Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Kun i Aalborg: Gymnasium klar med uddannelsestilbud til unge med særlige behov

Af Emil Kjær Jørgensen
PR-foto
PR-foto

Unge med psykiatriske diagnoser gennemfører i mindre grad en ungdomsuddannelse sammenlignet med unge generelt.

Det problem bliver der nu gjort noget ved i Aalborg.

Aalborg City Gymnasium præsenterer et helt unikt uddannelsestilbud under navnet STX FLOW.

Det er skræddersyet til at imødekomme behov hos unge med ADHD/ADD, stress, angst, depression eller lignende udfordringer.

Det skriver Aalborg City Gymnasium i en pressemeddelelse.

Noget helt særligt

STX FLOW er en 2-årig STX-uddannelse, der strækkes over 3 år, med fokus på at skabe et miljø, der støtter personlig udvikling og trivsel.

Unges trivsel har påkaldt sig en del opmærksomhed på samfundsmsamfundsmæssigt og politisk niveau de seneste år Desuden viser flere undersøgelser også en uddannelses ulighed, når det kommer til unge med diagnoser.

“De seneste tal taler deres tydelige sprog. Vi ved f.eks. at 44,4% af 18-årige med ADHD ikke er i gang med en ungdomsuddannelse. Et tal, der er mere end blot en statistik – det er en indikator for deres fremtid.

Med et initiativ som dette kan vi forhåbentligt sikre, at de unge ikke blot overlever, men trives og dermed kan bidrage til vores samfund på lige fod med deres jævnaldrende,” fortæller Daniel Viholm, bestyrelsesmedlem i ADHD-foreningen.

Mistrivsel blandt ungdommen er generelt et problem. Men særligt unge med mentale diagnoser trives dårligere på ungdomsuddannelserne sammenlignet med unge uden.

I uddannelsesmæssig sammenhæng ved man, at der er en tæt sammenhæng mellem elevernes faglighed samt deres sociale og mentale trivsel. Elever, der ikke trives på deres uddannelse, kan have svært ved at rykke sig fagligt.

Denne uddannelses ulighed og generelle mistrivsel ønsker man nu at gøre op med gennem vores nyeste uddannelsestilbud: STX FLOW

Hvad er STX FLOW?

STX FLOW er en tilpasset STX-uddannelse, hvor de kreative fag som billedkunst, drama og musik samt idræt og oldtidskundskab er pillet ud af skemaet. Dette efterlader luft til at fokusere på trivsel og ro.

På den måde får de studerende bedre mulighed for at koncentrere sig om deres personlige udvikling og de fag, der er centrale for deres fremtidsdrømme.

”Vi har i noget tid kunnet se et behov for at oprette en gymnasial uddannelse til denne gruppe af unge. Som giver den unge direkte adgang til universitetet, men som foregår i stille, rolige og rummelige omgivelser. Så nu handler vi,” fortæller Anders Bach, konstitueret rektor, Aalborg City Gymnasium.

Kun i Aalborg: Gymnasium klar med uddannelsestilbud til unge med særlige behov
PR-foto

STX FLOW er et tilbud til studerende, der har brug for ekstra støtte og rum til udvikling på grund af en diagnose såsom angst, depression, ADHD/ADD eller stress. Studerende, der tvivler på deres evne til at gennemførere enen STXSTX på grund af personlige og sociale udfordringer.

Uddannelsen er også åben for dem, der tidligere har oplevet vanskeligheder på gymnasialt niveau, hvilket har påvirket deres trivsel. Og der er meget, der tyder på, at flere og flere unge er i dårlig trivsel:

”Der er en fortsat stigning af unge som mistrives på flere parametre, derfor er der også behov for uddannelser som sætter trivsel og forebyggelse på skemaet”, udtaler psykolog Louise Fransgaard.

Udover fokus på trivsel og færre fag, er der også andre tiltag, som skal hjælpe de unge gennem uddannelsen. De studerende får eksempelvis et fast undervisningslokale, færre klassekammerater, en forskudt mødetid, kortere skoledage, hjælp til overblik og planlægning, en fast støtteperson,tteperson, lektiefritlektiefrit fførste skoleår og ikke mindst opmuntring og tiltro.

Alt i alt tiltag, som kan gøre en afgørende forskel for om man klarer sig godt igennem uddannelsen.

Optagelse på STX FLOW kræver, at ansøgere har gennemført 9. klasse mindst 1 år tidligere.

Ansøgere med dokumentation for angst, ADHD/ADD, stress, depression, skolevægring eller andet vil blive evalueret gennem individuelle optagelsessamtaler med skolens studievejledere.

Del artikel