Anmeldelse af Forbrydelse og Straf: Når et menneske bliver til morder

Skrevet af: Stine Kjølby Christensen

I onsdags fik verdens første krimi premiere på Aalborg Teater.

Allerede inden den store dag, havde vi taget en snak med forestillingens hovedrolleindehaver, Ferdinand Falsen-Hiis, der garanterede en oplevelse, man sent ville glemme.

Og han fik ret.

Det har taget nogle dage at synke oplevelsen, men ikke desto mindre står vi nu på den anden side – og kan kun give Ferdinand ret.

Allerede i første scene slår Aalborg Teater deres æstetiske kunnen på plads, da Raskolnikov har mareridt om en hest, der bliver pisket ihjel.

Hesten, der spilles af Evrim Benli, følger Raskolnikov gennem resten af historien og kommer til at fungere som en uhyggelig påmindelse for den ugerning, der snart rammer ham.

Scenografien er blandt andet opbygget af nogle mørke metaltrapper, der på flere måder skaber lag gennem historien.

Et ideologisk mord

Den første store begivenhed finder dog sted under scenegulvet, da Raskolnikov beslutter sig for at slå sin pantelåner ihjel. Ifølge Raskolnikov er pantelåneren en skændsel for deres lille samfund, og ved at tage hendes liv, mener han at kunne redde langt flere.

Mordet finder som sagt sted på kælderniveau og Raskolnikov kommer løbende op derfra – indsmurt i blod.

Man mærker tydeligt hans desperation, da han flår sit blodige tøj af kroppen, hvilket efterlader ham nøgen – og renvasket – på scenen.

Midt i hans choktilstand ankommer hans ven, der straks sætter spørgsmålstegn ved den mærkelige opførsel. Er han syg?

Dette bliver point of no return for Raskolnikov og hans skæbne: Han er nu et nyt og forandret menneske, der mildest talt ikke aner, hvor han skal vende sig hen.

Herefter fortsætter historien som et mylder af tanker, frustrationer, kærlighed og ikke mindst frygten for at blive afsløret.

Hvad er ondskab?

I løbet af forestillingen bliver Raskolnikov mere og mere mærket af vanviddet og sin nye identitet, og får sværere og sværere ved at skille venner fra fjender.

Der er ingen tvivl om, at man som publikum bliver udsat for en yderst kompleks historie, der kræver ens fulde koncentration – og ind i mellem synes det da også umuligt at fastholde fokusset på dialogerne, da historiens visuelle effekter også kræver ens opmærksomhed.

Trods dette, formår de visuelle og sanselige elementer til sammen at binde forestillingen sammen på en sådan måde, der efterlader publikum med en helt unik teateroplevelse, der sent vil blive glemt.

Du efterlades med spekulationer omkring, hvad ondskab i det hele taget er – og bor det mon i virkeligheden i os alle?

Netop dette er med til at gøre Forbrydelse og Straf til en anbefalelsesværdig forestilling, der kan ses af de fleste.

Forbrydelse og Straf spiller til og med d. 29. februar. Billetter kan købes her