Europæiske storklubber elsker dem: Tonsser startede lige her i Aalborg

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

Vi elsker de gode iværksætterhistorier fra Nordjylland.

Peter Holm og Simon Hjære har med den sociale fodbold-app Tonsser vist, at en drøm på en mudret fodboldbane i Nordjylland sagtens kan blive til et iværksættereventyr, som rækker langt ud over de danske grænser.

AaB-legenden Jeppe Curth kunne se et stort potentiale i platformen, og blev medstifter sammen med de to nordjyder, og siden da har de ikke set sig tilbage.

Tonsser-appen er lige nu tilgængelig i Danmark, Frankrig, Tyskland, Sverige og Norge med 500.000 brugere, og i 2018 skal fodboldens hjemland, England indtages.

De er for nyligt blevet nomineret som Årets Væksteventyrer og figurerer på listen over Startups to watch in 2018 af det anerkendte Siliconrepublic.

Tonsser taler om samarbejds-aftaler med klubber som Manchester United, Dortmund, Ajax og Chelsea og har for nylig indgået et eksklusivt samarbejde med sportsgiganten Nike.

Peter og Simon til møde med Manchester United

De mere end 30 ansatte i Tonsser behøver vist ikke at spille en fodboldkamp for at blive forpustede.

Medstifter Peter Holm har alligevel fundet tid til at tage en snak med MigogAalborg om drømmene, ideen, og ikke mindst fremtiden for Tonsser.

Det bedste fra begge verdener

Som mange andre unge drenge drømte Peter Holm og Simon Hjære om at blive professionelle fodboldspillere.

”Når vi dag efter dag snørede de slidte fodboldstøvler og indtog de nordjyske fodboldbaner, havde vi jo som så mange andre unge drenge og piger en drøm at om slå igennem”, fortæller Peter Holm og fortsætter:

”Når man scorede et flot mål eller fik en fik flot sejr, kunne man måske læse en lille notits i den lokale avis. Der var ikke statistikker, kåringer eller videoer af de øjeblikke, som jo uge for uge var vores højdepunkt. Alt det fede fra den professionelle verden manglede”, fortæller Peter.

Talentet på fodboldbanen rakte aldrig længere end til lidt seriebold i forskellige Aalborg-klubber, og Peter og Simon kunne derfor gå helhjertet ind i at skabe det fodboldmiljø, som de selv manglede på fodboldbanerne i Nordjylland:

”Vi spillede rigtig meget Football Manager og FIFA, og undrede os over, at vi kunne se, at de sociale medier voksede sig større og større, mens der var ikke noget niche produkt eller community for fodbold.

Hvorfor ikke kombinere spilkoncepterne med virkeligheden på en samlet platform, som fokuserede på livet omkring fodbold som aktiv?” fortæller Peter.

Fokus på den enkelte spiller

De startede helt lavpraktisk med at cykle rundt til otte forskellige klubber rundt omkring i Aalborg og undersøge hvilke tiltag, som spillere, ledere og træner efterspurgte.

”Efter tests og en masse erfaring, besluttede vi at tage udgangspunkt i spilleren. Hvad snakkes der om i omklædningsrummet og hvad driver en spiller helt behavioristisk?” fortæller Peter og understreger, at det har været vigtigt ikke at lave et for stort fodboldunivers fra start, men kunsten fra starten at begrænse sig til spilleren har været afgørende.

”Vi havde fra start de helt store drømme og ambitioner med Tonsser, men har bygget det  stille og roligt op og taget et skridt ad gangen. Vi er trods alt nordjyder”, griner Peter.

Tonsser begyndte for alvor at vinde indpas, da de indførte Team of the Week, hvor ungdomsspillerne kunne afgøre hvem, der skulle på ugens hold.

Tonsser har haft stor succes med Team of the Week, Team of the Year og Player of the Year

”Det tændte noget i spillerne, at de selv kunne være med til at afgøre det og føle sig som professionelle. Snakken i omklædningsrummet centrerede sig pludselig om vores app.

Det var fedt at opleve, at vi kunne skabe noget anerkendelse og motivation blandt spillerne, som jo netop var det vi selv manglede, da vi spillede”, fortæller Peter.

Mere end forretning

For Peter og resten af Tonsser er app’en ikke kun en forretning. De vil også gerne gøre noget for fodboldspillet, hvor mange klubber kæmper for at fastholde ungdomsspillerne, som har flere valg end nogensinde før.

