Vedtaget i aftes: Her er køreplanen for de nye kæmpe busser i Aalborg

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen
Illustration af stationsområdet
ved Østerågade.

Illustration: Cobe
Illustration af stationsområdet ved Østerågade. Illustration: Cobe

Det har været på tale længe, men nu er det endelig vedtaget.

I går kunne et enstemmigt byråd godkende lokalplanen for BRT-busforbindelsen, bedre kendt som +BUS-forbindelsen.

Det bliver en slags letbane på gummihjul, som vil køre på en 12 km. lang strækning fra Væddeløbsbanen, gennem midtbyen og ude til det nye Aalborg Universitetshospital.

Ruten tager kun omkring en halv time, da BRT har sin egen kørebane og altid har prioritet i vejkryds.

“Godkendelsen af lokalplanen betyder, at den overordnede planlægning nu er på plads. Det vil sige, at vi ved hvor de ekstra busbaner skal etableres, hvor stationerne præcist skal placeres, og hvordan det hele kommer til at se ud.

I den kommende tid vil så løbende komme lokalplaner for de enkelte områder. Budgetmæssigt er alt på plads, og så satser vi på at gå i gang med anlægsdelen næste år,” fortæller en tydeligt begejstret borgmester, Thomas Kastrup-Larsen, til MigogAalborg.

+BUS-forbindelsen skal efter planen køre i Aalborg fra 2023.

Bliver ligeså nemt som at stige på metroen

Oprindeligt var det egentlig meningen, at Aalborg skulle have en letbane, som man kender den i Århus.

Men selvom mange sikkert stadig drømmer om en letbane i byen, vil borgmesteren godt love, at BRT-forbindelsen bliver en ligeså god løsning.

“Brugeroplevelsen vil være meget tæt på den, man kender i Århus. Fordelen er derudover, at den er hurtigere at etablere, og der skal ikke graves så meget rundt omkring i byen. Dermed bliver der færre gener for borgerne.

Den kollektive trafik får et markant løft, både hvad angår effektiviteten og kvaliteten.

Rejsetiden fra Haraldslund til Aalborg Universitet bliver eksempelvis 10 minutter kortere, end med almindelig bus, blandt andet fordi +busserne får deres egne busbaner mange steder i byen. Derudover bliver billetkøb som man kender det fra metroen i København, hvor man køber billet, inden man stiger ind i bussen,” siger Thomas Kastrup-Larsen.

Bus i Aalborg
Sådan ser BRT BUSSEN ud i den franske by Metz

Slut med overfyldte busser

I myldretrafikken kan de fleste studerende nikke genkendende til ofte overfyldte busser, hvor man også ofte må vente på den næste bus på grund af pladsmangel.

De nye +busser får plads til op mod 200 passagerer, og køreoplevelsen vil være helt i top – både på grund af de lydsvage gummihjul og motorerne, som skal køre på el.

“Vi sigter efter en el-drevet løsning, der både sikrer en lydsvag og knap så rystende oplevelse i bussen, og ikke mindst også en grøn løsning. Men det er vigtigt, at det også bliver en driftsikker løsning af ordentlig kvalitet,” forklarer Thomas Kastrup-Larsen.

Frem mod 2023 vil de mange ændringer i bybilledet blive etableret, og det kan ikke undgå at skabe lidt gener for både billister, cyklister og gående.

“Vi vil gøre det så skånsom som muligt. Men vi kan eksempelvis ikke undgå at udskifte granitstenene på Boulevarden med noget ordentligt asfalt. Nu skal vi i den kommende tid undersøge, hvordan vi kan etablere det hele i etaper, som gør det så skånsomt som muligt,” siger Thomas Kastrup-Larsen.

Godt for udviklingen i Aalborg

Følger man med på MigogAalborg kan man ikke undgå at lægge mærke til, hvor meget byen flytter sig.

Der bliver etableret nye boliger, flere og flere studerende kommer til og mange flotte og rekreative områder er hele tiden med til at udvikle byen i en positiv retning.

“Udfordringen er, at vi vokser rigtig meget. Siden 2011 er vi vokset med 15.000 indbyggere, og det øger presset trafikalt.

Med den her +bus kan vi løfte den kollektive trafik, reducere bilkøer og som en ekstra bonus, vil områderne omkring de enkelte stationer også nyde godt at etableringen, da det med tiden vil blive meget populære områder, ” afslutter Thomas Kastrup-Larsen til MigogAalborg.

BRT-forbindelsen mellem Væddeløbsbanen og det nye Universitetshospital vil være en vigtig trafikal åre for den kollektive trafik mellem øst og vest.

Aalborg Byråd har afsat 1 mio. kr. til at undersøge muligheden for at etablere en +BUS2-forbindelse mellem Svenstrup og Bouet. Den vil løse de trafikale udfordringer fra nord mod syd.

Du kan læse meget mere om BRT-busserne her.

