Europæiske storklubber elsker dem: Tonsser startede lige her i Aalborg

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

Vi elsker de gode iværksætterhistorier fra Nordjylland.

Peter Holm og Simon Hjære har med den sociale fodbold-app Tonsser vist, at en drøm på en mudret fodboldbane i Nordjylland sagtens kan blive til et iværksættereventyr, som rækker langt ud over de danske grænser.

AaB-legenden Jeppe Curth kunne se et stort potentiale i platformen, og blev medstifter sammen med de to nordjyder, og siden da har de ikke set sig tilbage.

Tonsser-appen er lige nu tilgængelig i Danmark, Frankrig, Tyskland, Sverige og Norge med 500.000 brugere, og i 2018 skal fodboldens hjemland, England indtages.

De er for nyligt blevet nomineret som Årets Væksteventyrer og figurerer på listen over Startups to watch in 2018 af det anerkendte Siliconrepublic.

Tonsser taler om samarbejds-aftaler med klubber som Manchester United, Dortmund, Ajax og Chelsea og har for nylig indgået et eksklusivt samarbejde med sportsgiganten Nike.

Peter og Simon til møde med Manchester United

De mere end 30 ansatte i Tonsser behøver vist ikke at spille en fodboldkamp for at blive forpustede.

Medstifter Peter Holm har alligevel fundet tid til at tage en snak med MigogAalborg om drømmene, ideen, og ikke mindst fremtiden for Tonsser.

Det bedste fra begge verdener

Som mange andre unge drenge drømte Peter Holm og Simon Hjære om at blive professionelle fodboldspillere.

”Når vi dag efter dag snørede de slidte fodboldstøvler og indtog de nordjyske fodboldbaner, havde vi jo som så mange andre unge drenge og piger en drøm at om slå igennem”, fortæller Peter Holm og fortsætter:

”Når man scorede et flot mål eller fik en fik flot sejr, kunne man måske læse en lille notits i den lokale avis. Der var ikke statistikker, kåringer eller videoer af de øjeblikke, som jo uge for uge var vores højdepunkt. Alt det fede fra den professionelle verden manglede”, fortæller Peter.

Talentet på fodboldbanen rakte aldrig længere end til lidt seriebold i forskellige Aalborg-klubber, og Peter og Simon kunne derfor gå helhjertet ind i at skabe det fodboldmiljø, som de selv manglede på fodboldbanerne i Nordjylland:

”Vi spillede rigtig meget Football Manager og FIFA, og undrede os over, at vi kunne se, at de sociale medier voksede sig større og større, mens der var ikke noget niche produkt eller community for fodbold.

Hvorfor ikke kombinere spilkoncepterne med virkeligheden på en samlet platform, som fokuserede på livet omkring fodbold som aktiv?” fortæller Peter.

Fokus på den enkelte spiller

De startede helt lavpraktisk med at cykle rundt til otte forskellige klubber rundt omkring i Aalborg og undersøge hvilke tiltag, som spillere, ledere og træner efterspurgte.

”Efter tests og en masse erfaring, besluttede vi at tage udgangspunkt i spilleren. Hvad snakkes der om i omklædningsrummet og hvad driver en spiller helt behavioristisk?” fortæller Peter og understreger, at det har været vigtigt ikke at lave et for stort fodboldunivers fra start, men kunsten fra starten at begrænse sig til spilleren har været afgørende.

”Vi havde fra start de helt store drømme og ambitioner med Tonsser, men har bygget det  stille og roligt op og taget et skridt ad gangen. Vi er trods alt nordjyder”, griner Peter.

Tonsser begyndte for alvor at vinde indpas, da de indførte Team of the Week, hvor ungdomsspillerne kunne afgøre hvem, der skulle på ugens hold.

Tonsser har haft stor succes med Team of the Week, Team of the Year og Player of the Year

”Det tændte noget i spillerne, at de selv kunne være med til at afgøre det og føle sig som professionelle. Snakken i omklædningsrummet centrerede sig pludselig om vores app.

Det var fedt at opleve, at vi kunne skabe noget anerkendelse og motivation blandt spillerne, som jo netop var det vi selv manglede, da vi spillede”, fortæller Peter.

Mere end forretning

For Peter og resten af Tonsser er app’en ikke kun en forretning. De vil også gerne gøre noget for fodboldspillet, hvor mange klubber kæmper for at fastholde ungdomsspillerne, som har flere valg end nogensinde før.

”Vi vil skabe en enhed, som handler om at gøre den enkelte spiller bedre. Tonsser skal være med til at motivere og engagere de skjulte talenter, som findes overalt i fodboldverdenen, så de ikke stopper, når vejret er dårligt eller man rammer en dårlig stime.” fortæller Peter og understreger, at Tonsser skal være en naturlig forlængelse af ens fodboldliv.

