Europæiske storklubber elsker dem: Tonsser startede lige her i Aalborg

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

Vi elsker de gode iværksætterhistorier fra Nordjylland.

Peter Holm og Simon Hjære har med den sociale fodbold-app Tonsser vist, at en drøm på en mudret fodboldbane i Nordjylland sagtens kan blive til et iværksættereventyr, som rækker langt ud over de danske grænser.

AaB-legenden Jeppe Curth kunne se et stort potentiale i platformen, og blev medstifter sammen med de to nordjyder, og siden da har de ikke set sig tilbage.

Tonsser-appen er lige nu tilgængelig i Danmark, Frankrig, Tyskland, Sverige og Norge med 500.000 brugere, og i 2018 skal fodboldens hjemland, England indtages.

De er for nyligt blevet nomineret som Årets Væksteventyrer og figurerer på listen over Startups to watch in 2018 af det anerkendte Siliconrepublic.

Tonsser taler om samarbejds-aftaler med klubber som Manchester United, Dortmund, Ajax og Chelsea og har for nylig indgået et eksklusivt samarbejde med sportsgiganten Nike.

Peter og Simon til møde med Manchester United

De mere end 30 ansatte i Tonsser behøver vist ikke at spille en fodboldkamp for at blive forpustede.

Medstifter Peter Holm har alligevel fundet tid til at tage en snak med MigogAalborg om drømmene, ideen, og ikke mindst fremtiden for Tonsser.

Det bedste fra begge verdener

Som mange andre unge drenge drømte Peter Holm og Simon Hjære om at blive professionelle fodboldspillere.

”Når vi dag efter dag snørede de slidte fodboldstøvler og indtog de nordjyske fodboldbaner, havde vi jo som så mange andre unge drenge og piger en drøm at om slå igennem”, fortæller Peter Holm og fortsætter:

”Når man scorede et flot mål eller fik en fik flot sejr, kunne man måske læse en lille notits i den lokale avis. Der var ikke statistikker, kåringer eller videoer af de øjeblikke, som jo uge for uge var vores højdepunkt. Alt det fede fra den professionelle verden manglede”, fortæller Peter.

Talentet på fodboldbanen rakte aldrig længere end til lidt seriebold i forskellige Aalborg-klubber, og Peter og Simon kunne derfor gå helhjertet ind i at skabe det fodboldmiljø, som de selv manglede på fodboldbanerne i Nordjylland:

”Vi spillede rigtig meget Football Manager og FIFA, og undrede os over, at vi kunne se, at de sociale medier voksede sig større og større, mens der var ikke noget niche produkt eller community for fodbold.

Hvorfor ikke kombinere spilkoncepterne med virkeligheden på en samlet platform, som fokuserede på livet omkring fodbold som aktiv?” fortæller Peter.

Fokus på den enkelte spiller

De startede helt lavpraktisk med at cykle rundt til otte forskellige klubber rundt omkring i Aalborg og undersøge hvilke tiltag, som spillere, ledere og træner efterspurgte.

”Efter tests og en masse erfaring, besluttede vi at tage udgangspunkt i spilleren. Hvad snakkes der om i omklædningsrummet og hvad driver en spiller helt behavioristisk?” fortæller Peter og understreger, at det har været vigtigt ikke at lave et for stort fodboldunivers fra start, men kunsten fra starten at begrænse sig til spilleren har været afgørende.

”Vi havde fra start de helt store drømme og ambitioner med Tonsser, men har bygget det  stille og roligt op og taget et skridt ad gangen. Vi er trods alt nordjyder”, griner Peter.

Tonsser begyndte for alvor at vinde indpas, da de indførte Team of the Week, hvor ungdomsspillerne kunne afgøre hvem, der skulle på ugens hold.

Tonsser har haft stor succes med Team of the Week, Team of the Year og Player of the Year

”Det tændte noget i spillerne, at de selv kunne være med til at afgøre det og føle sig som professionelle. Snakken i omklædningsrummet centrerede sig pludselig om vores app.

Det var fedt at opleve, at vi kunne skabe noget anerkendelse og motivation blandt spillerne, som jo netop var det vi selv manglede, da vi spillede”, fortæller Peter.

