Arkitektur, Minecraft og Lego: Sådan har Lasse sikret Utzon Center succes

Skrevet af: Michael Qureshi
Lasse Andersson foran Utzon Center
Lasse Andersson foran Utzon Center

Af Michael Qureshi

I 2008 blev Utzon Center indviet på Havnefronten i Aalborg.

Som en del af en eksplosiv udvikling på byens udtryk. Som et symbol på den skønhed og kultur, som Aalborg har fået tilført de seneste år suppleret med blandt andet Musikkens Hus.

Men Utzon Center havde længe henvendt sig til et snævert publikum. Besøgende fra den øvre middelklasse og opefter, som gerne helst skulle have en interesse og passion for kunst og kultur.

Det var i hvert fald den fordom, som denne artikels skribent gik med omkring Utzon Center, der nærmest virkede afvisende over for den brede målgruppe. Børnefamilier og yngre mennesker der ikke lige havde en akademisk uddannelse.

Men der kom et punkt, hvor der skete noget. Første gang jeg blandt andet besøgte Utzon Center, og fik set den skønne arkitektur indvendigt, var i forbindelse med et børne-fastelavn med efterfølgende klovne-show.

Anden gang var igen med mine børn i sommer, hvor man kunne bygge Lego, og derefter fysisk gå rundt i det, man havde bygget i en Minecraft-verden set med Virtuel Reality briller.

Jeg var ikke den eneste med børn, der kom igennem tælleapparatet i Utzon Center i sommerens løb. 12.000 gæster prøvede Minecraft & Lego-eksperimentet i sommer.

Utzon Center
Børnene elsker at eksperimentere med Minecraft og VR-briller

Børnene havde en fest. I en kulturinstitution på linje med museer rundt omkring i landet.

Hvor ændrede tingene sig for Utzon Center? 1. januar 2015 startede Lasse Andersson i jobbet som kunstnerisk leder i den berømte Aalborg-bygning.

Han vil helt sikkert ikke tage æren, og han har naturligvis heller ikke været ene om at udvikle strategien. Alligevel står den anerkendte arkitekt-uddannede Lasse Andersson som frontfigur på den revolution, som Utzon Center har bevæget sig igennem.

Fra et snobbet kultur-tempel til en stor legeplads med åben dør og ikke mindst tilbud til alle aldersgrupper.

”Mit billede af Utzon Center er, at vi om et års tid er lige så meget legeland som et klassisk udstillingshus. Her kan man gå ind og lege og få en god oplevelse ud af det, samtidig med at man går en tand mere begavet ud af huset, uanset hvor gammel man er,” siger Lasse Andersson.

Han har inviteret på frokost i den anerkendte restaurant JØRN, der blandt andet har en fornem plads i restaurant-guiden White Guide. Formålet er at fortælle om fremtidsdrømmene for Utzon Center.

”Vi skal være det allermest legende og glade hus i Aalborg, hvor børnefamilier og unge mennesker synes, det er fedt at komme hen. Vi vil lege arkitektur og design ind i vores besøgende. Vi ønsker ikke at være belærende eller superkloge og tale ned til folk. Men vi håber, at vi gennem legen kan gøre folk bare en anelse klogere,” forklarer Lasse Andersson.



Omkring selve konceptet med Lego bygget i en Minecraft verden med Virtuel Reality-briller forklarer han;

”Minecraft og Lego er hver for sig to af de mest populære stykker legetøj for børn og unge verden over. Hvad hvis vi putter det ind i en arkitekt- og designverden. Hvad får vi så ud af det? Vi testede det af, og vi kan konstatere, at det var en bragende succes i løbet af sommeren,” forklarer Lasse Andersson.

Utzon Center
Foto: Utzon Center

Det er på plakaten igen lige om hjørnet. 13. oktober åbner Utzon Center for den spændende arkitektoniske udstilling Sky’s The Limit. Her lærer man om de verdensberømte højhuse og ikke mindst deres arkitektoniske konstruktioner.

For den yngre generation eller dem med et legebarn i maven kan man bygge højhusene i Lego og så selv opleve dem i en Minecraft-verden. Man kan nærmest få ondt i maven, når man tror, at man står på toppen af det verdensberømte Burj Khalifa i Dubai, fordi det føles så realistisk.

”Vores tiltag er altid koblet til noget med et højt fagligt indhold. Jeg blev helt rørt over at komme ned i sommer og se over 1000 broer bygget i Lego. Der har siddet børnefamilier i tre-fire timer og synes det var sjovt at skabe noget sammen. Det er grundsubstansen i Utzon Center. Glæden og lysten til at skabe noget,” siger Lasse Andersson og drejer samtalen over på den kommende udstilling.

