Fuld fart på Simon’s: Frokost-koncept er populært

Skrevet af: Stine Kjølby Christensen

I nogle ellers ret små lokaler tæt ved City Syd finder man en mand, hvis passion og ambition virkelig skinner igennem.

I over 10 år har unge Simon Bak bevæget sig selvsikkert inden for fødevarebranchen.

Først som bager, senere som konditor og i 2014 afsluttede han sin svendeprøve efter 3 år som kokkeelev på Bryghuset Vendia i Hjørring.

Vendia beskæftiger sig primært inden for gourmet og anbefales blandt andet i Michelin-guiden for 2017.

I dag er Simon tilbage i Aalborg, og er blevet manden bag den enormt populære catering-virksomhed, Simon’s.

Frokostordning uden kompromis

Simon har alle dage vidst, at han brænder for køkkenet, og det der kan skabes deri.

Især kvalitet og god, hjemmelavet mad har været en mærkesag for ham, og med sine mange kompetencer i bagagen, er det lykkes ham at skabe sin helt egen virksomhed, som kunne samle alt, hvad han kan – under ét og samme tag.

Og ikke nok med dét: Simon’s, som hans catering selvfølgelig hedder, er ovenikøbet en af byens mest populære.

”Jeg er udlært i nyt nordisk mad kombineret med det franske/klassiske køkken, men det er lidt langt fra det, vi laver i dag,” fortæller Simon, som i dag leverer hjemmelavede frokostordninger til nogle af byens større virksomheder; blandt andre Konxion og advokatfirmaet STORM.

”Min mission er at levere det bedste catering i hele Aalborg. Alt er lavet helt fra bunden, og der er ikke indgået nogle former for kompromisser med råvarerne,” siger Simon.

”Over hele linjen oplever vi, at vores kunder er glade og tilfredse. Det er jeg sindssygt glad for, for de skal virkelig føle, at vi forkæler dem, og at det er det hele værd.

Fokus på det høje niveau

Simons passion og engagement er ikke til at overse. Ord som ansvarsbevidst, målrettet og dog ydmyg skinner igennem; og tilsammen er måske netop disse karaktertræk med til at kokkerere opskriften på ægte aalborgensisk succes – med en krydderurt på toppen.

”Man forpligter sig ved at have store ambitioner, men samtidigt har jeg på ingen måde lyst til at træde nogen over træerne.” siger Simon ydmygt og uddyber:

”I stedet for at fokusere så meget på, hvad andre gør, så er det bedre bare at lægge et højt niveau og rette sit fokus mod sig selv.

Du kan ikke ”vinde” prisen som den bedste, så det er vigtigere, at du bare hele tiden arbejder på at være det.”

Et troværdigt og personligt brand

I dag er der fuld fart på Simon’s – faktisk så meget, at Simon foreløbigt har været nødt til at ansætte tre ekstra medarbejdere til at assistere ham i travlheden.

”Jeg startede jo Simon’s, fordi jeg gerne ville være mig selv, og ikke være afhængig af nogen. Derfor var det faktisk ret svært at skulle give noget ansvar fra mig og omstille sig til, at andre skulle udføre mit arbejde.

Men der kommer aldrig ikke noget ud af døren, uden at jeg har kvalitetssikret det – og det er oftest også mig selv, som leverer maden.

Folk skal føle, at der er personlighed bag alt, vi serverer, og derfor føler jeg også det er vigtigt, at man viser ansigt.”

Kunderne skal prøve det mindst en uge

Generelt arbejder Simon meget med sine kunder, og konstruktiv feedback er næsten obligatorisk.

”Jeg har en regel om, at kunderne mindst skal prøve det af i en uge, før de får lov til at skrive en kontrakt. Ingen skal føle, at jeg fører dem bag lyset, og alle skal have en god oplevelse,” siger Simon.

Men høj kundetilfredshed er bestemt heller ikke en mangelvare, og Facebook afslører også en gennemsnitskarakter på 5 ud af 5 stjerner.

