Miljøvenlige produkter – Cossy øger indholdet i plejeprodukter for at skåne miljøet

Skrevet af: Redaktionen

I disse tider er der stor fokus på miljøet, både når det gælder råvarer, men især når det kommer til privatforbruget.

Flere og flere forbrugere, især den yngre del, er meget opmærksomme og har stor fokus på at købe miljøvenligt.

Derfor vælger de i højere grad produkter, som på den ene eller anden måde, skåner miljøet, eller i hvert fald sparer det for mere belastning end højest nødvendigt.

Der er flere måder, hvorpå produkter kan laves miljøvenlige. F.eks kan der anvendes genbrugsplast fra havene.

Eller bare genbrugsemballage. Andre omlægger produktionen, og vælger kun ingredienser og råvarer, som er gode for miljøet.

Hos plejeproduktmærkerne Cosmos Co og Cossy er man dog gået i en helt anden retning, end det man traditionelt ser i beauty branchen.

Væk med overflødig emballage

“Hos Cosmos Co og Cossy har vi skåret overflødig emballage væk.

Det vil sige, ingen af produkterne kommer f.eks i papæsker, selvom det ser mere lækkert og indbydende ud, fordi kunderne alligevel smider æskerne ud, når de kommer hjem,” fortæller ejer Morten Kristensen.

“Desuden har vi stor fokus på, hvor meget indhold der er i vores produkter. Mange brands har små produkter, fordi det tvinger forbrugeren til at handle oftere.

Vi har tilpasset indholdet i vores produkter, så det holder 3-6 mdr minimum.

Det betyder, at du får flere ml eller gram i hvert produkt, og det reducerer mængden af emballage markant.

Det kræver nemlig kun 10% mere emballage, at øge mængden fra 50 ml i en creme til 100 ml, eller 30% mere emballage at øge mængden fra 30 ml til 100 ml i en olie,” forklarer han videre.

Det er ingen hemmelighed, at der skal bruges markant mindre emballage, når mængden pr produkt stiger, men når det kommer til skønheds- og plejeprodukter er det samtidig vigtigt, at kunden får brugt produktet, før det bliver for gammelt.

Cosmos Co og Cossy har via undersøgelser fundet frem til, hvor længe en traditionel kunde er om at bruge et givent produkt, og derudfra lavet en beregning på, hvor meget hvert produkt skal indeholde.

“Indenfor skønhedsbranchen er det største problem, det massive spild af ressourcer på pap, plastik og andet emballage, som ingen praktisk effekt har.

Det er ene og alene salgsfremmende, og den del har vi fravalgt, da det kan spare miljøet for betydelige mængder affald,” uddyber Morten Kristensen.

Samtidig forsøger de to brands at bruge emballage produceret af genbrugsplast, således at produkterne er så miljøvenlige, som det er muligt.

Og der opfordres til, at kunderne bruger hele produktet, før emballagen genanvendes, f.eks til egne DIY produkter, eller alternativt sendes til genbrug.

Det gør en forskel

Der er ingen tvivl om, at vi i fremtiden kommer til at se en masse tiltag til, hvordan man kan reducere forbruget af især emballage, som udgør en væsentlig del af de produkter, som vi køber og sælger.

Og her er indholdet i et produkt ligeledes afgørende. For kan man øge mængden, kræver det ikke meget mere emballage, dette gælder også for fødevarer, rengøringsartikler mm.

Faktisk er store produkter en fordel, når det gælder miljøet, da emballagemængden kan reduceres markant.

Selve produktet vil blive fragtet ud i butikkerne eller hjem til dig, enten ved et storkøb, eller ved 2-3-4 stk produkter over tid.

Derfor husk på næste gang du handler, at det faktisk er godt for os alle, hvis du køber de store produkter f.eks af vaskepulver, cremer, shampoo, fødevarer mm, så længe du selvfølgelig anvender produktet, inden det bliver for gammelt.