Vedtaget i aftes: Her er køreplanen for de nye kæmpe busser i Aalborg

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen
Illustration af stationsområdet
ved Østerågade.

Illustration: Cobe
Illustration af stationsområdet ved Østerågade. Illustration: Cobe

Det har været på tale længe, men nu er det endelig vedtaget.

I går kunne et enstemmigt byråd godkende lokalplanen for BRT-busforbindelsen, bedre kendt som +BUS-forbindelsen.

Det bliver en slags letbane på gummihjul, som vil køre på en 12 km. lang strækning fra Væddeløbsbanen, gennem midtbyen og ude til det nye Aalborg Universitetshospital.

Ruten tager kun omkring en halv time, da BRT har sin egen kørebane og altid har prioritet i vejkryds.

“Godkendelsen af lokalplanen betyder, at den overordnede planlægning nu er på plads. Det vil sige, at vi ved hvor de ekstra busbaner skal etableres, hvor stationerne præcist skal placeres, og hvordan det hele kommer til at se ud.

I den kommende tid vil så løbende komme lokalplaner for de enkelte områder. Budgetmæssigt er alt på plads, og så satser vi på at gå i gang med anlægsdelen næste år,” fortæller en tydeligt begejstret borgmester, Thomas Kastrup-Larsen, til MigogAalborg.

+BUS-forbindelsen skal efter planen køre i Aalborg fra 2023.

Bliver ligeså nemt som at stige på metroen

Oprindeligt var det egentlig meningen, at Aalborg skulle have en letbane, som man kender den i Århus.

Men selvom mange sikkert stadig drømmer om en letbane i byen, vil borgmesteren godt love, at BRT-forbindelsen bliver en ligeså god løsning.

“Brugeroplevelsen vil være meget tæt på den, man kender i Århus. Fordelen er derudover, at den er hurtigere at etablere, og der skal ikke graves så meget rundt omkring i byen. Dermed bliver der færre gener for borgerne.

Den kollektive trafik får et markant løft, både hvad angår effektiviteten og kvaliteten.

Rejsetiden fra Haraldslund til Aalborg Universitet bliver eksempelvis 10 minutter kortere, end med almindelig bus, blandt andet fordi +busserne får deres egne busbaner mange steder i byen. Derudover bliver billetkøb som man kender det fra metroen i København, hvor man køber billet, inden man stiger ind i bussen,” siger Thomas Kastrup-Larsen.

Bus i Aalborg
Sådan ser BRT BUSSEN ud i den franske by Metz

Slut med overfyldte busser

I myldretrafikken kan de fleste studerende nikke genkendende til ofte overfyldte busser, hvor man også ofte må vente på den næste bus på grund af pladsmangel.

De nye +busser får plads til op mod 200 passagerer, og køreoplevelsen vil være helt i top – både på grund af de lydsvage gummihjul og motorerne, som skal køre på el.

“Vi sigter efter en el-drevet løsning, der både sikrer en lydsvag og knap så rystende oplevelse i bussen, og ikke mindst også en grøn løsning. Men det er vigtigt, at det også bliver en driftsikker løsning af ordentlig kvalitet,” forklarer Thomas Kastrup-Larsen.

Frem mod 2023 vil de mange ændringer i bybilledet blive etableret, og det kan ikke undgå at skabe lidt gener for både billister, cyklister og gående.

“Vi vil gøre det så skånsom som muligt. Men vi kan eksempelvis ikke undgå at udskifte granitstenene på Boulevarden med noget ordentligt asfalt. Nu skal vi i den kommende tid undersøge, hvordan vi kan etablere det hele i etaper, som gør det så skånsomt som muligt,” siger Thomas Kastrup-Larsen.

Godt for udviklingen i Aalborg

Følger man med på MigogAalborg kan man ikke undgå at lægge mærke til, hvor meget byen flytter sig.

Der bliver etableret nye boliger, flere og flere studerende kommer til og mange flotte og rekreative områder er hele tiden med til at udvikle byen i en positiv retning.

“Udfordringen er, at vi vokser rigtig meget. Siden 2011 er vi vokset med 15.000 indbyggere, og det øger presset trafikalt.

Med den her +bus kan vi løfte den kollektive trafik, reducere bilkøer og som en ekstra bonus, vil områderne omkring de enkelte stationer også nyde godt at etableringen, da det med tiden vil blive meget populære områder, ” afslutter Thomas Kastrup-Larsen til MigogAalborg.

