Arkitektur, Minecraft og Lego: Sådan har Lasse sikret Utzon Center succes

Skrevet af: Michael Qureshi
Lasse Andersson foran Utzon Center
Lasse Andersson foran Utzon Center

Af Michael Qureshi

I 2008 blev Utzon Center indviet på Havnefronten i Aalborg.

Som en del af en eksplosiv udvikling på byens udtryk. Som et symbol på den skønhed og kultur, som Aalborg har fået tilført de seneste år suppleret med blandt andet Musikkens Hus.

Men Utzon Center havde længe henvendt sig til et snævert publikum. Besøgende fra den øvre middelklasse og opefter, som gerne helst skulle have en interesse og passion for kunst og kultur.

Det var i hvert fald den fordom, som denne artikels skribent gik med omkring Utzon Center, der nærmest virkede afvisende over for den brede målgruppe. Børnefamilier og yngre mennesker der ikke lige havde en akademisk uddannelse.

Men der kom et punkt, hvor der skete noget. Første gang jeg blandt andet besøgte Utzon Center, og fik set den skønne arkitektur indvendigt, var i forbindelse med et børne-fastelavn med efterfølgende klovne-show.

Anden gang var igen med mine børn i sommer, hvor man kunne bygge Lego, og derefter fysisk gå rundt i det, man havde bygget i en Minecraft-verden set med Virtuel Reality briller.

Jeg var ikke den eneste med børn, der kom igennem tælleapparatet i Utzon Center i sommerens løb. 12.000 gæster prøvede Minecraft & Lego-eksperimentet i sommer.

Utzon Center
Børnene elsker at eksperimentere med Minecraft og VR-briller

Børnene havde en fest. I en kulturinstitution på linje med museer rundt omkring i landet.

Hvor ændrede tingene sig for Utzon Center? 1. januar 2015 startede Lasse Andersson i jobbet som kunstnerisk leder i den berømte Aalborg-bygning.

Han vil helt sikkert ikke tage æren, og han har naturligvis heller ikke været ene om at udvikle strategien. Alligevel står den anerkendte arkitekt-uddannede Lasse Andersson som frontfigur på den revolution, som Utzon Center har bevæget sig igennem.

Fra et snobbet kultur-tempel til en stor legeplads med åben dør og ikke mindst tilbud til alle aldersgrupper.

”Mit billede af Utzon Center er, at vi om et års tid er lige så meget legeland som et klassisk udstillingshus. Her kan man gå ind og lege og få en god oplevelse ud af det, samtidig med at man går en tand mere begavet ud af huset, uanset hvor gammel man er,” siger Lasse Andersson.

Han har inviteret på frokost i den anerkendte restaurant JØRN, der blandt andet har en fornem plads i restaurant-guiden White Guide. Formålet er at fortælle om fremtidsdrømmene for Utzon Center.

”Vi skal være det allermest legende og glade hus i Aalborg, hvor børnefamilier og unge mennesker synes, det er fedt at komme hen. Vi vil lege arkitektur og design ind i vores besøgende. Vi ønsker ikke at være belærende eller superkloge og tale ned til folk. Men vi håber, at vi gennem legen kan gøre folk bare en anelse klogere,” forklarer Lasse Andersson.



Omkring selve konceptet med Lego bygget i en Minecraft verden med Virtuel Reality-briller forklarer han;

”Minecraft og Lego er hver for sig to af de mest populære stykker legetøj for børn og unge verden over. Hvad hvis vi putter det ind i en arkitekt- og designverden. Hvad får vi så ud af det? Vi testede det af, og vi kan konstatere, at det var en bragende succes i løbet af sommeren,” forklarer Lasse Andersson.

Utzon Center
Foto: Utzon Center

Det er på plakaten igen lige om hjørnet. 13. oktober åbner Utzon Center for den spændende arkitektoniske udstilling Sky’s The Limit. Her lærer man om de verdensberømte højhuse og ikke mindst deres arkitektoniske konstruktioner.

For den yngre generation eller dem med et legebarn i maven kan man bygge højhusene i Lego og så selv opleve dem i en Minecraft-verden. Man kan nærmest få ondt i maven, når man tror, at man står på toppen af det verdensberømte Burj Khalifa i Dubai, fordi det føles så realistisk.

