Europæiske storklubber elsker dem: Tonsser startede lige her i Aalborg

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

Vi elsker de gode iværksætterhistorier fra Nordjylland.

Peter Holm og Simon Hjære har med den sociale fodbold-app Tonsser vist, at en drøm på en mudret fodboldbane i Nordjylland sagtens kan blive til et iværksættereventyr, som rækker langt ud over de danske grænser.

AaB-legenden Jeppe Curth kunne se et stort potentiale i platformen, og blev medstifter sammen med de to nordjyder, og siden da har de ikke set sig tilbage.

Tonsser-appen er lige nu tilgængelig i Danmark, Frankrig, Tyskland, Sverige og Norge med 500.000 brugere, og i 2018 skal fodboldens hjemland, England indtages.

De er for nyligt blevet nomineret som Årets Væksteventyrer og figurerer på listen over Startups to watch in 2018 af det anerkendte Siliconrepublic.

Tonsser taler om samarbejds-aftaler med klubber som Manchester United, Dortmund, Ajax og Chelsea og har for nylig indgået et eksklusivt samarbejde med sportsgiganten Nike.

Peter og Simon til møde med Manchester United

De mere end 30 ansatte i Tonsser behøver vist ikke at spille en fodboldkamp for at blive forpustede.

Medstifter Peter Holm har alligevel fundet tid til at tage en snak med MigogAalborg om drømmene, ideen, og ikke mindst fremtiden for Tonsser.

Det bedste fra begge verdener

Som mange andre unge drenge drømte Peter Holm og Simon Hjære om at blive professionelle fodboldspillere.

”Når vi dag efter dag snørede de slidte fodboldstøvler og indtog de nordjyske fodboldbaner, havde vi jo som så mange andre unge drenge og piger en drøm at om slå igennem”, fortæller Peter Holm og fortsætter:

”Når man scorede et flot mål eller fik en fik flot sejr, kunne man måske læse en lille notits i den lokale avis. Der var ikke statistikker, kåringer eller videoer af de øjeblikke, som jo uge for uge var vores højdepunkt. Alt det fede fra den professionelle verden manglede”, fortæller Peter.

Talentet på fodboldbanen rakte aldrig længere end til lidt seriebold i forskellige Aalborg-klubber, og Peter og Simon kunne derfor gå helhjertet ind i at skabe det fodboldmiljø, som de selv manglede på fodboldbanerne i Nordjylland:

”Vi spillede rigtig meget Football Manager og FIFA, og undrede os over, at vi kunne se, at de sociale medier voksede sig større og større, mens der var ikke noget niche produkt eller community for fodbold.

Hvorfor ikke kombinere spilkoncepterne med virkeligheden på en samlet platform, som fokuserede på livet omkring fodbold som aktiv?” fortæller Peter.

Fokus på den enkelte spiller

De startede helt lavpraktisk med at cykle rundt til otte forskellige klubber rundt omkring i Aalborg og undersøge hvilke tiltag, som spillere, ledere og træner efterspurgte.

”Efter tests og en masse erfaring, besluttede vi at tage udgangspunkt i spilleren. Hvad snakkes der om i omklædningsrummet og hvad driver en spiller helt behavioristisk?” fortæller Peter og understreger, at det har været vigtigt ikke at lave et for stort fodboldunivers fra start, men kunsten fra starten at begrænse sig til spilleren har været afgørende.

”Vi havde fra start de helt store drømme og ambitioner med Tonsser, men har bygget det  stille og roligt op og taget et skridt ad gangen. Vi er trods alt nordjyder”, griner Peter.

Tonsser begyndte for alvor at vinde indpas, da de indførte Team of the Week, hvor ungdomsspillerne kunne afgøre hvem, der skulle på ugens hold.

Tonsser har haft stor succes med Team of the Week, Team of the Year og Player of the Year

”Det tændte noget i spillerne, at de selv kunne være med til at afgøre det og føle sig som professionelle. Snakken i omklædningsrummet centrerede sig pludselig om vores app.

Det var fedt at opleve, at vi kunne skabe noget anerkendelse og motivation blandt spillerne, som jo netop var det vi selv manglede, da vi spillede”, fortæller Peter.

Mere end forretning

For Peter og resten af Tonsser er app’en ikke kun en forretning. De vil også gerne gøre noget for fodboldspillet, hvor mange klubber kæmper for at fastholde ungdomsspillerne, som har flere valg end nogensinde før.

”Vi vil skabe en enhed, som handler om at gøre den enkelte spiller bedre. Tonsser skal være med til at motivere og engagere de skjulte talenter, som findes overalt i fodboldverdenen, så de ikke stopper, når vejret er dårligt eller man rammer en dårlig stime.” fortæller Peter og understreger, at Tonsser skal være en naturlig forlængelse af ens fodboldliv.

