Europæiske storklubber elsker dem: Tonsser startede lige her i Aalborg

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

Vi elsker de gode iværksætterhistorier fra Nordjylland.

Peter Holm og Simon Hjære har med den sociale fodbold-app Tonsser vist, at en drøm på en mudret fodboldbane i Nordjylland sagtens kan blive til et iværksættereventyr, som rækker langt ud over de danske grænser.

AaB-legenden Jeppe Curth kunne se et stort potentiale i platformen, og blev medstifter sammen med de to nordjyder, og siden da har de ikke set sig tilbage.

Tonsser-appen er lige nu tilgængelig i Danmark, Frankrig, Tyskland, Sverige og Norge med 500.000 brugere, og i 2018 skal fodboldens hjemland, England indtages.

De er for nyligt blevet nomineret som Årets Væksteventyrer og figurerer på listen over Startups to watch in 2018 af det anerkendte Siliconrepublic.

Tonsser taler om samarbejds-aftaler med klubber som Manchester United, Dortmund, Ajax og Chelsea og har for nylig indgået et eksklusivt samarbejde med sportsgiganten Nike.

Peter og Simon til møde med Manchester United

De mere end 30 ansatte i Tonsser behøver vist ikke at spille en fodboldkamp for at blive forpustede.

Medstifter Peter Holm har alligevel fundet tid til at tage en snak med MigogAalborg om drømmene, ideen, og ikke mindst fremtiden for Tonsser.

Det bedste fra begge verdener

Som mange andre unge drenge drømte Peter Holm og Simon Hjære om at blive professionelle fodboldspillere.

”Når vi dag efter dag snørede de slidte fodboldstøvler og indtog de nordjyske fodboldbaner, havde vi jo som så mange andre unge drenge og piger en drøm at om slå igennem”, fortæller Peter Holm og fortsætter:

”Når man scorede et flot mål eller fik en fik flot sejr, kunne man måske læse en lille notits i den lokale avis. Der var ikke statistikker, kåringer eller videoer af de øjeblikke, som jo uge for uge var vores højdepunkt. Alt det fede fra den professionelle verden manglede”, fortæller Peter.

Talentet på fodboldbanen rakte aldrig længere end til lidt seriebold i forskellige Aalborg-klubber, og Peter og Simon kunne derfor gå helhjertet ind i at skabe det fodboldmiljø, som de selv manglede på fodboldbanerne i Nordjylland:

”Vi spillede rigtig meget Football Manager og FIFA, og undrede os over, at vi kunne se, at de sociale medier voksede sig større og større, mens der var ikke noget niche produkt eller community for fodbold.

Hvorfor ikke kombinere spilkoncepterne med virkeligheden på en samlet platform, som fokuserede på livet omkring fodbold som aktiv?” fortæller Peter.

Fokus på den enkelte spiller

De startede helt lavpraktisk med at cykle rundt til otte forskellige klubber rundt omkring i Aalborg og undersøge hvilke tiltag, som spillere, ledere og træner efterspurgte.

”Efter tests og en masse erfaring, besluttede vi at tage udgangspunkt i spilleren. Hvad snakkes der om i omklædningsrummet og hvad driver en spiller helt behavioristisk?” fortæller Peter og understreger, at det har været vigtigt ikke at lave et for stort fodboldunivers fra start, men kunsten fra starten at begrænse sig til spilleren har været afgørende.

”Vi havde fra start de helt store drømme og ambitioner med Tonsser, men har bygget det  stille og roligt op og taget et skridt ad gangen. Vi er trods alt nordjyder”, griner Peter.

Tonsser begyndte for alvor at vinde indpas, da de indførte Team of the Week, hvor ungdomsspillerne kunne afgøre hvem, der skulle på ugens hold.

Tonsser har haft stor succes med Team of the Week, Team of the Year og Player of the Year

”Det tændte noget i spillerne, at de selv kunne være med til at afgøre det og føle sig som professionelle. Snakken i omklædningsrummet centrerede sig pludselig om vores app.

Det var fedt at opleve, at vi kunne skabe noget anerkendelse og motivation blandt spillerne, som jo netop var det vi selv manglede, da vi spillede”, fortæller Peter.