Udsolgt hurtigt: Juledamptoget klar med nye datoer lige før juleaften

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen
Foto: John Lykholt
Foto: John Lykholt

4. december skrev vi, at det gamle juledamptog, Limfjordsbanen, efter to års pause, omsider er tilbage på skinnerne i Aalborg.

Det kan du læse mere om her.

Juletogene  lørdag den 15. december og søndag den 16. december blev hurtigt udsolgt, og Limfjordsbanen indsætter derfor ekstra afgange den 22. og 23. december.

Det skriver de i dag i en pressemeddelelse.

To forskellige ruter

Den 22. december er der afgang kl. 11 og kl. 14 til Aalborg Øst. Toget gør et ophold her på cirka 30 minutter, inden toget kører tilbage til Aalborg station.

I Aalborg øst er der uddeling af varme drikke og klejner, og der er slik og sodavand til børnene.

Togturen tager cirka 2 timer med opholdet i Aalborg Øst. Billetterne kan kun købes i forsalg via Billetto.dk.

Aalborg Havn har muliggjort denne tur ved at stille sporet til Østhavnen til rådighed for Limfjordsbanen.

Den 23. december kører Limfjordsbanen til Lindholm station og man kommer over Jernbanebroen.

Toget afgår fra Aalborg station kl. 11.00, kl. 13.00 og kl. 15.00.

Turen tager med ophold i Lindholm ca. 45 minutter og billetter til disse afgange købes på stationen før afgang med toget.

Hvad: Juletur med Limfjordsbanen
Hvor: Toget kører fra Aalborg Station mod Aalborg Øst Station
Hvornår: 22. og 23. december fra kl. 11.

Du finder yderligere information og hele køreplanen her.

Boyband-stjerner kommer til Aalborg: Syng med på Westlife og Boyzone hits

Skrevet af: Michael Qureshi
Keith Duffy og Brian McFadden
Keith Duffy og Brian McFadden

Det er som om, arrangørerne af Vi Elsker 90’erne sætter hele pladen fuld for 2019.

De har allerede præsenteret adskillige topnavne, som gør det til største lineup nogensinde. Men det bliver bedre endnu.

Således kan MigogAalborg helt eksklusivt afsløre, at stjerne-duoen Brian McFadden og Keith Duffy bliver en del Vi Elsker-plakaten her i Aalborg lørdag d. 31. august.

De har begge været del af to af historiens største boybands nogensinde.

Nemlig Westlife og Boyzone. Sammen har de så dannet duoen Boyzlife, der turnerer verden rundt med de allerstørste hits sammensmeltet fra de to giga boybands.

Vi snakker altså World Of Our Own, My Love, Fool Again, Looking Like That, Uptown Girl osv fra Westlife cv’et. Boyzone husker de fleste nok for megahits som Words, No Matter What, Love Me For A Reason, Picture of You osv.

Syv førstepladser i træk på hitlisterne

Da Westlife var størst, nåede Brian McFadden at opleve 12 førstepladser på hitlister i både Storbritannien samt resten af Europa. Westlife slog endda rekord med syv førstepladser i træk på UK-hitlisten.

Keith Duffy og Boyzone nød samme gigantiske succes og slog også lejr på førstepladserne, hver gang de udgav en ny sang.

Som enkeltstående personer er det to af de allerstørste navne, Vi Elsker 90’erne nogensinde har haft med på deres Tour.

“Vi er utrolig stolte af at præsentere to så store navne. Både Brian McFadden og Keith Duffy har med Westlife og Boyzone spillet en stor rolle i millioner af menneskers liv verden over, og de var nogle af de allerstørste, da de to boybands var på toppen.

Nu har de fundet et helt fantastisk set-up, som de turnerer rundt for fulde huse i hele verden med.

Jeg glæder mig til at de skal opleve atmosfæren fra Vi Elsker 90’erne, og jeg håber, at Aalborg tager godt imod dem,” siger partner i Vi Elsker 90’erne Riffi Haddaoui til MigogAalborg.

Andre kæmpe navne er allerede præsenteret

90’erne var og vil altid være et legendarisk årti.

Blandt de øvrige navne som d. 31. august 2019 skal vælte Aalborg i en overflod af kendingsmelodier er den tyske techno gruppe Scooter. Derudover er Cascada, som blandt andet har hittet stort med det uundgåelige nummer Everytime We Touch, også klar til at lægge Aalborg ned.

Både børn og voksne af 90’erne husker Daze og deres mega hits Tamagotchiog og Superhero, som altså også lægger vejen forbi Aalborg til sommer og det samme gør den italienske electro-gruppe Eiffel 65.

Det kan du læse mere om her.

Og det bliver vildere endnu. Vi tør godt love at det bliver ”too sexy for my love” når den britiske popgruppe Right Said Fred, som blev verdenskendte med debut nummeret I’m Too Sexy, giver den gas på ægte 90’er manér.