”Jeg er meget glad for den begejstring, mine kunder altid udviser.

Folk er altid meget taknemmelige og takker mig ligefrem for maden – men det er jo mit arbejde, og jeg er bare glad for, at min egen idé om, hvad god mad er, også falder i smag med andres.” slutter Simon.

Over 5000 input til DNA Aalborg: Vi udvikler Aalborg sammen

Skrevet af: Michael Qureshi

I slutningen af 2018 viste nye tal fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, at nordjyderne suverænt er dem, som er født samme sted, hvor de også bor.

79 procent af borgerne i Nordjylland er født her, og især i Aalborg bliver en høj procentandel her hele livet igennem.

De tal og den konklusion kan fint kobles sammen med Aalborg Kommunes store visionsproces i efteråret 2018.

Den blev døbt DNA Aalborg, og handlede om at inddrage borgerne i Aalborg Kommunes nye grundfortælling.

På baggrund af grundfortællingen og de flere end 5.000 input fra borgerne har Aalborg Byråd nu defineret fem pejlemærker for fremtidens Aalborg.

Rygende skorstene, beton og eternit og tre retter for 99 kr. på byens restauranter hører til fortidens billede af Aalborg.

Stolthed, fællesskab og ønsket om at skabe kommunens fremtid sammen skinnede igennem i de mange svar og input.

Borgmesteren; fantastisk proces

MigogAalborg har snakket med Aalborgs borgmester Thomas Kastrup-Larsen om DNA Aalborg og ikke mindst konklusionen på visionsprocessen.

Hvor vigtigt var det for jer at mærke, at kommunens borgere kastede sig ind i DNA-processen?

“Det har været en fantastisk proces, hvor borgerinddragelsen har været nøglen til succesen.

Vi havde et stort borgertopmøde i november i AKKC, hvor borgerne var virkelig engagerede og kom med konkrete forslag til, hvordan vi politikerne på bedste vis skaber fremtidens Aalborg.

Vi udvikler Aalborg sammen, og derfor har det været så afgørende at få borgerne med.”

Hvad har du især bidt mærke i, at aalborgenserne ønsker?

“Infrastrukturen lyser tydeligt op – helt rødt – som symbol på alle dem, der er trætte af holde i kø ved Limfjordstunnellen.

Derfor er det nye samarbejde i Aalborg Alliancen så fantastisk, for det skal være med til, at vi ikke bare snakker om en tredje Limfjordsforbindelse, men at asfalten også rulles ud og skaber bedre forbindelser for både borgere, pendlere og virksomheder.

Aalborg Alliancen er et samarbejde mellem Aalborg Kommune og erhvervslivet, der skal sikre virksomhederne arbejdskraft, nedbringe ledigheden og medfinansiere en tredje Limfjordsforbindelse. Der er virkelig stor opbakning.

BRT-løsningen (Bus Rapid Transit) er også på vej, så det bliver lettere at komme fra Vestbyen og ud til AAU og det nye supersygehus.”

Presseudsendelse kan frit anvendes ved omtale af:
Aalborg Kommune. Borgmester
Thomas Kastrup-Larsen
Foto: © Lars Horn / Baghuset.
Dato: 19.06.18

Borgerne i Aalborg Kommune vil være grønne

Grøn balance er også et af pejlemærkerne. Hvad tænker du om det?

“Borgerne i Aalborg Kommune vil være grønne, og det gør mit ”grønne” hjerte stolt. Vi er i førersædet, når det gælder om at tænke og handle bæredygtigt.

Vi bygger blandt andet bæredygtige ungdomsboliger, og vi vælger en miljøvenlig transportform med BRT-løsningen.

Det er vigtigt, at vi skaber en kommune, hvor fremtidige generationer kan nyde godt at de smarte valg, vi træffer i dag.

Borgerne er bekymrede for, at vi bygger for tæt og højt. Det er vigtigt, at der er plads til åndehuller også i byen.

Det har vi allerede handlet på.

