Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Designede kun til vennerne: Nu får Mani Pine bestillinger fra hele Europa

Af Michael Qureshi
Duoen bag Mani Pine Nicolai Adamsen (tv) og Jonas Dam
Duoen bag Mani Pine Nicolai Adamsen (tv) og Jonas Dam

Som barndomskammerater brugte Aalborg-drengene Nicolai Adamsen og Jonas Damm mange timer på at skrue og save i alt muligt.

Fra legehuse, modelskibe, knallerter og mindre byggeprojekter. Hænderne var godt skruet på dem begge, og venskabsbåndet var stærkt.

Alligevel var det lidt tilfældighedernes spil, der gjorde, at de i dag er et succesfuldt makkerpar i en fremadstormende virksomhed.

Mani Pine laver custom made træmøbler både til private og virksomheder. Via de sociale medier får de bestillinger fra hele Europa, har produktioner i to forskellige byer og showroom i København hvor de deler plads med det verdensberømte arkitekt-hus BIG Group.

Designede kun til vennerne: Nu får Mani Pine bestillinger fra hele Europa

Det har så sandelig taget fart fra de dage, hvor Nicolai og Jonas blot lavede møbler ud af kraftigt træ til sig selv.

Møbler til Radisson Blu og Thorkild Kristensen

MigogAalborg møder den innovative duo i deres værksted i Aalborg Øst, hvor de sætter ord på eventyrrejsen. I Aalborg har de blandt andet leveret møbler til det nyrenoverede Radisson Blu og ejendomsmæglerkæden Thorkild Kristensen.

“Det startede jo egentlig med, at vi lavede møbler til os selv. Da vi lagde resultaterne ud på vores sociale medier, begyndte det lige så stille at sprede sig som ringe i vandet. Så fik vi bestillinger fra venner og deres netværk, og det var fedt at gøre folk glade med vores kreativitet,” forklarer Nicolai Adamsen.

Der var heller ikke noget i deres respektive karrierevalg, der tydede på, at de skulle designe lækre håndlavede produkter til mange mennesker.

Selvlært det hele

Nicolai var uddannet serviceøkonom og Jonas var i militæret. Ingen var gået håndværkervejen.

“Det er selvlært det hele, og det har også sin charme. Når du er udlært, så har du automatisk nogle begrænsninger, fordi du har lært, hvordan man skal gøre. Man får en mere kreativ proces, når det hele kommer impulsivt,” siger Jonas Damm.

Designede kun til vennerne: Nu får Mani Pine bestillinger fra hele Europa

Starten på den succesfulde designervirksomhed var mest en fritidsbeskæftigelse. En hobby der gav nogle spændende opgaver og supplerede økonomien.

“Det gik over stok og sten. Vi studererede om dagen, og producerede og leverede om aftenen og natten. Vi fik ikke meget søvn i den periode, og vi nåede et punkt, hvor vi var nødt til at vælge, om vi ville det her helhjertet.

På det tidspunkt fik vi et tilbud fra Bjarne Poulsen fra Lene Bjerre Design, om vi ville flytte derud. Det kunne vi ikke sige nej til, og pludselig stod vi med et stort værksted og fragtcentral. Så havde vi ligesom en base at arbejde ud fra,” fortæller Nicolai Adamsen.

Fokus på markedsføring og forretningsplan

Derfra kom der fokus på en strategi om markedsføring på de sociale medier og ikke mindst en ordentlig forretningsplan.

Både Facebook og Instagram har været en god motor for at få udbredt kendskabet og få fremvist produkterne.

“De sociale medier er jo lidt vores største “showroom”. Det er her, vi kan vise, hvad vi laver, men samtidig også skabe et slags fællesskab. Vi har både seriøse og lidt mere personlige post.

Det skulle gerne være, at det er drengene fra Mani Pine, der har lavet bordet og ikke bare ManiPine. Det handler også om at få vist vores personligheder, så man kan se, hvem der står bag brandet,” siger Jonas Damm.

Stadig hands on på alle møbler

Mani Pine er i dag vokset tilpas meget, at de benytter sig af to eksterne produktioner. Men det er ikke ensbetydende med, at de har sluppet grebet om det, de sender afsted til kunderne.

“Hvis vi skulle opretholde vores leveringstider, så var vi simpelthen nødt til at outsource produktionen. Men alt bliver stadig nøje gennemtjekket af os her i Aalborg, så vi har stadig hands on på alt, hvad vi sender ud af døren. Det kommer ikke til at ændre sig,” lyder det samstemmende fra de to Aalborg-drenge.

Designede kun til vennerne: Nu får Mani Pine bestillinger fra hele Europa

Sådan vil de udvikle brandet

Der er også plads til at drømme stort med fokus på, hvordan forretningen og brandet skal udvikle sig.

“Hvis det står til os, så bliver Mani Pine på længere sigt et møbelbrand og ikke snedkerhus. Vi vil være et livsstilskoncept ligesom Hay eksempelvis. Det er lidt drømmen at være et koncept, der leverer alt til forbrugeren inden for møbler, interiør og livsstil.

Vi vil også rigtig gerne bruge mere krudt på at levere fede løsninger til virksomheder. Vi synes, det er spændende, når man skal levere et vinrum til en virksomhed eller 10 mødeborde,” siger Nicolai Adamsen.

Supplerer hinanden rigtig godt

De to barndomskammerater mener også, at de går godt i spænd som forretningspartnere.

“Jonas har den strukturerede hat på. Han styrer alt med økonomi, produktion, varebestillinger og så videre. Jeg er stik modsat.

Jeg står for udvikling, salg, markedsføring og meget af kundekontakten. Uden Jonas kunne jeg ingenting, og nok også omvendt. Det giver en sindssyg god styrke, at vi kan så mange forskellige ting,” fortæller Nicolai Adamsen.

Og selv om det er fascinerende at dele kontorlokaler med BIG Group og møde deres verdensomspændende kundekreds, så forbliver basen i Aalborg.

“De fleste af vores kammerater er flyttet til København. Men vi bliver her. Det er fint nok at rejse lidt frem og tilbage, men vi elsker Aalborg for alt, hvad byen står for. Det er stadig hyggeligt at gå en tur i midtbyen og møde en masse, man kender.

Et par uger i København er fedt, men så vil vi også hjem igen,” lyder det fra de to dynamiske gutter.