Andreas og Anders kom på en genial ide: Nu river udlandet i dem

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

Annonce for Innovationskick 14. marts i Musikkens Hus, hvor Intelligent Marking holder foredrag

Vi er netop trådt ind i den periode på året, hvor fodboldklubberne i Danmark for alvor begynder at spille på græs igen.

Med en gammeldags kridtmaskine skal flere mand bruge tid på at måle banen op og sørge for, at kridtstregerne er så præcise som muligt.

Dette kan tage 4-6 timer pr. bane, og kommuner kan ofte have flere hundrede af slagsen. Det bliver hurtigt til mange timer på et år, når stregerne også skal holdes ved lige ugentligt.

Men de to unge nordjyder, Andreas Ydesen og Anders Ulrik Sørensen, har med firmaet Intelligent Marking revolutioneret branchen.

De har skabt robotten Intelligent One, der kan automatisere opstregning af alle tænkelige sportsbaner.

”Vores robot kan typisk kridte en fodboldbane af på 26 minutter, så produktet sælger næsten sig selv,” fortæller Anders Ulrik Sørensen til MigogAalborg.

Intelligent Marking har på få år gået fra at være en simpel idé på Handelsskolen til at blive en af Nordjyllands mest spændende iværksættereventyr.

Intelligent One

Simpel som en iPhone

Der ligger ofte en masse højteknologi bag de mest innovative produkter, men styrken er, at de stadig kan være enkle at betjene – som man eksempelvis ser det med Apples iPhone.

”Vi har folk fra 19 år til pensionsalderen, som uden problemer kan betjene robotten, og platformen er udviklet i samarbejde med dem, der skal bruge den i hverdagen.”

Indtil videre har over 20 kommuner i Danmark gjort brug af Intelligent One-robotten, og nogle af kommunerne har forrentet investeringen på bare ét år.

Investorer har givet en masse

Anders og Andreas er også helt bevidste om, at de stadig er unge iværksættere, der har brug for en masse sparring.

Derfor er der lige nu tre investorer, som udover den økonomiske indsprøjtning også hjælper dem med at optimere virksomheden dag for dag.

En af de tre investorer er den kendte nordjyske iværksætter Jacob Risgaard, som i forbindelse med investeringen skrev følgende på sin Facebook-profil:

”Jeg har længe ønsket, at blive en del af start-uppen – dels grundet produktet og dets enorme internationale potentiale, men mest af alt grundet de to foundere bag, som har en ubrydelig arbejdsmoral og et ambitionsniveau af en anden verden.”

Og investeringen har givet Intelligent Marking meget andet end en økonomisk indsprøjtning.

”De tre investorer bidrager med hver deres ekspertise, og en mand som Jacob er bare guld værd for os, fordi han har de skøre og indimellem lidt sindssyge ideer, som vi måske ikke lige selv har tænkt på.”

Se den smarte robot i aktion her:

Verden skal indtages

Det næste store fokusområde i Danmark bliver det private marked, hvor de lige nu leder efter en ny salgschef, som eksempelvis skal få de private klubber til at få øjnene op for robottens store potentiale.

Og selvom hovedsædet stadig er i Hjørring, hvor de er otte ansatte, bliver det næste store projekt resten af verden. De har lige nu forhandlere i Sverige, Holland, England, Japan og Australien.

Men hos Intelligent Marking hersker der ingen tvivl om, at USA er det største marked for dem. De har lige nu omkring 15 ansatte i deres amerikanske datterselskab Intelligent Marking USA, Inc.

”Modtagelsen i USA har været helt vild. Der er jo en enorm diversitet i deres sportsgrene, hvor både baseball, cricket, amerikansk fodbold og lacrosse er kæmpe store. Der er er vores robot jo helt ideel.”

Og Anders og Andreas har mærket, at de ikke kun gør en økonomisk forskel for folk.

”Nogle af de her groundsman står jo med tårer i øjnene, fordi de kan se hvor stor en hjælp vores robot kan være. Robotten fyrer ikke folk, men effektiviserer jo blot en tidskrævende og monoton proces, som gør de eksempelvis kan bruge mere tid på at pleje græsset,” fortæller Anders.