”Det handler om skyskrabere. Det er et af verdens største arkitektfirmaer, der står for det her. De har haft udstillinger i flere storbyer rundt omkring i verden, men de kommer her til Aalborg, fordi vi Utzon Center og alene af den grund har et stærkt internationalt brand,” lyder det fra den kreative direktør.

Han slår dog fast, at der skal være noget på flere niveauer af en udstilling. Så arkitekter vil også kunne få noget ud af at komme ind og se udstillingen.

”Det skal ikke kun være for børn, det er klart. Så når vi åbner den her udstilling, så bliver det den største udstilling, de har haft i Nordeuropa, og hvor jeg som nysgerrig arkitekt kan gå ind og nyde den. Det er noget, hvor Hr. Og Fru Aalborg kan komme ind og få et større indblik i ingeniørkunsten bag de her højhuse. Vi har jo alle stået og kigget op på sådan et højhus og været fascineret over, hvordan pokker man egentlig bygger sådan et. Her får man noget baggrund på konstruktionerne.”

”Jeg kunne sagtens lave en udstilling alene, som alle mine fagkolleger ville rose mig for. Men der ville kun være få gæster. I stedet vender vi den rundt og er vildt åbne samtidig med at vi taler op til folk. Jeg ser Utzon Center som en iværksætter-virksomhed, hvor vi hele tiden udvikler og hvor vi vinder mest ved at eksperimentere og turde at gøre tingene lidt anderledes,” forklarer Lasse Andersson.

Utzon Center Aalborg
Foto: Utzon Center

Det har også for Lasse Andersson været en bevidst strategi at blande kortene bedre for at få en bredere appel.

”Jeg synes, at vi har udnyttet det internationale potentiale huset har. Vi har rykket det fra at være et klassisk udstillingshus til at bevæge sig hen imod at være et oplevelseshus.”

”Med al respekt er vi klart det mest internationale hus i hele Nordjylland. Utzon ville være blevet 100 år i 2018, og han har i den grad sat sit aftryk i verden. Tænk på at brand-værdien af operahuset i Sydney er større end selve Australien som land. Impact-værdien på Sydneys økonomi er opgjort til 5 milliarder kroner og sådan kunne vi blive ved.”

Utzon Center er heller ikke bange for at udforske den nye tidsalder på alle fronter.

”Vi bruger stort set kun sociale medier i vores markedsføring. I forbindelse med Minecraft hyrede vi to meget populære Youtubere RobinSamse til at komme her og bygge broer over Limfjorden i Minecraft. Hver gang de var her, blev huset nærmest væltet. Børnene stod halvanden time i kø for at få autografer. Det er lige præcis den mere alternative tankegang, vi bestræber os på at efterleve,” forklarer Lasse .

På det personlige plan er han vild med jobbet og endda langt mere vild med Aalborg, end da han først flyttede herop i 2005 fra Aarhus.

”Da jeg kom hertil i 2005, der fortrød jeg det øjeblikkeligt. Aalborg var Jomfru Ane Gade og Mortens Kro var det eneste sted at spise ude sammen med en bowlinghal nede ved havnen. På de 11 år er byen jo eksploderet til at være et levende sted med et varieret kulturudbud præget af mange unge mennesker. Du finder ikke andre steder i verden, hvor man kan bo i en ungdomsbolig på 14 sal med udsigt ud over vandet ved siden af nogen, der har købt en penthouse til 13,5 mio. kr. Det elsker jeg Aalborg for,” siger Lasse Andersson.

Utzon Center er ikke længere en smuk perle på Havnefronten begrænset til en snæver målgruppe. Nu appellerer det til alle.

Andelsboliger er hotte igen: Så hurtigt rives de væk

Skrevet af: Christine Luca Hornemann

Ejerlejlighedsmarkedet og lejeboligmarkedet er eksploderet med høje priser de sidste par år.

Det har medført at boligsøgende har søgt andre muligheder for at finde et tag over hovedet.

En ny opgørelse fra Boliga viser, at andelsboliger er blevet mere eftertragtet og flere boligsøgende har valgt at blive andelshavere.

Laveste antal af udbudte andelsboliger i 10 år

Schweiziske obligationer, renteswap og konkurs har ofte været sat i forbindelse med køb af en andelsbolig. Men de dage lader til at være talt.

Til trods for de skrækhistorier, som har gjort, at flere har holdt sig væk fra andelsboligforeningerne i adskillige år, så er udbuddet af andelsboligerne lavere end det sidste årti.

Opgørelsen viser, at fra perioden d. 1 april til 1. oktober 2018, har der været 2.716 andelsboliger offentlig til salg.