Mere end forretning

For Peter og resten af Tonsser er app’en ikke kun en forretning. De vil også gerne gøre noget for fodboldspillet, hvor mange klubber kæmper for at fastholde ungdomsspillerne, som har flere valg end nogensinde før.

”Vi vil skabe en enhed, som handler om at gøre den enkelte spiller bedre. Tonsser skal være med til at motivere og engagere de skjulte talenter, som findes overalt i fodboldverdenen, så de ikke stopper, når vejret er dårligt eller man rammer en dårlig stime.” fortæller Peter og understreger, at Tonsser skal være en naturlig forlængelse af ens fodboldliv.

Resten af Verden skal indtages

Ambitionerne i Tonsser fejler bestemt intet, og planen er, at der hele tiden skal komme nye tiltag for spillerne, men med tiden også for trænere, scouts og agenter:

”Folk i fodboldmiljøet har forskellige behov, og app’en skal være noget for alle, fx amatørspilleren fra Aalborg Freja, som bare vil holde øje med statistikker på sig selv og modstanderne.

Omvendt skal det med tiden også være muligt for scouts og agenter at finde det næste store talent ud fra præstationer og data”, fortæller Peter.

Tonsser har gang i rigtig mange ting for tiden, og de har senest oplevet stor succes i både Tyskland og Frankrig.

”Målet er at blive den førende platform for fodboldspillere, og det er vi godt på vej til at blive.” fortæller Peter Holm og mener, at samarbejdet med Nike er fuld af store muligheder.

Simon og Peter foran Arsenals hjemmebane

”I gamle dage skulle du gå på Harvard eller Yale for at få den bedste viden, men på grund af internettet kan du i dag se en TedTalk eller gå på Youtube og lære, uanset hvor du er i Verden, og hvor mange penge du har.” fortæller Peter og uddyber:

”Fodboldverdenen er stadig lidt i stenalderen på det punkt: Hvis du skal udvikle dig til at blive en god fodboldspiller skal du på de bedste akademier og typisk have penge eller en masse held.

Det vil vi gerne udfordre med Tonsser, hvor vi over tid kan tilbyde data, træningsindhold, gode råd, inspiration, videoer, coaching osv., direkte på din mobil”, siger Peter.

Efter at være nomineret som Årets Væksteventyrer for sine bedrifter det seneste år, tegner 2018 ud til at blive endnu et vildt år for Tonsser, hvor det store fodboldmarked i England for alvor skal indtages og samtidig åbnes platformen for trænere og klubber – og måske endda også scouts.

”Vi er stadig nordjyder, men selvom vi tager et skridt ad gangen, så tør vi at drømme stort og har aldrig været i tvivl om, at vi kan realisere dem. Fremtiden ser rigtig spændende ud, både for virksomheden, men også for vores mange brugere, som kan se frem til at mange nye tiltag i 2018.

Forhåbentlig kan vi være med til at demokratisere fodbolden og skabe bedre betingelser for spillere, trænere og klubber for at få succes i fremtiden.” slutter Peter.

Aalborg-lejlighed vækker opsigt: Den vildeste mande-hybel er sat til salg

Skrevet af: Michael Qureshi
Foto: Thorkild Kristensen
Foto: Thorkild Kristensen

En lejlighed på beskedne 48 kvadratmeter i Grønnegade i Vejgaard lyder umiddelbart ikke af noget vildt.

Men så har du ikke set den her lejlighed, der netop er sat til salg hos Thorkild Kristensen.

Det er boligportalen boliga.dk, der omtaler den helt igennem vilde lejlighed, som er et godt bud på Aalborgs mancave nummer 1.

“Jeg har aldrig set så fin en toværelses i de 25 år, jeg har været mægler. Jeg var blown away, da jeg kom ind – det var som at træde ind i et helt andet univers,” siger Jette Gudiksen fra Ejendomsmæglerfirmaet Thorkild Kristensen, der har lejligheden til salg.

Foto: Thorkild Kristensen
Foto: Thorkild Kristensen

Lejligheden ligger i Grønnegade midt i Aalborg, og udbudsprisen lyder på 1.895.000 kroner.