”Vores tiltag er altid koblet til noget med et højt fagligt indhold. Jeg blev helt rørt over at komme ned i sommer og se over 1000 broer bygget i Lego. Der har siddet børnefamilier i tre-fire timer og synes det var sjovt at skabe noget sammen. Det er grundsubstansen i Utzon Center. Glæden og lysten til at skabe noget,” siger Lasse Andersson og drejer samtalen over på den kommende udstilling.

”Det handler om skyskrabere. Det er et af verdens største arkitektfirmaer, der står for det her. De har haft udstillinger i flere storbyer rundt omkring i verden, men de kommer her til Aalborg, fordi vi Utzon Center og alene af den grund har et stærkt internationalt brand,” lyder det fra den kreative direktør.

Han slår dog fast, at der skal være noget på flere niveauer af en udstilling. Så arkitekter vil også kunne få noget ud af at komme ind og se udstillingen.

”Det skal ikke kun være for børn, det er klart. Så når vi åbner den her udstilling, så bliver det den største udstilling, de har haft i Nordeuropa, og hvor jeg som nysgerrig arkitekt kan gå ind og nyde den. Det er noget, hvor Hr. Og Fru Aalborg kan komme ind og få et større indblik i ingeniørkunsten bag de her højhuse. Vi har jo alle stået og kigget op på sådan et højhus og været fascineret over, hvordan pokker man egentlig bygger sådan et. Her får man noget baggrund på konstruktionerne.”

”Jeg kunne sagtens lave en udstilling alene, som alle mine fagkolleger ville rose mig for. Men der ville kun være få gæster. I stedet vender vi den rundt og er vildt åbne samtidig med at vi taler op til folk. Jeg ser Utzon Center som en iværksætter-virksomhed, hvor vi hele tiden udvikler og hvor vi vinder mest ved at eksperimentere og turde at gøre tingene lidt anderledes,” forklarer Lasse Andersson.

Utzon Center Aalborg
Foto: Utzon Center

Det har også for Lasse Andersson været en bevidst strategi at blande kortene bedre for at få en bredere appel.

”Jeg synes, at vi har udnyttet det internationale potentiale huset har. Vi har rykket det fra at være et klassisk udstillingshus til at bevæge sig hen imod at være et oplevelseshus.”

”Med al respekt er vi klart det mest internationale hus i hele Nordjylland. Utzon ville være blevet 100 år i 2018, og han har i den grad sat sit aftryk i verden. Tænk på at brand-værdien af operahuset i Sydney er større end selve Australien som land. Impact-værdien på Sydneys økonomi er opgjort til 5 milliarder kroner og sådan kunne vi blive ved.”

Utzon Center er heller ikke bange for at udforske den nye tidsalder på alle fronter.

”Vi bruger stort set kun sociale medier i vores markedsføring. I forbindelse med Minecraft hyrede vi to meget populære Youtubere RobinSamse til at komme her og bygge broer over Limfjorden i Minecraft. Hver gang de var her, blev huset nærmest væltet. Børnene stod halvanden time i kø for at få autografer. Det er lige præcis den mere alternative tankegang, vi bestræber os på at efterleve,” forklarer Lasse .

På det personlige plan er han vild med jobbet og endda langt mere vild med Aalborg, end da han først flyttede herop i 2005 fra Aarhus.

”Da jeg kom hertil i 2005, der fortrød jeg det øjeblikkeligt. Aalborg var Jomfru Ane Gade og Mortens Kro var det eneste sted at spise ude sammen med en bowlinghal nede ved havnen. På de 11 år er byen jo eksploderet til at være et levende sted med et varieret kulturudbud præget af mange unge mennesker. Du finder ikke andre steder i verden, hvor man kan bo i en ungdomsbolig på 14 sal med udsigt ud over vandet ved siden af nogen, der har købt en penthouse til 13,5 mio. kr. Det elsker jeg Aalborg for,” siger Lasse Andersson.

Utzon Center er ikke længere en smuk perle på Havnefronten begrænset til en snæver målgruppe. Nu appellerer det til alle.

