

Forventningerne var høje, og begejstringen var stor, da lyset efter 2,5 time blev tændt igen på Den Store Scene i Aalborg Teater. Vi glædede os til at opleve Romeo og Julie på aalborgensiske maner.

Talentfulde hovedroller

Inden premieren havde vi allerede haft fornøjelsen af at møde de to unge hovedrolleindehavere, Nanna og Stanley.

Passionen for skuespillet lyste ud af deres øjne, og de var både nervøse og spændte på at skulle performe deres hidtil største roller. Det kan du læse meget mere om her.

Der var rigtig gode momenter, og steder hvor der var plads til optimering.

Både Nanna og Stanley viste med deres indlevelse, at de var godt castede til rollerne: Stanley som den sydlandske Prince Charming og Nanna som den intense og mystiske Julie.

Kort sagt handler Romeo og Julie om den forbudte kærlighed mellem to unge mennesker fra to rivaliserende slægter. Kærligheden er umulig at stoppe, når den først indtræffer, og de kaster sig ud i en forelskelse, som er større end alt andet.

Ren kærlighed i rå rammer

Man har valgt en meget rå, minimalistisk scenografi i denne udgave af Romeo og Julie – det gør oplevelsen af kærlighedshistorien mellem de to meget mere intens, og man bliver som publikum ikke forstyret af andre elementer. Det er ren kærlighed i en helt rå setting.

Når Romeo og Julie udtrykker deres dybeste tanker og følelser, står de hver især med en mikrofon og hvisker til hinanden og publikum. Det giver en dyster og intim fornemmelse af at høre deres inderste tanker; man lever sig ind i kærligheden mellem de to elskere.

Publikum kan forvente en moderne fortolkning, som stadig går i symbiose med den klassiske fortælling. Man skal forvente lange sætninger og store følelser, og det kræver en vis koncentration fra publikum at følge med i den populære kærlighedshistorie.

Der er en god variation i opsætningen, og de lange Shakespeare-dialoger bliver ofte brudt af alt fra høje pistolskud, til humorfyldte ordspil og klassisk musik.

Vi vil råde folk til at læse lidt op på historien, inden man ser opsætningen, så både historie, personer og handling bliver lidt nemmere at forstå.

I første akt får man relativt mange informationer, som kan være svære at finde rundt i, mens anden akt er særlig gennemført – her får publikum virkelig tid til at komme ind under huden på skuespillerne og historien.

Der har været blandede anmeldelser rundt omkring i det nordjyske mediebillede af Romeo & Julie. Vi synes, det er et stykke, der er værd at tage ind og bedømme selv. Opsætningen var gennemført, og de steder hvor tingene ikke spillede, kan helt sikkert rettes op på i takt med at stykket spiller hver dag frem til oktober.

Stykket var igen med til at vise hvor tidløs kærligheden er – den er overalt, udover alle grænser, og historien om den tragiske kærlighed mellem Romeo og Julie er stadig aktuel i år 2017.

Romeo og Julie spiller på Aalborg Teaters Store Scene fra 31. august til og med 3. oktober 2017.

Køb din billet her.

Kæmpe fodboldfest på Gammeltorv: Alle EM-kampe bliver vist på storskærm

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen
Foto: Aalborg City
Foto: Aalborg City

Gennemsnitspulsen var formentlig noget højere end sædvanligt i de danske hjem mandag aften, da det skulle afgøres om Danmark kunne kvalificere sig til EM-slutrunden, som finder sted næste sommer.

Men ét sted i Aalborg var spændingen næsten ikke til at holde ud.

“Vi har lige afholdt vores årlige årsmøde, hvor over 150 detailbutikker deltog, og her præsenterede vi også aktivitetskalenderen for 2020.

Vi havde valgt at tage klaphatten på og skrevet “EM på storskærm” på fra 12. juni – 12. juli.

“Men vi havde gjort slettelakken klar, hvis det utænkelige skulle ske.

