Arkitektur, Minecraft og Lego: Sådan har Lasse sikret Utzon Center succes

Skrevet af: Michael Qureshi
Lasse Andersson foran Utzon Center
Lasse Andersson foran Utzon Center

Af Michael Qureshi

I 2008 blev Utzon Center indviet på Havnefronten i Aalborg.

Som en del af en eksplosiv udvikling på byens udtryk. Som et symbol på den skønhed og kultur, som Aalborg har fået tilført de seneste år suppleret med blandt andet Musikkens Hus.

Men Utzon Center havde længe henvendt sig til et snævert publikum. Besøgende fra den øvre middelklasse og opefter, som gerne helst skulle have en interesse og passion for kunst og kultur.

Det var i hvert fald den fordom, som denne artikels skribent gik med omkring Utzon Center, der nærmest virkede afvisende over for den brede målgruppe. Børnefamilier og yngre mennesker der ikke lige havde en akademisk uddannelse.

Men der kom et punkt, hvor der skete noget. Første gang jeg blandt andet besøgte Utzon Center, og fik set den skønne arkitektur indvendigt, var i forbindelse med et børne-fastelavn med efterfølgende klovne-show.

Anden gang var igen med mine børn i sommer, hvor man kunne bygge Lego, og derefter fysisk gå rundt i det, man havde bygget i en Minecraft-verden set med Virtuel Reality briller.

Jeg var ikke den eneste med børn, der kom igennem tælleapparatet i Utzon Center i sommerens løb. 12.000 gæster prøvede Minecraft & Lego-eksperimentet i sommer.

Utzon Center
Børnene elsker at eksperimentere med Minecraft og VR-briller

Børnene havde en fest. I en kulturinstitution på linje med museer rundt omkring i landet.

Hvor ændrede tingene sig for Utzon Center? 1. januar 2015 startede Lasse Andersson i jobbet som kunstnerisk leder i den berømte Aalborg-bygning.

Han vil helt sikkert ikke tage æren, og han har naturligvis heller ikke været ene om at udvikle strategien. Alligevel står den anerkendte arkitekt-uddannede Lasse Andersson som frontfigur på den revolution, som Utzon Center har bevæget sig igennem.

Fra et snobbet kultur-tempel til en stor legeplads med åben dør og ikke mindst tilbud til alle aldersgrupper.

”Mit billede af Utzon Center er, at vi om et års tid er lige så meget legeland som et klassisk udstillingshus. Her kan man gå ind og lege og få en god oplevelse ud af det, samtidig med at man går en tand mere begavet ud af huset, uanset hvor gammel man er,” siger Lasse Andersson.

Han har inviteret på frokost i den anerkendte restaurant JØRN, der blandt andet har en fornem plads i restaurant-guiden White Guide. Formålet er at fortælle om fremtidsdrømmene for Utzon Center.

”Vi skal være det allermest legende og glade hus i Aalborg, hvor børnefamilier og unge mennesker synes, det er fedt at komme hen. Vi vil lege arkitektur og design ind i vores besøgende. Vi ønsker ikke at være belærende eller superkloge og tale ned til folk. Men vi håber, at vi gennem legen kan gøre folk bare en anelse klogere,” forklarer Lasse Andersson.



Omkring selve konceptet med Lego bygget i en Minecraft verden med Virtuel Reality-briller forklarer han;

”Minecraft og Lego er hver for sig to af de mest populære stykker legetøj for børn og unge verden over. Hvad hvis vi putter det ind i en arkitekt- og designverden. Hvad får vi så ud af det? Vi testede det af, og vi kan konstatere, at det var en bragende succes i løbet af sommeren,” forklarer Lasse Andersson.

Utzon Center
Foto: Utzon Center

Det er på plakaten igen lige om hjørnet. 13. oktober åbner Utzon Center for den spændende arkitektoniske udstilling Sky’s The Limit. Her lærer man om de verdensberømte højhuse og ikke mindst deres arkitektoniske konstruktioner.