Hvem skal vinde Coolshop-prisen? Nominer en cool person

Skrevet af: Michael Qureshi
Jacob Risgaards motto er vild, vildere
Foto: Coolshop.com
Jacob Risgaards motto er vild, vildere Foto: Coolshop.com

Kender du en, som er en cool person for det han/hun gør på arbejdet eller i fritiden?

Det kan være en af hverdagens helte, som gør en stor forskel på den ene eller anden måde. Det kan være en, som gør noget ekstraordinært godt for andre eksempelvis i form af velgørenhed.

Så er det tid til at få denne person frem i rampelyset til noget fortjent anerkendelse.

Hvem skal løbe med Coolshop-prisen til vores store prisuddelings-fest AALBORG AWARDS i Aalborg Kongres & Kultur Center?

Motto er vild, vildere

Her hylder vi byen på alle måder. Både med at kåre i kategorier som Årets Restaurant, Årets Café, Årets Eventsted, Årets Arbejdsplads m.fl (stem i bunden af artiklen).

Men Coolshop-prisen er lidt anderledes. Her indstiller I de cool personer I kender, og finder vores jury feltet af slutnominerede.

“Vores motto på Coolshop er vild, vildere. Så vinderen af Coolshop-prisen skal være en vild person. En der har reddet to børn ud af et brændende hus, en der gør en kæmpeforskel for andre mennesker eller bare er ekstrem på en anden måde. Bryder nogle limits.

Vi vil rigtig gerne have, at det er MigogAalborgs læsere, der er med til at bestemme, så nominer en cool person. Intet er for småt eller for stort,” siger Jacob Risgaard, medejer af Coolshop med hovedkontor i Nørresundby.

Vind et gavekort på 500 kr

Hvis du mener, at du kender Aalborgs cooleste person (skulle person bo lidt uden for kommunen går det nok også), så skriv navnet med en begrundelse i kommentarfeltet på Facebook-opslaget på MigogAalborgs Facebook-side

Vi trækker lod om et gavekort på 500 kr. til Coolshop blandt alle dem, der nominerer en kandidat.

Vi lukker for indstillinger på lørdag den 24. februar.

Derefter får de fem finalister i kategorien besked om, at de er i spil til Coolshop-prisen.

Vil du med til en af årets fedeste fester i Aalborg? Så book din billet til 319 kr. her – du får rød løber, prisuddeling, show, kæmpe afterparty og to drinks med i prisen

powered by Typeform

Kæmpe event: Dansk Powerboat-babe skal race på Limfjorden

Skrevet af: Michael Qureshi
Mette Bjerknæs
Mette Bjerknæs

Når Aalborg Regatta skydes i gang i juni, så kan vi glæde os til et kæmpe show midt på Limfjorden.

På Havnefronten kan tusindvis af tilskuere opleve en afdeling af F2 Powerboat World Championship.

Formula2 Powerboats har tophastigheder tæt mod 200 km/t, og runder hurtigere 100 km/t end en Lamborghini Murcielago LP640.

En af de helt store profiler ved løbet bliver den dansk-norske Mette Brandt Bjerknæs. Ud over hun er kvinde i en ekstremt mandedomineret sportsgren, så har hun i den grad også udseendet med sig.

På Instagram hedder hun ThePowerBoatprincess, og hun laver også modelarbejde, når hun ikke giver den gas på vandet.

Had the most amazing weekend in London – turning 29 isn’t too bad 🥂🇬🇧

Et opslag delt af Mette Brandt Bjerknæs (@thepowerboatprincess) den

Powerboat Denmark i Vodskov arrangerer løbet

Mette Bjerknæs startede med at race Powerboats som 19-årig i 2008, og i 2014 blev hun verdensmester med teamet Navikart Racing.

Hun har ikke racergenet fra fremmede, da både hendes mor og far har udøvet bådrace.

Det er Powerboat Denmark med kontor i Vodskov, der har sikret, at Powerboat F2 kommer til Aalborg under Regatta i juni måned.

Samarbejde med Aalborg Event

MigogAalborg har taget en snak med Promotor Anders Bak Rasmussen omkring race på Limfjorden.

Hvem er arrangørerne bag Aalborg-løbet?