Så jeg var da noget nervøs, da Irland pludselig udlignede til 1-1 … Men nu kan vi ånde lettede op, og smide slettelakken i skraldespanden,” fortæller direktør for Aalborg City, Flemming Thingbak, til MigogAalborg.

Foto: Aalborg City
Foto: Aalborg City

Derfor er det officielt, at samtlige EM-kampe bliver vist på storskærm på Gammeltorv fra 12. juni – 12. juli.

Nu kan Aalborg City sammen med samarbejdsparterne for alvor trække i arbejdstøjet og få alle detaljerne på plads, men Flemming Thingbak kan allerede nu afsløre lidt af planerne over for MigogAalborg.

Kæmpe fanzone med storskærm, ansigtsmaling og fadøl

Under VM 2018 var Gammeltorv omdannet til én stor folkefest, hvor samtlige VM-kampe blev vist – med en stor fanzone, hvor der både var mulighed for at købe fadøl, lækkert mad og ikke mindst få fodboldstemningen helt ind under huden.

“Vi glæder os til at lave en endnu større folkefest til sommer.

Vi er lige nu i dialog med DBU, om man kan gøre Aalborg til en officiel fanzone, men uanset hvad bliver stemningen helt i top, og når man ankommer til Aalborg midtby, vil byen summe af fodboldfeber og hyggeligt samvær”, siger Flemming.

Endnu større storskærm?

Som det helt store trækplaster under storskærmsvisningen i 2018, havde man lejet en 30 kvadratmeter storskærm, som svarer til godt 620 tommer.

Foto: Aalborg City

“Storskærmen bliver mindst lige så stor til sommer, og måske endda endnu større.

Til VM var vi nødt til at sætte en ekstra storskærm op, da Danmark skulle møde Kroatien i ottendelsfinalen. Det vil vi gerne undgå i år,” siger Flemming.

Aalborg City var sidste sommer meget spændte på, hvordan stemningen ville være til de lidt mindre kampe, men der var fans til samtlige kampe, som skabte en fantastisk atmosfære.

Foto: Aalborg City

“Det vil vi gerne bygge videre på til EM, så vi viser selvfølgelig samtlige kampe. Vi kan kun opfordre til, at man venter med at holde ferie til efter 12. juli,” siger Flemming Thingbak.

Hvad: Storskærmsvisning af samtlige EM-kampe (med fanzone)
Hvor: Gammeltorv
Hvornår: 12. juni – 12. juli 2020

Bøger, kaffe og hjemmebag: Ny café er åbnet i Aalborgs midtby

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

“Stedet hvor mennesker mødes, bøger læses, kaffe nydes og sulten tilfredsstilles.”

Sådan lyder sloganet for Aalborgs helt nye café, Café Nørregade, som sjovt nok ligger i Nørregade i centrum af Aalborg.

Den har til huse i forlængelse af Hovedbiblioteket, hvor bl.a. KaffeFair tidligere har haft café.

Du træder direkte ind på caféen, hvis du benytter indgangen ud til Nørregade.

Bag den nye café står Charlotte Egelund, som også driver Den Blå Café i Lønstrup, der kun har åbent om sommeren.

Derfor er der nu plads i kalenderen til at åbne et helt nyt sted i Aalborg, og det er bestemt ikke café-erfaringen, der mangler.

“Jeg har nærmest ikke lavet andet hele mit liv,” fortæller Charlotte til MigogAalborg.

Hovedbiblioteket er et populært sted, for både læselystne og travle studerende, og derfor har Charlotte også lavet en aftale med biblioteket om, at alt mad og drikke må tages med videre op i læsesalen.

Derudover er man også velkommen til at fordybe sig i faglitteratur eller den sidste nye krimi i caféen, hvor der er næsten 40 siddepladser.

 

Masser af lækkerier på menuen

På caféen kan du naturligvis få alt inden for varme drikke; fra filterkaffe til en flad 20’er, diverse espresso-varianter, luksus te eller varm chokolade lavet på Callebaut-chokolade. Det hele fås selvfølgelig også to go.