Mere end forretning

For Peter og resten af Tonsser er app’en ikke kun en forretning. De vil også gerne gøre noget for fodboldspillet, hvor mange klubber kæmper for at fastholde ungdomsspillerne, som har flere valg end nogensinde før.

”Vi vil skabe en enhed, som handler om at gøre den enkelte spiller bedre. Tonsser skal være med til at motivere og engagere de skjulte talenter, som findes overalt i fodboldverdenen, så de ikke stopper, når vejret er dårligt eller man rammer en dårlig stime.” fortæller Peter og understreger, at Tonsser skal være en naturlig forlængelse af ens fodboldliv.

Resten af Verden skal indtages

Ambitionerne i Tonsser fejler bestemt intet, og planen er, at der hele tiden skal komme nye tiltag for spillerne, men med tiden også for trænere, scouts og agenter:

”Folk i fodboldmiljøet har forskellige behov, og app’en skal være noget for alle, fx amatørspilleren fra Aalborg Freja, som bare vil holde øje med statistikker på sig selv og modstanderne.

Omvendt skal det med tiden også være muligt for scouts og agenter at finde det næste store talent ud fra præstationer og data”, fortæller Peter.

Tonsser har gang i rigtig mange ting for tiden, og de har senest oplevet stor succes i både Tyskland og Frankrig.

”Målet er at blive den førende platform for fodboldspillere, og det er vi godt på vej til at blive.” fortæller Peter Holm og mener, at samarbejdet med Nike er fuld af store muligheder.

Simon og Peter foran Arsenals hjemmebane

”I gamle dage skulle du gå på Harvard eller Yale for at få den bedste viden, men på grund af internettet kan du i dag se en TedTalk eller gå på Youtube og lære, uanset hvor du er i Verden, og hvor mange penge du har.” fortæller Peter og uddyber:

”Fodboldverdenen er stadig lidt i stenalderen på det punkt: Hvis du skal udvikle dig til at blive en god fodboldspiller skal du på de bedste akademier og typisk have penge eller en masse held.

Det vil vi gerne udfordre med Tonsser, hvor vi over tid kan tilbyde data, træningsindhold, gode råd, inspiration, videoer, coaching osv., direkte på din mobil”, siger Peter.

Efter at være nomineret som Årets Væksteventyrer for sine bedrifter det seneste år, tegner 2018 ud til at blive endnu et vildt år for Tonsser, hvor det store fodboldmarked i England for alvor skal indtages og samtidig åbnes platformen for trænere og klubber – og måske endda også scouts.

”Vi er stadig nordjyder, men selvom vi tager et skridt ad gangen, så tør vi at drømme stort og har aldrig været i tvivl om, at vi kan realisere dem. Fremtiden ser rigtig spændende ud, både for virksomheden, men også for vores mange brugere, som kan se frem til at mange nye tiltag i 2018.

Forhåbentlig kan vi være med til at demokratisere fodbolden og skabe bedre betingelser for spillere, trænere og klubber for at få succes i fremtiden.” slutter Peter.

Udkast fra Kulturministeriet: Fitnesscentre, svømmehaller og legelande kan åbne på mandag

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

Har du savnet duften af klor, at kunne sende børnene i legeland eller blot at løfte lidt vægte i det lokale fitnesscenter?

Så er der muligvis gode nyheder.

Regeringen lægger nemlig op til, at alle indendørs idrætsfaciliteter, som ikke allerede er omfattet af genåbningen, åbner den 8. juni som en del af genåbningens fase 3.

Det fremgår af et udkast til et notat udarbejdet af Kulturministeriet, som Jyllands-Posten er i besiddelse af.

Siden marts har vi ellers måttet kigge efter hop fra 3-metervippen og en opbygning af sommerkroppen anno 2020.

Men i notatet lyder det, at man ønsker  “at genåbne alle lokaler, hvor der udøves idræts- og fritidsaktiviteter, herunder spillehaller, lege- og badelande, svømmehaller og træningscentre”, skriver Jyllands-Posten.

Oplægget blev sendt til partierne fredag aften, og det hele skal forhandles på plads i løbet af weekenden.

Ifølge udkastet bliver det op til såkaldte sektorpartnerskaber at udarbejde de specifikke sundhedsretningslinjer, så længe det sker på baggrund af sundhedsmyndighedernes generelle retningslinjer.

