Annonce
Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Eneste Aalborg-hotel: Comwell Hvide Hus tildeles økologisk bronzemærke

Af Mads Schytte (Gastromand)

I en tid hvor der er tungt fokus på bæredygtighed og økologi er mange i hotel-og restaurationsbranchen gået med på denne gren.

Derfor bliver fredag den 1. september en stor dag for Aalborg-hotellet Comwell Hvide Hus.

Det bliver blot det andet hotel i hele Nordjylland, som denne dag officielt tildeles det økologiske bronzemærke.

Hele Comwell Hotels-koncernen har i over et år haft bæredygtighed på dagsordenen, og for Comwell Hvide Hus er det økologiske bronzemærke en milepæl i det arbejde.

To hoteller i Nordjylland har mærket

Det er kun Comwell Rebild Bakker i hele Nordjylland, der har det økologiske bronzemærke fortæller man til MigogAalborg.

”Vi er stolte over at Comwell’s hoteller er de eneste hoteller i Nordjylland med det økologiske spisemærke i bronze. Bronzemærket er en del af vores strategi omkring en mere bæredygtig drift. Vi ønsker at bidrage til FN’s 17 verdensmål,” siger Mette Bonderup, direktør på Comwell Hvide Hus.

For at få certificeringen med det økologiske bronzemærke skal man blandt andet dokumentere, at minimum 30-60 procent af alle indkøb på fødevarer og drikkevarer er økologiske. Hver måned laver Comwell Hvide Hus eksempelvis et økologiregnskab, som fødevarestyrelsen kan kontrollere.

Reducerer madspild med 25%

”Vi forventer, at vi reducerer vores madspild med 25%, og vi har uddannet 25% af vores medarbejdere til bæredygtige ambassadører i samarbejde med hotel- og restaurant skolen i København.

Selv om økologi er dyrere, bliver det ikke dyrere for gæsten når vi bruger råvarerne optimalt. Eksempelvis laver vi selv vores økologiske sirups til vores lækre cocktails i bar V,” forklarer Mette Bonderup.

Ikke hellige på Hvide Hus

Hun fortsætter;

”Vi er ikke hellige, vi vil bare gerne være en bedre udgave af os selv for gæstens skyld. Det har kostet blod, sved og tårer at omstille os – men ikke penge. Vi arbejder blot på en langt klogere måde.

Det sværeste har været at ændre vaner og forestillinger om hvad vores gæster gerne vil have – vi har lært meget i den proces”

Del artikel

Andre læser også