“Vi er nogle gamle racerbådsfolk i firmaet. Jeg har selv kørt i 1990erne, hvor jeg var nordisk mester. Jeg er gået sammen med en tidligere racerbådskører, Svend. Det er på tide, der kommer race tilbage til Aalborg.

Vi rettede henvendelse til Søren Thorst, som er eventchef hos Aalborg Event, da vi så muligheder for at udvide Regatta med noget, der var helt vildt spændende.

Det var Søren Thorst med på, men de ville have en leverandør, hvor den sportslige del og internationale krav levede op til forventningerne. Til det formål har de hyret Powerboat Danmark.

Grundlæggende er vi egentlig bare to gamle racerbådskørere, der føler der skal ske noget i havnen, og det lover vi, der kommer til.”

Sidste år var der P1 Powerboat Race. Hvad er forskellen på det sidste år og så i år?

”Vi skal have noget med noget mere rabalder på. Det er den store forskel. Sidste år var der seks både ad gangen, og så forsvandt de ud i horisonten.

I år har vi 20 både, der racer side om side foran den gamle Rosdahls restaurant, langs fjordsiden og bare 40 meter fra publikum. De vender ved musikkens hus, racer lidt tilbage og drejer mod Nørresundby-siden og vender ned mod Limfjordsbroen og på tværs.

Det betyder, at du kan stå på Limfjordsbroen og have en fantastisk udsigt. Hvis du står på kajen, så vender bådene 20-30 meter fra dig. De kører altså 200 km/t og de vil alle sammen først, for det er verdensmesterskabet, der køres om.”

Hvad kan vi virkelig glæde os til at opleve langs havnefronten?

“Jeg lover, at det bliver noget af det, som folk vil huske allerbedst fra Aalborg Regatta. Det er noget af det vildeste, som man har set i Aalborg Havn.

Bådene kører hele tiden på grænsen mellem at lette og ikke at lette. Kommer der en lille bølge eller lille vindpust, så kommer der til at ske spektakulære ting.

Der kommer mellem 25-35 både til Aalborg fra hele verden. De skal køre tidskørsel om 20 startpladser. Det vil undre mig meget, hvis ikke fire-fem både vælter eller flipper i løbet af weekenden. Der kommer til at være en masse action på Limfjorden, som vi ikke er vant til at se,” slutter Anders Bak Rasmussen.

Nordjyllands Politi: Ulven kom til Aalborg i går

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

Det har været diskuteret vidt og bredt om ulven har sin plads i den danske natur.

Men i går aftes tog sagen en helt ny drejning, da en forklædt ulvemand indtog skøjtebanen i Aalborg. Det skriver Nordjyllands Politi i døgnrapporten fra i går.

“Det var bekymrede borgere der klokken 18.30 kontaktede politiet, da en mand iført ulvekostume jagtede børnene på skøjtebanen på C.W.Obels Plads i Aalborg, medens han råbte og skreg,” skriver Nordjyllands Politi i døgnrapporten.

De fortæller endvidere, at han derefter fortsatte den noget absurde adfærd ved at køre frem og tilbage i gågaden på en knallert uden nummerplader.

Der plejer at herske fred og ro på skøjtebanen i hjertet af Aalborg.

“Da politiet kom tilstede, stak han i høj fart af på sin knallert ad C.W.Obels Plads, gennem gågaden og videre ad Maren Turis Gade. Patruljen spottede dog ulven igen og fik sig en kort løbetur frem til Jomfru Ane Gård, hvor de fik ulven standset – og anholdt for en kort bemærkning,” skriver politiet i døgnrapporten.

“Ulven blev sigtet for overtrædelse af ordensbekendtgørelsen – og blev kørt hjem af patruljen. Og så var den ulvetime slut!” slutter Nordjyllands Politi i Døgnrapporten.

Fik du læst vores artikel om politiets sjoveste tweets?

Nordjysk duo vandt million-ordre foran store konkurrenter

Skrevet af: Michael Qureshi

Tre bureauer fra København og Aalborg stod til sidst tilbage i kampen om Væksthus Nordjyllands knap fire millioner kroner store EU-udbud over kommunikationsrådgivning og markedsføring de næste fire år.

Efter en omfattende finalerunde sikrede den sammenbragte duo Lange PR og Gotcha i fællesskab kontrakten.