Grill alt fra tarteletter til pandekager: Weber har succes med deres mange grill-opskrifter

Skrevet af: Stine Kjølby Christensen

Sommeren har for alvor meldt sin ankomst.

I denne uge har vi haft årets første sommerdage, og det betyder også, at der for alvor er gang i Webergrillene hjemme i haven.

I takt med at grill-lysten stiger, mærker Weber også en stigende efterspørgsel på grilltilbehør og spændende opskrifter, der gør det muligt at fremtrylle familiens hverdags- og livretter på grillen.

Udsigt til staycation

Med udsigten til en sommerferie hjemme i Danmark med masser af familiehygge og grill på terrassen, giver det god mening at sætte sig lidt ind i mulighederne for at lægge andet på risten end de klassiske frankfurtere, burgere og bøffer.

Ellers kan det hurtigt gå hen at blive en ret ensformig grillsommer.

Som Webers nyeste slogan Discover what’s possible siger, er der masser af muligheder med en Webergrill: Du kan tilføre dine råvarer en helt særlig magi, såsom en lækker, røget smag, ekstra saftighed, en sprød skorpe og flotte grillstreger, der gør madoplevelse langt bedre.

Og tryllerierne på grillen kræver heldigvis ingen trylleord eller overnaturlige evner. Det handler bare om at turde gå på opdagelse.

Tarteletter på grillen?

Hvis der skal trylles på grillen, skal man tro på, at Webergrillen er mere end bare ”pølsegrill”.

Flere af de nyere Webergrill har en indbygget rist, hvor midtersektionen kan fjernes, så der fremkommer et hul til en af madlavningsindsatserne i Webers såkaldte Gourmet BBQ System (GBS).

Systemet består af bl.a. en stegepande, stegegryde, wok, pizzasten, kyllingeholder, vaffeljern med flere. Det betyder, at der ikke er nogen begrænsninger.

Man kan braisere, bage og stege ALT på grillen: frikadeller, dansk bøf med sauce, kylling i karry, risotto, grydebrød, kager m.fl.

På grillen bliver pizzabunden endnu mere sprød og lækker.

Chili con carnen får den eftertragtede røgede smag. Pandekagerne får den helt rigtige fylde og … den klassiske skipperlabskovs får et nyt, smagfuldt udtryk.

Alt kan tilberedes på grill, man skal bare lige lære hvordan, fortæller Anders Jensen, Expansion & District Manager Grill Academy Nordics, og fortsætter:

I disse tider, hvor Webers grillkurser holder Corona-pause, kan du med fordel følge Weber på Instagram (weber.danmark) eller smutte ind i det omfattende opskriftsbibliotek på weber.com og finde de opskrifter, du vil lave.

Sværere er det ikke.

En af de hundredevis af gratis grillopskrifter, der findes på weber.com er, er Tarteletter med friske asparges, som tilberedes i Webers GBS stegegryde på alle grilltyper med en Gourmet BBQ System-rist.

Hvorfor ikke imponere familien med en ”ny” ret på grillen i aften? God fornøjelse.

Weber Grill Academy

Tarteletter med friske asparges

Du skal bruge:

Fond:

1 hel fersk kylling eller høne

2 skalotteløg

2 solo hvidløg

4 laurbærblade

4 kviste timian

1 tsk. peberkorn

2 dl hvidvin

1 l vand

Sauce:

150 g smør

100 g mel

1 l hønsefond

½ l piskefløde

1 bdt. grønne asparges

1 bdt. hvide asparges

2 bdt. forårsløg

½ bdt. kørvel

kyllingekød fra den kogte kylling

16 stk. tarteletskaller 

Sådan gør du:

Del kyllingen i lår, overlår og bryst med vinge. Skær skalotteløg og hvidløg med skræl i grove stykker. Find de øvrige ting frem.

Skræl de hvide asparges, og skær dem i mindre stykker på skrå. Skær ligeledes de grønne asparges i mindre stykker på skrå. Skær forårsløg i tynde ringe, og hak kørvel groft. Pluk kyllingekødet fra den kogte kylling i mindre stykker. Find de øvrige ingredienser frem.