BRT-forbindelsen mellem Væddeløbsbanen og det nye Universitetshospital vil være en vigtig trafikal åre for den kollektive trafik mellem øst og vest.

Aalborg Byråd har afsat 1 mio. kr. til at undersøge muligheden for at etablere en +BUS2-forbindelse mellem Svenstrup og Bouet. Den vil løse de trafikale udfordringer fra nord mod syd.

Du kan læse meget mere om BRT-busserne her.

Koncert og natklub i én: Infernal laver Technotombola i Aalborg

Skrevet af: Michael Qureshi

De seneste år har Infernal sendt Københavnerne på juleferie med en god gang vodka i blodet og bas-armen højt hævet over nissehuen.

Vega har været fyldt, og festen er mildest talt gået over gevind. En slags hel-aftensforestilling med overskriften TECHNOTOMBOLA.

For Infernal har været trætte af at få folk til at feste amok til deres koncerter for derefter at se publikum lidt slukørede søge videre ud på barer og natklubber, når lysene tændes, og der skal fejes gulve.

Derfor har Paw & Lina har besluttet at tage hele scenariet videre og vil i år gi’ jyderne og fynboerne muligheden for at få den perfekte optakt til  julen med et brag af en fest lige op til højtiden.

Det sker på Skråen her i Dobbelt A fredag d. 20. december.

Efter koncerten fortsætter festen

Når Infernal entrerer scenen bliver det med fuld energi, en gennemført æstetik, smukke kostumer, specialdesignet scenografi og ikke mindst bas-arm til alle.

Efter koncerten fortsætter festen med optræden af ADHD og DJ Pelle Peter Jencel, der vil sikre at festen fortsætter for fuld ild.

Derfor slutter det også først klokken 02.00. På den måde behøver man ikke at tage festen videre et andet sted. Her får man både koncert, natklub-stemning og ekstra lir med de vilde ADHD.

Du kan læse mere om det her

Blandt Danmarks bedste: Meyers leverer årets nytårsmenu direkte til døren i Aalborg

Skrevet af: Redaktionen

Årets sidste middag skal være en fest, men mange ender med slet ikke selv at kunne nyde værtsrollen.

I stedet gemmes festkjole eller smoking under forklædet, og du rumsterer med gryder og pander, mens resten af selskabet sipper champagne og skyder bordbomber af for næsen af dig.

For Meyers har måltidet og samværet omkring de særlige anledninger altid i været i højsædet, og derfor begyndte man allerede for mange år siden at supplere beholdningen af gode nytårsopskrifter fra bøger og hjemmeside med salget af en nytårsmenu, der skulle gøre det let at skyde genvej til en lækker nytårsmiddag med holdning og høj kvalitet.

Rosastegt nytårsklassiker eller en grøn eksplosion?

Nytårsmenuerne fra Meyers leveres til hele Danmark og øer med brofast forbindelse, og der er to forskellige menuer at vælge imellem: Den klassiske og den vegetariske.

Fælles for dem begge er, at de tager udgangspunkt i solidt kokkehåndværk, bæredygtig omtanke og sæsonnære råvarer.

Uanset udgaven er prisen 355 kr. pr. kuvert for en 3-retters menu.

Den klassiske menu står i år på bisque af jomfruhummer og strandkrabber med brug af krabbekød, æble og syltet fennikel efterfulgt at tournedos af dansk oksemørbrad med trøffelsauce, confiteret persillerod og langtidsbagte rødbeder med røget olie og tyttebær.

Finalen er en intens chokolademousse med havsalt, hvid chokoladecreme og blomster fra i sommer.

På den grønne front er Meyers med helt fremme, når det kommer til at skabe gennemførte smagsoplevelser fra planteriget.

Den vegetariske nytårsmenu står derfor på jordskoksuppe med friske æbler, en hovedret af kejserhatte stegt i misosmør og elementer som saltet citron, roser og en sprød crumble med løg, svampe, tyttebær og timian.

Desserten er den samme nytårsbombe som på den klassiske menu.

Menuerne kan selvfølgelig kombineres på kryds og tværs, hvis der både er kødspisere og grøntsagselskere i selskaber. Tjek de flotte billeder af menuerne nederst i artiklen.

Særlig menu til små nytårsgæster – og til de tørstige

Mens mangt en voksen nytårsgæst også snildt kan risikere at gå kold før tolv, sker det for ungerne oftest grundet træthed.

Derfor gør Meyers noget særligt ud af aftenens tidlige program med en 3-retters menu skræddersyet til junior for 165 kr.

