Uhyggelig udstilling indtager Kunsten: Oplev gigantiske edderkopper i tusmørke

Skrevet af: Michael Qureshi

Forestil dig du står i mørke omgivelser og kan se en gigantisk skikkelse rejse sig foran dig.

Du ser den har mange tynde ben og en kæmpe krop. Kan du alene ved tanken mærke, hvordan det løber koldt ned af ryggen på dig?

Sådan bliver det i hvert fald for dem, der hader edderkopper.

For det er et par gigantiske af slagsen, der flytter ind på Kunsten i Aalborg til efteråret. Heldigvis er de ikke levende men skabt som kunstværk til en udstilling.

Til efteråret præsenterer Kunsten i Aalborg udstillingen Twilight Zone med ikoniske værker fra Louisiana, blandt andet Louise Bourgeois gigantiske edderkoppe-par.

Tv-serie har inspireret udstilling

Mange husker måske eller har hørt om den legendariske tv-serie “The Twilight Zone” fra 1959, som er epokegørende science fiction, gys og skæbnefortællinger.

Nu har serien også inspireret til den kommende udstilling på Kunsten med udvalgte værker fra Louisiana.

Udstillingen er anden – og mest ambitiøse del – af et tre-årigt samarbejde mellem de to kunstmuseer. Et samarbejde, der generøst er muliggjort af støtte fra Augustinus Fonden.

Udstillingen iscenesættes i museets underetage, hvor Ny Sals omsluttende mørke står i skærende kontrast til Alvar Aaltos ikoniske lysfyldte udstillingssale i museets øvre niveau.

Hudløs i skumringstiden

I udstillingen, der bærer titlen Twilight Zone, tager et bredt værkudvalg livtag med to overordnede tematikker; naturen, der ikke er naturlig og mennesket, der ikke er menneskeligt.

Gæsterne inviteres til at gå en tur i sindets og naturens mørkeste afkroge, iscenesat som en forførende collage af kunstværker, der afløser hinanden i mørket.

Twilight Zone kan man således opleve værker der er så virkningsfulde, at de er på grænsen til det ubehagelige: Cindy Shermans iscenesatte fotografi af et kvindelig, Louise Bourgeois’ gigantiske edderkoppepar, Dennis Oppenheims ikoniske værk Attempt  to Raise Hell samt Nancy og Edward Kienholz’ installation The Middle Islands, hvor menneskedyr er fanget i hvad, der kan give associationer til torturagtige scener.

Spiller på efterårets skumringstid

Andre dele af udstillingen er knap så figurative og eksplicitte, men alle værker bevæger sig i tusmørke-temaet, hvor lys, mørke, mystik, forundring, melankoli og fremmedgørelse hersker inden i mennesker og i naturen.

For eksempel i Thomas Demands drømmeagtige Lichtung, et eksempel på Demands kunstneriske produktion, hvor store naturscener omhyggeligt opbygges som skulpturer af pap, plast, flamingo, tape og andet – for dernæst at blive fotograferet således, at næsten alle spor af fiktion forsvinder.

“Når efterårets skumringstider og eftertænksomhed igen tager over, så lukker vi tusmørket ind på Kunsten og lader store, internationale stjerner lyse vores kunsthimmel op.

Vi kommer til at vise nogle helt exceptionelle og ikoniske værker –  takket være vores samarbejde med Louisiana,” siger Stinna Toft, kunstfaglig chef på Kunsten.

Hun fortsætter;

“I kunsthistorien har skumringstidens særlige blanding af lys og mørke siden romantikken dannet baggrund for kunstværker, hvor fantasi og virkelighed blandes sammen og skaber de mest tankevækkende scenarier.”

I stedet for at vise idyl, dyrkes der her en livsopfattelse, hvor individets splittelse, fremmedgørelse og et irrationelt mørke kan forføre udstillingsgæsten.

Værkerne i udstillingen er nøje udvalgt fra Louisianas ypperlige samling af moderne kunst og samtidskunst. Den er sat i scene som en anelsesfuld rejse ind i mørket via lyset af udstillingsarkitekt Anne Schnettler.

Twilight Zone løber fra 7. sep. 2019 til 12. jan. 2020

Louisiana + Kunsten 

Udstillingen er anden del af et treårigt samarbejde mellem Kunsten og Louisiana Museum of Modern Art, hvor Louisianas verdenskendte samling når ud til en større del af Danmark.

I en periode på tre år vises en række udstillinger skabt på baggrund af Louisianas samling i de unikke rammer på Kunsten, som er tegnet af den finske arkitekt Alvar Aalto.

Ny ejendomsmægler i Aalborg: Jysk Mægler vil gøre boligsalget billigere for kunderne

Skrevet af: Christine Luca Hornemann
Fra venstre: Kenneth Laustsen og Mikkel Gullach
Fra venstre: Kenneth Laustsen og Mikkel Gullach

At sælge sit hjem er noget de fleste kun gør et fåtal af gange i livet, og det kan tilmed blive til en dyr fornøjelse, hvis man ønsker at skifte bopæl.