Resten af Verden skal indtages

Ambitionerne i Tonsser fejler bestemt intet, og planen er, at der hele tiden skal komme nye tiltag for spillerne, men med tiden også for trænere, scouts og agenter:

”Folk i fodboldmiljøet har forskellige behov, og app’en skal være noget for alle, fx amatørspilleren fra Aalborg Freja, som bare vil holde øje med statistikker på sig selv og modstanderne.

Omvendt skal det med tiden også være muligt for scouts og agenter at finde det næste store talent ud fra præstationer og data”, fortæller Peter.

Tonsser har gang i rigtig mange ting for tiden, og de har senest oplevet stor succes i både Tyskland og Frankrig.

”Målet er at blive den førende platform for fodboldspillere, og det er vi godt på vej til at blive.” fortæller Peter Holm og mener, at samarbejdet med Nike er fuld af store muligheder.

Simon og Peter foran Arsenals hjemmebane

”I gamle dage skulle du gå på Harvard eller Yale for at få den bedste viden, men på grund af internettet kan du i dag se en TedTalk eller gå på Youtube og lære, uanset hvor du er i Verden, og hvor mange penge du har.” fortæller Peter og uddyber:

”Fodboldverdenen er stadig lidt i stenalderen på det punkt: Hvis du skal udvikle dig til at blive en god fodboldspiller skal du på de bedste akademier og typisk have penge eller en masse held.

Det vil vi gerne udfordre med Tonsser, hvor vi over tid kan tilbyde data, træningsindhold, gode råd, inspiration, videoer, coaching osv., direkte på din mobil”, siger Peter.

Efter at være nomineret som Årets Væksteventyrer for sine bedrifter det seneste år, tegner 2018 ud til at blive endnu et vildt år for Tonsser, hvor det store fodboldmarked i England for alvor skal indtages og samtidig åbnes platformen for trænere og klubber – og måske endda også scouts.

”Vi er stadig nordjyder, men selvom vi tager et skridt ad gangen, så tør vi at drømme stort og har aldrig været i tvivl om, at vi kan realisere dem. Fremtiden ser rigtig spændende ud, både for virksomheden, men også for vores mange brugere, som kan se frem til at mange nye tiltag i 2018.

Forhåbentlig kan vi være med til at demokratisere fodbolden og skabe bedre betingelser for spillere, trænere og klubber for at få succes i fremtiden.” slutter Peter.

Drømmejobbet: Kendt nordjysk bryghus søger øl-testere

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

Det lyder næsten for godt til at være sandt.

Prøvesmag fire øl, bedøm dem og vær med til at bestemme hvilke fremtidige øl, Thisted Bryghus skal sende på gaden.

Men det bliver realiteten for 25 heldige øl-testere inden længe.

Forbrugerne skal nemlig spørges, når Thisted Bryghus sender en ny øl på markedet. Derfor søger man nu 25 helt almindelige forbrugere, der skal teste bryggeriets nye øl.

“Vi har et fortrinligt samarbejde med de professionelle øl-anmeldere, men vil gerne udvide paletten endnu mere og få vores øl bedømt af helt almindelige forbrugere også,” fortæller bryggeridirektør Aage Svenningsen på Thisted Bryghus’ hjemmeside.

Væk fra fokusgrupper og analyseinstitutter

Mange virksomheder anvender fokusgrupper og analyseinstitutter, men Thisted Bryghus går altså en lidt anden vej.

“Når vi udvikler et nyt produkt, tester vi det internt på en lille gruppe mennesker. Men den reelle dom får vi først, når øllet rammer markedet. Det laves der ikke umiddelbart om på med det nye tiltag,” siger Aage Svenningsen.

Skal prøvesmage fire juleøl

De nye øl-testere skal prøvesmage fire juleøl fra Thisted Bryghus herunder en helt ny øl. Herefter bedømmes øllene og besvarelserne sendes tilbage til Thisted Bryghus, der  bearbejder de forskellige input fra øl-testerne sammen med det, man får ind fra de professionelle øl-anmeldere.

Det er alle danskere over 18 år, der kan melde interesse i at blive øl-tester. Og er man blandt de 25 udvalgte, får man besked senest den 12. oktober.

Du kan se mere på hjemmesiden.

Aalborgs første iværksætterby åbnede i dag: Sådan ser den ud

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

I dag kom dagen endelig, hvor Danmarks første og eneste sociale kreative iværksætterby, Urban City, åbnede i den gamle remise i hjertet af Aalborg.

Læs mere om konceptet her.

Urban City er skabt med en vision om at danne et kreativt oplevelsesmiljø, hvor hver virksomhed har deres egen campingvogn med små haver i en by med (bogstaveligt talt) højt til loftet.