Dermed når den gennemsnitlige kvadratmeterpris for ejerlejligheden op på knap 39.500 kroner, hvilket er over gennemsnittet i området.

Ifølge helt ny data fra Boliga er ejerlejlighederne i Aalborg-postdistriktet nemlig for øjeblikket udbudt til salg for 24.344 kroner pr. kvadratmeter.

Foto: Thorkild Kristensen
Foto: Thorkild Kristensen
Foto: Thorkild Kristensen
Foto: Thorkild Kristensen

Helt unik lejlighed

Normalt er “unik” ikke ligefrem et begreb, landets ejendomsmæglere er bange for at anvende – tal fra Boliga viser, at 20 procent af de ejerlejligheder, der for øjeblikket er udbudt til salg, har fået det attraktive superlativ med i salgsopstilling.

Men ikke desto mindre kan der måske være noget om det her.

Lejligheden er nemlig forsynet med elementer som nedsænket seng, badeværelsesskabe skjult bag klinker, ståldør og trædetaljer på både gulve, vægge og lofter.

“Det er 48 kvadratmeter liebhaveri, sælger har haft fat i det hele.

Køber kan være en ung fyr eller pige – måske et par, der tænker, den lejlighed skal jeg bare ha’ – der er helt sikkert købere til den slags liebhaveri i Aalborg,” siger Jette Gudiksen til Boliga.

I løbet af de senere år er der solgt flere liebhaverlejligheder af den mere klassiske slags i den nordjyske hovedstad.

Eksempelvis blev en 315 kvadratmeter stor lejlighed i Musikhuskvarteret solgt for 13,5 millioner i 2016, hvilket ifølge Boliga er det dyreste lejlighedssalg i Aalborg nogensinde.

Også i 2017 var Aalborg atter deroppe af, da en 327 kvadratmeter stor lejlighed på Havnepromenaden skiftede hænder for 11,35 millioner kroner.

Alle fotos er venligst udlånt af Ejendomsmægler Thorkild Kristensen.

Du kan se ALLE billeder og detaljer på lejligheden her

Musikfestival, Mini Kup og Store Badedag: Her er din weekend i Aalborg

Skrevet af: Redaktionen
Foto: Kunsten
Foto: Kunsten

Denne uge har kun budt på fire arbejdsdage for de fleste af os, men derfor kan man da bestemt godt trænge til weekend alligevel. Spørgsmålet er blot: Hvad skal den sidste weekend i april bruges på?

Det får du svaret på her:

Oplev topnavne til to dages festival

For første gang løber Musikkens Hus nye festival, Musikkens Beat, af stablen.

Du vil kunne opleve topnavne som: Phlake, Malte Ebert, Skinz, Nicklas Sahl, Bikstok, When Saints Go Machine kan opleves på forskellige scener i Musikkens Hus.

Fredag vil blive afsluttet med manér, når Phlake slutter dagen af med et brag ved midnatstid.

Hvis man køber en partout-billet, har man adgang begge dage, hvor Clara åbner lørdagen kl. 17.00. Herfra går det igen slag for slag med en række fede navne både store og mindre samt lokale.

Hvis du vil læse mere om programmet så læs med her 

Loppemarked til de mindste

Folkene bag Mega Kup er i denne weekend klar med det aller første Mini Kup, som bliver et indendørs luksus second-hand marked med salg og køb til og for børnefamilien.

Det vil være muligt at købe alt lige fra eksklusiv børnetøj til det billigere tøj, legetøj, barnevogne, klapvogne og meget mere.

Loppemarkedet vil blive afholdt i Freja Hallen på Vestre Fjordvej fra 12 til 15, så kom ind og gør et godt kup!

Store Badedag i Kunsten

Hvert år markerer Aalborgs berømte kunstmuseum, at springvandet åbner med “Store Badedag”. Det plejer at foregå således, at børn og legesyge voksne hopper rundt i springvandet.

Dagens vært er Micki Cheng, som er kendt fra Bagedysten og børne-tv. Han er i den grad en mand, der kan sætte gang i løjerne med godt humør.