Jysk Mægler er en ny ejendomsmægler på boligmarkedet i Aalborg, som vil gøre op med de høje omkostninger, der kan være i forbindelse med salg af bolig.

Jysk Mægler er en online digital mægler, der tilpasser sin markedsføring efter hvert enkelt bolig – og ifølge mæglervirksomheden er det måden, du som sælger kan spare penge.

Støtter lokalforeninger

Jysk Mægler slog officielt dørene op d. 1 Maj, men ikke fysisk. Jysk Mægler er nemlig ikke en fysisk ejendomsmæglerbutik, men en online mægler, som du kan besøge via deres hjemmeside.

Idemanden bag firmaet er Kenneth Laustsen, der også er ejendomsmægler, og han styrer forretningen fra sit kontor på hjemmeadressen.

“Selvom Jysk Mægler ikke er en fysisk butik, så yder jeg samme service som en ejendomsmægler i en fysisk butik.

Jeg holder enten møder hjemme hos kunden, så de ikke skal bekymre sig om parkering eller børnepasning. Ellers er jeg fan af at afholde mine møder på Ulla T i Vestbyen,” fortæller Kenneth.

Udover Kenneth, er der allerede ansat endnu en ejendomsmægler, Mikkel Gullach, i virksomheden hos Jysk Mægler.

“Vi skal arbejde i forskellige områder, hvor vi hver især kender hvert hjørne i lokalområdet.

Jeg arbejder primært i Aalborg, Nørresundby og byerne omkring. Mikkel Gullach er ansvarlig for Svenstrup og omegn, som er hans spidskompetencer.”

Fra venstre: Mikkel Gullach

Den nyoprettede mæglervirksomhed har en helt særlig vision; foruden at sælge boliger med den største kundetilfredshed, vil de også værne om det lokale ved at bakke lokalforeningerne op i de byer, hvor boligerne bliver solgt.

“Vi skal bygge det lokale samfund op. En mægler arbejder i lokalområdet, og man skal værne om sin arbejdsplads. Derfor bakker vi op om lokalforeningerne hver gang der bliver solgt en bolig.

Når jeg sælger en bolig i Aalborg, så bakker vi eksempelvis en sportsforening i området op med en pose penge,” fortæller Kenneth.

Tilpasser markedsføringen til den enkelte bolig

En ting ejendomsmæglervirksomheden differentierer sig på, er at al markedsføringen på boligerne, der er til salg, foregår digitalt, og det er der en helt særlig årsag til.

Ifølge Kenneth, så er flere af ejendomsmæglernes markedsføringspakker standardpakker. Det er én af de ting, som de gør anderledes ved Jysk Mægler.

“Et eksempel er, at hvis en lignende ejendom, som den jeg får til salg i samme område, blev solgt på 92 dage, så skal markedsføringen passe til den pågældende bolig og til de 92 dage. Ikke mindre dage og ikke over.

På den måde betaler sælgerne ikke mere end hvad der er nødvendigt,” forklarer Kenneth.

Fra venstre: Kenneth Laustsen og Mikkel Gullach

Der er store planer for fremtiden hos Jysk Mægler.

Kenneth går nemlig med drømmen om at åbne Jysk Mægler i hele Jylland. Både nord og syd for Limfjorden.

Der er allerede planer om nye mæglere i 2020 – og det fortsat uden en fysisk butik – men du kan besøge Jysk Mæglers hjemmeside her.

 

Oplev de sejeste superbiler: Cool Car Race slutter i Aalborg i år

Skrevet af: Michael Qureshi

Hvis du er til vilde biler som Ferrari, Lamborghini, Porsche og mange flere dyre bilmærker, så er Cool Car Race noget for dig.

Cool Car Race begyndte i 2010 som et løb for velhavende erhvervsfolk, der gerne ville støtte børn med behov for en ekstra håndsrækning.

Det blev startet af Aalborg-virksomheden Coolshop med stifterne Jacob Risgaard og Mark Nielsen i front. I 2012 rykkede løbet ud af Flyvestation Aalborg og ud på de rigtige veje i stedet.

Aalborg bliver ikke forbigået i år

Siden har Cool Car Race været rundt i hele Danmark samt i mange udenlandske byer. Sidste år var dog frygteligt for bilentusiaster i Aalborg, som var vant til, at løbet de fleste år startede i den nordjyske hovedstad.

For her blev Aalborg helt forbigået på ruten. Men nu er vi tilbage til det normale. Ruten er netop i dag blevet offentliggjort, og det er fedt at se, at man slutter af på hjemmebanen i Aalborg.