”Vi vil skabe en enhed, som handler om at gøre den enkelte spiller bedre. Tonsser skal være med til at motivere og engagere de skjulte talenter, som findes overalt i fodboldverdenen, så de ikke stopper, når vejret er dårligt eller man rammer en dårlig stime.” fortæller Peter og understreger, at Tonsser skal være en naturlig forlængelse af ens fodboldliv.

Resten af Verden skal indtages

Ambitionerne i Tonsser fejler bestemt intet, og planen er, at der hele tiden skal komme nye tiltag for spillerne, men med tiden også for trænere, scouts og agenter:

”Folk i fodboldmiljøet har forskellige behov, og app’en skal være noget for alle, fx amatørspilleren fra Aalborg Freja, som bare vil holde øje med statistikker på sig selv og modstanderne.

Omvendt skal det med tiden også være muligt for scouts og agenter at finde det næste store talent ud fra præstationer og data”, fortæller Peter.

Tonsser har gang i rigtig mange ting for tiden, og de har senest oplevet stor succes i både Tyskland og Frankrig.

”Målet er at blive den førende platform for fodboldspillere, og det er vi godt på vej til at blive.” fortæller Peter Holm og mener, at samarbejdet med Nike er fuld af store muligheder.

Simon og Peter foran Arsenals hjemmebane

”I gamle dage skulle du gå på Harvard eller Yale for at få den bedste viden, men på grund af internettet kan du i dag se en TedTalk eller gå på Youtube og lære, uanset hvor du er i Verden, og hvor mange penge du har.” fortæller Peter og uddyber:

”Fodboldverdenen er stadig lidt i stenalderen på det punkt: Hvis du skal udvikle dig til at blive en god fodboldspiller skal du på de bedste akademier og typisk have penge eller en masse held.

Det vil vi gerne udfordre med Tonsser, hvor vi over tid kan tilbyde data, træningsindhold, gode råd, inspiration, videoer, coaching osv., direkte på din mobil”, siger Peter.

Efter at være nomineret som Årets Væksteventyrer for sine bedrifter det seneste år, tegner 2018 ud til at blive endnu et vildt år for Tonsser, hvor det store fodboldmarked i England for alvor skal indtages og samtidig åbnes platformen for trænere og klubber – og måske endda også scouts.

”Vi er stadig nordjyder, men selvom vi tager et skridt ad gangen, så tør vi at drømme stort og har aldrig været i tvivl om, at vi kan realisere dem. Fremtiden ser rigtig spændende ud, både for virksomheden, men også for vores mange brugere, som kan se frem til at mange nye tiltag i 2018.

Forhåbentlig kan vi være med til at demokratisere fodbolden og skabe bedre betingelser for spillere, trænere og klubber for at få succes i fremtiden.” slutter Peter.

Genoplev magien: Se Harry Potter og De Vises Sten i biografen

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

Det har været mere end op ad bakke, for biograferne i Danmark de seneste måneder, der både har været ramt af corona-restriktionerne i forhold til publikum og ikke mindst de mange storfilm, der lader vente på sig på grund af den særlige situation.

Det har blandt andet tvunget biografen i Kennedy til at holde lukket midlertidigt, men den genåbner heldigvis igen fra på torsdag. Det kan du læse mere om her.

Den helt særlige corona-situation gør (heldigvis), at biograferne har plads til en masse gensyn med mange af de film, som har tryllebundet gæsterne gennem årene.

Og i næste weeekend er der særdeles gode nyheder til alle jer, der elsker filmene om Harry Potter.

Harry Potter-magi for 100 kr.

Nu kan nemlig tage med tilbage til Hogwarts, når Nordisk Film Biografer i både Kennedy og City Syd viser Harry Potter og De Vises Sten, som er første film i serien om den sympatiske troldmand.

Der bliver altså mulighed for at få et gensyn med Harry, Ron, Hermione, Hagrid og alle de andre, når de blænder op for J.K. Rowlings magiske trolddomsunivers.

Billetter koster 100 kr. pr. stk., og filmen vises med danske undertekster. Filmen vises i Kennedy lørdag den 15/8 klokken 15.30, mens du kan se den i City Syd søndag 16/8 kl. 14.00.

Du finder billetinfo lige her.

Mere magi weekenden efter

Kan du bare ikke få nok af Harry Potter, er der heldigvis flere gode nyheder.