Af den kølende slags byder menukortet på alt fra hjemmelavet saft, sodavand, økologisk juice, is-latte og øl.

Ifølge børnesangen bor der jo en bager i Nørregade, og det er faktisk også tilfældet i Café Nørregade.

Hoveddelen af brødet er nemlig hjemmebagt, og du kan sætte tænderne i surdejsboller med valgfrit pålæg, diverse sandwich og så vores favorit: lun panini, som jo altid er et sikkert hit på farten.

Caféen åbner allerede kl. 08.00, sammen med biblioteket, og de morgenfriske kan stifte bekendtskab med en morgentallerken med surdejsbolle med pålæg eller ost og økologisk skyr med kompot og hjemmelavet müsli for 59 kr.

Der er også frokosttallerken (110 kr.), månedens varme suppe og årstidens friske salat på menuen.

Caféen går ind for at stoppe madspild, og derfor kan du købe 6 boller to go for 35 kr. mellem kl. 17.00-18.00 – selvfølgelig efter først-til-mølle.

Hvad: Café Nørregade er åbnet
Hvor: Nørregade (ved Hovedbiblioteket)
Hvornår: Åbent fra kl. 08.00 – 18.00 (mandag-lørdag)

Du kan finde mere info om Café Nørregade her.

Smagen af jul: McDonalds lancerer risalamande som Sundae-is

Skrevet af: Redaktionen
PR-foto McDonalds
PR-foto McDonalds

Det er sjældent, at fastfood-giganten McDonalds lancerer et produkt kun tiltænkt det danske marked.

Men det er lige præcis, hvad der sker i denne uge, når McDonalds Danmark lancerer deres Sundae Deluxe Is à l’amande.

Altså en af deres klassiske Sundae-is, der smager af risalamande-is.

Julen begynder allerede på torsdag i de danske McDonald’s restauranter.

Her lancerer McDonald’s en variant i sundae-deluxe serien. Sundae Deluxe Is à l’amande. Den er på menuen frem til 20 januar.

Den består af klassisk sundae-is, mandelsplitter, kirsebærsauce og flødeskum.

Ingen jul uden risalamande

En tidligere sæsonvariant har været æble/kanel sidste efterår. McDonald’s har store forhåbninger til den. Varianten er helt igennem udtænkt og udviklet i Danmark.

Det skriver McDonalds i en pressemeddelelse.

“Der er selvfølgelig en del ikoniske produkter på vores menu, når vi er McDonald’s.

Derudover udvikler vi løbende danske produkter i tråd med danskernes præferencer og ønsker.

For mig er det ikke jul uden ris ala mande, og sådan er der mange danskere, der har det.

Man kan få traditionel ris ala mande mange steder.

Når vi lancerer en udgave, er det selvfølgelig med et McDonaldsk glimt i øjet.

Vi håber, at vi med vores kolde take på alle danskeres yndlingsjuledessert kan gøre vores til, at så mange som muligt kommer i julestemning,” siger Marie Halmø Hürdum, marketingdirektør, McDonald’s Danmark.

Hindbærsnitte-is og White Russian Is

Her i Aalborg er vi dog vant til, at der eksperimenteres med is. Paradis Is i Aalborg har tidligere også lavet en risalamande is, hindbærsnitte-is. Vi har haft den berømte romkugle-is og Guf & Kugler har haft en White Russian is med sprut i.

Det er en ny vej, McDonalds gerne vil tage, at de laver helt specifikke produkter rettet mod et lokalt marked som Danmark. Det fortalte McDonalds marketingsdirektør til Dansk Markedsføring forleden;

“Det er klart, at vi skal have ikoniske og populære produkter som Big Mac og McNuggets på menuen, men reelt har vi mulighed for også at produktudvikle og markedsføre i tråd med danskernes ønsker,” sagde hun.