Et stykke Aalborg-historie blev indviet

Klokken 12 var pladsen foran den gamle togremise (og nu Urban City) næsten mere fyldt end et DSB-tog i myldretiden.

Det var derfor også en meget stolt Christian Helweg, der, på trods af både regn og blæst tidligere på dagen, kunne byde folk velkommen i strålende solskin.

“Tusind, tusind tak fordi i ville komme. Jeg bad om sol klokken 12, og det fik vi. Urban City var engang nogle tanker og drømme, som jeg havde. Det er fantastisk, at de nu er blevet til virkelighed. Det her er et stykke Aalborg-historie.

Den her remise er fra 1901, og at vi her 117 år senere kan skabe liv i den gamle bygning, er vi meget glade for. Vi har bygget på Urban City siden januar, og vi glæder os til at byde jer allesammen indenfor.

Denne kreative iværksætterby er en videreudvikling af det, som vi allerede har skabt med Råt&Godt. Urban City skal være et sted, som kan inspirere folk, og hvor vi sammen gør hinanden gode. Vi skaber nogle rammer, hvor folk med forskellige fagområder kan bruge hinanden i deres daglige arbejde.”

Campingvogne for enhver smag

Christian Helweg præsenterede herefter de 16 lejemål, der tæller virksomheder som Sødt og Blødt, der laver puder, tæpper og meget mere fra materialer, som en af de ansattes bedsteforældre har i en genbrugsbutik i Nibe.

Hele Aalborgs Johnny Hefty har også en campingvogn i Urban City – selvfølgelig med en muggen ræv til at pryde den. Herfra vil han sammen med makkeren Hartvig lave kunst og male på gamle ting som døre, spande mv.

Derudover vil de sælge merchandise i form af et indkøbsnet med sloganet “Ork’ Satme” og ikke mindst sælge den nye øl, Rævepis.

Der er også blevet plads til virksomheder (og campingvogne) med fokus på rumænsk vin, kunst i sten og grafisk design. Derudover huser Urban City også en fysioterapeut en tegnestue, en vogn med fokus på upcycling af møbler, et hundecenter og meget, meget mere.

Udover de mange lejemål er der også 1. sal, Skyen, hvor der både er fælleskøkken og et lokale, som aalborgenserne fremover kan leje til konferencer, konfirmationer og fester.

 

Aalborg har brug for en Christian Helweg

Erhvervschef i Business Aalborg, Tonny Thorup var næste mand på talerstolen foran Urban City, og han var fuld af lovord om alt det arbejde, som Christian Helweg står i spidsen for:

“Denne verden er fyldt med alt for mange Donald Trump’er. Det er inspirerende at møde et menneske, der arbejder med andet end at redde sin egen røv. Christian har været et dejligt bekendtskab, og Aalborg har brug for Christian, og det har verden også.

I Aalborg arbejder vi lige nu med en ny erhvervsstrategi, og det vi ser her (peger på togremisen red.) var det, som vi levede af engang. Urban City tænker både grønt og i social bæredygtighed, og de er et alternativ til alt det andet, vi har i kommunen. Vi har 1000 nye iværksættere om året i Aalborg, og Urban City tænker det hele anderledes.

Jeg håber, at I (Urban City red.) får nogle gode og sunde virksomheder, som kommer til at tjene penge, men også hjælper nogen på vej.”

Snoren blev kli … hugget over

Derefter kunne Tonny og Christian i samarbejde indvie Urban City på ægte Råt&Godt-manér.

I dagens anledning hev Christian nemlig en funklende guld-økse frem, som de sammen brugte til hugge snoren over, til stor jubel blandt de mange fremmødte.

Dagen var derefter fyldt med både musik, konkurrencer, flødebollekanon, skumfidus-ristning, workshops og lidt lækkert suppe – selvfølgelig serveret i bæredygtige kopper, som man kunne smide på bålet efterfølgende.

Urban City holder efter planen åbent for alle tirsdag og torsdag fra kl. 15-20. Den første lørdag i hver måned er der åbent fra 10-15.

Her får du de gode tips: Ny blog fra Aalborg sætter fokus på events

Skrevet af: Anne Raunkjær
Foto: Kaffepausen
Foto: Kaffepausen

Er du typen, der elsker at stå i spidsen for et godt event?

Eller er det oftest dig, der sidder med i arrangørgruppen af medarbejderfester og arrangementer med virksomheden?

Så er der gode råd at hente, hvis du synes, det er lidt svært hele tiden at være kreativ, eller måske savner tips til at tingene spiller fra start til slut.

Nørresundby-virksomheden NemTilmeld har et af landets mest brugte tilmeldingssystemer, men nu står de også bag et blog-univers, som er langt fra de mere traditionelle blogs, vi ser rundt omkring i det danske medieland.