Det er ikke mange, hvis man kigger tilbage i samme periode i 2013 – der blev der sat 12.569 andelsboliger til salg.

En forskel på intet mindre end 9.853 andelsboliger.

Årsagen til at andelsboligerne er blevet så eftertragtet kan skyldes, at de økonomisk kan være mere tilgængelige end de tilsvarende ejerboliger, mener cheføkonom Christian Hilligsøe Heinig fra Reakredit Danmark.

”Det er en naturlig konsekvens af de senere års kraftige prisstigninger på ejerboligmarkedet, mens mange andelsboliger er bundet af maksimalpriser,” siger Christian Hilligsøe Heinig til Boliga.

Har du læst vores artikel om hvad forskellen på en andelsbolig og en ejerbolig er – klik her.

En andelsbolig kan kun sælges til den maksimalpris, som andelsboligforeningen har sat andelsværdien til.

Det betyder i praksis, at sælgeren af andelsboligen ikke frit kan bestemme, hvor stor en pose penge andelsboligen skal koste, når den udbydes til salg.

Derfor må boligen højst sælges til den beregnede maksimalpris.

Køberne skal være hurtige på aftrækkeren

Valgmulighederne for køberne har været meget færre end for fem år siden, og opgørelsen fra Boliga viser også, at køberne har skulle træffe en beslutning hurtigere.

Statistik fra Boliga.dk

For også liggetiderne har haft en betydning – de er dalende, hvilket viser hvor eftertragtet andelsboligerne har været i år.

I år nåede en andelsbolig en liggetid på 118 dage på landsplan i gennemsnit.

Sidste år var liggetiden 180 dage, altså et halvt år, og i 2012 på 261 dage. I øjeblikket er liggetiden i Aalborg  gennemsnitlig på 148 dage.

Ifølge Christian Hilligsøe Heinig forventes det økonomiske opsving at fortsætte, og det vil betyde, at der stadig er en efterspørgsel på andelsboliger.

”Det vil bevirke, at der stadig over det kommende års tid vil være stor rift om mange andelsboliger, og at de primært vil blive solgt uden om en ejendomsmægler,” siger han til Boliga.

Prøv Aalborgs nye søgeportal på ejer- og lejebolig

MigogAalborg Bolig har lanceret Boligswipe som er en ny og meget lettere måde at søge boliger på. Find de boliger der matcher dig inden for location og søgekrav – og nærstuder så de rigtige

Følg vores nye boligmedie MigogAalborg Bolig her – alt med ejendomme og de fedeste boliger i Aalborg

INFO:

På MigogAalborg Bolig skriver vi om de spændende boliger i Aalborg og omegn, som skiller sig ud på den ene eller anden måde. Vores artikler er ikke sponsoreret, medmindre det står tydeligt markeret.

Er du ejendomsmægler eller har en bolig til salg og mener MigogAalborg Bolig bør omtale en bolig eller projekt, så skriv til christine@migogaalborg.dk eller direkte på vores Facebook.

Den nye øl-is er på markedet: Her kan du købe den i Aalborg

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

De fleste er enige om, at en øl skal serveres iskold.

Der stopper sammenligningen mellem is og øl nok også for de fleste.

Men det vil de to Thy-virksomheder Premier Is og Thisted Bryghus gerne anfægte.

I slutningen af maj lancerede de nemlig en helt ny øl-is. Det gav genlyd i hele Norden, og således også her på MigogAalborg. Læs mere om det her.

Den kan købes i Aalborg

Nu er Thagaard-isen så på markedet.

“Vi har mærket en stor interesse for at få isen på markedet, og nu er vi klar,” siger Kommerciel Direktør Christian Brink, Premier Is/Mejerigaarden, i en pressemeddelelse.

Han påpeger, at mange faktorer spiller ind, når man skal lancere en helt ny is i et nyt samarbejde.

“Da der er tale om en speciel is i forhold til normalen, har Thisted Bryghus skullet producere smagsingredienserne, isen har skullet produceres, produktet skal godkendes af fødevaremyndighederne og så videre.

Det er baggrunden for, at alle har måttet vente,” siger Christian Brink.

Thagaard-isen er baseret på smagene fra Thagaard-øllen, der er en del af Nationalpark-serien fra Thisted bryghus.

“Vi glæder os over samarbejdet med Premier Is, og en øl-is er et helt nyt marked for os. Vi glæder os til at se, hvad øl-isen måske fører med sig af andre projekter i fremtiden, siger Bryggeridirektør Aage Svenningsen, Thisted Bryghus.

Thagaard-isen kan købes i udvalgte MENY-butikker over hele landet. Her i Aalborg kan du altså finde den i Kennedy Arkaden og på Otto Mønsteds vej 1 ved City Syd.

