Blid træning for gravide: Fokus introducerer nyt hold for kommende mødre

Skrevet af: Stine Kjølby Christensen

De fleste kvinder, der har været igennem en graviditet, kender nok behovet for at komme i gang med træning, så kroppen kan get back to normal.

Her findes der en lang række muligheder og tilbud – men hvad, hvis man også har et ønske om at holde kroppen i gang under graviditeten?

Det er nu blevet en mulighed hos Fokus Folkeoplysning, der har skræddersyet et hold til de gravide kvinder, der ønsker at forkæle den voksende mave – og sig selv – lidt ekstra.

Holdet hedder “Blid træning for gravide” og er, som navnet antyder, blid træning for gravide.

Træning med hensyn til den gravide krop

Det er fysioterapeuten Lise Ree Høj, der står for undervisningen, og faktisk var det også hende, der opsøgte Fokus med idéen til holdet i første sted.

“Det er helt klart noget, som jeg selv manglede, da jeg fik to børn forholdvist hurtigt efter hinanden. Jeg manglede noget, hvor der blev taget fælles hensyn til, at man var gravid, og at øvelserne også var herefter.

Jeg kunne selvfølgelig godt tage på almindelige hold i et fitnesscenter, men så var det jo mit eget ansvar ikke at blive overbelastet og finde ud af, hvad der var godt og dårligt i forhold til at være gravid,” siger Lise Ree Høj.

På holdet Blid træning for gravide er programmet i stedet sammensat ud fra, hvad den gravide krop har behov for. Der er fokus på bækkenbunden og blide, naturlige bevægelser, der på bedste vis stimulerer både mor og baby i maven.

“Vi laver egentlig bare helt almindelige gulvøvelser med egen kropsvægt, som alle kan være med på. Det kan være alt fra squats og diagonalløft til balanceøvelser.

Derfor er øvelserne også helt perfekte at tage med hjem på stuegulvet, hvis man gerne vil træne mere end den ene gang om ugen,” forklarer Lise.

Målet om en sund krop – før, under og efter graviditeten

Én af dem, der har haft god gavn af holdet er Elin, der ellers har sørget for at holde sig aktiv med yoga i Yoga Huset. For hende er det nemlig vigtigt at holde sig i gang gennem sin graviditet – og her er Blid træning for gravide helt ideelt.

“Min oplevelse har også været, at der har været for få tilbud til gravide. Hvis man bare træner normalt, så er der større risiko for at få skader, og jeg vil jo også gerne have en sund krop, når jeg har født,” siger Elin, der er gravid med sit første barn.

“Det er jo ikke nogen hemmelighed, at det er mest fristende at smide sig på sofaen i takt med, at man bliver større og større.

Min overbevisning er bare, at det bedste for mig er at vænne kroppen til at bevæge sig, så jeg kan holde mig i gang så længe som muligt,” forklarer Elin.

Udover at være en del af et træningsmiljø, hvor der tages hensyn til den gravide krop, så har Elin også haft stor gavn af at være sammen med ligesindede, der ligesom hende oplever store kropslige forandringer.

“Man kan godt komme til at føle sig lidt tyk, når det hele lige pludselig vokser foran øjnene på én. Så selvom det selvfølgelig er en positiv ting, så er det alligevel rart at være sammen med nogle, som man føler sig normal med.

Jeg kunne forestille mig, at det er lidt ligesom at være i en mødregruppe – bare uden babyerne,” siger Elin med et grin.

Undgå at tisse i bukserne …

Lise Ree Høj er som nævnt uddannet fysioterapeut og har derfor godt styr på, hvad der skal til for at styrke en gravid krop i de ni måneder, man har en ekstra logerende i “huset”.

Én af disse er bækkenbundstræning, der jo heller ikke ligefrem praktiseres på et højt niveau i fitnesscentrene.

“Det er ekstremt vigtigt at træne sit bækkenbund, mens man er gravid – både så man er fri for at tisse i bukserne, imens man er gravid, men også for at have et godt udgangspunkt for et stærkt underliv efterfølgende,” forklarer Lise.

På holdet øves der også vejrtrækningsøvelser, der ifølge Lise vil gøre gavn, når du på et tidspunkt skal føde, og kroppen har svært ved at finde ro.

“Når du er et aktivt menneske, så har du automatisk også en bedre kropsfornemmelse, der måske kan hjælpe til en bedre fødselsoplevelse. Derfor kan jeg kun anbefale, at man husker at prioritere fysikken og komme med på vores hold,” slutter hun.

Der er dermed både fokus på at have en god graviditet, en god fødsel og et godt udgangspunkt for en sund krop bagefter. En win-win uanset din erfaring indenfor både træning og graviditet.

Du kan læse mere om Blid træning for gravide lige her.