Europæiske storklubber elsker dem: Tonsser startede lige her i Aalborg

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

Vi elsker de gode iværksætterhistorier fra Nordjylland.

Peter Holm og Simon Hjære har med den sociale fodbold-app Tonsser vist, at en drøm på en mudret fodboldbane i Nordjylland sagtens kan blive til et iværksættereventyr, som rækker langt ud over de danske grænser.

AaB-legenden Jeppe Curth kunne se et stort potentiale i platformen, og blev medstifter sammen med de to nordjyder, og siden da har de ikke set sig tilbage.

Tonsser-appen er lige nu tilgængelig i Danmark, Frankrig, Tyskland, Sverige og Norge med 500.000 brugere, og i 2018 skal fodboldens hjemland, England indtages.

De er for nyligt blevet nomineret som Årets Væksteventyrer og figurerer på listen over Startups to watch in 2018 af det anerkendte Siliconrepublic.

Tonsser taler om samarbejds-aftaler med klubber som Manchester United, Dortmund, Ajax og Chelsea og har for nylig indgået et eksklusivt samarbejde med sportsgiganten Nike.

Peter og Simon til møde med Manchester United

De mere end 30 ansatte i Tonsser behøver vist ikke at spille en fodboldkamp for at blive forpustede.

Medstifter Peter Holm har alligevel fundet tid til at tage en snak med MigogAalborg om drømmene, ideen, og ikke mindst fremtiden for Tonsser.

Det bedste fra begge verdener

Som mange andre unge drenge drømte Peter Holm og Simon Hjære om at blive professionelle fodboldspillere.

”Når vi dag efter dag snørede de slidte fodboldstøvler og indtog de nordjyske fodboldbaner, havde vi jo som så mange andre unge drenge og piger en drøm at om slå igennem”, fortæller Peter Holm og fortsætter:

”Når man scorede et flot mål eller fik en fik flot sejr, kunne man måske læse en lille notits i den lokale avis. Der var ikke statistikker, kåringer eller videoer af de øjeblikke, som jo uge for uge var vores højdepunkt. Alt det fede fra den professionelle verden manglede”, fortæller Peter.

Talentet på fodboldbanen rakte aldrig længere end til lidt seriebold i forskellige Aalborg-klubber, og Peter og Simon kunne derfor gå helhjertet ind i at skabe det fodboldmiljø, som de selv manglede på fodboldbanerne i Nordjylland:

”Vi spillede rigtig meget Football Manager og FIFA, og undrede os over, at vi kunne se, at de sociale medier voksede sig større og større, mens der var ikke noget niche produkt eller community for fodbold.

Hvorfor ikke kombinere spilkoncepterne med virkeligheden på en samlet platform, som fokuserede på livet omkring fodbold som aktiv?” fortæller Peter.

Fokus på den enkelte spiller

De startede helt lavpraktisk med at cykle rundt til otte forskellige klubber rundt omkring i Aalborg og undersøge hvilke tiltag, som spillere, ledere og træner efterspurgte.

”Efter tests og en masse erfaring, besluttede vi at tage udgangspunkt i spilleren. Hvad snakkes der om i omklædningsrummet og hvad driver en spiller helt behavioristisk?” fortæller Peter og understreger, at det har været vigtigt ikke at lave et for stort fodboldunivers fra start, men kunsten fra starten at begrænse sig til spilleren har været afgørende.

”Vi havde fra start de helt store drømme og ambitioner med Tonsser, men har bygget det  stille og roligt op og taget et skridt ad gangen. Vi er trods alt nordjyder”, griner Peter.

Tonsser begyndte for alvor at vinde indpas, da de indførte Team of the Week, hvor ungdomsspillerne kunne afgøre hvem, der skulle på ugens hold.

Tonsser har haft stor succes med Team of the Week, Team of the Year og Player of the Year

”Det tændte noget i spillerne, at de selv kunne være med til at afgøre det og føle sig som professionelle. Snakken i omklædningsrummet centrerede sig pludselig om vores app.

Det var fedt at opleve, at vi kunne skabe noget anerkendelse og motivation blandt spillerne, som jo netop var det vi selv manglede, da vi spillede”, fortæller Peter.