Kombinationen af Lange PR og Gotcha sikrer Væksthus Nordjylland en helhedsorienteret løsning inden for kommunikation, PR, reklame og SoMe.

I kraft af Lange PRs mangeårige arbejde for Væksthuset får den regionale specialist inden for vækst, udvikling og internationalisering derfor en bureau-konstellation, der i høj grad skal bidrage til den udvikling, Væksthuset står over for.

Det betyder blandt andet, at Væksthuset nu skal i gang med et stort kommunikationsarbejde, der skal sikre en endnu større synlighed over for målgruppen af små og mellemstore virksomheder i Nordjylland.

“Set med nordjyske briller er det en kæmpe sejr for Lange PR og Gotcha, at vi sammen har kunnet feje nogle af de store bureauer fra København af banen. Plus at det bestemt ikke har været nogen nem hjemmebanesejr, da det hele blev kørt af Steen Jensen (EU udbudsekspert), som udelukkende var sat i verden for at sikre en fair og objektiv proces,” siger Jacob Lange til MigogAalborg.

Jacob Lange fra Lange PR

Har kontakt til flere tusinde virksomheder i Nordjylland

Her i februar er arbejdet med Væksthus Nordjyllands strategi de kommende år igangsat.

“Væksthuset har hvert år kontakt til flere tusinde små og mellemstore virksomheder, og i gamle dage var det sådan, at Væksthuset mest af alt var et sted, hvor man kunne få en pose EU-penge til forskellige formål.

I dag har Væksthuset ansat en række meget dygtige og erfarne medarbejdere, der selv vejleder virksomhederne langt mere end tidligere – i et tæt samspil med de lokale erhvervskontorer og private rådgivere. Det sikrer virksomhederne en mere kvalificeret sparring, og alle analyser viser da også, at de virksomheder, som har fået vejledning af Væksthuset, klarer sig bedre end tilsvarende virksomheder, når det gælder omsætning, eksport og skabelsen af arbejdspladser,” forklarer Jacob Lange.

Kendskabet til Væksthuset skal styrkes

Rasmus Brostrøm, adm. direktør og markedsføringsspecialist i reklamebureauet Gotcha supplerer:

“Visionen for vores samarbejde med Væksthuset er meget klar. Vi skal arbejde på at styrke kendskabet til Væksthus Nordjylland og deres mange kompetencer, som primært små- og mellemstore virksomheder har brug for i bestræbelserne på at vækste deres forretninger.

Det skal vi sammen med Væksthuset realisere ved at styrke kommunikations- og brandingindsatsen med et stærkt fokus på strategisk velfunderede PR- og kommunikationsløsninger, som er indsigtsfulde i kernen samt kreative og effektfulde i eksekveringen.

Med andre ord handler det for os om at løfte brandet til nye højder og indfri Væksthus Nordjyllands forretningsmæssige potentiale, således at væksten i region Nordjylland får det absolut bedste afsæt for at lykkes,” forklarer han.

Rasmus Brostrøm fra Gotcha

Var ikke hjemmebanefordel i udbuddet

Hos Væksthus Nordjylland understreger man, at der ikke var tale om hjemmebanefordel. Men Lange PR og Gotcha leverede ganske enkelt det bedste materiale i udbudsprocessen.

“Som et offentligt EU-støttet væksthus med et stort budget udbyder vi hvert fjerde år hele markedsføringsindsatsen i et udbud med en eksternt tilknyttet udbudsekspert. Det er en omfattende proces, men det er også et sundt forløb, der sikrer, at vi har den bedste partner på kommunikationsområdet.

Lange PR og Gotcha scorede højest på kvalitet og pris blandt de deltagende bureauer, og vi ser derfor frem til de næste års samarbejde,” kommenterer Heidi Stubberup Ebeling, kommunikationsansvarlig i Væksthus Nordjylland.

Event Aalborg står bag: Her er byens bedste Comedy Club

Skrevet af: Pernille Kjeldgaard Kristensen

I tre år har Event Aalborg eksisteret og udbudt forskellige løsninger til den gode fest og underholdning til private arrangementer.

For et år siden slog Event Aalborg så dørene op for deres Comedy club i lokalerne på Maren Turis gade.

