Annonce
Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Shaping New Tomorrow fordobler salget: Omsætningen runder 200 mio. kr.

Af Emil Kjær Jørgensen

Du skal hurtigt i tøjet, hvis du skal følge med herretøjsbrandet Shaping New Tomorrow med base i Aalborg.

I et år præget af corona og massive investeringer viser årsregnskabet 2019/20 en omsætningsvækst på 105 procent og et resultat før skat på 30,6 mio. kr.

Også onlineforretningen på de udenlandske markeder er mere end fordoblet det seneste år, og med en ekstrem høj Returning Customer Rate (kunder der køber igen og igen) forventer den danske herretøjskomet stærk vækst det kommende år.

Det skriver de i en pressemeddelelse.

Shaping New Tomorrow fordobler salget: Omsætningen runder 200 mio. kr.

Millioninvesteringer i nye butikker, medarbejdere og kollektioner

På linje med de udmeldte forventninger rundede omsætningen i Shaping New Tomorrow 200 mio. kr., mens resultatet før skat voksede fem procent til 30,6 mio. kr.

Det viser det netop offentliggjorte årsregnskab, der dækker perioden fra 1. okt. 2019 til 30. sep. 2020. Fremgangen kom i et år med millioninvesteringer i butikker, nye bæredygtige kollektioner, flere medarbejdere og forberedelse af butiksåbninger i Tyskland i 2021.

”Vi fortsætter med at indfri vores vækstmål, og det er klart, at vi er tilfredse med udviklingen. Det har krævet blod og sved at holde den ønskede fremdrift i et historisk uforudsigeligt år, hvor vi faktisk overgår de forventninger, vi før har meldt ud.

Corona har naturligvis også ramt os, og vi må bare ydmygt takke vores ekstremt loyale kunder, som har hjulpet os med at holde skruen i vandet, og vores dedikerede medarbejdere, som konstant har fundet nye muligheder i et ekstremt år,” forklarer Kasper Ulrich, adm. direktør i Shaping New Tomorrow.

Shaping New Tomorrow fordobler salget: Omsætningen runder 200 mio. kr.

Butikker i Århus, Aalborg, København og snart i udlandet

Shaping New Tomorrow er født online, men udbygger gradvist forretningen med flagskibsbutikker i større byer. Sidste år åbnede endnu en fysisk butik på Store Torv i Aarhus, ligesom man flyttede til en ny, større butik midt i Aalborg og ombyggede butikken i København.

På trods af corona-nedlukningen i foråret 2020 bidrog butikkerne positivt til væksten og stod for 32% af selskabets samlede omsætning.

”Selv om en del strategiske initiativer er blevet skubbet, har vi alligevel holdt fast i at eksekvere videre på vores vækststrategi – både med hensyn til fysiske butikker herhjemme og i forhold til etableringen af vores første tyske butik i Hamborg, hvor vi også etablerer vores europæiske hovedkontor i 2021.

Vores tro på fysisk retail er usvækket. Sammensmeltningen af vores offline og online kanaler er en helt essentiel del af vores strategi og ambitioner om at levere en totaloplevelse for vores kunder,” forklarer Kasper Ulrich.

Shaping New Tomorrow fordobler salget: Omsætningen runder 200 mio. kr.

Data er vejen frem

Også kerneforretningen online havde flot fremgang, viser årsregnskabet. Set på tværs af det danske, tyske, østrigske, svenske og hollandske marked voksede onlinesalget mere end 100%. I Tyskland alene blev omsætningen femdoblet. Med udgangen af september 2020 kom 61% af onlineomsætningen fra Danmark, mens 39% kom fra de internationale markeder.

Ifølge udviklingsdirektør Christoffer Bak er den stærke vækst en direkte konsekvens af, at Shaping New Tomorrow fra start har haft en højteknologisk tilgang til klassiske tekstiler. Derved er man lykkedes med at bringe sportsverdenens funktionalitet, komfort og kvalitet ind i tidsløst og stilet herretøj. Netop det er en væsentlig forklaring på, at kunder i høj grad vender tilbage og køber igen og igen, påpeger han.

”Vores data viser den klare tendens, at når først kunderne har prøvet vores tøj, så er der stor sandsynlighed for, at de vender tilbage og køber igen og igen. Det ser vi både i vores butikker og online. På den måde har vi skabt en virkelig solid business case i Danmark, hvor vores heftige investeringer i markedsføring bærer frugt.

For at opbygge den samme loyalitet på de udenlandske markeder og indfri vores vækstambitioner i udlandet, investerer vi også her massivt i udvikling og markedsføring i den kommende tid.”

Data fra fjerde kvartal 2020 viser, at i Danmark lå Returning Customer Rate på 45 procent, mens den i Tyskland lå på 44 procent. Det betyder helt konkret, at 45 procent af alt salg alene kom fra eksisterende kunder. Tallene baserer sig udelukkende på onlineforretningen.

Shaping New Tomorrow fordobler salget: Omsætningen runder 200 mio. kr.

Yderligere vækst på både top- og bundlinje

For regnskabsåret 2020/21 ser Shaping New Tomorrow fortsat høj vækst i omsætningen og et solidt, positivt resultat. Det er dog ventet, at investeringer i 2020/21 vil påvirke i resultatet for regnskabsåret.

”Vi vokser rigtig hurtigt og investerer kraftigt. I det regnskabsår vi allerede er godt inde i, sigter vi mod at runde 300 mio. kr. i omsætning. Igen med forventet stærk fremgang i vores internationale salg.

Selv om vi igen i år investerer tocifrede millionbeløb i bl.a. nye markeder og i at udbygge og styrke organisationen, så forventer jeg et flot resultat,” siger Kasper Ulrich.

Shaping New Tomorrow beskæftiger i dag mere end 80 medarbejdere i Danmark – en tidobling på tre år. Indeværende regnskabsår byder bl.a. på investeringer i produktudvikling. Herunder nye styles i den bæredygtige New Tomorrow-kollektion, der blev lanceret i 2020.

Hertil kommer åbningen af flagskibsbutik i Hamborg i foråret og etablering af europæisk kontor i byen. Indeværende regnskabsår dækker også over en succesfuld åbning af den fjerde danske butik i Odense (november 2020).

Samtidig fortsætter selskabet indsatsen inden for genanvendelse og zero waste. I samarbejde med forskellige partnere planlægger man bl.a. at udvikle accessoires og andre produkter af overskudsmetervarer, ligesom indsatsen for at reducere spild og affald i hele værdikæden intensiveres. For eksempel med nye initiativer omkring genbrug af emballage, butiksinventar lavet i FSC-træ, mv.

Del artikel

Andre læser også