Borgerne bliver nu inddraget i udformningen af vores nye arkitekturpolitik i Aalborg, der også gælder for højhus-området.”

Hvad kan du mærke, at især den yngre del af borgerne ønsker?

“Store events og oplevelser er også højt på borgernes ønskeseddel. Til sommer er vi igen vært for The Tall Ships Races, der bliver en folkefest med gratis koncerter på havnefronten, maritim stemning og et af Danmarkshistoriens største fyrværkerishows, der fyres af fra Limfjordsbroen.

Samarbejdet mellem erhvervslivet og uddannelsesinstitutionerne skal også kun forstærkes.

Vi er allerede hamrende dygtige og seje til at samarbejde.

Det er hele tiden i bevægelse. Vi har lige åbnet iværksætterhuset GrowAAl. Huset skal skabe et sprudlende og spændende netværk på tværs af eksisterende kontormiljøer og iværksættere.

Vi vil gerne være med til at sikre, at flest mulige iværksætter får succes.”

getmetravelled.com, Utzon Center

Hvordan skal resultaterne bruges proaktivt?

“Helt overordnet har alle borgernes inputs og hele processen gjort det helt klart, at ”vi udvikler os sammen”. Det er unikt for os, at vi er så gode til at samarbejde, løfte i flok og skabet resultater sammen i Aalborg Kommune.

Aalborg Byråd har nu et unikt grundlag at arbejde ud fra, fordi det har været en så borgerinddragende proces.

Nu ved vi, hvilken retning borgerne ønsker, at vi skal arbejde.

Det er vores opgave at få omsat pejlemærkerne til konkrete tiltag, og det er vi allerede i fuld gang med.

”I Grøn Balance” er et af pejlemærkerne – det har længe været et vigtigt område – men det er oplagt at hæve ambitionsniveauet fordi, vi kan se sort på hvidt, at det er et stort ønske hos borgerne.”

Fem pejlemærker er hevet ud af de mange tusind besvarelser.

  • Alle kan noget
  • Med gode forbindelser
  • Med store oplevelser
  • I grøn balance
  • I fællesskab

Pejlemærkerne vil nu indgå i det politiske arbejde og i Aalborgs Kommunes forskellige strategier.

Du kan læse mere – https://www.aalborg.dk/viudviklerossammen

Musik på tværs af generationer: Oplev unik koncert på Aalborg Teater

Skrevet af: Stine Kjølby Christensen

De kommer fra hver sin baggrund, de er født i hver sit århundrede, de har set verden gennem syv forskellige øjne – men på Aalborg Teater forenes de i deres fælles kærlighed til musikken.

Siden d. 2. februar har teaterets eksperimenterende og anmelderroste forestilling Spotify og Radio Luxenbourg spillet på Lille Scene.

De medvirkende er hentet direkte fra Aalborgs gader og er hver især et billede af musikkens udvikling på tværs af smag, køn og ikke mindst generationer.

Foto: Lars Horn / Baghuset

Der er nemlig intet mindre end 40 år mellem den yngste og den ældste skuespiller, hvilket giver publikum en helt unik mulighed for at komme med på en historisk rejse, der samtidigt slår fast, at musikken ikke kender til grænser.

Det er den syvende forestilling på Borgerscenen, hvor helt “almindelige” aalborgenserne kan stille op til casting.

Denne gang var man på udkig efter nogle personer, der kunne uden at blinke, ville kunne sætte en særlig tone på scenen – og turde fortælle sin musikhistorie.

To af dem er Ole Sten og Frida Nørgaard.

Sammen om musikken

Ole og Frida er to personligheder, der er til dagligt bor i hver sin generation – og derfor ikke umiddelbart et par, man forestillede sig, kunne udvikle et tæt venskab.

Men da MigogAalborg mødtes med dem til en snak om den helt unikke forestilling, de jo begge medvirker i, mærkede man straks en dyb respekt overfor hinanden – og ikke mindst gensynsglæden, selvom de mødes seks dage om ugen på Lille Scene.