Ved grillen:

Fond

Klargør grillen til direkte varme, 200 °C. Læg de ferske kyllingestykker i stegegryden, og tilføj de øvrige ingredienser. Sæt gryden i GBS-risten, og læg låg på. Kog kyllingestykkerne i 15 min.

Klargør nu grillen til indirekte varme, og kog kyllingen videre i fonden i ca. 30 min. Tag kyllingestykkerne op, og køl af. Sigt fonden, og gem den til saucen.

Sauce

Klargør grillen til direkte varme, 200 °C. Placer stegegryden i GBS-risten. Smelt smør i gryden, og rør mel i, til det samler sig til en melbolle. Pisk den sigtede kyllingefond i, indtil evt. klumper forsvinder. Tilsæt til sidst fløde. Kog saucen godt igennem, mens der piskes. Vend både de grønne og hvide asparges og det plukkede kyllingekød i saucen. Tilsæt til sidst forårsløg og kørvel, og smag til med salt og peber.

Tarteletter

Varm skallerne i max 1 min. på hver side ved direkte varme. Hæld fyldet i skallerne og server straks.

Få alt det fede udstyr: Ny butik er åbnet på Budolfi Plads

Skrevet af: Nathalia Hentze Nielsen

Forleden åbnede en helt ny butik i hjertet af Aalborg.

Mika er åbnet på Budolfi Plads, som har formået at tiltrække en lang række fede navne som Aktuel, Skagen Fiskerestaurant og BACO.

Mika har i den grad fat i tidens trends, og kommer til at skifte sortimentet i butikken ud tilpasset årstiderne. Her til sommer er der så fuldt fokus på hard stand up paddleboards og surf boards  – ikke de oppustelige.

De slår især på, at priserne er skarpe, hvor man sparer mellem 40-65% sammenlignet med lignende hard boards i øvrige Danmark.

Så hvis du går med en drøm om at komme helt tæt på eksempelvis delfinen i Østre Havn-området, så kan du købe udstyret her.

Tidligere jægersoldat

MIKA er en lille nordjysk virksomhed, der er startet ud fra det grundlæggende princip, at alle fortjener produkter i god kvalitet til overkommelige priser.

Det er Anders Gottlieb Boldsen og Mikkel Højsleth, som står bag Mika, men det er primært Anders man møder i butikken.

Han er tidligere jægersoldat, men springer nu ud som selvstændig.

“Jeg synes, det var et godt tidspunkt at blive selvstændig på. Det motiverer mig at have frihed og kunne realisere mine idéer.

Vi vil gerne yde kvalitet og service på et højt niveau, og det kan jeg ved at være her selv. Vi sælger også produkter, som vi 100% kan stå inde for.

Det skal have vores eget kvalitetsstempel, og vi skal kunne se kunderne i øjnene også bagefter købet,” siger Anders Gottlieb Boldsen til MigogAalborg.

Både til nybegyndere og øvede

Han fortæller, at man kan komme ned i deres showroom på Budolfi Plads, ved siden af BACO, og se de forskellige boards, og tage en snak. Der er både til nybegyndere og øvede.

“Vi vil forene kvalitet og pris, så du som forbruger altid får den bedst mulige handel og personlige service uden nogen fordyrende mellemled.

Det er et løfte, vi kan stå ved, fordi vi forhandler direkte med producenterne, og dermed kan stå inde for både kvaliteten og produktionsforholdene,” forklarer Anders.

Lækre varer til gode priser

Han fortæller også, at de kommer til at finde tidens trends i løbet af sæsonerne.

“Vi springer til, når vi får mulighed for at sikre lækre varer til priser, hvor alle kan være med.

Derfor sælger vi lige nu kvalitets SUP Boards og Surfboards til vandsports-entusiaster.

Vi arbejder også på at opbygge et sortiment indenfor møbler, og hvem ved, hvad vi ellers får fingrene i,” forklarer Anders.

Hvad: Mika er åbnet
Hvor: Budolfi Plads
Læs mere på deres Facebook-side

Burger Week hos Bogø

MigogAalborg har i samarbejde med Bogø-kæden lavet Burger Week hos Bogø. Resten af ugen får du en burgermenu med valgfri burger, fritter, sodavand og valgfri dip til 50 kr. Læs mere her