Derudover præsenterede de også i weekenden Snap, som blandt andet blev verdenskendt med giga-hittet “Rhytm is a dancer”.

Stadig vildt billige billetter i Early Bird salg

Hvis du allerede er overbevist om, at du i den grad skal med til Vi Elsker 90’erne, så kan du lige nu få fingrene i de eftertragtede Early Bird-billetter, hvor prisen er skruet helt i bund.

Det er de kun i et kort stykke tid endnu, før de går på normalpris, så man sparer en ret stor del ved at booke allerede nu – måske som julegave.

Hvad: Vi Elsker 90’erne
Hvor: Mølleparken
Hvornår: Lørdag d. 31. august 2019
Billetter her

Følg Facebook-begivenheden og vær opdateret på de seneste navne her

Skal du købe eller sælge?: Disse særlige kendetegn spiller en stor rolle for prisen

Skrevet af: Christine Luca Hornemann
danbolig.dk, Julius Posselts Vej 1D, 2. 3., 9400 Nørresundby
danbolig.dk, Julius Posselts Vej 1D, 2. 3., 9400 Nørresundby

Når der enten sættes en bolig til salg eller handles en, så har nogle helt særlige specifikationer indflydelse på udbudsprisen eller valget af boligen ved en handel.

En ny opgørelse fra Boliga viser, at sælgere af boliger med udsigt, elevator eller altan forventer en højere kvm. pris., hvor omvendt at køberne kan skrive boligen på den sorte liste, hvis boligen ikke opfylder særlige specifikationer.

Særlige faciliteter kan være afgørende

Helt særlige specifikationer har indflydelse for udbudsprisen for sælgerne.

Omvendt kan det for køberne have stor betydning, om disse specifikationer er tilgængelige i boligen.

“Særlige “features” kan have helt afgørende betydning for boligkøberne – alt efter hvor svært og dyrt, det er at tilføje det til boligen.

Og hvis den ønskede “feature” ikke er tilstede, kan det sagtens betyde, at boligen ryger på den “sorte liste”,” siger Henrik Hauthorn Jensen, der er boligmarkedsanalytiker hos Home.

Særligt ved lejligheder hvor der er en altan eller elevator kan være afgørende for et køb, da disse ikke er billige eller nemme at etablere.

”For lejligheder kan det for eksempel være “altan” eller “elevator”, som nogle købere har som et ufravigeligt krav, og det kan være umuligt eller meget besværligt og dyrt at etablere.

Drømmer man derimod om en terrasse, en udestue, en brændeovn eller lignende features i sit hus, så kan dette relativt let tilføjes boligen og har ikke afgørende betydning for om man vælger – eller fravælger – den,” siger Henrik Hauthorn Jensen.

Altan og elevator

Netop ordet “altan” er populært, når de boligsøgende selv tilføjer parametre i deres søgninger på Boliga‘s hjemmeside.

Netop dét ord er det mest benyttede ord i fritekstsøgefeltet. Og skal der være altan på lejligheden, så har prisforventningerne hos sælgerne også været højere.

32.638 kr. lød den gennemsnitlige udbuds kvm. pris for lejligheder på fra januar til slutningen af november.

34.872 kr. var den steget til, hvis “altan” var blevet skrevet ind i teksten om boligen. Det er en prisforskel på 2.234 kr.

“Altaner giver beboerne himmel over hovedet og et nyt rum, hvor de kan drikke morgenkaffe og grille om sommeren.

Når man bor i byen, savner mange et frirum, og der er altanen helt oplagt,” siger Casper Gorm Knudsen, administrerende direktør i altan.dk.

Priserne stiger dog endnu mere, hvis der er “elevator” til lejligheden. 36.852 kr. har de ifølge Boliga været udbudt til salg for, hvilket er lige over 4.000 kr. mere pr. kvm. end gennemsnittet.

Ordet udsigt er den største prispresser

For villaer var en af de helt store pris-pressere dog ordet “udsigt”, hvor den gennemsnitlige udbudspris gik fra 16.316 kr. til 18.127 kr.

“Udsigt er i rigtig høj kurs blandt boligkøberne, og især udsigt til hav og fjord trækker, men også til sø, skov og marker er eftertragtet.

Når det ikke slår hårdere igennem på priserne, skyldes det, at der også er masser af boliger med udsigt, som ikke nødvendigvis er specielt dyre men som ligger naturskønt,” siger Henrik Hauthorn Jensen.

“Have” fik villa-sælgerne til at sætte prisen op til 18.063 kr. – en stigning på 10,7 procent.

Boligas opgørelse har opgjort den gennemsnitlige udbudskvadratmeterpris på villa/rækkehuse, ejerlejligheder og sommerhuse i perioden 1. januar til 30. november 2018. Der er desuden lavet beregninger på udbuds kvm. prisen, hvis specifikke – populære – søgeord optræder i annoncen.