Starter på Rådhuspladsen

Løbet køres fra 23-25 august. Det hele starter på selve Rådhuspladsen i København.

“Vi er glade for igen at slutte turen i Aalborg. For første gang bliver det muligt at se alle stop og følge turen real time på et kort.

Det er også værd at bemærke, at det er en ren Danmarks-Tour i år,” siger Jacob Risgaard til MigogAalborg.

Har samlet over 4 mio. kr. ind til velgørenhed

Cool Car Race har gennem årene samlet over fire mio. kr. ind til velgørenhed. Sidste år slog man rekorden og fik samlet over 1,5 mio. kr. ind, som blev doneret via Coolunite til syge børn.

Der er 40 superbiler med i løbet som stort set alle har to kørere med. Så handler det om at få samlet så mange penge ind via netværk, sociale medier og forskellige stunts langs ruten.

Vi kan i hvert fald godt skrive under på, at vi glæder os til at se nogle af verdens fedeste biler komme rullende ind i Aalborgs gader, hvor de højest sandsynligt slutter nede ved Havnefronten.

Du kan tjekke ruten og årets løb ud her

Bliver vildt og vådt: Aalborgs store vandfestival Waater vender retur

Skrevet af: Stine Kjølby Christensen

Det var en sprøjtende succes, da Waater Festival sidste år fik premiere i Østre Havn.

I august måned fik Aalborg sin allerførste vandfestival, og efter en næsten ulidelig varm sommer kunne timingen vist ikke have været bedre.

Mod alle odds formåede Waater alligevel at ramme ind i de to dage på sommeren, hvor vandet flød fra oven.

Dette afskrækkede heldigvis ikke aalborgenserne fra at springe ombord, så festivalen alligevel fik den bedste start, de kunne forestille sig.

Derfor vender Waater selvfølgelig også tilbage i år. Denne gang den sidste weekend i august, 31. august – 1. september.

Igen i år kan erfarne og uerfarne vandhunde prøve kræfter med almindelige og ualmindelige vandaktiviteter i både sikre og trygge rammer.

Festivalen byder på alt fra et spring på Danmarks største Waater Blob, leg med SUP boards, mega SUP board, flydende trampolin, dyk på land, ture i kanoer og kajakker, adgang til Kabelparken og GoBoats – og meget, meget mere.

Igen i år er alle aktiviteter helt gratis. 

Over overfladen vil der ose af ægte festivalstemning og kunne købes måde mad, is og kølige drikke.

Programmet vil blive offentliggjort løbende, men allerede nu står det klart, at årets festival bliver endnu større og vildere end den sidste.

Et vådt og vildt firmarrangement

Udover at underholde festivalens publikum med de mange vandaktiviteter, har Waater også gjort en aktiv indsats for at få inkluderet byens virksomheder og de ansatte, der er friske på en van(d)vittig oplevelse, og samtidig opnå en stor og anderledes eksponering under festivalen.

Dette sker primært i festivalens hovedkonkurrence, hvor tilmeldte virksomheder dyster mod hinanden på den store, oppustelige luftpude.

Waater ønsker nemlig også at festivalen skal være et oplagt firmaarrangement, hvor lokale virksomheder kan konkurrere mod andre, imens flere tusinde publikummer kigger på.

”For det første er aktiviteten enormt sjov i sig selv, hvor man som kollegaer kan være sammen på en helt anderledes måde, end hvis man fx går ud og tager et spil bowling,” forklarer Nichlas Tougaard, som til dagligt er Partner og kreativ Direktør i reklamebureauet Det nye Sort – og derudover idémanden bag Waater.

”Som deltagere i konkurrencen har man både mulighed for at lege med udklædning og gadgets – mens man samtidigt eksponerer virksomheden og dens image på en helt ny måde.”

Bliv eksponeret på en anderledes måde

A. Enggaard og Handelsbanken har allerede skrevet sig på deltagerlisten, hvoraf op til 9 ansatte kan danne et hold.

Tre af de 9 får lov at vise sine talenter på Blobben, der bedømmes ud fra henholdsvis flotteste udklædning, bedste moves, højden på springet og den vildeste landing i vandet.

“Mens virksomheder får lov at slå sig løs, så kan publikummerne jo samtidigt få lov at opleve virksomhederne i helt andre roller, end de er vant til at se dem i.

Man bliver knyttet sammen med en positiv oplevelse, og der ligger nogle rigtig gode værdier i at turde være med i noget anderledes og vise sig fra en sjovere side, end man måske normalt forbinder bankdirektører eller revisorer med.

Og så er man jo også bare med til at støtte op om et sjovt og lokalt arrangement,” forklarer Nichlas.

Den store Blob-konkurrence finder sted på festivalens åbningsdag og har plads til 10 deltagende virksomheder.

Så kunne du og din virksomhed tænke sig at tage del i festlighederne, så læs mere eller tilmeld jer lige her.