Siden da har aalborggenserne hver torsdag nydt stand-up for en flad 20’er i døren. Det er ikke første gang, at der er stand-up i Aalborg, men Event Aalborg har forsøgt at hæve niveauet over det helt klassiske open mic og satset på et miks af nye komikere og de lidt mere garvede gutter inden for faget.

Komikerne, der besøger scenen, er både fra Odense, Århus og København.

Fedt at optræde i Aalborg

En af de mere rutinerede i stand-up miljøet er komiker Daniel Lill, og han har altid været glad for sine shows i Event Aalborg Comedy Club.

“Det har altid været fedt at optræde i Aalborg, og det er en generel holdning hos andre komikere også. Det aalborgensiske publikum er rigtig godt, fordi de vil det rigtig meget.

Folk glæder til at komme ud, og folk er intelligente, så de forstår sig på jokes og er villige til at blive underholdt. Der er meget positiv energi i publikum. Aalborg er jo bare en fantastisk kulturby.”

Ikke kun studerende kommer til Comedy

Lige så vel som der er forskel på publikum i Danmark, så er der også en god variation i publikum i Aalborg, fortæller indehaver af Event Aalborg, Matias Drejer:

“Selvom entréen er billig, så er det bestemt ikke kun studerende, der besøger os. Man kan ikke sætte en målgruppe på, hvem der kommer forbi.

Vi kan sagtens få besøg af en kvindeklub fra Hadsund, der ringer og booker pladser, hvilket alle kan gøre, hvis man er en gruppe over ti personer. Det er simpelthen unge som gamle, der sidder blandt publikum”, fortæller Matias Drejer.

Komiker Daniel Lill er oprindelig fra Horsens, men han har selv boet i Aalborg, som han bestemt har pæne ord om.

Det er nemlig ikke kun aalborgenserne, der har givet Daniel Lill gode oplevelser:

“For mig er det fantastisk, at du kan være i byen og samtidig være ved vandet. Det er der ikke mange byer, der har. Det er ikke bare en eller anden å, men det er rigtigt ved vandet. Kulturlivet er også bare fantastisk, for der er altid noget at lave, hvis man opsøger det”, fortæller Daniel Lill.

Afholder både store og små arrangementer

Selvom mange kender til Event Aalborg gennem stand-up, så kan de også meget andet i lokalerne på Maren Turis Gade.

Event Aalborg arrangerer nemlig både store og mindre arrangementer, både ude af huset og i lokalerne i Aalborg.

Et af deres største arrangementer var for Syd Energi, Boxer samt Stofas samlede personalefest i Århus.

Her stod de for alt fra logistik, til hoteller, catering og musik. Det var et kæmpe stort arbejde, men Event Aalborg er vant til at lave både små og store løsninger til private og firmaer:

“Mange kender os nok fra Comedy Club, men man kan eksempelvis også leje vores hyggelige lokaler på Maren Turis gade. For det meste laver vi halve- eller hele løsninger til selskaber og firmafester.

Man kan både få servering, musik, catering og pynt. Man kan faktisk få det som man ønsker det, og vi kan selvfølgelig også klare det hele ud af huset, hvis man vil have det” fortæller Matias Drejer.

Perfekt lokale til fest og comedy

Komiker Daniel Lill kender bedst til Event Aalborg, når det kommer til stand-up, og her er det fantastiske rammer for en god og sjov aften:

“Lokalet egner sig godt til comedy, da det er hyggeligt og hjemligt, samtidig med at du kan stå et sted, hvor det er professionelt. Jeg tror, at der er noget i rummet der gør, at publikum føler sig trygge.

Når man er tryg, er man også villig til at åbne op for latter. Jeg vil vove at påstå, at det er et af de bedste rum at optræde i. Der er bare en comedy-stemning, som du ellers kun kan møde i New York eller London på steder, der bare har kørt i tusinde år” fortæller Daniel Lill.

Udover open mic om torsdagen har Event Aalborg også planlagt at holde flere arrangementer på hverdagsaftener, hvor de professionelle komikere kommer forbi.

Event Aalborg – Comedy club afholdes hver torsdag på Maren Turis gade 6, 9000 Aalborg. Du kan læse mere om det her