For den yngre generation eller dem med et legebarn i maven kan man bygge højhusene i Lego og så selv opleve dem i en Minecraft-verden. Man kan nærmest få ondt i maven, når man tror, at man står på toppen af det verdensberømte Burj Khalifa i Dubai, fordi det føles så realistisk.

”Vores tiltag er altid koblet til noget med et højt fagligt indhold. Jeg blev helt rørt over at komme ned i sommer og se over 1000 broer bygget i Lego. Der har siddet børnefamilier i tre-fire timer og synes det var sjovt at skabe noget sammen. Det er grundsubstansen i Utzon Center. Glæden og lysten til at skabe noget,” siger Lasse Andersson og drejer samtalen over på den kommende udstilling.

”Det handler om skyskrabere. Det er et af verdens største arkitektfirmaer, der står for det her. De har haft udstillinger i flere storbyer rundt omkring i verden, men de kommer her til Aalborg, fordi vi Utzon Center og alene af den grund har et stærkt internationalt brand,” lyder det fra den kreative direktør.

Han slår dog fast, at der skal være noget på flere niveauer af en udstilling. Så arkitekter vil også kunne få noget ud af at komme ind og se udstillingen.

”Det skal ikke kun være for børn, det er klart. Så når vi åbner den her udstilling, så bliver det den største udstilling, de har haft i Nordeuropa, og hvor jeg som nysgerrig arkitekt kan gå ind og nyde den. Det er noget, hvor Hr. Og Fru Aalborg kan komme ind og få et større indblik i ingeniørkunsten bag de her højhuse. Vi har jo alle stået og kigget op på sådan et højhus og været fascineret over, hvordan pokker man egentlig bygger sådan et. Her får man noget baggrund på konstruktionerne.”

”Jeg kunne sagtens lave en udstilling alene, som alle mine fagkolleger ville rose mig for. Men der ville kun være få gæster. I stedet vender vi den rundt og er vildt åbne samtidig med at vi taler op til folk. Jeg ser Utzon Center som en iværksætter-virksomhed, hvor vi hele tiden udvikler og hvor vi vinder mest ved at eksperimentere og turde at gøre tingene lidt anderledes,” forklarer Lasse Andersson.

Utzon Center Aalborg
Foto: Utzon Center

Det har også for Lasse Andersson været en bevidst strategi at blande kortene bedre for at få en bredere appel.

”Jeg synes, at vi har udnyttet det internationale potentiale huset har. Vi har rykket det fra at være et klassisk udstillingshus til at bevæge sig hen imod at være et oplevelseshus.”

”Med al respekt er vi klart det mest internationale hus i hele Nordjylland. Utzon ville være blevet 100 år i 2018, og han har i den grad sat sit aftryk i verden. Tænk på at brand-værdien af operahuset i Sydney er større end selve Australien som land. Impact-værdien på Sydneys økonomi er opgjort til 5 milliarder kroner og sådan kunne vi blive ved.”

Utzon Center er heller ikke bange for at udforske den nye tidsalder på alle fronter.

”Vi bruger stort set kun sociale medier i vores markedsføring. I forbindelse med Minecraft hyrede vi to meget populære Youtubere RobinSamse til at komme her og bygge broer over Limfjorden i Minecraft. Hver gang de var her, blev huset nærmest væltet. Børnene stod halvanden time i kø for at få autografer. Det er lige præcis den mere alternative tankegang, vi bestræber os på at efterleve,” forklarer Lasse .

På det personlige plan er han vild med jobbet og endda langt mere vild med Aalborg, end da han først flyttede herop i 2005 fra Aarhus.

”Da jeg kom hertil i 2005, der fortrød jeg det øjeblikkeligt. Aalborg var Jomfru Ane Gade og Mortens Kro var det eneste sted at spise ude sammen med en bowlinghal nede ved havnen. På de 11 år er byen jo eksploderet til at være et levende sted med et varieret kulturudbud præget af mange unge mennesker. Du finder ikke andre steder i verden, hvor man kan bo i en ungdomsbolig på 14 sal med udsigt ud over vandet ved siden af nogen, der har købt en penthouse til 13,5 mio. kr. Det elsker jeg Aalborg for,” siger Lasse Andersson.