For allerede weekenden efter blænder biograferne op for anden film i rækken, Harry Potter og Hemmelighedernes Kammer, hvor Harry, Ron og Hermonie gør klar til deres andet år på Hogwarts, hvor der venter endnu mere spænding og flere udfordringer.

Det kan du finde billetinfo om her.

Mad og koncerter på toppen af Aalborg: Kom til sprødt event på ROOFTOP i næste uge

Skrevet af: Michael Qureshi

Hvert år er der normalt Blå Festival rundt omkring i Aalborg med de fedeste Live Jazz-koncerter.

Grundet Covid-19 er selve festivalen i sin helhed aflyst, men der bliver heldigvis et par events som sikrer, at der stadig sker noget i Aalborgs midtby.

I næste uge afholdes der fire sprøde jazz-koncerter på Salling ROOFTOP med udsigt over Aalborg. DMI lover sol og lune temperaturer, så der bliver helt sikkert rift om pladserne.

Salling ROOFTOP frister med to stykker af caféens populære smørrebrød og en øl/et glas vin/sodavand samt koncert ved et bord til 175 kr. per person.

“Er du vild med jazz og blues? Så kom på Salling Rooftop, hvor du kan glæde dig til en række spændende artister på toppen af Aalborg,” skriver Salling i et pressebrief.

Kører fra onsdag til fredag

Det hele løber stablen fra onsdag d. 12. august i næste uge og kører torsdag samt fredag hvor der bydes på hele to fede koncerter med masser af god musik og livlig stemning.

Fredag d. 14. august er der som nævnt to koncerter både i løbet af eftermiddagen, som er perfekt til en slags fredagsbar, der skyder weekenden i gang.

Der er også koncert igen om aftenen. Begge koncerter er med populære HP Lange, som er et stort navn inden for jazz og blues.

I mere end 30 år har HP Lange været bluesmusiker på landevejen, og er efterhånden en veteran på musikscenen i Danmark. På scenen leverer HP Lange et energisk mix at Delta – country- og folk-blues.

Sangene får altid en historie med på vejen og repertoireret er en blanding af egne sange og sange, samlet op blandt andet i USA’s sydstater. Sangene og fortolkningerne er hans egne men dybt forankrede i traditionen.

Programmet ser således ud;

Tim Lothar og Holger Daub
Onsdag den 12. august kl. 15-17
Se mere og book plads her

Lundbye og Gudnason
Torsdag den 13. august kl. 15-17
Se mere og book plads her

HP Lange Duo
Fredag den 14. august kl. 15-17
Se mere og book plads her

HP Lange Duo
Fredag den 14. august kl. 18.30-20:30
Se mere og book plads her

12.000 besøgende sidste år: NORTH Kunstmesse 2020 er aflyst

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

Den store, nordjyske kunstmesse, NORTH, der har etableret sig som en stærk tradition første weekend i september, bliver alligevel ikke afholdt i år.

NORTH har vokset sig større år for år, og i 2019 solgte man kunst for over 12 mio. kr. og havde over 12.000 besøgende over hele weekenden.

“Jeg har fulgt med i smittetallene, og da det allerede nu går den forkerte vej, og forsamlingsforbuddet samtidig ikke hæves, som det ellers tidligere var annonceret fra regeringen, vælger vi at tage konsekvensen i tide.

NORTH tiltrækker hvert år tusindvis af kunstinteresserede, gallerister og kunstnere fra ind- og udland over de tre dage, messen varer.

Med udviklingen i smittetrykket mener jeg ikke, det i år er hverken sundhedsmæssigt eller økonomisk forsvarligt at gennemføre,” siger arrangør og galleriejer Kent Wolfsen, i en pressemeddelelse.

NORTH Kunstmesse 2020 skulle have været den femte af slagsen.

Messen tiltrækker hvert år over 50 gallerister fra hele landet, der fylder P-kælderen ved Musikkens Hus med kunst.

Derudover er der madboder og mulighed for at møde landskendte kunstnere.

“NORTH har hvert år haft fremgang i antallet af gæster. I 2019 var der cirka 12.000 mennesker forbi, og jeg mener, NORTH har været med til at fremme den brede interesse for kunst.

Jeg havde personligt glædet mig rigtig meget, og det ved jeg, at mange andre også havde. Det er en tung beslutning, men set i forhold til, at mennesker på grund af denne forbandede virus for alvor er ramt på deres helbred eller levebrød, så er det eneste rigtige at aflyse,” siger galleriejeren.

NORTH Kunstmesse 2021 afholdes indtil videre som planlagt.