“Jeg havde slet ikke tænkt, at jeg ville blive venner med dem, der er ældre end mig,” fortæller Frida, som er én ud af stykkets fire unge, mens hun kigger på Ole.

“Men jeg synes da Ole og jeg er blevet meget gode venner!” fortsætter hun med et grin – og Ole er heldigvis enig:

“Man er ikke så fremmede overfor hinanden – musik kan virkelig skabe en bedre kontakt mellem mennesker.”

Foto: Lars Horn / Baghuset

Én af forestillings hovedpunkter er netop også at vise, hvordan musik kan skabe fællesskaber og få folk til at komme tættere på hinanden.

“Man lærer virkelig hinanden at kende, når man skal spille musik sammen,” forklarer Ole:

“Ikke nok med at vi alle kan lide musikken, så kan vi også grine sammen omkring den. Hvis den ene synes, at noget lyder skod, så er det lovligt at sige det. Vi må gerne have en mening, og det bringer os samtidigt tættere sammen.”

“Præcis. Hvis vi for eksempel stod og lavede portrætter af hinanden, så ville det jo ikke være okay at sige “Hold kæft, hvor er det grimt!” – men det må vi gerne her.” understreger Frida.

Foto: Lars Horn / Baghuset

Erfarne skuespillere udfordres

De medvirkende har alle erfaring med at stå på scenen – og både Ole og Frida er ligefrem erfarne.

Der er altså ingen grund til at frygte, at man møder op til en eksperimenterende amatørforestilling, hvor skuespilspræstationerne er påtagede eller fyldt med fejl.

Foto: Lars Horn / Baghuset

Men alligevel fortæller Ole og Frida, at de i den grad er blevet udfordret i Spotify og Radio Luxenbourg – de spiller nemlig sig selv.

“Jeg har efterhånden spillet teater i 15 år, så jeg har været vant til et stramt manuskript, der fastslog præcis hvad jeg skulle sige.

Denne gang har min egen historie været med til at forme stykket, og forestillingen er lagt an til, at vi skal snakke intimt med publikum; vi skal få dem med i historien,” forklarer Ole, og Frida nikker:

“Jeg synes faktisk, det har været vildt svært at spille sig selv! Jeg har hele tiden lyst til at være mere teatralsk og pynte på historien, fordi jeg er så opsat på, at publikum skal grine og få en god oplevelse.

Nogle gange føler jeg mig helt kedelig, fordi jeg ikke har oplevet kvart så meget, som de andre!” siger hun med et grin.

Foto: Lars Horn / Baghuset

Smukke stemmer og fantastiske historier

Udover en række fortællinger gennem den enkeltes musikalske historie, så er forestillingen også bygget op som en underholdende teaterkoncert.

Både Frida, Ole og de øvrige fem medvirkende synger og spiller mellem deres anekdoter; alt fra uforglemmelige klassikere, deres yndlingsnumre, de største ballader og popnumre, man aldrig glemmer.

Blandt andet synger Ole på et tidspunkt en duet med 75-årige Lotte: og sangen er selvfølgelig ingen ringere end Hit Me Baby One More Time med Britney Spears.

Foto: Lars Horn / Baghuset

En scene som, hvis man har overværet forestillingen, nok stadig kan bringe et smil på læberne.

“Selvom vi har hørt på hinanden hver eneste aften, så kan jeg stadig blive helt paf og imponeret over, hvor gode de allesammen er. Frida synger jo, så englene græder!” fortæller Ole.

“Halvvejs i forestillingen kan jeg stadig falde i staver over dem og pludselig komme i tanke om, at jeg jo også snart selv skal huske at lave noget!” slutter han med et grin. 

Vind fire billetter

Når Ole og Frida går på scenen for sidste gang d. 6. marts, bliver det altså også sidste gang, at man får chancen for at opleve Spotify og Radio Luxenbourg.

Historien forlader scenen med skuespillerne, og vi kan derfor kun anbefale, at man under sig selv denne fuldstændig unikke rejse på nodernes vinger.