Utzon Center er ikke længere en smuk perle på Havnefronten begrænset til en snæver målgruppe. Nu appellerer det til alle.

Eneste sommerkoncert i Danmark: Deep Purple kommer til Skovrock

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen
Pressefoto
Pressefoto

De fem rock’n’roll veteraner fra Deep Purple står klar til at ryste bladene på bøgetræerne i Skovdalen til Skovrock 2020.

Det bliver torsdag 25. juni, når Deep Purple indtager udendørsscenen, som eneste sommerkoncert i Danmark, i forbindelse med deres Live In Concert-turné.

Det skriver Open Air i en pressemeddelelse.

Smooooke on the water

Det kan godt være, at Deep Purple har en del år på bagen, men spille det kan de endnu. Bandet, der blev dannet tilbage i 1968, var blandt pionererne inden for heavy metal og moderne hård rock, og var på et tidspunkt registreret i Guiness Book of World Records som klodens højest spillende band.

Bandet har været aktivt siden da, både live og turnémæssigt, og har gennem årene spyttet flere af rockmusikkens største evergreens ud som “Smoke on the Water”, “Highway Star”, “Space Truckin” og “Lazy”.

I 2017 udgav bandet deres 20. studiealbum, ”Infinite”, der efterfølgende høstede flotte anmeldelser i både danske og internationale medier. Der er således lagt i kakkelovnen til en sand aften i rock’n’rollens tegn, når Deep Purple går på scenen i Skovdalen!

Bandet, der har eksisteret i mere end 50 år, har haft en del udskiftning af musikere gennem årene, men Deep Purple består i dag af sangeren Ian Gillan, bassisten Roger Clover og trommeslageren Ian Paice, som alle har været med siden den gyldne periode i begyndelsen af 1970’erne, samt guitaristen Steve Morse (med siden 1994) og keyboardspilleren Don Airey (med siden 2001).

Sidst Deep Purple besøgte Aalborg var i 2013, hvor de spillede en udsolgt koncert i Skovdalen. Nu står de igen klar til at levere den ene guitarklassiker efter den anden til Skovrock 2020.

Skovscenen har plads til 5.000 publikummer, og som regel skabes der en helt speciel musikalsk stemning i bøgeskovens musikrum.

Billetter til Deep Purple torsdag 25. juni 2020 kl. 19 i Skovdalen sættes i salg fredag 15. november kl. 10 og kan købes i AKKC’s billetkontor, tlf. 99 35 55 66, på akkc.dk og via billetlugen.dk. Billetpris: 395 kr. (ståplads). Arrangør af koncerten: Open Air

Sender en million kroner i vigtig pulje: Vil gøre Aalborg Regatta endnu større

Skrevet af: Michael Qureshi

Aalborgs Havnefront er i forvejen blevet en af Danmarks smukkeste havnestrækninger.

Men det bliver bedre endnu.

Hedegaard Agro og Aalborg Havn donerer nu en million kroner til foreningen Aalborg Waterfront.

Pengene skal blandt andet anvendes til at udbygge konceptet for Aalborg Regatta, som foreningen står bag, og som vender tilbage til Aalborg i juni 2020.

Afholdes næste år for syvende gang

Næste år vil Aalborg Havnefront for 7. gang danne rammen om Aalborg Regatta, hvor smukke skibe, musikalsk underholdning, et væld af vandaktiviteter, et legeland og meget andet indtager havnefronten.

Det sker i dagene fra den 18.-21. juni 2020 og er blevet en realitet i forlængelse af en donation fra Aalborg Havn A/S og Hedegaard A/S på en million kroner til foreningen Aalborg Waterfront, der har til formål at støtte og udvikle forskellige formål med fokus på fjord og kultur:

“Det har længe været vores ambition, at Aalborg Regatta skal vokse sig større og blive en fast årlig begivenhed i Aalborg.

Nu har vi via vores samarbejde med Hedegaard Agro fået mulighed for at allokere et større beløb til Aalborg Waterfront – herunder til udviklingen af Aalborg Regatta med blandt andet større musiknavne, flere skibe og et øget antal aktiviteter i forhold til de tidligere år,” siger Claus Holstein, der er formand for Aalborg Waterfront.