Sådan smager den

Processen for at lave øl-issen er en meget omfattende og detaljerig proces.

I forsommeren plukkes de ny-udsprungne birkeblade og de lysegrønne granskud i skoven tæt på Nors Sø i Nationalpark Thy.

På Thisted Bryghus bliver de naturlige aromaer fra skoven indfanget, når man brygger den milde og friske Thagaard Øl.

Øllet udgør en særdeles spændende og sansebehagende smagsingrediens, og bidrager med lette aromaer af pebermynte og citrus i Thagaard Isen.

Smagsoplevelsen understreges af den cremede flødeis, der har sin oprindelse fra danske landmænd, hvis køer leverer fløden til de lækre og velsmagende flødeisvarianter fra Mejerigaarden og Premier Is i Thy.

MigogAalborg Shop

Har du i øvrigt set, at MigogAalborg lige har lanceret en webshop med lave priser på kvalitetsprodukter?

Tjek det ud her – eller klik på billedet

JØRN gentager succes: Julefrokost med udsigt over Limfjorden

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

Hvis der er én restaurant i byen, som kan prale af den helt perfekte placering, kan det næsten kun være Restaurant JØRN.

Den er placeret i den arkitektoniske perle, Utzon Center, tæt ved både fjord og by.

I de helt unikke omgivelser serverer de dagligt elegante frokostretter, med sans for både detaljer og smag.

Om torsdagen har de stor succes med deres Wine & Dine, hvor de serverer lækker aftensmad til hverdagspris. Det kan du læse meget mere om her.

Sidste år lancerede Restaurant JØRN deres helt særlige form for julefrokost, som var yderst populær.

”Julefrokosten sidste år var en stor succes, så det vil vi selvfølgelig gerne gentage. Det bliver med mange af de samme elementer,” fortæller køkkenchef, Tina Jakobsen, til MigogAalborg.

Foto: Restaurant JØRN
Foto: Restaurant JØRN

God mad i godt selskab

De fleste har nok stiftet bekendtskab med den vilde julefrokost, hvor mad og drikke indtages i bizarre mængder, og skandalerne står i kø.

Hos JØRN vil man gerne tilbage til rødderne, hvor det handler om at hygge sig med god mad og socialt samvær.

”Med al respekt for de julefrokoster med fuld musik på anlægget og dans på bordene, holder vi det lidt mere low key og hyggeligt hernede. Der skal være plads til at snakke og nyde hinandens selskab, selvfølgelig med god mad og drikke involveret.”

Julefrokostmenuen kan deles af selskaber fra minimum otte personer, imens man i ro og mag kan nyde hinandens selskab i den hyggelige restaurant – og selvfølgelig udsigten udover den smukke Limfjord.

Uden trængsel og alarm

Som man kender det fra JØRN, er maden anrettet let og elegant, så man ikke bliver overmæt og oppustet bare ved synet af de mange julegodter.

”Vi vil gerne skabe en oplevelse, hvor alle sanser bliver forkælet. Maden er lavet fra bunden med de bedste råvarer, og de rammer vi serverer det hele i er jo en fryd for øjet,” siger Tina og fortsætter:

”Maden serveres ved bordet, som en slags siddende buffet. På den måde kan gæsterne holde samtalen kørende og koncentrere sig om at hygge sig, mens maden bliver serveret.”

Et besøg på Restaurant JØRN er altid karakteriseret ved de bedste råvarer, og det gælder også, når det kommer til dem med procenter i.

”Vores juleøl er fra Fur Bryghus, og vores snaps er fra Nordisk Brænderi, som virkelig leverer noget af den højeste kvalitet på markedet.”

Lokale råvarer af høj kvalitet

De lækre julespecialiteter kan nydes for 350 kr. pr. person (fra otte personer).

Julefrokost hos JØRN tager imod aftenreservation (fra otte personer) på fredag og lørdage fra 9. november til 15. december. Det er også muligt at bestille bord andre dage i ugen. Her dog min. 20 personer – eller alternativt til frokost, alle ugens dage fra 11-15.

Menuen består af otte retter, som alle er lavet på lokale råvarer af høj kvalitet:

Menu:

Stegt sild – æggecreme – løg

Gravad laks – sennepsdressing – dild

Bagt laks – håndpillede rejser – citron

Grov leverpostej – svampe – bacon – rødbede

Julemedister – sennep – æbleflæsk

Rosastegt andebryst – rødkål – andesauce

Braiseret svinenakke – kartofler – tyttebær

Risalamande – mandler – kirsebærsauce

Danske oste – chutney – oliven – kiks

Serveres med rugbrød og surdejsbrød

Du finder info om bordbestilling og mere info her.