Mere end forretning

For Peter og resten af Tonsser er app’en ikke kun en forretning. De vil også gerne gøre noget for fodboldspillet, hvor mange klubber kæmper for at fastholde ungdomsspillerne, som har flere valg end nogensinde før.

”Vi vil skabe en enhed, som handler om at gøre den enkelte spiller bedre. Tonsser skal være med til at motivere og engagere de skjulte talenter, som findes overalt i fodboldverdenen, så de ikke stopper, når vejret er dårligt eller man rammer en dårlig stime.” fortæller Peter og understreger, at Tonsser skal være en naturlig forlængelse af ens fodboldliv.

Resten af Verden skal indtages

Ambitionerne i Tonsser fejler bestemt intet, og planen er, at der hele tiden skal komme nye tiltag for spillerne, men med tiden også for trænere, scouts og agenter:

”Folk i fodboldmiljøet har forskellige behov, og app’en skal være noget for alle, fx amatørspilleren fra Aalborg Freja, som bare vil holde øje med statistikker på sig selv og modstanderne.

Omvendt skal det med tiden også være muligt for scouts og agenter at finde det næste store talent ud fra præstationer og data”, fortæller Peter.

Tonsser har gang i rigtig mange ting for tiden, og de har senest oplevet stor succes i både Tyskland og Frankrig.

”Målet er at blive den førende platform for fodboldspillere, og det er vi godt på vej til at blive.” fortæller Peter Holm og mener, at samarbejdet med Nike er fuld af store muligheder.

Simon og Peter foran Arsenals hjemmebane

”I gamle dage skulle du gå på Harvard eller Yale for at få den bedste viden, men på grund af internettet kan du i dag se en TedTalk eller gå på Youtube og lære, uanset hvor du er i Verden, og hvor mange penge du har.” fortæller Peter og uddyber:

”Fodboldverdenen er stadig lidt i stenalderen på det punkt: Hvis du skal udvikle dig til at blive en god fodboldspiller skal du på de bedste akademier og typisk have penge eller en masse held.

Det vil vi gerne udfordre med Tonsser, hvor vi over tid kan tilbyde data, træningsindhold, gode råd, inspiration, videoer, coaching osv., direkte på din mobil”, siger Peter.

Efter at være nomineret som Årets Væksteventyrer for sine bedrifter det seneste år, tegner 2018 ud til at blive endnu et vildt år for Tonsser, hvor det store fodboldmarked i England for alvor skal indtages og samtidig åbnes platformen for trænere og klubber – og måske endda også scouts.

”Vi er stadig nordjyder, men selvom vi tager et skridt ad gangen, så tør vi at drømme stort og har aldrig været i tvivl om, at vi kan realisere dem. Fremtiden ser rigtig spændende ud, både for virksomheden, men også for vores mange brugere, som kan se frem til at mange nye tiltag i 2018.

Forhåbentlig kan vi være med til at demokratisere fodbolden og skabe bedre betingelser for spillere, trænere og klubber for at få succes i fremtiden.” slutter Peter.

Lyser Aalborg op: Salling holder stor lystændingsfest i næste uge

Skrevet af: Michael Qureshi

Man ved, at julen nærmer sig med hastige skridt, når Sallings gigantiske julebelysning lyser en stor del af Aalborgs midtby op.

Traditionen tro inviterer Salling hele byen til lystænding af de funklende julelys på stormagasinets kæmpemæssige facade.

Det sker i næste uge fredag d. 1. november kl. 17.00.

I år giver stormagasinet de fremmødte en julegave ud over det sædvanlige, når en af landets største artister Kesi indtager scenen på Nytorv.

Julen er først for alvor skudt i gang efter Sallings traditionsrige lystændingsfest.

Her stimler tusindvis af forventningsfulde mennesker hvert år op foran Salling, hvor de i fællesskab tæller ned, inden Sallings stormagasin bliver forvandlet til en kæmpe, funklende julegave.

Igen i år bliver der julestemning foran Salling, når stormagasinet inviterer til lystænding og livemusik fredag den 1. november kl. 17.00.

“Vi glæder os hele året til denne særlige dag, hvor vi inviterer byen til julefest.