Her står den på jordskoksuppe med bacon, mør kylling med skysauce og snackgrønt, samt en dessert på højde med de voksnes.

Ligesom der er mulighed for tilkøb til de små, er der også linet op med små tilkøb til resten af selskabet.

Det gælder kransekage direkte fra Meyers eget konditori og en vinmenu skræddersyet til maden med bobler, hvid- og rødvin i flaskevis.

Vind en nytårsmenu til fire fra Meyers

Meyers udlodder en nytårsmiddag til en heldig MigogAalborg læser og tre gæster.

Vinderen vælger selv, om præmien skal være den klassiske eller vegetariske menu.

Maden leveres til døren i en praktisk termokasse den 30. december – lige til at varme op og anrette dagen efter.

Sådan vinder du;
Like opslaget inde på MigogAalborgs Facebook-side
Skriv mindst en du vil have med til nytårsfest
Skriv hvilke 4 menuer du vil have, hvis du vinder

Du kan se den klassiske nytårsmenu her

Du kan se den vegetariske nytårsmenu her

Du kan se børne nytårsmenuen her

Vi trækker en vinder allerede på onsdag d. 11. december

Se de flotte billeder af Meyers Nytårsmenuer herunder

Vegetar-forret
Klassisk nytårsmenu hovedret
Børnemenu dessert

Milliardærer med benene plantet på jorden: Ny DR-serie følger et af Aalborgs rigeste par

Skrevet af: Michael Qureshi
Eigild og Sonja Christensen
Pressefoto: DR
Eigild og Sonja Christensen Pressefoto: DR

Et af Aalborgs mest kendte par er for alvor kommet ind i danskernes bevidsthed.

Et nyt DR-program på tre afsnit følger Sonja og Eigild Christensen.

De bor i en af Nordjyllands lækreste villaer med udsigt over byen, de har flyselskabet Great Dane Airlines, en racerbane i Spanien, kender alle indflydelsesrige mennesker i Danmark og er involveret i 20 virksomheder.

I september 2019 opgjorde Nordjyske på en liste, at Eigild Christensens holdingselskab var god for 1,8 milliarder kr., og hans holdingselskab var Nordjyllands næstmest værdifulde virksomhed kun overgået af A. Enggaard Holding.

Meget mere end penge

Men Sonja og Eigild er mere end bare penge. De har i den grad også hjertet på det rette sted, og bruger mange millioner hvert eneste år på at hjælpe andre.

Det er blandt andet den del man får et unikt indblik i, når DR er med hele vejen rundt om Sonja og Eigild, og serien har også fået det meget passende navn;

“Superrig med benene plantet på jorden”.

I det første afsnit, som blev vist i torsdags og som hele tiden kan ses på DR TV online – se det her – er vi blandt andet med til Tall Ships Races på Aalborgs Havnefront.

Sonja Christensen og Kathrine Lyster Hansen fra CoolUnite

Donerede det største fyrværkerishow nogensinde til Aalborg

Man husker måske, at det var netop Sonja og Eigild, der donerede Danmarks største fyrværkerishow nogensinde til Aalborg.

I maj arrangerede Sonja Christensen også Raise for Kids som var et kæmpe show med koncerter, hurtige biler og mange andre fede ting på Flyve Station Aalborg. Her sendte hun også en større check afsted til CoolUnite og Gestus Nord, der hjælper udsatte børn.

Parret har også et ambitiøst nødhjælpsprojekt i Nicaragua.

Eigild (tv) ejer Great Dane Airlines sammen med Thomas Hugo Møller

Rejse ændrede mange ting

Eigild Bødker Christensen solgte Color Print i 2006 og lagde for alvor fundamentet under formuen.

En rejse til Nicaragua ændrede dog på mange ting i parrets liv.

“På et tidspunkt skulle jeg bare have Eigild væk fra firmaet og fra mobiltelefoner og internet.

Så vi rejste til den her banan plantage i Nicaragua. Der faldt jeg pladask for landet og folket.

Man har ingen idé om, hvordan man tigger, før man har set børnene i det her land.

Så vi byggede en landsby, hvor der var ordentlige forhold. Siden byggede vi også et fritidscenter “Los Ninos de Sonja” (Sonjas børn), som er et af de få steder i landet, hvor man lærer engelsk, får lov til at danse og i det hele taget har en anden livsglæde end i resten af landet,” har Sonja Christensen fortalt i et længere interview med MigogAalborg.

DR2 følger dem de næste tre torsdage klokken 21.30, og ellers kan det ses på DR TV her