Den nye blog handler om det at arrangere events, og går under navnet Kaffepausen. Det er et hyggeligt fællesskab, der både er autentisk, ærligt og rådgivende.

Lige fra personlige historier og interviews til en masse lette og gode råd.

“Folk som laver arrangementer er tit alene om det.  Det er måske meget sjovt i starten, men der er mange, som taber motivationen eller sidder og prøver at opfinde den dybe tallerken.

Så det kan være en stor motivation og hjælp i hverdagen at høre, hvad andre gør.” fortæller Tina Pearson, som står bag Kaffepausen og er ansat af NemTilmeld.

Den erfarne arrangør har hele 30 års erfaring med at planlægge arrangementer, og er hovedpersonen bag de hyggelige og ikke mindst nyttige historier på bloggen.

Tina Pearson står bag Kaffepausen

Kaffenpausen vil gøre det lettere for alle

Essensen ved et arrangement er, at det er et sted, hvor folk mødes til stort og småt.

Der kan være mange ting, som skal forberedes og overvejes. For eksempelvis invitationer, faktureringer og navneskilte.

Tina forklarer, at mange sikkert har prøvet at deltage i et arrangement, og ikke har følt sig godt modtaget, når man ankom. Så hvordan får du dine gæster til at føle velkommen?

Den information kan du finde på bloggen, hvor en stribe arrangører fortæller om, hvad de gør. Her er alle  indlæg bygget op af små historier for at give folk et lille pusterum, mens de eventuelt nyder en kop kaffe.

Deraf navnet Kaffepausen.

Der kan under et arrangement opstå mange situationer, som man ikke har forudset. For eksempelvis afbud i sidste øjeblik, strømsvigt eller en utilfreds deltager.

Men den helt nye udfordring inden for event-planlægning er, at arrangementer er blevet mere omfattende, og man skal vide meget mere som arrangør, fordi deltagerne stiller større krav.

Mange ønsker, at arrangementerne eksempelvis skal være mere spændende og involverende.

Vil gøre planlægning og koordinering lettere

Kaffepausen’s mission er derfor, at gøre planlægning og koordinering lettere for folk.

Tina uddyber, at hvis folk får de rigtige tips, så bliver arrangementerne også meget bedre. Så vi skaber en ren win win situation.

“Folk begynder også at turde mere, og her begynder vores system Nemtilmeld at blive rigtig interessant, fordi værktøjet gør det lettere for folk at skabe et overblik over deres planlægning,” forklarer Tina.

Hvis du selv overvejer, eller er i gang med at planlægge et arrangement, så har MigogAalborg sammen med Tina samlet fem vigtige ting, som vil gøre dine arrangementer endnu bedre.

Du behøver ikke være alene med det

Alle i din omgangskreds har prøvet at være til et arrangement. Tal med andre om det, når du skal have nye ideer. (venner, bekendte eller netværk m.m.)

Planlæg i øjenhøjde med gæsterne

Mange af de ting vi gør, er vaner og derfor er det nemt at glemme deltagernes behov. Prøv at planlæg dit arrangement ud fra gæsternes øjne.

Start fx med at spørge dig selv ”Hvordan er det at sidde i denne stol?”, ”Hvor er toilettet?”, ”Er der vegetarmad?” og planlæg så ud fra hvordan deltagerne vil opleve at være til dit arrangement.

Brug de hjælpemidler og værktøjer, der er til rådighed

Brug de værktøjer og hjælpemidler du kan, og som gør din hverdag lettere. Så kan du i stedet fokusere på vigtigere ting såsom idéudviklingen.

Der findes en masse online værktøjer til administrering af tilmeldinger, invitationer eller faktura. NemTilmelds tilmeldingssystem er et af dem.

Alt  udenom hovedelementet er vigtigt

Folk forventer at få en helhedsoplevelse.
Ofte tænker man, at hovedelementet fx koncerten eller foredraget er vigtigst, men til arrangementer i dag forventer gæsterne også at lokalet, stemning, dekorationer og maden er en del af den gode oplevelse.

Det er derfor vigtigt, at du også kræser om de andre ting end kun hoved-tingen. Du kan finde inspiration til dette på bloggen.

Husk den “røde tråd”

Skabe en rød tråd – lige fra folk hører om arrangementet til det slutter. Det kan for eksempelvis være en farve eller et tema, som går igen både i invitationen og i lokalet.

Det er her, at du kan trække på dine venner, netværk eller familie, og bringe nogle idéer eller erfaringer på banen. Og så er du ikke alene.

Er du nysgerrig på at vide mere, så besøg bloggen her

Er du også mere nysgerrig på, hvordan NemTilmeld kan hjælpe i din vennekreds, forening eller virksomhed så læs MigogAalborgs artikel om virksomheden, der startede med en god ide