Pitchede samme idé for hinanden

Anders og Andreas fik ideen i forbindelse med et skoleprojekt på HHX, hvor de tilfældigvis kom i samme gruppe.

”Vi skulle snakke idéer med hinanden, og vi endte med at pitche den samme idé for hinanden,” fortæller Anders med et grin.

Dermed var idéen skabt og derfra gik det stærkt. De endte i finalen ved Danmarksmesterskabet i Entreprenørskab, og her tre år efter er de parate til at indtage verdenen med deres unikke produkt.

Mød dem til Innovationskick

Onsdag den 14. marts står Andreas og Anders klar til at vejlede fremtidens iværksættere, når de er en del af Innovationskick i Musikkens Hus, hvor store iværksættere som Mads Peter Veiby og Jacob Risgaard også kigger forbi med gode råd.

”Vores hovedbudskab bliver afgjort, at vejen til succes kun er mulig igennem en uopslidelig arbejdsmoral og benhårdt arbejde. Vi har haft rigtig mange udfordringer, men har aldrig givet op og det kommer vi heller aldrig til!” slutter Anders til MigogAalborg.

Innovationskick er for alle nordjyske unge, som er i gang med en ungdomsuddannelse eller videregående uddannelse. Læs meget mere her.

Limited edition: Her kan du få den vildeste Nutella-snegl

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

Hvis du skulle have glemt det, kan vi informere om, at det er Fars Dag på fredag, d. 5 juni.

Er du også træt af at give de obligatoriske bomuldsstrømper, noget udstyr til grillen eller en klassisk skjorte?

De fleste ved, at vejen til en mands hjerte går gennem maven, og på fredag har du for alvor mulighed for at tage kegler i hjemmet.

For Surdejsbageren har lavet et lille twist på bestselleren kanelsnegl, hvor den klassiske remonce er skiftet ud med det tætteste man kommer på flydende guld: Nutella.

Sneglen koster som sædvanligt en halv Vejgaard-dollar (25 kr.), og udover Nutella har den klassiske snegl fået selskab at ristede hasselnødder og knasende krokant.

Selvom sneglen først kan smages igen om en uge, lavede Henrik og Co en lille portion test-snegle, som bogstaveligt talt røg som varmt brød i dag.

Vi nåede lige at få fingrene i et enkelt eksemplar, og vi kan garantere en fantastisk oplevelse for alle, der elsker Nutella. Den skal helt bestemt nydes lun, hvor Nutella’en stadig er flydende.

Sådan får du fingrene i den

Nutella-sneglen kan i første omgang KUN (!) bestilles til afhentning Fars Dag (Grundlovsdag), og bestillingerne har allerede væltet ind efter, at Surdejsbageren lagde en lille teaser ud i går på Instagram.

“Der er jo store traditioner for at bestille og spise hveder til St. Bededag, så nu tester vi lige af om Fars dag skal have en ny tradition her i Aalborg,” fortæller ejer og surdejsbager Henrik Skougaard.

Men bare rolig. VI fortæller ikke nogen, hvis du bestiller en, to, tre eller fire dig til selv eller en anden du holder af.

Sneglene kan bestilles via Facebook, Instagram eller på mail info@surdejsbageren.dk

Vis din støtte til klubben: Nu kan du købe den helt særlige AaB-plakat

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

På søndag spiller AaB den første betydende fodboldkamp siden starten af marts, når de skal på jagt efter tre point i Esbjerg.

Klubberne må endnu ikke have tilskuere på tribunen, og dermed må spillerne undvære den helt særlige stemning og ikke mindst den flotte visuelle kulisse af rød-hvide farver, som AaB’s fans altid leverer – både ude og hjemme.

Men selvom vi ikke har mulighed for at støtte spillerne på lægterne, er der heldigvis stablet en række tiltag på benene for støtte klubben i en svær tid.