Resten af Verden skal indtages

Ambitionerne i Tonsser fejler bestemt intet, og planen er, at der hele tiden skal komme nye tiltag for spillerne, men med tiden også for trænere, scouts og agenter:

”Folk i fodboldmiljøet har forskellige behov, og app’en skal være noget for alle, fx amatørspilleren fra Aalborg Freja, som bare vil holde øje med statistikker på sig selv og modstanderne.

Omvendt skal det med tiden også være muligt for scouts og agenter at finde det næste store talent ud fra præstationer og data”, fortæller Peter.

Tonsser har gang i rigtig mange ting for tiden, og de har senest oplevet stor succes i både Tyskland og Frankrig.

”Målet er at blive den førende platform for fodboldspillere, og det er vi godt på vej til at blive.” fortæller Peter Holm og mener, at samarbejdet med Nike er fuld af store muligheder.

Simon og Peter foran Arsenals hjemmebane

”I gamle dage skulle du gå på Harvard eller Yale for at få den bedste viden, men på grund af internettet kan du i dag se en TedTalk eller gå på Youtube og lære, uanset hvor du er i Verden, og hvor mange penge du har.” fortæller Peter og uddyber:

”Fodboldverdenen er stadig lidt i stenalderen på det punkt: Hvis du skal udvikle dig til at blive en god fodboldspiller skal du på de bedste akademier og typisk have penge eller en masse held.

Det vil vi gerne udfordre med Tonsser, hvor vi over tid kan tilbyde data, træningsindhold, gode råd, inspiration, videoer, coaching osv., direkte på din mobil”, siger Peter.

Efter at være nomineret som Årets Væksteventyrer for sine bedrifter det seneste år, tegner 2018 ud til at blive endnu et vildt år for Tonsser, hvor det store fodboldmarked i England for alvor skal indtages og samtidig åbnes platformen for trænere og klubber – og måske endda også scouts.

”Vi er stadig nordjyder, men selvom vi tager et skridt ad gangen, så tør vi at drømme stort og har aldrig været i tvivl om, at vi kan realisere dem. Fremtiden ser rigtig spændende ud, både for virksomheden, men også for vores mange brugere, som kan se frem til at mange nye tiltag i 2018.

Forhåbentlig kan vi være med til at demokratisere fodbolden og skabe bedre betingelser for spillere, trænere og klubber for at få succes i fremtiden.” slutter Peter.

Madfestival skudt i gang midt i Aalborg: Det kan du opleve i morgen

Skrevet af: Michael Qureshi

For andet år i træk blev Nordjysk Madfestival skudt i gang fredag eftermiddag.

Det er brancheforeningen Nordjysk Mad og Turisme, som står bag den store Madfestival, der byder på både aktiviteter og masser af smagsoplevelser for de mange besøgende.

I eftermiddag var der fuld knald på Gammeltorv, hvor der blandt andet blev afholdt Østers Battle. 10 restauranter lavede hver deres version af en lækker østers-ret.

Foto: Dennis Blok

På festivalpladsen er der bar, madboder og foodtrucks, hvor festivalens gæster kan forsynes sig af de nordjyske retter.

Lørdag er der noget for alle aldre. Børnene kan opleve dyr til dyrskue. De voksne kan opleve pastaskole og madworkshop og i det hele taget få et indblik i hvor mange skønne råvarer, der produceres i Nordjylland.

Klokken 11.00 går Årets Grønt Ret konkurrence i gang, hvor flere af Aalborgs samt øvrige Nordjyllands bedste restauranter dyster.

Man kan komme helt tæt på de dygtige kokke og se deres detalje-sans og den måde de bygger en ret op på.

Lørdag den 24. august

Festivalspladsen
10.00 Dyrskue, madboder og stande er åbne.
18.00 Tak for i dag.

Madværksted
10.00 Madworkshop – Tonny’s Tips & Tricks.
12.00 Paulas Pastaskole  og Kornets Hus – Lær at lave italiensk håndlavet pasta af lokale råvarer
14.00 Madworkshop – Tonny’s Tips & Tricks.

De 10 køkkener
11.00 Årets Grønt-ret – Nordjyske restauranter kæmper om at lave den bedste ret med grønsager.

VIP-Lounge
14.00 Jonas Jensen – skab den æstetiske bordopdækning til at fuldende madoplevelsen.

Hvad: Nordjysk Madfestival
Hvor: Gammeltorv
Hvornår: 23. og 24. august

Du finder mere info her.

Ude i god tid: Billigblomst har åbnet en kæmpe juleudstilling

Skrevet af: Stine Kjølby Christensen

Om 124 dage er det juleaften,
der er længe, længe til …

Hva’ skal vi dog finde på?
Vi ku’ ta’ i Billigblomst!

