Månedens klumme – Inge Ørtoft fortæller: ”Nye” metoder skal i brug
Boligmarkedet er under forandring, og det betyder at køberne er mere tilbageholdende end vi har været vant til.
I et boligmarked hvor renterne er lige så ustabile som ens kropsvægt i december, kræver det tilpasninger for at følge med. Det gælder både for sælger, køber og os som ejendomsmægler.
Turbulent år
Det har på mange måder været et turbulent år, og handlen med fast ejendom, har gennemgået en markant forandring. Hvad der begyndte med lystig handel, og prisfremgang endte med en kraftig opbremsning i salget samt de største prisfald i mere end 10 år. VIGTIGT de prisfald der bliver nævnt i pressen, er meget unuanceret, da vi slet ikke ser de prisfald i Nordjylland der bliver vist på TV , vi har så desværre heller ikke haft samme prisstigninger som København/Sjælland/Århus og dele af vestkysten.
Sommerhusene har det godt
Vi er nødt til også at nævne sommerhusene, helt for sig selv, her har rutsjeturen faktisk ikke været nævneværdig i forhold til de to øvrige boligtyper. På den måde er fortællingen om sommerhusene i 2022 et lille lysglimt i en ellers mørk tid. (men jeg tør ikke spå om 2023, med de stigende forbrugspriser).
Kigger vi på prisudviklingen, lå salgspriserne for sommerhuse i december 1,5 procent højere end på samme tidspunkt i 2021. Dermed er sommerhusene den eneste boligtype, der kommer ud af 2022 med en prisstigning.
Sommerhusene går på ingen måde uden om de ændrede vilkår, som har vendt op og ned på boligmarkedet i 2022. Men markedet for sommerhuse har reageret langsommere og mindre kraftigt på den tumult, som der har været i samfundsøkonomien i 2022. Og når vi taler statistik, skal man også huske at få det hele med. Vi har ikke set de store fald på priserne, til gengæld så vi en hård opbremsning på antal styk der blev solgt.
Der er ingen tvivl om at køberne ikke slår til så hurtigt, som vi har været vant til, når de skal handle sommerhus. Det er derfor vigtigt at den rigtige salgs-strategi bliver lagt fra starten, når dit sommerhus skal sælges.
Ny og alternativ markedsføring af boligen
Vi bliver nødt til at tænke ”ud af boksen” og give markedsføringen en ekstra skalle så vi også får de købere ud af busken, der ikke aktivt er på boligmarkedet – eller måske søger et andet sted, forstået på den måde at vi har mange købere der bor i Aalborg, der primært søger sommerhus på vestkysten. De køber rammer vi via algoritmer og vores digitale værktøjer – vi kan opfylde købers drøm om et sommerhus, de får det rigtige hus bare med en anden placering.
Vi har unikke, digitale løsninger til at få solgt sin bolig. Vi har stor succes med Nybolig Visual og Nybolig SmartSalg.
Med Nybolig Visual får du en visuel boligstyling, hvor din bolig opdateres med en billedbehandling, der viser, hvordan din bolig kan komme til at tage sig ud i fremtiden med ny indretning, ny farve på facaden eller noget helt andet. Måske det lige er farven på dit sommerhus facaden, der afholder en køber fra at bestille en fremvisning?
Nybolig SmartSalg er et fantastisk værktøj til at få din bolig eksponeret til mange mennesker, men primært til dem der har vist interesse for sommerhuskøb på nettet.
SmartSalg opfanger og sørger for at eksponere dit sommerhus til de personer der har søgt på vestkysten, søgt boligindretning af sommerhuse, klikket på en salgsopstilling på facebook og mange andre steder. Mange købere ender med at finde drømme sommerhuset i et helt andet område end først havde planlagt, da de bliver eksponeret for områder og boliger, de aldrig selv havde søgt aktivt efter.