Vi er meget stolte over, at vi hvert år kan give alle i hele byen en oplevelse ud over det sædvanlige, og det er en stor fornøjelse, at vi i år kan præsentere et af landets største navne på den danske musikscene,” siger Sallings direktør Marianne Bedsted.

Intimkoncert med hitmageren Kesi

Årets kunstner på scenen foran Salling er i år ingen ringere end hitmageren Kesi, der netop er udråbt til årets danske solist ved Danish Music Awards.

Siden 2014 har den danske rapper toppet hitlisterne med singler som ”Mamacita”, ”Følelsen” og ”Søvnløs”, og 65 mio. streaminger på Spotify taler sit eget tydelige sprog.

Der er derfor lagt op til en koncertoplevelse ud over det sædvanlige, når Kesi indtager scenen og giver en intim minikoncert.

Kesi giver desuden koncert på Skråen i Aalborg den 15. november og Train i Aarhus den 23. november.

Kesi

Det summer af jul på alle etager

Stormagasinet vil hele dagen være pyntet op til jul, og når lysene funkler på Strøget og koncerten er slut, inviterer Salling indenfor til julefest.

Alle etager vil emme af julestemning med hyggelig musik, smagsprøver og små serveringer.

I Salling Bageren kan du smage årets første brunkager, og Salling Super byder på lækre, lune æbleskiver og hjemmelavet gløgg. I den store juletombola kan du prøve lykken og vinde lækre præmier for over 30.000 kr., og som noget ganske særligt får alle modtagere af Sallings nyhedsbrev et gavekort på 125 kr., som man kan indløse hver gang, man handler for 500 kr. (dette gælder fra torsdag den 31. oktober til søndag den 3. november).

Alle har mulighed for at melde sig til nyhedsbrevet på salling.dk eller i Salling i løbet af weekenden.

Program

Det er en god idé at komme i god tid til lystændingen, da der forventes mange mennesker.

Stormagasinet holder i dagens anledning åbent helt frem til kl. 22.

Kl. 10-17: Vi varmer op til julehyggen i Salling

Kl. 17: Karin Salling tænder julelysene

Kl. 17.10: Minikoncert med Kesi

Kl. 17.35-22: Salling byder indenfor i julevarmen

Fakta om julelysene

  • Det koster 12 kr. i timen at have julelysene tændt, da juleudsmykningen består af LED-lys
  • Julelysene er designet af lysfirmaet Sirius, der også er kendt for deres julebelysning på Hotel D´Angleterre
  • Det tager to uger at sætte julebelysningen op – Julebelysningen er tændt i to måneder og bliver dermed taget ned d. 2. januar

 

Kæmpe overraskelse: Allan Gaarde færdig i AaB

Skrevet af: Michael Qureshi

AaBs sportsdirektør Allan Gaarde er færdig i AaB.

Klubben stopper samarbejdet med Gaarde med øjeblikkelig virkning.

Det oplyser AaB i en Fondsbørsmeddelelse.

“Efter drøftelser mellem bestyrelsen og direktionen omkring den fremtidige struktur i vores sportslige afdeling er vi imidlertid enige om, at revurdere vores sportslige setup.

Bestyrelsen vil snarest sætte sig sammen og beslutte den fremtidige struktur,” oplyser AaBs bestyrelsesformand Torben Fristrup i en pressemeddelelse.

Han fortsætter;

“Allan Gaarde skal blandt andet huskes for sin medvirken til vores historiske The Double i 2014 med såvel et dansk mesterskab og en pokaltitel samt AaB’s største spillersalg nogensinde i form af Christian Bassogog i 2017, og vi har været glade for at have Allan som sportsdirektør.”

Tid til nye udfordringer

Allan Gaarde takker selv for en god tid i AaB, hvor han nåede at være sportsdirektør i seks år efter han overtog sædet fra Lynge Jakobsen.

“Jeg har haft en fantastisk tid i AaB med mange unikke udfordringer og oplevelser, men tiden er kommet til at søge nye udfordringer, og jeg ønsker kun klubben alt det bedste fremover,” siger Gaarde.

I første omgang fordeles Allan Gaardes opgaver imellem administrerende direktør Thomas Bælum og cheftræner Jacob Friis.