Ja, det kan ikke vare længe, før supermarkederne sætter chokoladejulekalendere, pebernødder og plastikgrannet frem på hylderne – men i år er der alligevel en butik, der er kommet dem i forkøbet.

Billigblomst i City Syd har allerede nu taget den helt store kasse med julepynt ned fra loftet. Faktisk har de været i gang siden slut juli: til både stor begejstring og en snert af skepsis fra visse kunder.

Og der er altså ikke bare tale om et par uskyldige julekugler eller lidt dekorations-ler. Tværtimod.

Fyldt til randen med julepynt

Billigblomst har valgt nærmest at proppe hele den ene hal til randen med alt fra juletræer, julemænd, nøddeknækkere, flamingoforme, kagedåser til rensdyr i keramik.

Fethi Polat, der er medejer af Billigblomst, er slet ikke i tvivl om, at sæsonen er skudt i gang lige præcis til tiden.

“Faktisk er vores salg af julepynt på sit højeste i september og oktober. Når vi så rammer december, står det ironisk nok næsten stille,” fortæller han.

Men hvorfor så alligevel sætte frem flere måneder før folk begynder at købe? Det er der et ret praktisk svar på.

“Vi indkøber så store mængder ind, at det ville være helt umuligt for os at nå at pakke det ud og have så kort tid at sælge det i.

I stedet vil vi gerne bruge en masse ressourcer på at få det stillet pænt op, så vores kunder allerede nu kan købe årets julepynt,” siger Fethi Polat.

Kun positiv feedback indtil videre

Den tidlige julestemning deler som altid vandene blandt folk. Nogle af os kan ikke udstå synet – imens det for andre er en længe ventet kulmination på ulideligt mange måneders venten.

Indtil videre har Fethi dog kun oplevet positiv feedback på julelandskabet.

“Vi får rigtig mange reaktioner på det,” siger Fethi med et grin.

“De fleste elsker det og er vilde med at komme i lidt julestemning. Andre synes, det er lige tidligt nok – men det er altid sagt med et smil på læben, og folk er så søde,”

Der er selvfølgelig heller ingen i Billigblomst, der har tænkt sig at proppe julekugler ned i halsen på kunderne. Det klarer de faktisk helt selv og ganske frivilligt.

Krybbespillet har været en bestseller i Billigblomst. I dag, fredag, havde Fethi kun et enkelt tilbage.

“Vi sælger rigtig meget … Man tror det, måske ikke, men mange både private og virksomheder køber deres julepynt så tidligt på året, og derfor er de glade for, at vi allerede nu har et stort udvalg,” forklarer Fethi.

Så hvem ved – måske varer julen også lige til påske i Billigblomst? I hvert fald kan du allerede nu få stillet dine juleabstinenser og sikre et pyntet hjem, der ville gøre selv Gertrud Sand misundelig.

DGI Huset holder stort åbent hus: Prøv en gratis træning

Skrevet af: Michael Qureshi
PR-foto
PR-foto

DGI Huset i Nordkraft har skabt nogle rammer, som er helt unikke.

Her kan man træne under nogle gode forhold med nogle af Aalborgs allerbedste instruktører.

Blandt andet arbejder Aalborgs egen jernkvinde ultraløberen Stine Rex her, og skaber en fed stemning, når hun træner hold.

Lørdag d. 24. august åbner DGI Huset i Nordkraft dørene op, og byder alle interesserede inden for. Her kan man helt gratis prøve forskellige hold og mærke stemningen og opleve rammerne.

Stærkt sammenhold og god stemning

Om man er til cirkeltræning, yoga, Pilates, Zumba og en masse mere så byder DGI Huset på det hele. Der er også hold for børn, som også er gratis at deltage i lørdag.

Så hvis du er nysgerrig på at træne et sted, hvor man bliver udviklet og har et stærkt sammenhold, så bør man kigge forbi til Åbent Hus.

Der er desuden også Åbent Hus for børnene, hvor der også er særlige hold til de yngre. I løbet af formiddagen og lørdag eftermiddag kan aldre som 6-9 år, 4-6 år samt ældre og yngre børn være med og opleve børne-fitness som er sjovt og skønt at være en del af.

“Vi havde Åbent Hus i sidste weekend, og her kom der rigtig mange forbi og fik oplevet det vi har at byde på. Mange har måske hørt om, hvad vi kan tilbyde, men når man først har været her og fornemmet stemningen, så kommer de fleste igen. Vi håber også at se mange igen lørdag,” siger Stine Rex.

DGI Huset har også et tilbud, hvis man køber et hold klippekort til deres Åbent Hus. Hvis man køber et klippekort med 10 klip, så får man 3 klip gratis.

Du kan se hele holdplanen for lørdag d. 24. august her

Du kan tilmelde dig Åbent Hus her