Uanset om du er til heavy metal, klassisk musik eller bare storforbruger af Spotify.

Du kan købe billetter lige her.

OBS! Husk at unge el. studerende kan få billetter fra kun 80 kr.

I samarbejde med Aalborg Teater har vi fået lov at udlodde fire billetter til forestillingen. 

For at deltage, skal du (i kommentarfeltet på Facebook) skrive navnet på dem, du vil have selskab af. 

Vi trækker 1 vinder af 4 billetter onsdag d. 20. februar 2019. 

Espresso House var første skridt: Plantorama vil være et oplevelsescenter

Skrevet af: Stine Kjølby Christensen

Der har været fart over feltet, siden Plantorama åbnede deres første butik i 1987.

Det hele startede med et gartneri i Egå ved Århus, og i dag er Plantorama Danmarks største have- og dyrecenter fordelt over 11 forretninger i Danmark.

Men der skal dog meget mere end grønne fingre til at drive en forretning af den størrelse.

Derfor har Plantorama gennem årene også valgt at supplere med forskellige tiltag, der kan dække alle kunders behov.

Kombiner indkøbene med kaffehygge

Seneste skud på stammen i Aalborg er Espresso House i to etager, der flyttede ind i centeret i februar 2018.

Her er man gået all in på dyrkningen af kaffekunsten, og visionen om, at Plantorama i højere grad skal være et oplevelsescenter, er i den grad lykkes.

Modsat mange andre kaffebarer – eksempelvis dem i midtbyen eller i storcentre – så hersker der i stedet en rolig og afslappet stemning, når du slår dig ned på førstesalen i Espresso House i Plantorama.

Her kan du nyde din nybryggede kaffe med direkte udsigt til årstidernes skiften.

“Der er en helt anden ro herude end inde midt i et storcenter. Man kan sidde og observere, spille spil eller bare nyde en tiltrængt pause sammen. De tager sig god tid, og det er en tendens, som vi gerne vil støtte op om,” fortæller Henrik Christiansen, Centerchef for Plantorama i Aalborg.

“De fleste børnefamilier ved, at det ikke altid er en fornøjelse at handle, men Plantorama er et sted, hvor man kan klare både indkøbene og samtidig sikre familiehyggen,” tilføjer han.

Aktiviteter for alle

Hvert år indfører Plantorama flere og flere aktiviteter, så det aldrig bliver kedeligt at komme på et grønt besøg – uanset om du er mor, far, barn eller bare på tur alene.

“Selvom vi har mange kvadratmeter, er vores miljø så åbent opbygget, at man ikke lige bliver væk fra hinanden. Børnene kan kigge på dyrene, mor og far kan kigge på planter, eller måske læse avisen over en kaffe.

Vores kunder kan få timer til at gå herude, og det er jo en fornøjelse for os at overvære.”

På trods af at være en stor nordisk kæde, så er netop denne Espresso House ejet af Plantorama. Det betyder, at de kan være med til at sætte sit eget præg på menukortet – og derudover er ekspedienterne de samme, som du kan møde i resten af centeret.

“Espresso House og Plantorama arbejder lidt inden for de samme overskrifter med mennesker og kvalitet som vores primære værdier.

Det er også derfor, at vi vælger at få et veletableret brand herind, så vi ikke selv behøver at eksperimentere en helt masse.”

Kaffebaren har altså formået at blive integreret som en del af Plantorama-familien. Og det bliver langt fra det sidste tiltag, vi kan opleve derude.

Endnu flere oplevelser i fremtiden

Henrik afslører, at der blandt andet er et legeland på tapetet – og så skal boligafdelingen også have en ordentlig overhaling.

“Vi vil hele tiden gerne optimere os og bevise, at vi kan og vil meget mere end “bare” at sælge planter.

Vi vil gerne give folk en oplevelse, der varer i længere tid end fem minutter.

En oplevelse, som de får lyst til at komme tilbage og få igen og igen.

Det er helt sikkert vores største mål.” slutter Henrik.