Aktiviteterne i parken starter klokken 11.00. Klokken 13.00 inviteres børn og legeglade voksne ind i springvandet, hvor de allerførste vandstråler skyder op fra springvandet til grin og gys.

Foto: Miklos Szabo

The Motherfårking Musical

Så er det i weekenden du kan møde “Terkel”, som er en af de mest kendte karakterer fra Anders Matthesen geniale genistreger.

Modsat spillefilmen, hvor “Anden” lagde stemme til samtlige karakterer, så byder TERKEL THE MOTHERFÅRKING MUSICAL på en lang og stjernespækket rolleliste, hvor du blandt andet kan opleve Martin Brygmann og Ruben Søltoft.

Publikum kan se frem til at blive forkælet med vanvittige og grænseoverskridende optrin og replikker, et stort og stjernespækket hold af skuespillere, komikere, dansere og sangere på scenen, fed musik med både nye sange og sange fra filmen samt en kreativ iscenesættelse, der blander brug af dukker og skuespillere i en scenografi, der gør brug af den nyeste teknologi.

Events

26/4 – 28/4 Tiffany lagersalg, Kaolinvej 6 kl. 10.00

26/4 Talk med Alex Høgh, Folkekirkens Hus kl. 17.30

26/4 AaB vs. Hobro, Aalborg portlandpark kl. 19.00

26/4 Ladies Night, Guldhornene kl. 20.00

26/4 Whiskysmagning, Vinshoppen kl. 19.00 – 22.30

27/4 MTB Marathon, DGI Huset kl. 09.00

27/4 FDB-happening på Nytorv med gratis kaffe

27/4 Hit med 80’erne, Skråen kl. 20.00

28/4 Store Badedag – Springvandet åbner, Kunsten kl. 11.00

28/4 KageKampen, APPETIZE kl. 14.00

28/4 lopper i Boxtown kl. 10.00 – 15.00

Musik

26/4: Musikalsk Talkshow med Carsten Holm og Flemming Møldrup på Salling Rooftop kl. 15.00

26/4 Koncert med Ib Grønbech og Band, Café Frederiksberg kl. 20.00

26/4 Koncert med Rasmus Nøhr, Skråen kl. 20.00

26/4 – 27/4 Musikkens Beat, Musikkens Hus kl. 18.00

For børnefamilier

27/4 MINI Kup, Aalborg Freja kl. 12.00 – 15.00

28/4 Sjov søndagslegeland, DGI Huset kl. 12.00

28/4 Egholm Familie Festival, Restaurant Kronborg kl. 12.00 – 18.00

28/4 Wafande familie koncert, Skråen kl. 15.00 – 17.00

28/4 Sigurds Danmarkshistorie, Musikkens Hus kl. 16.00

Opsætninger

26/4 – 28/4 Terkel – The Motherfårking Musical, AKKC kl. 20.00

Starbucks i midtbyen har bygget om: Fejrer det med gratis kaffe hele fredagen

Skrevet af: Redaktionen

Starbucks er verdens største kaffebar-kæde på verdensplan.

I Aalborg er der dog blot to Starbucks, som til gengæld ligger helt perfekt i henholdsvis City Syd og i Salling i midtbyen.

Starbucks var også med i finale-feltet til AALBORG AWARDS som Byens Bedste Kaffeoplevelse, som Behag din Smag vandt.

Starbucks i Salling har brugt påsken til at bygge om for at skabe endnu bedre rammer for gæsterne. Det fejrer de i morgen fredag d. 26. april med en Grand Opening.

Goodiebags til de første 100 betalende kunder

De byder derfor på en gratis tall filter til alle gæster hele dagen. Det skriver de i en pressemeddelelse.

Derudover er der også goodiebags til de første 100 betalende kunder.

“Kom til grand opening hos Starbucks i Salling Aalborg fredag den 26. april fra kl. 8 – så giver vi en kop kaffe.

Vores nye, flotte café har nemlig fået en makeover, og det fejrer vi med goodie bags til de første 100 betalende kunder. Vi byder også på en gratis tall filter kaffe til alle gæster hele dagen,” skriver Starbucks.

MigogAalborg har tidligere lavet en guide til byens bedste kaffe – læs den her