Opdateres

Et stærkt makkerpar: Louisiana og Kunsten indgår unikt partnerskab

Skrevet af: Stine Kjølby Christensen

Igennem de seneste år har der været et udstillingssamarbejde mellem Kunsten og Louisiana, der har betydet, at publikum har kunnet opleve store internationale kunstnere på Kunsten.

Aktuelt viser Kunsten udstillingen Twilight Zone, hvor Kunsten har udvalgt en række stærke værker fra Louisianas verdensberømte samling af samtidskunst.

Tidligere har der været en større udstilling med den sydafrikanske kunstner William Kentridge.

Glade direktører

De to institutioner har nu i lyset af de gode erfaringer, besluttet at bringe samarbejdet et afgørende skridt videre ved at udvide og formalisere det kunstfaglige samarbejde til at omfatte hele udstillingsprogrammet.

Louisianas direktør, Poul Erik Tøjner, siger:

“På Louisiana har vi altid følt et slægtskab med kunstmuseet i Aalborg, fordi det er det andet moderne arkitektoniske hovedværk på museumsfronten i Danmark.

Kunsten og Louisiana klæder hinanden. Vi glæder os til et partnerskab, en nydannelse i dansk museumsliv, hvor Kunstens kommende direktør og kuratoriske stab bliver en del af det faglige miljø på Louisiana.

Kunsten får glæde af Louisianas store internationale netværk, af Louisianas kompetencer og ikke mindst af Louisianas efterhånden store internationale samling af samtidskunst.

Louisiana får glæde af at samarbejde med et velfungerende museum med en fornem samling, men også af at tage et større ansvar i samarbejde med en regional institution.

Kulturel vækst er på dagsordenen i Aalborg, hvor der findes en offentlighed, som ikke kommer forbi Louisiana med samme selvfølgelighed som de mennesker der bor, hvor vi ligger.

Jeg ser frem til samarbejdet med stor nysgerrighed og forventning.”

Stillingen som ny direktør for Kunsten genopslås derfor på nye forudsætninger, men Kunsten fortsætter som en selvstændig og selvejende institution.

Bestyrelsesformand på Kunsten, Christen Obel siger:

”Kunsten har igennem en lang periode været i en rigtig positiv udvikling, men med adgangen til Louisianas ressourcer og brand forventer vi at kunne accelerere denne udvikling yderligere.

Derfor har vi også – trods mange stærke ansøgninger til det oprindelige direktøropslag – besluttet at genopslå stillingen, så kandidaterne er fuldt bekendt med forudsætningerne, selvom det grundlæggende er den samme selvstændige og markante profil, vi leder efter.”

Formelt vil Louisianas direktør have det overordnede ansvar for det kunstfaglige program.

Det kunstfaglige miljø skal styrkes

I samme forbindelse vil Kunsten i langt større omfang kunne lade Louisianas samling og netværk indgå i sit udstillings- og aktivitetsprogram i Aalborg, ligesom det kunstfaglige miljø kan styrkes gennem samarbejdet.

Der er enighed om, at den klare ambition er, at dette skal styrke niveauet for udstillingerne yderligere, og at ambitionen er fuldt forenelig med at forblive en stærkt lokalt forankret kulturinstitution i Aaltos smukke rammer.

Et museum, der skaber udstillinger af høj kvalitet og som appellerer både til det lokale publikum og det nationale og internationale. Mulighederne bliver blot større gennem det tætte samarbejde mellem de to institutioner.

Borgmester Thomas Kastrup-Larsen siger: ”Aalborg Kommune bakker naturligvis op, når bestyrelsen på Kunsten er positive overfor at udvide samarbejdet.

Det er meget glædeligt, og vi ser det som et stort skulderklap til Kunsten, når en stor internationalt respekteret og succesfuld institution, som Louisiana, på denne måde anerkender den position som Kunsten gennem en målrettet indsats har bragt sig i.”

Aftalen træder i kraft ved årsskiftet, og den nye direktør skal være drivkraften bag en opdateret strategi for Kunsten.

Aftalen skal have lejlighed til at virke i 2-3 år, før man endegyldigt vurderer samarbejdets succes.