AaB har startet projektet AaB er det hele værd, som i skrivende stund har indsamlet næsten 500.000 kr. og på kampdage opfordrer de desuden alle fans til at lade sit halstørklæde hænge ud ad vinduet som en symbolsk gestus.

Nu er vi her på MigogAalborg klar med endnu en mulighed for at vise AaB din støtte – både økonomisk og visuelt.

Støt AaB sammen med MigogAalborg

Mange nordjyder har allerede sikret sig Spot Byen plakaterne til at pryde hjemmet med ikoniske steder som eksempelvis Vestre Fjordpark, Tyren eller Aalborg Tårnet.

Spot Byen er et kreativt samarbejde udsprunget mellem MigogAalborg og Fotograferne Vesterbro, og det ligger i vores fælles DNA at være stolte af at bo i Aalborg.

Vi er også stolte af AaB; derfor skal klubben selvfølgelig også have sin helt egen plakat, som du allerede kan sikre dig her.

Prisen for plakaten starter fra 299 kr., og så støtter du samtidig med 20 kr. pr. solgt plakat til AaB. Derudover støtter vi CoolUnite Fonden med 6 % af overskuddet af alle solgte plakater.

På motivet har vi fundet plads til den ikoniske AaB-tyr, som står foran stadion, den helt særlige fan-mosaik, som viser AaB-logoet på fineste vis og ikke mindst det ikoniske stadion i baggrunden, hvorfra mange AaB-fans har masser af gode minder fra.

Plakaterne kommer i str. 50 x 70 og 70 x 100 og kan sendes eller afhentes hos Fotograferne Vesterbro.

Hvis du vil lure lidt på plakaterne, inden du køber, har du både mulighed for at se dem hos Fotograferne Vesterbro eller som noget helt nyt hos vores venner hos BoShop, som sælger både plakater og rammer i deres nye flotte butik på Østerågade 27.

Få farverige Aalborg ind i hjemmet

Udover de klassiske Spot Byen plakater i sort-hvid, har vi for nyligt sendt vores fotograf Kjetil Løjte ud i nattemørket i Aalborg, hvor han har skudt nogle helt fantastiske billeder af byen.

Vi kalder serien Dark Night, og i serien kan du bl.a få Musikkens Hus, Utzon Center, Kunsten med Aalborgtårnet i baggrunden, Budolfi Kirke med det ikoniske spir og Kulturbroen.

De plakater kan du sikre dig lige her.

Spot Byen tilbyder også løsninger til virksomheder, som ønsker at vise byen frem på bedste vis. Vi kan både tilbyde collager og akustikplader, som kan laves lige efter dit ønske. Send en mail til Jes for at høre nærmere.

Jubel i Fårup Sommerland: Åbner allerede i næste uge

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen
Fårupsommerland
Fårupsommerland

Fårup Sommerland skulle oprindeligt have åbnet for gæster d. 2. maj, men blev i første omgang udskudt pga. corona-virus – til d. 21. maj. Denne dato blev som bekendt udskudt igen.

13. maj skrev vi så, at åbningsdatoen endelig var officiel: 11. juni ville Fårup Sommerland åbne.

Men nu er der igen, igen nyt fra sommerlandet længst mod nord.

“Vi åbner allerede fredag d. 5. juni,” skriver Fårup Sommerland på Facebook.

Kl 14 i dag blev det meldt ud på et pressemøde fra Statsministeriet, at grænsen til Norge og Tyskland åbner fra 15 .juni. Det har også fået Fårup Sommerland til at juble.

Til EB siger Rasmus Morten, marketingchef i Faarup Sommerland:
“40 procent af vores gæster er på en normal sæson nordmænd, så denne nyhed har meget stor betydning for os og hele området.”
Alle sæsonkortholdere kan komme til en eksklusiv VIP snig-åbning dagen inden den officielle åbning.

“I inviteres herud torsdag d. 4 juni, hvor vi ekstraordinært slår dørene op fra 15:00-20:00 – kun for jer! Så kan I prøve den STORE nyhed SAVEN (og alt andet) før vi officielt åbner op d. 5 juni,” skriver de på Facebook.