Begivenhed skal samle alle i Aalborg

Donationen fra Hedegaard Agro og Aalborg Havn er den sidste i en række af donationer fra en pulje af midler, der blev etableret i forbindelse med Projekt MurMal i Nørresundby.

For adm. direktør Søren Rathcke fra Hedegaard Agro rummer Aalborg Regatta et solidt potentiale til at blive en begivenhed, der både kan aktivere aalborgensere, nordjyderne og turister fra både Danmark og udlandet:

Limfjorden og havnefronterne i Aalborg og Nørresundby er nogle af Aalborgs største aktiver.

Det har vi flere gange set ved afviklingen af The Tall Ships Races i Aalborg.

Med Aalborg Regatta kan vi det samme – nemlig indfri en del af fjordens og havnens potentiale, og vi mener derfor, at det er helt oplagt at udbygge regattaen i de kommende år,” fortæller han.

The Tall Ships Races vender tilbage til Aalborg i 2022, og for Claus Holstein og Søren Rathcke er det ambitionen, at Aalborg Regatta skal bygges op til at være en event på højde med The Tall Ships Race i Aalborg.

Aalborg Waterfront så for første gang dagens lys som forening i 2010, og det er otte år siden, at Aalborg Regatta løb af stablen for første gang.

Det er Aalborg Kommunes eventafdeling, Aalborg Event, der er arrangør af Aalborg Regatta.

Fakta om Aalborg Waterfront

Bag foreningen står A. Enggaard, Nordjyske Bank, OKTAN 8, Hedegaard Agro, Stigsborg Havnefront, DC Supply, COWI, TN Udvikling, Jyske Bank, Himmerland Boligforening, Haugaard Braad, Aalborg Havn A/S og SIFA.

Lysshow og gratis æbleskiver: Budolfi Plads åbner med fuldt program

Skrevet af: Michael Qureshi

Engang var det en parkeringsplads og et stort gråt betonelement lige midt i Aalborg.

På lørdag skrives der historie i Aalborg, når Budolfi Plads åbner med et grønt område omgivet af butikslokaler, boliger og den nye hotte café Aktuel.

Nysgerrigheden og interessen omkring åbningen af Budolfi Plads i hjertet af Aalborg er gigantisk. 2,5 tusind har allerede markeret sig som interesseret eller deltager, og det er absolut værd at kigge forbi fra klokken 13.00.

Gratis nissehuer, æbleskiver og musik

Gratis nissehuer og balloner til de mindste og barnlige sjæle, musik fra den lokale kunstner Gregers Løvendahl Mogstad og Aalborg Garden, samt lidt lækkert til ganen.

Kom ned og få gratis æbleskiver og gløgg/varm kakao til dig og din familie.

I forbindelse med åbningen har Budolfi Plads indgået et samarbejde med den nye REMA 1000 Budolfi Plads, som sponsorerer 2000 gratis æbleskiver med tilbehør, samt Sparkassen Vendsyssel Aalborg står klar med gløgg og varm kakao.

Når det bliver mørkere i løbet af lørdagen vil der også være et helt særligt lysshow. Det er virksomheden Profox, der har speciale i at lave lysshow på bygninger, og det kommer de til at demonstrere på lørdag.

Efterfølgende når mørket i hverdagen sænker sig over den smukke nye plads, så vil den være oplyst af et helt særligt farverigt lys – dog ikke med et lysshow af samme kaliber.

Man har ønsket at det smukke lys skal kendetegne Budolfi Plads, og det falder godt i tråd med, at mange byrum i Aalborg skal defineres af noget særligt aftenlys.

Allerede på fredag d. 15. november åbner Lars Helmuth sin nye café og take away sted, så man kan få et sneak peek på Budolfi Plads allerede der.

Aktuel som stedet kommer til at hedde har nu afsløret menukortet, hvor man bl.a. kan få frokost- og aftensmad for 150 kr. og så starter de et nyt koncept som ikke er set før i restaurationsbranchen i Aalborg. Læs mere om det her.