Europæiske storklubber elsker dem: Tonsser startede lige her i Aalborg
Vi elsker de gode iværksætterhistorier fra Nordjylland.
Peter Holm og Simon Hjære har med den sociale fodbold-app Tonsser vist, at en drøm på en mudret fodboldbane i Nordjylland sagtens kan blive til et iværksættereventyr, som rækker langt ud over de danske grænser.
AaB-legenden Jeppe Curth kunne se et stort potentiale i platformen, og blev medstifter sammen med de to nordjyder, og siden da har de ikke set sig tilbage.
Tonsser-appen er lige nu tilgængelig i Danmark, Frankrig, Tyskland, Sverige og Norge med 500.000 brugere, og i 2018 skal fodboldens hjemland, England indtages.
De er for nyligt blevet nomineret som Årets Væksteventyrer og figurerer på listen over Startups to watch in 2018 af det anerkendte Siliconrepublic.
Tonsser taler om samarbejds-aftaler med klubber som Manchester United, Dortmund, Ajax og Chelsea og har for nylig indgået et eksklusivt samarbejde med sportsgiganten Nike.
De mere end 30 ansatte i Tonsser behøver vist ikke at spille en fodboldkamp for at blive forpustede.
Medstifter Peter Holm har alligevel fundet tid til at tage en snak med MigogAalborg om drømmene, ideen, og ikke mindst fremtiden for Tonsser.
Det bedste fra begge verdener
Som mange andre unge drenge drømte Peter Holm og Simon Hjære om at blive professionelle fodboldspillere.
”Når vi dag efter dag snørede de slidte fodboldstøvler og indtog de nordjyske fodboldbaner, havde vi jo som så mange andre unge drenge og piger en drøm at om slå igennem”, fortæller Peter Holm og fortsætter:
”Når man scorede et flot mål eller fik en fik flot sejr, kunne man måske læse en lille notits i den lokale avis. Der var ikke statistikker, kåringer eller videoer af de øjeblikke, som jo uge for uge var vores højdepunkt. Alt det fede fra den professionelle verden manglede”, fortæller Peter.
Talentet på fodboldbanen rakte aldrig længere end til lidt seriebold i forskellige Aalborg-klubber, og Peter og Simon kunne derfor gå helhjertet ind i at skabe det fodboldmiljø, som de selv manglede på fodboldbanerne i Nordjylland:
”Vi spillede rigtig meget Football Manager og FIFA, og undrede os over, at vi kunne se, at de sociale medier voksede sig større og større, mens der var ikke noget niche produkt eller community for fodbold.
Hvorfor ikke kombinere spilkoncepterne med virkeligheden på en samlet platform, som fokuserede på livet omkring fodbold som aktiv?” fortæller Peter.
Fokus på den enkelte spiller
De startede helt lavpraktisk med at cykle rundt til otte forskellige klubber rundt omkring i Aalborg og undersøge hvilke tiltag, som spillere, ledere og træner efterspurgte.
”Efter tests og en masse erfaring, besluttede vi at tage udgangspunkt i spilleren. Hvad snakkes der om i omklædningsrummet og hvad driver en spiller helt behavioristisk?” fortæller Peter og understreger, at det har været vigtigt ikke at lave et for stort fodboldunivers fra start, men kunsten fra starten at begrænse sig til spilleren har været afgørende.
”Vi havde fra start de helt store drømme og ambitioner med Tonsser, men har bygget det stille og roligt op og taget et skridt ad gangen. Vi er trods alt nordjyder”, griner Peter.
Tonsser begyndte for alvor at vinde indpas, da de indførte Team of the Week, hvor ungdomsspillerne kunne afgøre hvem, der skulle på ugens hold.
”Det tændte noget i spillerne, at de selv kunne være med til at afgøre det og føle sig som professionelle. Snakken i omklædningsrummet centrerede sig pludselig om vores app.
Det var fedt at opleve, at vi kunne skabe noget anerkendelse og motivation blandt spillerne, som jo netop var det vi selv manglede, da vi spillede”, fortæller Peter.
Mere end forretning
For Peter og resten af Tonsser er app’en ikke kun en forretning. De vil også gerne gøre noget for fodboldspillet, hvor mange klubber kæmper for at fastholde ungdomsspillerne, som har flere valg end nogensinde før.
”Vi vil skabe en enhed, som handler om at gøre den enkelte spiller bedre. Tonsser skal være med til at motivere og engagere de skjulte talenter, som findes overalt i fodboldverdenen, så de ikke stopper, når vejret er dårligt eller man rammer en dårlig stime.” fortæller Peter og understreger, at Tonsser skal være en naturlig forlængelse af ens fodboldliv.
Resten af Verden skal indtages
Ambitionerne i Tonsser fejler bestemt intet, og planen er, at der hele tiden skal komme nye tiltag for spillerne, men med tiden også for trænere, scouts og agenter:
”Folk i fodboldmiljøet har forskellige behov, og app’en skal være noget for alle, fx amatørspilleren fra Aalborg Freja, som bare vil holde øje med statistikker på sig selv og modstanderne.
Omvendt skal det med tiden også være muligt for scouts og agenter at finde det næste store talent ud fra præstationer og data”, fortæller Peter.
Tonsser har gang i rigtig mange ting for tiden, og de har senest oplevet stor succes i både Tyskland og Frankrig.
”Målet er at blive den førende platform for fodboldspillere, og det er vi godt på vej til at blive.” fortæller Peter Holm og mener, at samarbejdet med Nike er fuld af store muligheder.
”I gamle dage skulle du gå på Harvard eller Yale for at få den bedste viden, men på grund af internettet kan du i dag se en TedTalk eller gå på Youtube og lære, uanset hvor du er i Verden, og hvor mange penge du har.” fortæller Peter og uddyber:
”Fodboldverdenen er stadig lidt i stenalderen på det punkt: Hvis du skal udvikle dig til at blive en god fodboldspiller skal du på de bedste akademier og typisk have penge eller en masse held.
Det vil vi gerne udfordre med Tonsser, hvor vi over tid kan tilbyde data, træningsindhold, gode råd, inspiration, videoer, coaching osv., direkte på din mobil”, siger Peter.
Efter at være nomineret som Årets Væksteventyrer for sine bedrifter det seneste år, tegner 2018 ud til at blive endnu et vildt år for Tonsser, hvor det store fodboldmarked i England for alvor skal indtages og samtidig åbnes platformen for trænere og klubber – og måske endda også scouts.
”Vi er stadig nordjyder, men selvom vi tager et skridt ad gangen, så tør vi at drømme stort og har aldrig været i tvivl om, at vi kan realisere dem. Fremtiden ser rigtig spændende ud, både for virksomheden, men også for vores mange brugere, som kan se frem til at mange nye tiltag i 2018.
Forhåbentlig kan vi være med til at demokratisere fodbolden og skabe bedre betingelser for spillere, trænere og klubber for at få succes i fremtiden.” slutter Peter.